Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
cora hagen

cora hagen

07-09-2009 om 10:18

Wel of niet naar paardrijden

Mijn dochter van 7 jaar wil heeeeeeel graag op paardrijden. Ik heb tot nu toe de boot afgehouden want mijn eerste gevoel is dat ik het niet leuk vindt. Waarom? Ze kan eraf vallen en een vreselijk ongeluk krijgen (heb ik in mijn omgeving gezien), hele scene eromheen van mensen met veel geld en fixatie op alle spullen, paarden zijn enge beesten, mijn man is allergisch dus ik zal er altijd voor opdraaien, hety is een dure sport...etc etc

Maar aan de andere kant weet ik zeker dat zij het helemaal geweldig zal vinden. Ze heeft ook geen enkele angst en klimt er zo op. Ze stopt ook bij elk paard wat ze ziet, en ze heeft sowieso wat met dieren.

Hoe groot zijn die risico's nou eigenlijk? Hoe reeel is mijn angst? En mag ik door mijn angst mijn kind zo
belemmeren?! Is het beschermen of belemmeren?....

Help! graag advies!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

07-09-2009 om 10:25

Botbreuken

Ik ken geen enkele ruiter, ervaren of niet, die nog nooit hard van een paard is gevallen en iets heeft gebroken of anderszins gehavend is geraakt. Bij mijn dochter heb ik de wens om paard te rijden dus ontmoedigd (blijkelijk met succes).

Amazone

Amazone

07-09-2009 om 11:09

Sport met risico's

Paardrijden is een sport met risico's, de omgang met paarden ook.

Jonge kinderen die paardrijden hebben meestal ouders met paardenervaring en die ouders kunnen zelf de risico's inschatten.

Als je niets met paarden hebt, zou ik er nu nog niet aan beginnen. Als je dochter een jaar of 10 is, leert ze binnen 10 lessen de basis van het rijden en is ze fysiek beter in staat om zo'n dier te onder controle te houden. Dan heeft ze ook de leeftijd dat je haar misschien kan brengen en twee uur later weer op kan halen zodat je er zelf niet hoeft te zitten.

Ik zou overigens je dochter verbieden dat ze elk paard dat ze ziet gaat aaien. Niet elk paard is lief. (Ik haal uit je bericht niet of ze dit doet, maar wellicht iets om op te letten)

Bijkomend argument om niet te beginnen: paarden stinken.

dre

dre

07-09-2009 om 11:24

Iedere sport kent risico's

Hoi!

Mijn dochter is ook jaren idolaat geweest van paarden en op haar 7e heeft ze ook begonnen. Inmiddels zijn we drie jaar verder, heeft ze al veel wedstrijden gereden en springt ze tegenwoordig ook.
Tuurlijk is ze er al eens afgevallen, maar tot nu toe heeft dat alleen blauwe plekken opgeleverd. Verder heb ik bij ons op de manege ook nog niet meegemaakt dat er iets ernstigs gebeurde.
Inmiddels rijdt ik zelf ook en ook ik ben er al vaker afgevallen. De laatste keer was vrij heftig en daar heb ik wel even last van gehad, maar niets gebroken.

Nu hockeyen beide dochters ook en ook daar gebeuren dingen en laatst is een teammaatje van mijn oudste dochter afgevoerd met een gebroken vinger.
Kortom welke sport je ook doet, er zijn altijd risico's aan verbonden.
Wat belangrijk is, is dat je je daar bewust van bent en je waar mogelijk beschermt. Bij hockey doe je dat met een bitje, scheenbeschermers etc. en bij paardrijden doe je dat met een cap en bij het springen met een bodyprotector.
Wat bij paardrijden dan ook nog eens erg belangrijk is, is de manege zelf. Bij ons zijn ze echt superserieus en als ze je een keertje zonder cap op het paard zien zitten krijg je echt een mega uitbrander (terecht!). Verder leggen ze zeker aan de kinderen goed uit wat ze wel en niet moeten doen bij de paarden en waarom en blijven dit herhalen en erop letten. Het is en blijft nu eenmaal een beest en hoe lief ze ook kunnen zijn, ze hebben een eigen karakter en kunnen ineens iets onverwachts doen.

Afijn, het is een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat je er iets aan hebt!

groetjes,
Andrea

Afwegen

Dat is wat je moet doen...afwegen of je de risico's erbij neemt. Maar elke sport kent risico's.. Alsof voetballen zo blessurevrij is, dat dacht ik toch niet!

Mijn dochter (10 jr) zit al 2 jaar op paardrijden. Mijn stiefdochter (8 jr) ook al 2 jaar. Bij onze manege mag het vanaf 6 jaar en ze beginnen natuurlijk op pony's, paarden zijn te groot.

Dochterlief is er 2x afgestuiterd. Huilen, schrik, maar klom er zo weer op. Niks aan overgehouden. Stiefdochter is nog nooit gevallen, maar we zitten erop te wachten, want dat hoort erbij!

Zelf heb ik jaren omgehangen bij pony's (kindertijd) en later bij paarden. Ikzelf ben wel heel ongelukkig van een paard afgevallen en heb er een rugblessure aan overgehouden die nooit helemaal meer zal genezen. Máár ik ben dan ook een stuk ouder inmiddels, ook heel wat kilo's zwaarder en mijn conditie is niet zo best.

Onze dochters zijn helemaal gek van paarden. Anky is hun grote voorbeeld, dus ik geef ze die ruimte, ook al heb ik er aan het einde van mijn paardrijcarrière door mijn ongelukkig val een punt erachter gezet. Ik heb geen angst, maar ik wil noooooooooooit meer die pijn voelen die ik toen voelde. Ik had echt dikke pech, in mijn val ging alles mis wat er mis kon gaan. En toch laat ik onze dochters rijden.

Qua manege, tja, daar moet je je goed bij voelen. Wij hebben een heel gemoedelijke manege. Niks bekakt of dure merkkleding. Ik ken één vrouw die er altijd picobello bijloopt, met het nieuwste van het nieuwste en juist zij valt op. De eigenaresse zelf geeft helemaal niks om uiterlijk vertoon en heeft zelf ook een hekel aan die bekakte maneges. Ik kom graag op deze manege, maar ken ook zat maneges waar wel dat bekakte sfeertje hangt. Kwestie van goed zoeken en hopen dat je een leuke manege treft!

liora

liora

07-09-2009 om 14:45

Geweldig

Heb zelf vroeger jaren paard gereden en nooit iets gebroken. Je kunt zeker nog wel twee jaartjes wachten, dat vind ik wel een goede tip.

Het is een supersport die zeker in mijn geval mijn zelfvertrouwen heeft versterkt. En het is heerlijk om voor een dier te zorgen, je krijgt echt een band met sommige pony's en paarden.

Liora

Reeel

ik ben een paar keer van een paard afgevallen, niet echt prettig maar ik heb er ook niets aan overgehouden. Maar ja ik ken dan wel weer een volwassene die haar rug brak.

Verder is het wel duur (E 90 per maand hier heb ik gehoord) maar hoeft het zeker niet elitair te zijn, ik zat op een manege waar juist helemaal geen kak rondliep want er hing een hoog 'kinderboerderij' gehalte, bij wedstrijden waren wij de enige die niet in keurige dure jasjes verschenen dus daar zijn ook weer verschillen in.

En manegepaarden zijn lieve beesten.

Ik heb die angst weer met turnen, ik vind het een ellendige sport met veel meer risico op blessures.

mamavogel

mamavogel

07-09-2009 om 17:18

Dochter vind het geweldig

Mijn dochter (8) rijdt inmiddels 1 jaar paard en ze vind het helemaal geweldig. Natuurlijk zijn er wel risico's maar die zijn er ook bij andere sporten.
Zorg dat je een goede manege vind. De meeste maneges beginnen met pony's. En zo en zo beginnen de minst ervaren ruiters op de rustigste paarden of pony's.
Het is inderdaad wel een dure sport wij betalen 55 euro per maand. 90 euro zoals Manda schreef lijkt me wel heel erg veel.
succes met je beslissing.

Wel leuk

Hier 11 euro per les, geen kouwe kak. De meeste ponies, zeker die waar je op begint als je 7 bent zijn lieverds.Dochter zit nu 3 jaar op paardrijden, gaat elk jaar op ponykamp waar ze extra goed met pony's leren omgaan en vindt het helemaal geweldig. Zelf ben ik sinds een paar jaar ook gaan rijden. Dochter is wel al eens gevallen, maar niets bezeerd, en ik tot nu toe nog niet.
vriendje van zoon is op school 2 x gevallen met een gebroken arm als gevolg dus dat kan ook zonder paardrijden...
7 is een leuke leeftijd om te beginnen, dan beginnen de meesten namelijk en zit ze straks niet als beginner van 10 tussen kleintjes.
Bovendien kunnen ze net zo goed vallen als ze 10 zijn.

Esmi

Esmi

07-09-2009 om 19:25

Leuk!

Paardrijden is echt een leuke hobby. Mijn dochter is begonnen met rijden toen ze vijf jaar was. Ze is nu 10 jaar en ze vind het nog steeds geweldig. De manege hier is een kleine vriendelijke manege waar er echt geen kaksfeer hangt. Meer inderdaad een pony boerderij achtige sfeer. De lessen zijn heel veilig en speels opgezet en de sfeer is heel gezellig en amicaal.

Ook mijn zoon van 9 rijdt hoewel wat minder fanatiek. Hij is begonnen met 7 jaar en dat was een prima leeftijd. Vijf jaar is wel wat jong maar het hangt erg van de motoriek af. Mijn dochter was vrij lenig en ook wat langer dan zoon op die leeftijd waardoor ze ook met vijf jaar al heel redelijk mee kon doen met de lessen.

Mijn dochter heeft nu twee keer in de week les en mijn zoon een keer in de week. Mijn dochter rijdt nu mee met de ponyclub.

Deze zomer heeft mijn dochter een aantal extra springlessen gevolgd bij een grote manege in de buurt en daar is de sfeer wel een stuk serieuzer. Niet een kouwe kak sfeer maar daar rijden ook veel volwassenen en is een pensionstal dus veel mensen die een of meer eigen paarden hebben. Veel mensen zijn daar echt een serieus bezig met de paardensport. Mijn dochter had daar helemaal geen problemen mee. Ze was juist heel enthousiast over de goede springlessen die ze daar heeft gehad. Ik denk wel dat voor een kind wat net begint de sfeer misschien wat minder ideaal is op zo'n grote manege die echt gericht is op de sport. Aan de andere kant hebben die juist weer veel expertise en dat kan ook goed zijn.

Ik heb zelf ook jarenlang gereden en ik heb ook eigen paarden gehad. Ik heb in al die tijd nooit een serieus ongeluk gehad hoewel ik natuurlijk wel eens ben gevallen.

Twee jaar geleden heb ik een pony gekocht voor de kinderen en nu rijdt mijn dochter bijna elke dag. Ze heeft twee keer in de week les op de manege.

Esmi

Esmi

07-09-2009 om 19:27

Veiligheid

Tegenwoordig wordt er veel meer op veiligheid gelet dan vroeger. Mijn kinderen hebben van die helmpjes op bij het rijden die met een harnas vast zitten. Toen ik als kind leerde paardrijden droeg ik helemaal geen cap. De manege waarop ik heb leren rijden had alleen maar grote paarden en we gingen vanaf de eerste les het bos in. Het was achteraf dus heel onveilig. Als je het vergelijkt is er nu zoveel meer aandacht voor veiligheid. Dat is natuurlijk alleen maar goed.

Struisvogel

Struisvogel

07-09-2009 om 22:49

Belemmeren

Mag ik uit eigen ervaring belemmeren zeggen?
Hier zo eenzelfde angstvrije dierenliefhebster als dochter. Na maanden zeuren van haar kant, heb ik een paar maanden geleden toegegeven (was ze 8). En ik moet zeggen, ik heb er nog geen seconde spijt van gehad.
Zelfs voor mij verandert een knol met vier poten waar ik doodsbang voor ben nu langzaam in een paard dat je kunt aaien. Ik herken zelfs al een paar soorten. Ben zelfs nu het boek van Monty Roberts aan het lezen....
Mijn dochter rijdt met body en cap. Want ja, angst kent ze niet en ze is al met de springvoorbereidingen bezig. Voor mijn eigen gemoedsrust heb ik eerst een paar privelessen betaald.... Kosten hier 20 euro voor een uur. Groepslessen 10 euro.
En wat de dure kleding betreft. We zijn begonnen met kaplaarzen en een legging. Voor haar verjaardag een paardrijbroek, schoenen en chaps.
Het kind is helemaal opgeleefd.
Ik zou zeggen doen!
Sterkte met je beslissing.
En oh ja, de meeste ongelukken gebeuren in huis.

Marie L

Marie L

08-09-2009 om 09:26

Wel paardrijden

Mijn zoon wilde al vanaf zijn kleutertijd gaan paardrijden. Hij rijdt met veel plezier. In de stal is hij altijd (te) voorzichtig maar met rijden kent hij geen angst.

De maneges hier in de buurt hanteren een minimum leeftijd van 8 jaar. Er wordt erg op de veiligheid gelet. Zo mag je b.v. alleen met dichte schoenen de stal in.

Paardrijden kent risico's, net als iedere andere sport. Daarbij komt dat je een onberekenbare risicofactor hebt: het paard zelf. Het zijn vluchtdieren en kennen een sociale rangorde. Maar... ik maak met mijn hockeyteam meer blessures (gaten in hoofden, gebroken voeten, verrekte enkelbanden, kapotte knieën) mee dan op de hele manege.

Qua kosten kun je het zo duur en goedkoop maken als je wilt. Onze manege is een vereniging. Wij betalen 32 euro per maand voor de ponylessen. Dat betekent wel dat je moet meedraaien in de verzorging van de paarden en ponys. Bijna niemand loopt dus in dure, sjieke spullen rond.

Mijn zoons materiaal (cap, laarzen en rijbroek) zijn 2ehands dus ik was voor minder dan 40 euro klaar. Natuurlijk kun je bij een speciaalzaak voor honderden euros spullen kopen maar dat is dan je eigen keuze.

Paardrijden kan dus gevaarlijk zijn. Ik denk wel dat ouders die zelf rijden/hebben gereden minder angst kennen.

Succes met je overwegingen.

P.s. paarden stinken niet

Mathilde

Mathilde

08-09-2009 om 10:33

Zoek een goede manege

die strikt let op veiligheid en waar de sfeer goed is en ze je kind goed begeleiden. Ik was paardengek als kind en ben begonnen als 7-jarige. Ja, ik ben vaak gevallen en soms met vervelende gevolgen. Maar dat risico loop je ook bij andere sporten. Ik zou het mijn kinderen niet ontraden. Mijn man vindt het iets minder, maar die moest ook tegen zijn zin op paardrijden als kind (wie bedenkt nou zoiets als ouder?). Van de andere kant zou hij het wel enorm leuk vinden als zoon (3,5) op ijshockey zou gaan. Nou, als je ergens blessures van oploopt! Daar kan hij zelf ook over meepraten.
Veel paardrijplezier gewenst!

doremi

doremi

08-09-2009 om 14:01

Dochter wilde ook

Al vanaf haar 6e op paardrijden. Het kon hier pas vanaf 8 jaar dus nu bijna 2 jaar bezig. Ikzelf had niets met paarden, maar nu ik elke week op de manege kom raak je er meer vertrouwd mee. En dochter is er helemaal blij mee, ze vindt het geweldig. Iedereen in haar les is wel een keer gevallen, opstaan en gelijk verder rijden. Nog geen ernstige dingen meegemaakt. Ze rijdt met cap en body protector. En wat betreft stinken: ik vind honden(poep) 10x erger stinken dan paardenmest!

Amazone

Amazone

08-09-2009 om 18:23

Mmm

Ik rij zelf vanaf mijn 6e en ik les nog steeds, ik heb kinderen die ponyrijden en een man die recreatief rijdt.

Maar ik kan me voorstellen dat Cora niets met paarden en de paardensport heeft. Ik zou ook niet blij zijn als mijn kind de wens uitspreekt te willen boxen . Zo zijn er wel meer sporten die ik voor mijn kind niet zie zitten.

Is paardrijden leuk? Ja, wij vinden het leuk maar dat geldt niet voor iedereen. Is het gevaarlijk? Ja, je moet weten waar je mee bezig bent en altijd het maximale doen voor de veiligheid. Is het duur? Zo duur als je het zelf wilt maken. In mijn woonplaats is een ponyclub waar kinderen voor 50 cent les kunnen krijgen maar bij een andere stal kost een uur groepsles met 14 kinderen 20 euro.

Dan de vraag of het een keuze is tussen belemmeren of beschermen. Als jij niets met paarden hebt en niet bekend bent met agrarisch bedrijven, dan kan je je dochter niet beschermen tegen de naïviteit van een zevenjarige. Dan ben je overgeleverd aan zorgvuldigheid en kunde van de stalhouder of een 13-jarige Penny die jouw dochter even komt helpen.

Het gaat vaker goed dan fout. Iedere ruiter is wel eens gevallen en ook Anky breekt wel eens een been. Iedere ruiter heeft wel eens een paard op zijn tenen gehad, de meesten hebben ook wel eens een beet of schop gehad zonder ernstige gevolgen, maar leuk is anders.

Maar als het mis gaat, dan is het ook goed mis, zie sommige reacties in dit draadje. Je kunt ook beschermen door te belemmeren. Als ze echt graag wil, dan zou ik nog een paar jaar wachten. Het is echt onzin dat ze dan tussen de kleuters moet gaan lessen. Als ze met 9-10 jaar begint, leert ze in 5 lessen waar 6-7 jarigen een jaar over doen.

Het voordeel is dat ze dan door haar leeftijd, situaties beter kan overzien en jij je er niet mee hoeft te bemoeien.

PS In noodgevallen ga ik rechtstreeks vanuit de stal naar school of supermarkt. Ik ruik mezelf ... niet fijn. Bij mij thuis moeten paardenkleren direct bij thuiskomst uit en stalschoenen naar buiten.

Bedankt voor alle goede adviezen

Hallo iedereen,

Heel erg bedankt voor alle goede adviezen. Het is toch heel prettig dat anderen even met je meedenken en hun eigen idee en ervaring inbrengen.
Wat het gaat worden? Ik denk dat we in ieder geval nog een tijdje wachten. Als we het gaan doen ga ik zoeken naar een hele leuke manege, want ik begrijp dat een manege ook erg veel verschil maakt. En er is verschil in soorten bescherming. Als iemand daar nog meer over weet hoor ik het graag! Ook andere reacties vind ik nog heel fijn om te lezen.
groeten,
cora

boeke

boeke

09-09-2009 om 13:09

Geweldig

ah, paardrijden is geweldig... als je ervan houdt ten minste. paarden zelf ruiken heerlijk (naar paard, stro en leer ), maar als je ook stallen moet mesten kan je behoorlijk gaan stinken (naar zweet en paardendoedel ). Mijn dochter rijdt sinds haar 5e en is nu 10 jaar. eerste 4 jaar privé-les, echt leren zitten en evenwicht houden op de pony, voltige (zij noemde dat kunstjes doen ), af en toe een klein sprongetje. Bijna altijd aan de longe. door omstandigheden konden we de 37 euro per les niet meer betalen, dus zijn we naar een manège gegaan. daar heeft ze leren los galopperen en ook veel zelfvertrouwen gekregen, want de juf zette haar altijd op de moeilijkste pony's omdat zij zo'n geweldige zit heeft en bij het bokken gewoon bleef zitten. Ik ben daar ook beginnen paardrijden maar voel dat ik de basis mis die zij zo goed heeft meegekregen. nu rijden we terug privé (aan de prijs van de groepslessen, een buitenkansje ) en hebben we een verzorgpaard. We zijn al tig keren gevallen maar nooit iets ernstig voorgehad, maar we dragen ALTIJD cap en bij het springen ook bodyprotector. vallen kan wel erg beangstigend zijn. vooral als je je dochter ziet vallen. Als je een cap en bodyprotector koopt, moet je kijken of ie een keurmerk heeft (staat ergens vermeld op de cap en de bodyprotector), dat de bp niet te lang is achteraan want dan kunnen ze zich bij een val nog meer bezeren en kunnen ze niet goed in het zadel zitten. bij het dressuren wordt een bp trouwens niet echt aangeraden omdat je dan stijf ingepakt zit en je je rug niet natuurlijk kunt meebewegen met de beweging van het paard. Maar als je je daar beter bij voelt, kan je idd ook voor de eerste gewone lesjes een bp aan laten doen. Er bestaan nu ook nieuwe bp's die eruit zien als een gewone vest, die maak je met een koordje vast aan het zadel en als je valt, blazen ze op, een beetje zoals een airbag, zodat je op kussentjes valt maar die dingen zijn dus peperduur (+/- 500 euro meen ik mij te herinneren) en zou ik persoonlijk alleen kopen als je niet meer gaat groeien en je veel buitenritten gaat doen. bij een cap moet je opletten dat je een driepunts-sluiting onder de kin hebt, zoals bij een fietshelm, en dat de cap goed past. hij mag niet knellen maar je mag hem zeker ook niet "op de groei" kopen. (als hij op het hoofd staat, mag hij niet naar voor en naar achter kunnen schuiven). paardrijkleding, verzorgingsspullen ed. komen hier allemaal van Decathlon (is dat er ook in nl?), alles is daar spotgoedkoop en degelijk genoeg. Ook wij geven dikwijls paardenspullen als kado voor verjaardag of sint.
mijn man en zoon vinden paarden maar niks, t is bij ons echt een vrouwending
Misschien kan je al eens, zonder beloftes te doen aan je dochter, zelf manèges bezoeken, eens een wortel geven aan een zeer braaf paard, misschien als je dat durft, zelfs eens een betrouwbaar paard helpen poetsen, altijd in het bijzijn van een ervaringsdeskundige, zodat je paarden in het algemeen leert kennen en dan pas een beslissing nemen.
groetjes
Bieke

Amazone

Amazone

09-09-2009 om 22:31

Veiligheid

Er staat al veel geschreven over caps en bodyprotectors. BP's zitten niet lekker. Een paar aanvullende dingen:

Let op bescherming van de voeten. Nooit met sandalen of teenslippers met paarden werken. Bij sommige manege's mag je niet met blote armen de stal in. Dit vind ik een beetje overdreven maar aan de stal- en bakregels zie je globaal hoe serieus de manege met veiligheid omgaat.

Kijk ook eens of de zone waar met landbouwwerktuigen gewerkt wordt, met lint wordt gemarkeerd.

Voltige is gebruikelijk zonder cap te doen. Heel raar eigenlijk, een cap is bij het rijden verplicht en zodra je op een paard gaat staan mag die niet op. Bedenk zelf wat je grenzen zijn qua veiligheid.

Als je op zoek gaat naar een manege, let dan op of de paarden mensvriendelijk zijn. Een manege met paarden waar iedere ruiter zo zadelt en op weg rijdt is OK.

Op maneges met sportambities waar op een hoog niveau gereden en les gegeven wordt, staan betere paarden maar die staan hoger in het bloed en hebben meer karakter.

De nederlandse sportpaarden hebben een geweldig reputatie in de sport maar een mindere als het gaat om karakter. (Google eens op Totilas, bij mij loopt het water in de mond, ik ben benieuwd of jij kunt begrijpen waarom dit paard helemaal geweldig gevonden wordt.)

Ik kan me voorstellen dat je dochter paardrijden helemaal geweldig gaat vinden en in de vakantie op ponykamp wil.

Maar blijf waken voor overmoedigheid. Op een paard kunnen zitten is iets anders dan een paard kunnen rijden. In galop zijn geweest wil niet zeggen dat je op een ieder vreemd paard in galop kunt op buitenrit.

Misschien moet je gewoon zelf gaan rijden of gaan helpen om je dochter te begrijpen

Amazone

Amazone

09-09-2009 om 22:36

Vergeten

Manege's waar alle zadels voorzien zijn van veiligheidsbeugels (beugels die bij een val openklikken zodat de voet er niet in blijft hangen en je meegesleurd wordt), maken op mij altijd een goede indruk.

Esmi

Esmi

10-09-2009 om 00:22

Veiligheid

Mijn kinderen dragen altijd een cap tijdens het rijden maar ze doen ook niet aan voltige waarbij inderdaad geen cap wordt gedragen. Je kan beter een cap kiezen die niet alleen met een elastiekje onder de kin zit. Mijn kinderen hebben ook van die hele lichte helmpjes. Je kan ze vergelijken met fietshelmen een beetje maar dan anders. Zijn ook heel veilig.

Een bodyprotector hebben wij niet dus daar kan ik weinig over zeggen. Mijn dochter heeft van het zomer bij de springlessen wel de eerste keren een bodyprotector aangehad van de manege daar. De meeste kinderen dragen geen bodyprotector maar het kan de veiligheid wel vergroten.

Ik vind ponyrijden niet extreem gevaarlijk maar omdat je met levende dieren te maken hebt moet je natuurlijk altijd voorzichtig zijn zowel tijdens het rijden als op de stal.

Nu we een eigen pony hebben zijn mijn kinderen (en vooral mijn dochter) nu elke dag natuurlijk bezig met pony en ponyrijden. Het is echt een leuke hobby waar je veel kanten mee op kan.

Onze pony staat nu op een pensionstal maar binnenkort komt zij aan huis te staan. We zijn nu verhuisd namelijk naar een dorp met meer ruimte. Ik denk dat de kinderen daar ook heel veel van gaan leren. Op de pensionstal wordt een groot deel van de minder leuke verzorging (uitmesten en zo) gedaan voor ons maar straks thuis zullen ze het zelf moeten doen. Daar leren ze ook veel van over verantwoordelijkheid voor het welzijn van een dier wat je hebt en dat je soms ook hard moet werken voor een hobby.

Ik vind het zelf erg leuk dat we de pony aan huis gaan houden. We gaan volgende week een oudere shetland pony ophalen zodat onze pony niet alleen in de wei zal staan (paarden zijn echte groepsdieren)

Ik kan in elk geval paardrijden echt aanraden als hobby. Het is een leuke hobby waar ze veel van leren over verantwoordelijkheid, samenwerken met een dier en waar je ook de rest van je leven mee bezig kan zijn.

Maylise

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.