DanielH
12-05-2026 om 20:36
Welke app of aanpak gebruiken jullie om schoolmails, WhatsApp-berichten en gezinsplanning bij te houden?
Hoi allemaal,
Ik ben benieuwd hoe andere ouders dit doen. Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Daniel een vader van 2 kinderen (jongen 13jr/meisje 10jr), beiden hebben de diagnose ASS en hebben veel behoefte aan structuur en planning. Dus geen vader die afspraken vergeet of toch Ranja meegeeft naar school in plaats van water. Ik merk dat het bij ons thuis vaak is dat moeders de
tassen in pakt, maar wanneer moeders moet werken komt het op mij aan. En dan begint het.. Wat moet er mee naar school, hoeveel.. Moest de fiets nu mee of niet ?Daarnaast speelt nog gezinsinformatie vanuit verschillende hoeken..
Bij ons komt gezinsinformatie overal vandaan: schoolmails, WhatsApp-berichten, briefjes, screenshots, sportclub, zwemles, BSO, tandartsafspraken enzovoort. En uiteindelijk moet iemand daar dan weer acties van maken: gymspullen klaarleggen, lunchpakket mee, formulier invullen, afspraak onthouden, kind eraan herinneren, partner informeren.
Ik merk dat dit niet alleen “planning” is, maar vooral mental load: losse informatie moet steeds worden vertaald naar taken, checklists en herinneringen. Losse blaadjes, een kalender in de keuken (die steeds uitgebreider wordt). De mental load die je als ouder als kiespijn kunt missen.
Ik ben daarom bezig met het ontwerpen/testen van een Nederlandse Android-app: GezinsGrip. Het middelpunt is planning. Deze planning wil ik zo makkelijk mogelijk vullen; Het idee is dat je losse informatie kunt plakken of delen naar de app, bijvoorbeeld een schoolbericht of screenshot. De app maakt dan lokaal een voorstel voor een taak, checklist, herinnering of afspraak. Je kunt handmatig taken invoeren en ook verjaardagen (met een herinnering voor het welkbekende kinderfeestje 30 dagen vooraf) of andere bijzondere momenten. Als ouder controleer je altijd eerst zelf voordat er iets wordt toegevoegd.
Ik zoek geen klanten en de app is nog niet officieel live. Ik wil vooral weten of dit probleem herkenbaar is en of ouders zouden willen meedenken/testen.
Mijn vragen:
- Hoe houden jullie nu schoolinfo, WhatsApp-berichten en gezinstaken bij?
- Gebruik je een agenda, notitie-app, papieren lijst, WhatsApp naar jezelf, of iets anders?
- Wat gaat daarin vaak mis?
- Zou een “gezinsinbox” die berichten omzet naar acties/checklists voor jullie handig zijn?
- Zijn er ouders met Android die eventueel 14 dagen willen testen via Google Play gesloten test?
Privacy vind ik belangrijk: de verwerking van geplakte tekst of screenshots gebeurt lokaal op het toestel. Er wordt niets automatisch toegevoegd zonder dat je het voorstel zelf controleert. (Gezins)namen worden niet via de cloud verstuurd, daarnaast kies je uiteraard zelf wat je vastlegt.
Ik hoor graag eerlijk wat jullie hiervan vinden, ook als je denkt: dit zou ik juist niet gebruiken.
Peiling
Is dit ook een hindernis in jullie dagelijkse organisatie? En zou je de app willen testen/proberen?
Kampeerder
13-05-2026 om 21:34
DanielH schreef op 13-05-2026 om 19:50:
[..]
Hoi, bedankt voor je reactie, jammer van de inhoud. Je laatste opmerking slaat natuurlijk helemaal nergens op. Ik heb de vraag uitdrukkelijk neergelegd hoe men ermee omgaat en dat er nog geen app is. Daarnaast begrijp ik niet wat er mis zou zijn met het ontwikkelen van een app om mensen te helpen (waaronder in de eerste instantie mezelf). Je hebt wel gelijk dat het leuk is een app te bouwen, dat dan weer wel.
Tjonge jonge jonge wat een vriendelijkheid.
De cursus 'sarcasme begrijpen' begint volgende week dinsdag al. Er zijn nog plaatsen vrij.
Bakblik
13-05-2026 om 21:34
DanielH schreef op 13-05-2026 om 20:47:
Ik ga dit topic sluiten, bedankt voor alle reacties. 87% van de ouders vindt dat het bij hen al soepel loopt, 13% deelt de mening dat het soms erg veel is. Ik merk dat -ondanks dat ik respectvol ben begonnen en heb geantwoord- dat er nu reacties volgen met o.a. ongevraagd opvoedadvies. Uit deze uitslag maak ik op dat er geen behoefte is aan een app of andere oplossing dan het printen van A4'tjes, Ophangen van papieren planners of whiteboards in het huis. Bedankt voor de energie die jullie hebben geinvesteerd in het typen van een reactie of het beantwoorden van de poll.
Oprechte vraag: zit je zelf ook op het spectrum?
Dan snap ik de reacties die je geeft. Op een forum krijg je altijd antwoorden die je niet had verwacht. Iedereen leest namelijk vanuit zijn eigen kader en neemt in de antwoorden eigen ervaringen mee. Dat voelt voor jou als ongevraagd advies maar niet iedereen schrijft met de bedoeling ongevraagd advies te geven.
We willen je helpen, zijn al (gedeeltelijk) door het proces gegaan waar jij nu doorheen gaat en willen je wijzen op alles wat nog gaat komen en dat kinderen zelfstandig moeten gaan worden en dat een app, die je als ouders in beheer hebt, je dus niet gaat helpen om de kinderen zelfstandig en zelfredzaam te krijgen. Als je zelf op het spectrum zit zie je dat misschien (nog) niet.
Was het topic toch nuttig, omdat je het nu wel bent gaan zien.
MamaE
13-05-2026 om 23:05
Hoe wil je voor elkaar krijgen dat informatie vanuit allerlei bronnen automatisch in een agenda/app terecht komt? In een appje kun je een datum/tijd/plaats/activiteit noemen, maar dat hoeft niet. En daar kun je ook weer op reageren met dat je wel of niet kan. Besluit je direct al niet te gaan, hoeft het ook niet op de kalender/planner.
Hier op het forum heeft het gros van de kinderen een diagnose. Zonder hoor je er toch niet helemaal bij denk ik soms.
Dat neemt niet weg dat je kinderen moeten leren zelfstandig worden en vooral zelf verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen leven.
Vroeger had je geen magister. School communiceerde heel weinig met ouders, kinderen moesten zelf aan dingen denken. En dat konden we toen vrijwel allemaal.
Als je wil dat je kind zelf iets gaat doen, moet het er zelf last van hebben als het dat niet doet. Als jij wil dat ze vuile was in de wasmand gooien maar als ze het niet doen ga je het alsnog van de vloer op hun kamer plukken, dan leren ze niks en gaan ze het ook niet alsnog doen, want ze hebben immers toch altijd schoon spul.
Als je zegt 'joh, jullie hebben honger in de pauze op school, smeer zelf je brood en doe het in je tas, je hebt niet voor niks handen gekregen' en ze doen het niet, dan hebben zij honger. Hun probleem. Gaan ze echt wel doen hoor.
Net als dingen mee voor school of een sportdag. Dat komt heus niet uit de lucht vallen, en ze kunnen dingen opschrijven als ze snel dingen vergeten.
Ik vind sowieso dat kinderen tegenwoordig veel minder leren om zelfstandig te worden qua informatie doorgeven doordat elke instantie direct met ouders communiceert. Het meenemen en thuis afgeven van briefjes en het onthouden en doorgeven van mondelinge communicatie is een executieve functie die veel kinderen tegen pas veel later ontwikkelen en ik vind dat jammer. Want ze missen daardoor eigenaarschap voor hun eigen activiteiten.
Mijn kind heeft autisme en ikzelf ook. Wij vinden zelfstandigheid en zelfredzaamheid heel belangrijk, misschien wel de kernpunten van onze opvoeding. Veel kinderen met autisme gaan niet uit zichzelf stapjes zetten in de ontwikkeling op dit soort gebieden. Geef ze dat zetje en leg bepaalde verantwoordelijkheden expliciet bij hen zelf neer.
ToetieToover
14-05-2026 om 00:30
DanielH schreef op 13-05-2026 om 20:32:
[..]
Sjonge als dit jouw manier is om constructieve feedback te geven, dan zal ik je daarvoor maar bedanken? Ik promoot geen app, want .. zoals je misschien gelezen hebt is er nog geen app live, dus er valt weinig te promoten. Maar ondanks de start van je post vind ik het inhoudelijk wel een ok manier om de kinderen mee te nemen in de taken, het gaat mij er echter om om voor iedereen alles duidelijk, inzichtelijk te houden met alle ontvangen informatie vanuit verschillende app's, mails en papieren brieven. Ik lees dat veel mensen (net als wij op dit moment) gebruik maken van (grote) papieren planners voor dat doel.
Nou. Omgaan met feedback en overzicht houden is een beetje lastig voor je. Geeft niet hoor. Het is jouw probleem, los het op zou ik zeggen met de input die je hier hebt ontvangen. Graag gedaan.
Max88
14-05-2026 om 00:30
DanielH schreef op 13-05-2026 om 19:40:
[..]
Hoi, bedankt voor je antwoord. Dat hebben we geprobeerd, onze katten vonden het een super idee, die vinden vooral de magneetjes super om naar te springen.. Dat was dus geen succes haha.
Geen losse magneetjes, de hele achterkant is magnetisch. Ik schrijf er op met whiteboardstift.🙂
Ies
14-05-2026 om 02:31
Hier een grote gezinskalender. Die vooral heftig gebruikt werd en wordt door mij haha. De kinderen deden er weinig mee. Hoe ze het dan wel deden? Geen idee eigenlijk, ik denk dat ze vooral zelf veel onthielden, zo heel veel was het ook niet voor hen. Ik kan me niet herinneren dat ik ze heel veel moest laten denken aan vanalles. Ze werden vanzelf daar steeds zelfstandiger in, ik heb daar niet zo bewust op ge acteert. Toen er meer te onthouden werd voor hen zag ik weleens lijstjes die ze maakten en volgens mij hebben ze ook wel lang nog een papieren agenda gebruikt. Die gebruik ik zelf nog maar kinderen en partner zijn overgestapt op een digitale agenda.
Nu strijd ik alleen nog met partner en probeer hem zover te krijgen dat hij info die voor mij handig is om te weten op de kalender schrijft
Zeespiegel
14-05-2026 om 07:28
DanielH schreef op 13-05-2026 om 19:24:
[..]
Bedankt voor je reactie. Eens, maar het idee erachter is dat (en ik ben daar nog niet helemaal uit hoe, maar het moet in 2026 toch zeker mogelijk zijn) de informatiestromen 'automatisch' gebundeld worden en je dus maar 1 eindpunt hebt waar alles verzameld wordt. Mijn bericht is dan ook meer bedoeld als een uitvraag van informatie hoe een ieder hiermee omgaat. Ik merk zelf dat het ontvangen van informatie en afspraken via Parro, Magister, diverse what's app groepen van sportverenigingen me irriteert. Niet zozeer de afzenders, maar meer het feit dat het omslachtig is om alles bij te houden. We gebruiken overigens nu een papieren kalender (tussen a4 en a3 formaat in) en dat werkt op zich ook, maar mijn inziens niet optimaal in ons gezin.
Parro heeft een functie om de Parro agenda te koppelen aan de eigen agenda. Misschien Magister ook wel?
Is er al een app waarin sportverenigingen en dergelijke, makkelijk de agenda kunnen delen met de leden?
Kampeerder
14-05-2026 om 08:25
duizel schreef op 13-05-2026 om 19:46:
[..]
Tja, toen ik kind was kregen we overal briefjes van mee. Nog op papier dus. Van volleybal, scouting, harmonie, school. Die werden op het prikbord gehangen en op de kalender geschreven. Nu gaat het digitaal. Voordeel is dat er geen informatie verloren gaat omdat er briefjes verloren raken onderweg
Nadeel hiervan is dat kinderen niet meer (deels) verantwoordelijk zijn voor hun eigen dingen.
Als je als kind vroeger dat briefje kwijt raakte was jij degene op sandalen mee naar het uitje over het laarzenpad.
Kinderen leren dit soort dingen niet doordat alles via de ouders loopt. Ik vind het een slechte ontwikkeling. Enige voordeel is de besparing van enorme stapels A4.
Valeria
14-05-2026 om 08:25
Anne1234! schreef op 13-05-2026 om 21:01:
[..]
En ik denk dat het goed is samen met je kinderen een manier te vinden waarop zij zelf info kunnen verzamelen en noteren want hoe ouder de kinderen worden hoe minder info met jullie als ouders gedeeld zal worden.
Bij sport hier is er een ouder appgroup voor onder de 18, niet voor boven de 18. Dat was even wennen voor kind toen hij 18 werd, want wij kregen dus niks meer mee.
Vanuit de universiteit krijgen we uiteraard ook niks mee.
Kampeerder
14-05-2026 om 08:37
Valeria schreef op 14-05-2026 om 08:25:
[..]
Bij sport hier is er een ouder appgroup voor onder de 18, niet voor boven de 18. Dat was even wennen voor kind toen hij 18 werd, want wij kregen dus niks meer mee.
Vanuit de universiteit krijgen we uiteraard ook niks mee.
De sport van mijn jongens liet ze daar langzaam aan wennen. Vanaf 15 was er ook een appgroep voor de kinderen zelf. Mochten ze zelf afmelden etc. Drie jaar lang de tijd om te wennen aan hoe dat moet als je volwassen werd.
Als ouder drie jaar lang de tijd om steeds een stapje terug te doen. Tja, en dan wordt je als ouder op zaterdagmorgen vroeg een keer gebeld waar je kind blijft. Dan maak je hem wakker, help je hem op weg en verder zoekt hij het maar uit.
Liefdevolle verwaarlozing is een groot goed in deze tijd.
Valeria
14-05-2026 om 09:02
Kampeerder schreef op 14-05-2026 om 08:37:
[..]
De sport van mijn jongens liet ze daar langzaam aan wennen. Vanaf 15 was er ook een appgroep voor de kinderen zelf. Mochten ze zelf afmelden etc. Drie jaar lang de tijd om te wennen aan hoe dat moet als je volwassen werd.
Ja, dat hebben ze hier ook. Voor onder de 18 dubbele groepen met dezelfde informatie. Dan is het hooguit vragen aan je kind of hij zich al heeft opgegeven voor een bepaalde wedstrijd of dat jij dat moet doen.
In de boven de 18 groep delen ze informatie over wedstrijden en trainingskamp e.d. die de ouders dan niet meer meekrijgen. Dan komt kind ineens met 'ik heb volgende week een wedstrijd in het buitenland'....
MamaE
14-05-2026 om 09:18
Valeria schreef op 14-05-2026 om 09:02:
[..]
Ja, dat hebben ze hier ook. Voor onder de 18 dubbele groepen met dezelfde informatie. Dan is het hooguit vragen aan je kind of hij zich al heeft opgegeven voor een bepaalde wedstrijd of dat jij dat moet doen.
In de boven de 18 groep delen ze informatie over wedstrijden en trainingskamp e.d. die de ouders dan niet meer meekrijgen. Dan komt kind ineens met 'ik heb volgende week een wedstrijd in het buitenland'....
Dat hoort ook bij volwassen worden en eigen verantwoordelijkheid. Wil je meedoen aan een wedstrijd, helemaal prima maar daarbij hoort ook de verantwoordelijkheid om je aan te melden en logistiek iets te regelen en/of qua kosten en vrij regelen van je baantje.
In overleg kan hier veel, maar we hebben ook een eigen leven. Zeker als kind (bijna) volwassen is.
Hier zijn op sporten/clubjes appgroepen voor ouders maar de jeugd heeft vaak onderling ook wel een appgroep. Sommige dingen ook informeel, bijvoorbeeld meerdere ouders uit hetzelfde of naastgelegen dorpen die om de beurt brengen en halen.
MamaE
14-05-2026 om 09:25
Zeespiegel schreef op 14-05-2026 om 07:28:
[..]
Parro heeft een functie om de Parro agenda te koppelen aan de eigen agenda. Misschien Magister ook wel?
Is er al een app waarin sportverenigingen en dergelijke, makkelijk de agenda kunnen delen met de leden?
De vraag is of je dat wil. Ik hoef t.z.t. echt niet heel het rooster van mijn kind in mijn agenda te hebben. Of meldingen van wanneer er toetsen zijn. Dat is haar verantwoordelijkheid.
Bakblik
14-05-2026 om 09:30
Kampeerder schreef op 14-05-2026 om 08:25:
[..]
Nadeel hiervan is dat kinderen niet meer (deels) verantwoordelijk zijn voor hun eigen dingen.
Als je als kind vroeger dat briefje kwijt raakte was jij degene op sandalen mee naar het uitje over het laarzenpad.
Kinderen leren dit soort dingen niet doordat alles via de ouders loopt. Ik vind het een slechte ontwikkeling. Enige voordeel is de besparing van enorme stapels A4.
Dit inderdaad. Heel fijn dat het stapels A4 bespaart maar jammer voor de kinderen die zo de stapjes naar eigen verantwoordelijkheid missen. Zeker als ze nog ouders hebben zoals to die alles onder controle willen hebben. Dan leren die kinderen nooit zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun activiteiten.
Op de basisschool van mijn kinderen kreeg alleen de oudste de brieven mee. Als je dus als ouders kinderen kort op elkaar had bleef er voor de jongste maar weinig tijd over om te oefenen met het meenemen van de brieven.
Ik was altijd een ouder die de kinderen actief betrok bij het overnemen van de weekagenda op de familyplanner. Kinderen wisten dus op zondag wat er op de planning stond voor de komende week maar de meeste klasgenoten wisten dat niet. Was moeder van vriendinnetje boos dat mijn kind had vertelt dat donderdag het schoolreisje zou zijn, nu was haar kind helemaal hyper. Ze had dat pas donderdagochtend willen vertellen.........
Bakblik
14-05-2026 om 09:38
MamaE schreef op 14-05-2026 om 09:25:
[..]
De vraag is of je dat wil. Ik hoef t.z.t. echt niet heel het rooster van mijn kind in mijn agenda te hebben. Of meldingen van wanneer er toetsen zijn. Dat is haar verantwoordelijkheid.
Dat inderdaad. Ik heb mijn kind als brugger wel geholpen met plannen van het huiswerk maar op initiatief van kind.
Op de basisschool hoefde ze nooit wat te doen en haalde toch prima cijfers. Op vwo moest ze wel wat doen aan huiswerk maar had geen idee hoe ze dat allemaal in de beperkte tijd moest proppen.
Ik wist dus wel wanneer toetsen waren maar dat had ze zelf met mij gedeeld.