Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Welke (lees)boeken voor vlot lezende zoon (6)?

De titel zegt het al een beetje. Onze zoon zit in groep 3 (cluster van groep 1 tm 3) en heeft sinds de start van het schooljaar het leesvirus te pakken. Alles waar letters op staan wordt gelezen, de okki verslonden, mijn appjes zijn niet veilig.. Heel fijn natuurlijk dat hij lezen zo leuk vindt! 

Inmiddels leest hij qua woorden vlot boekjes van avi niveau E4 / A boeken van de bieb weg, maar qua verhaal sluiten deze boekjes niet per se altijd aan bij de belevingswereld van een 6-jarige. Gaan toch vaak over net iets moeilijker onderwerpen, die hem niet per se boeien. 
Boekjes van avi M3 en E3 "zijn saai" volgens hem (snap ik wel.. weinig verhaal aan ook) 
Het aanbod M4/E4/ boeken in de bieb hier is redelijk bedroevend. Ze hebben wat Geronimo Stilton boeken voor beginnende lezers, en die vindt hij leuk, maar inmiddels heeft hij die allemaal uit (die in de collectie zitten hier dan). 

Weten jullie nog boeken of series die geschikt zijn qua verhaal voor een 6-jarige maar die hem qua lezen net wat meer uitdaging bieden?

Bedankt alvast!


Mijn zoon, die nu in groep 5 zit, had precies hetzelfde. Na Gernimo Stilton stapte hij over op Dolfje Weerwolfje van Paul van Loon. Dat is een hele serie en daar heeft hij lang van genoten.
Ook las hij graag de boeken over Spekkie en Sproet (geschreven door Vivian de Hollander) en de serie van  De waanzinnige boomhut. 

Je hebt speciale bolleboos boeken. Leesniveau is hoger, maar sluit qua beleving aan bij het leeftijdsniveau. Helaas is het aanbod hiervan beperkt.

BobPopcorn? Qua verhaal zal niet alles begrepen worden maar ik denk dat hij het ook grappig zal vinden met begrip op de oppervlakte 

Bob Popcorn inderdaad.
Of de boeken van Kapitein Onderbroek. 
Of Grapman van Tjibbe Veldkamp.
Mijn hamster is een piraat van David Lowe.
De boeken van Andy Shephard over de jongen met draken.
Tosca Menten 
Mees Kees boeken.

Ik zou in de kast kijken met de boeken tot 9 jaar en even zelf kijken of je de inhoud geschikt vindt.

Dolfje schreef op 17-12-2022 om 07:53:

Bob Popcorn inderdaad.
Of de boeken van Kapitein Onderbroek.
Of Grapman van Tjibbe Veldkamp.
Mijn hamster is een piraat van David Lowe.
De boeken van Andy Shephard over de jongen met draken.
Tosca Menten
Mees Kees boeken.

Ik zou in de kast kijken met de boeken tot 9 jaar en even zelf kijken of je de inhoud geschikt vindt.

Grapman en Kapitein Onderbroek las mijn zoon inderdaad ook graag. En Dog Man van Dav Pilkey ook.

ja, Dpg man, David Walliams boeken, oma Boef, of die boomhutserie, die is eindeloos. Dochter vond Koen Kampioen als aviboekjes toen heel erg leuk. Je kan ook tijdschrift junior versies halen. Donald Duck junior of Question of Kijk junior ofzo.
Mijn dochter had een favoriete stripserie die helemaal niet ‘leeftijdsgeschikt’ was, als in de doelgroep, maar prima te behappen voor 6 jarigen. En nu (8) leest ze ook semi-puberboeken, maar die niet al te zwaar zijn. Ze heeft daarnaast een favoriet lichaamsboek waar ze vanaf groep 1/2 regelmatig gebiologeerd in kijkt en langzaamaan de tekst erbij steeds beter begint te snappen. 
In de kringloop liggen trouwens heel erg veel kinderboeken, daar hebben we heel erg veel van in huis gehaald en dochter had gewoon een grote stem daarin. 

De dochter van een vriendin is een echteechtechte lezer en zij kwam eind groep 3 al lezend in Mathilda aanzetten, als een echte Mathilda🤣

Hier 30 jaar geleden in soortgelijke situatie als groep 3er op advies van een bieb medewerker De Minpins van Roald Dahl gelezen als eerste B boek. Daarna werd mijn leesvirus nog groter. Nog steeds mooie herinneringen aan dat boek. Tekst uit het boek hangt nu op de babykamer van mijn dochter. 
Boek heeft volzinnen, maar ook mooie plaatjes en het verhaal is niet te eng voor een 6-7 jarige.

Oudste hier was ook een hele snelle lezer. In groep 1 las zij Sjakie en de chocoladefabriek en die is lang favoriet geweest bij haar. Ik kreeg destijds het advies om die avi niveaus los te laten en gewoon te kijken wat haar aan sprak. Een ander advies was om bij boeken te kijken die normaal op die leeftijd meer als voorleesboek worden gebruikt. Dat sprak haar meer aan dan die bolleboosboeken. Bij de gewone A boeken hadden we genoeg keus.

Mevrouw75 schreef op 17-12-2022 om 08:48:

ja, Dpg man, David Walliams boeken, oma Boef, of die boomhutserie, die is eindeloos. Dochter vond Koen Kampioen als aviboekjes toen heel erg leuk. Je kan ook tijdschrift junior versies halen. Donald Duck junior of Question of Kijk junior ofzo.
Mijn dochter had een favoriete stripserie die helemaal niet ‘leeftijdsgeschikt’ was, als in de doelgroep, maar prima te behappen voor 6 jarigen. En nu (8) leest ze ook semi-puberboeken, maar die niet al te zwaar zijn. Ze heeft daarnaast een favoriet lichaamsboek waar ze vanaf groep 1/2 regelmatig gebiologeerd in kijkt en langzaamaan de tekst erbij steeds beter begint te snappen.
In de kringloop liggen trouwens heel erg veel kinderboeken, daar hebben we heel erg veel van in huis gehaald en dochter had gewoon een grote stem daarin.

De dochter van een vriendin is een echteechtechte lezer en zij kwam eind groep 3 al lezend in Mathilda aanzetten, als een echte Mathilda🤣

Dat laatste, te cute 

Anoniemst schreef op 17-12-2022 om 11:11:

Oudste hier was ook een hele snelle lezer. In groep 1 las zij Sjakie en de chocoladefabriek en die is lang favoriet geweest bij haar. Ik kreeg destijds het advies om die avi niveaus los te laten en gewoon te kijken wat haar aan sprak. Een ander advies was om bij boeken te kijken die normaal op die leeftijd meer als voorleesboek worden gebruikt. Dat sprak haar meer aan dan die bolleboosboeken. Bij de gewone A boeken hadden we genoeg keus.

Ja, de voorleesboeken. Dochter vindt het heel leuk om zelf voor te lezen. Dat begon met eens een regeltje hier, regeltje daar, en nu leest zij een hoofdstuk, ik een hoofdstuk. Welterusten en dan gaat ze zelf nog een beetje in haar eigen boek lezen. 

Boeken van Paul Biegel.

 (De Kleine Kapitein, De Rover Hoepsika).

Boeken waaruit ze graag voorgelezen worden, kunnen ook zelf gelezen worden bij voldoende leesniveau. De A-boeken uit de bieb waren en zijn prima voor mijn dochter. Soms leest ze ook al B-boeken voor beginners. Dat ze het graag lezen/hun interesse er ligt is prima. Tweedehands boeken van 'vroeger' uit de kringloopwinkel zijn ook prima.
Het enige waar ik bezwaar tegen zou hebben is als boeken te heftig of te eng zijn qua thema voor de leeftijd. 
Weet nog dat er in mijn jeugd op school boeken kwamen van de serie kippenvel. Die werden aangeschaft voor groep 7 en 8. Hadden er kinderen uit groep 5 stiekem die boeken uit de kast gehaald en vervolgens hadden ze er nachtmerries van en kwamen de ouders op school hun beklag doen over het boekenaanbod.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

17-12-2022 om 13:00

Wij hebben het Avi niveau losgelaten en alleen gelezen wat de interesse had, soms was dat onder het Avi niveau wat hij las.
Voor de rest doen geschiedenis stripboeken het hier vaak erg goed en de Donald Duck.

Pinkeltje-boeken. Bij voorlezen viel mij altijd de lange zinnen op. Om de logica in het verhaal niet te verliezen, moesten sommige zinnen opnieuw gelezen worden en vergde het lezen van deze boeken extra concentratie. De schrijfstijl leert een kind “netjes” te lezen, sommige kinderen lezen te snel door de tekst en missen daardoor details.

Pinkeltje is niet eng, maar de boeken zitten vol gebeurtenissen waarin slimme Pinkeltje het altijd tot een goed einde weet te brengen.

Bob popcorn en Blitz! Waren hier een hit als eerste echte boeken toen oudste 4 was. Daarna kwam Dogman, dolfje weerwolfje, Mees Kees, Tom groot, Waanzinnige boomhut, de jongen die draken kweekte (is een hele serie van), Juf braaksel, alles van David Walliams en alles van Roald Dahl. Inmiddels is hij 7 en kan in de school bieb van alles proberen en geeft dan thuis door wat hij leuk vind en dat zoek ik dan in de kringloop of bieb als er meer delen van zijn. 
Naar avi niveau kijk ik niet meer, wat hij leuk vind leest hij. Het enige dat hij lastig vind als het net als Mees kees boeken zijn met kleine letters en weinig plaatjes. Kennelijk voelt dat nog steeds imponerend. Ach hij is inmiddels 7, zit in groep 5 en doet het daar prima. Als hij het liefste gravic novels leest is het prima. 

Oh en de kersmissaurus is ook heel leuk! Die las hij vorig jaar met kerst, dit jaar heb ik deel 2 onder de boom liggen.

Geronimo stilton kan je volgens mij op mp goed kopen. Heb ik ook ooit gedaan, mij hij moet er helaas niks van weten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.