Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Welke limonadesiroop


Ysenda schreef op 18-03-2024 om 12:48:

[..]

Dat zijn de elkaar napratende sites idd. Maar de onderbouwing ervan mist.

De wetenschappelijke onderbouwde limiet zit nu op 40mg/kg lichaamsgewicht per dag gedurende je hele leven. Dit komt neer op zo'n 4,5 liter light frisdrank met alleen aspartaam als zoetstof per dag, en dan elke dag, bij een lichaamsgewicht van 70 kg.

Kleine correctie: 

De aanvaardbare dagelijkse inname van aspartaam is 40 milligram per kilo lichaamsgewicht. Voor een kind van 30 kilo komt dat neer op een veilige hoeveelheid aspartaam van 1.200 milligram per dag, en voor een volwassene van 70 kilo op 2.800 milligram. In bijvoorbeeld frisdrank mag niet meer dan 600 milligram aspartaam per liter worden gebruikt. Het kan dus ook minder zijn. Als je van de maximale hoeveelheid uitgaat, dan zou een kind van 30 kilo meer dan 2 liter light-frisdrank per dag moeten drinken om boven de ADI uit te komen, en een volwassene van 70 kilo meer dan 4,5 liter per dag.
En dat dan inderdaad elke dag... Tegen de tijd dat je (kind) dat consumeert, denk ik dat andere gezondheidsproblemen meer opspelen.

Altijd in huis voor 3 volwassen kinderen 
Raak framboos
Karvan Cetivam cassis aardbei of citroen

Caravan Cevitam Sinaasappel. 
Lekker fris.

De "gewone" blikken met suiker, omdat de suikervervangers ook niet zo gezond vind. 

Anouk1234

Anouk1234

18-03-2024 om 15:22 Topicstarter

Mijn voorkeur (qua wat ik de kinderen wil geven) is ook de variant zonder kunstmatige zoetstoffen, dus met suiker. Mijn kinderen drinken alle siropen wel die ik in huis haal dus dat is geen belemmering. En ze krijgen  (met name in de winter) ook regelmatig thee zonder suiker ipv siroop.

Grenadine van de Jumbo eigen merk, dat vindt zoon (twintiger )nog steeds het lekkerste (andere merken dus niet) en hij maakt het aan met bruisend water.
Zelf dronk ik altijd frisdrank met suiker (want ik vind suikervrij niet lekker, ik proef dat aspartaam of wat er ook in zit) en een jaar geleden bedacht ik dat dat toch niet zo gezond was, zoveel frisdrank. Dus ik ging in de avond water drinken en na een vrij korte tijd miste ik eigenlijk de frisdrank niet meer en nu drink ik het werkelijk nooit meer, heb liever water. (nooit van mezelf gedacht trouwens) 

Dan snap ik misschien niet helemaal wat Ranja is. Ik moet dan denken aan kinderfeestjes van vroeger en dat ik zei van doe mij maar een glaasje water. In mijn ogen is vooral goedkoop. Ranja is  water met een vies zoetje eraan. 

watertoren schreef op 18-03-2024 om 15:51:

Dan snap ik misschien niet helemaal wat Ranja is. Ik moet dan denken aan kinderfeestjes van vroeger en dat ik zei van doe mij maar een glaasje water. In mijn ogen is vooral goedkoop. Ranja is water met een vies zoetje eraan.

Volgens mij is het inmiddels al tig keer uitgelegd

watertoren schreef op 18-03-2024 om 15:51:

Dan snap ik misschien niet helemaal wat Ranja is. Ik moet dan denken aan kinderfeestjes van vroeger en dat ik zei van doe mij maar een glaasje water. In mijn ogen is vooral goedkoop. Ranja is water met een vies zoetje eraan.

Ranja is een merk limonadesiroop en in de jaren 70-80 net als maxi-cosi een product aanduiding geworden. Toen verkrijgbaar in 2 kleuren: oranje en rood, smaken sinaasappel en framboos.

Nu is er een enorm schap in de supermarkt met merken en smaken, staan meestal naast de flessen water.

De ranja van vroeger vond ik ook niet weg te krijgen maar carvan cevitam frambozensiroop met spa rood vind ik dan wel weer lekker.

Ik ben dertiger en drink dagelijks ranja. Als ik water drink, drink ik veel te weinig op een dag. Daarnaast drink ik thee zonder suiker. Ik heb zelf geen voorkeur voor siroop met suiker of zoetstoffen. Zolang het maar geen groene ranja is, lust ik ze meestal wel. Ik wissel vaak af qua smaken. Wat ik laatst ook had was Bolero limonade poeder. Ik maakte met een zakje poeder wel vier keer zoveel als stond aangegeven, want drink ranja wel altijd waterig. Ik had een proefpakket zodat ik elke week een ander smaakje had.

TineWinkel schreef op 18-03-2024 om 14:15:

[..]

Kleine correctie:

De aanvaardbare dagelijkse inname van aspartaam is 40 milligram per kilo lichaamsgewicht. Voor een kind van 30 kilo komt dat neer op een veilige hoeveelheid aspartaam van 1.200 milligram per dag, en voor een volwassene van 70 kilo op 2.800 milligram. In bijvoorbeeld frisdrank mag niet meer dan 600 milligram aspartaam per liter worden gebruikt. Het kan dus ook minder zijn. Als je van de maximale hoeveelheid uitgaat, dan zou een kind van 30 kilo meer dan 2 liter light-frisdrank per dag moeten drinken om boven de ADI uit te komen, en een volwassene van 70 kilo meer dan 4,5 liter per dag.
En dat dan inderdaad elke dag... Tegen de tijd dat je (kind) dat consumeert, denk ik dat andere gezondheidsproblemen meer opspelen.

Er zijn meerdere soorten zoetstoffen, en combinaties maken de smaak aanmerkelijk lekkerder. Aspartaam heb ik vrij lang gebruikt, maar momenteel vind ik sucralose beter smaken. Er is er nog een die nog lekkerder is. Als je een stuk of vier soorten afwisselend of samen gebruikt, zal je niet makkelijk aan je max komen.

Ik had allang morsdood moeten zijn als die stoffen schadelijk waren.

PS: je kan een kleine hoeveelheid cyclamaat/saccharine er doorheen doen. Het is geloof ik de goedkoopste (minder dan een euro een busje) en dat voegt ook echt smaak toe aan het geheel. En zo kan iedereen zijn eigen compositie maken.

Ik vind de Burg limo sinaasappelsmaak van de Sligro de enige lekkere siroop tot nu toe.  Flink verdund met Sourcy bruiswater en veel ijs. Ik zou het alleen handig vinden als ik wist wat ze die nog meer verkopen,  want bij de Sligro vind ik niet zo handig. In de zomer vind trouwens de groene Raak ook lekker,  met plat water en heel veel ijs. En een rietje, da's nog lekkerder 🙃

Wieder schreef op 18-03-2024 om 16:26:

Ik vind de Burg limo sinaasappelsmaak van de Sligro de enige lekkere siroop tot nu toe. Flink verdund met Sourcy bruiswater en veel ijs. Ik zou het alleen handig vinden als ik wist wat ze die nog meer verkopen, want bij de Sligro vind ik niet zo handig. In de zomer vind trouwens de groene Raak ook lekker, met plat water en heel veel ijs. En een rietje, da's nog lekkerder 🙃

Ik zie dat ze hem bij de spar hebben? (net even gegoogled)

_Anoniem_ schreef op 18-03-2024 om 16:30:

[..]

Ik zie dat ze hem bij de spar hebben? (net even gegoogled)

Oh ja,  even googlen was ook een idee,  bedankt dat hij het gedaan hebt 😄. Nu ga ik nog even googlen naar een spar  in de buurt, want die zijn hier ook niet alomtegenwoordig. 

Ik koop vaak karvan cevitam, aanrader

Er is ook een siroop met ijsthee smaak, die had ik één keer gehaald om te kijken of mijn zoon het lekker vond en dat vond hij zeker, dat is ook een hele goede

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.