Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Welke limonadesiroop


Ikzelf drink geen limonade, maar ons kind heeft het liefst zwarte bessen/cassislimonade en dat is dan van Kavan Cevitam of van de lidl.

watertoren schreef op 18-03-2024 om 11:26:

Ik lees echt met verbazing dat er zo veel mensen zijn die Ranja drinken. Ik dacht echt echt dat dat iets van vroeger was. Als je zegt Ranja dan denk ik aan vroeger. Aan kinderfeestjes. Wij geven dat zelfs niet als activiteitencomissie bij de voetbal.

Ranja is wat anders dan aanmaaklimonade, niet meer hetzelfde als vroeger. Moet je maar eens kijken in de supermarkt hoeveel keuze er is, veelal gericht op volwassenen. Frisdrank wordt steeds minder gedronken, hier in ieder geval wel. 

Mijn ouders vinden dat overal suiker in moet 'omdat het anders niet lekker is' en 'water drinken is onnodig'. Zo zijn wij ook opgevoed en ik vind dat ergens jammer, want op die manier wordt je als kind geconditioneerd dat alles zoet moet zijn om het lekker te vinden. Dan heb je kinderen die geen yoghurt zonder suiker lusten zonder het ooit gegeten te hebben omdat dat ze is aangepraat door hun ouders. Heb ik bij mijn eigen kind anders gedaan.
Thee leren drinken zonder suiker. Hele slappe ranja. Aangelengde appelsap (10% appelsap, 90% water). Geen suiker in de pap of yoghurt. 
Ik zou niet te moeilijk doen over suiker in de ranja. Je kunt de hoeveelheid siroop ook aanpassen. Mijn kind krijgt heus wel suiker, alleen niet overal als toevoeging in.
Als je een snoepje, koekje, ijsje of fris neemt, dan zit daar suiker in. Niet erg, zo lang je de hoeveelheid en de frequentie maar beperkt.

Ysenda schreef op 18-03-2024 om 12:23:

[..]

En waar haal je die wijsheid vandaan?

Ik ben inmiddels aangeland bij pubmed maar kan het nog niet vinden.

Wel allerlei elkaar na pratende niet wetenschappelijk onderbouwde onderbuik gevoel volgers.

De diëtist. Het staat ook op tal van sites voor vrouwen met een kinderwens dat lightproducten een negatieve invloed kunnen hebben op de eisprong. Ik lees nergens dat het goed is dus dan laat ik het liever staan. 

watertoren schreef op 18-03-2024 om 07:11:

Limonadesiroop is ranja toch ? Dat kreeg je vroeger op kinderfeestjes. Ik ben 58 en mijn moeder was de eerste bij kinderfeestjes die geen vieze ranja schonk maar coca cola en Fanta . Ik ben wel verbaasd over een topic over limonadesiroop anno 2024.

Huh? Onder welke steen lig jij?

Volwassen drinken dat gewoon hoor, in water of in spa rood of op een ijsje of weet ik waar in.

watertoren schreef op 18-03-2024 om 07:11:

Limonadesiroop is ranja toch ? Dat kreeg je vroeger op kinderfeestjes. Ik ben 58 en mijn moeder was de eerste bij kinderfeestjes die geen vieze ranja schonk maar coca cola en Fanta . Ik ben wel verbaasd over een topic over limonadesiroop anno 2024.

Echt heel grappig eigenlijk  Fanta is ook gewoon water met bubbels en sinaasappelsmaak

Moederkareltje schreef op 18-03-2024 om 12:43:

[..]

De diëtist. Het staat ook op tal van sites voor vrouwen met een kinderwens dat lightproducten een negatieve invloed kunnen hebben op de eisprong. Ik lees nergens dat het goed is dus dan laat ik het liever staan.

Dat zijn de elkaar napratende sites idd. Maar de onderbouwing ervan mist.

De wetenschappelijke onderbouwde limiet zit nu op 40mg/kg lichaamsgewicht per dag gedurende je hele leven. Dit komt neer op zo'n 4,5 liter light frisdrank met alleen aspartaam als zoetstof per dag, en dan elke dag, bij een lichaamsgewicht van 70 kg.

Mevrouw75 schreef op 18-03-2024 om 12:22:

[..]

Nu moet ík aan vroeger denken, waar ik bardiensten bij de hockey draaide en voor elk team als pauzedrankje 'meters' limonade moest voormaken.

 ik draai al meer dan 20 jaar bardiensten bij de voetbal. Als ze hier iets mogen kiezen is het de oranje AA. 

Taksi ranja of frambozenranja

watertoren schreef op 18-03-2024 om 12:57:

[..]

ik draai al meer dan 20 jaar bardiensten bij de voetbal. Als ze hier iets mogen kiezen is het de oranje AA.

Van hun ouders? of krijgt het team dan 15 flesjes AA uitgereikt? Die ranja, in een plastic bekertje, hoorde erbij ofzo, dat kregen ze dan allemaal uitgedeeld door de club waar de wedstrijd was.

Over Ranja: volgens mij is dat een merknaam.

Je kunt kannen siroop of glazen siroop zelfs bij lunchrooms bestellen voor je kind.

Herfstappeltaart schreef op 18-03-2024 om 13:20:

Over Ranja: volgens mij is dat een merknaam.

Ranja is een merknaam, vroeger ook wel een soortnaam, het was het eerste merk op dat gebied. Later zijn daar andere merken bij gekomen.

watertoren schreef op 18-03-2024 om 12:57:

[..]

ik draai al meer dan 20 jaar bardiensten bij de voetbal. Als ze hier iets mogen kiezen is het de oranje AA.

Maar dat die kinderen het liefst AA drinken wil toch niet zeggen dat ze nooit ranja drinken? De meeste mensen hebben thuis echt geen AA en al helemaal niet voor de hele dag door. 

Dat er daar al 20 jaar nog nooit een kind ranja heeft gedronken, ik kan het me gewoon niet voorstellen.

watertoren schreef op 18-03-2024 om 12:57:

[..]

ik draai al meer dan 20 jaar bardiensten bij de voetbal. Als ze hier iets mogen kiezen is het de oranje AA.

Maar in de rust krijgen ze toch gewoon water of 2 meter limonade.

Hier op de club in elk geval wel. We gaan geen dure aa weggeven, daar gaat de winst.

Bij de badminton jeugd komt er na de wedstrijd vanuit de vereniging een kan water en een kan limonade omdat er daar geen rust is waar het hele team van het veld is. Dat is bij de meeste verenigingen zo, ander drinken wordt door de ouders zelf betaald maar die kannen zijn altijd leeg.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.