Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Welke limonadesiroop


Pinokkio schreef op 19-03-2024 om 18:08:

[..]

Huh? Wat een vreemde redenatie.
Natuurlijk word je niet dik van ranja. (zo noem ik het) Je kunt wel dik worden van teveel suikers. Bij dik worden is het best wel een logische stap om vloeibare calorieën aan te pakken. Waarom niet??

Ik denk dat je het wat verwarrend opgeschreven hebt, je tekst impliceerde alsof het uitsluitend door de ranja kwam;

Wel een poosje voor de kinderen gehad maar toen er eentje wat dikker begon te worden als eerste de ranja geschrapt. (en toen verdween overgewicht ook)



Gingergirl schreef op 19-03-2024 om 19:19:

[..]

Ik denk dat je het wat verwarrend opgeschreven hebt, je tekst impliceerde alsof het uitsluitend door de ranja kwam;

Wel een poosje voor de kinderen gehad maar toen er eentje wat dikker begon te worden als eerste de ranja geschrapt. (en toen verdween overgewicht ook)



Ja nouja, normaal gesproken monitor je een kind niet zo precies natuurlijk, dus weet jij veel waar precies het dikker worden door komt? Feit is iig dat overgewicht meteen verdween toen ranja geschrapt werd. Dat impliceert nog niet meteen dat overgewicht door de ranja kwam. Maar ranja blijft suiker zonder voedingswaarde, dus… je krijgt natuurlijk heel wat suiker binnen terwijl je dat niet zo in de gaten hebt. Tenzij je natuurlijk ranja zonder suiker hebt maar zelf zou ik kinderen geen zoetstoffen geven.

Pinokkio schreef op 19-03-2024 om 18:08:

[..]

Huh? Wat een vreemde redenatie.
Natuurlijk word je niet dik van ranja. (zo noem ik het) Je kunt wel dik worden van teveel suikers. Bij dik worden is het best wel een logische stap om vloeibare calorieën aan te pakken. Waarom niet??

Je schreef dat je kinderen afvielen nadat ze geen siroop meer dronken. Je kunt zelf bepalen hoeveel je dat verdund. Als ze enkel van siroop afvallen, dan was het wellicht te sterk.

Pinokkio schreef op 19-03-2024 om 23:00:

[..]

Ja nouja, normaal gesproken monitor je een kind niet zo precies natuurlijk, dus weet jij veel waar precies het dikker worden door komt? Feit is iig dat overgewicht meteen verdween toen ranja geschrapt werd. Dat impliceert nog niet meteen dat overgewicht door de ranja kwam. Maar ranja blijft suiker zonder voedingswaarde, dus… je krijgt natuurlijk heel wat suiker binnen terwijl je dat niet zo in de gaten hebt. Tenzij je natuurlijk ranja zonder suiker hebt maar zelf zou ik kinderen geen zoetstoffen geven.

Dikker wordt je meestal als je teveel calorieen binnen krijgt ten op zichte van wat je verbruikt. Als het overgewicht meteen verdween door uitsluitend te stoppen met ranja, dat schrijf je zelf, dan lijkt het toch  aan de inname daarvan te liggen. Er zit inderdaad veel suiker in maar hoeveel je er van neemt speelt dan natuurlijk ook mee. Drinkt een kind 1 glaasje op een dag of veel meer, hoe is het aangelengd; paar druppels of hele bodem etc. Hier drinken ze hooguit 1 glas per dag van de zero variant, paar druppels in het glas, dus inname zoetstoffen valt dan ook mee . Moet iedereen natuurlijk zelf weten hoe hij het doet maar wat je zelf ook aangeeft; drinken met suiker geeft vaak ongemerkt veel calorieen.

Als iemand afvalt door alleen te stoppen met aanmaaklimonade kunnen er een paar dingen aan de hand zijn. 

  • Het kind dronk enorm veel glazen limonade
  • De limonade was veel te weinig verdund
  • Het kind was aan het "opvetten" vlak voor een groeispurt. Dan was het overgewicht ook verdwenen als er niet was gestopt met de limonade. 

Vlak voor een groeispurt worden kinderen wat dikker/zwaarder (bij de een zichtbaarder dan bij de ander) en als ze dan de hoogte inschieten is het lichaam weer in proportie.

Bakblik schreef op 20-03-2024 om 07:25:

Als iemand afvalt door alleen te stoppen met aanmaaklimonade kunnen er een paar dingen aan de hand zijn.

  • Het kind dronk enorm veel glazen limonade
  • De limonade was veel te weinig verdund
  • Het kind was aan het "opvetten" vlak voor een groeispurt. Dan was het overgewicht ook verdwenen als er niet was gestopt met de limonade.

Vlak voor een groeispurt worden kinderen wat dikker/zwaarder (bij de een zichtbaarder dan bij de ander) en als ze dan de hoogte inschieten is het lichaam weer in proportie.

  • Het kind kreeg door zoet steeds meer trek in zoet om de suikerdalen tegen te gaan. 

Ik hou van de groene raak ranke ( reine Claude); zo dorstlessend.
Maar de vlierbloesemsiroop is ook m.i. een goede dorstlesser.
Kinderen houden meer van de raak multivruchten suikerarm, ook minder zoet van smaak dan de sinaasappelvariant.

Ja, natuurlijk kan het toeval zijn. (stoppen ranja, (verdwijnen overgewicht)
Ik bracht het ook niet als een onderzoek oid. Gaf puur aan waarom wij het hier niet in huis hebben. 
Feit is wel dat overgewicht, ook bij kinderen, alleen maar toeneemt. 
In dat licht verbaast het me dat er zo laconiek wordt gedaan over een product dat ongezond is. 
Kinderen consumeren natuurlijk wel meer ‘vanzelfsprekend’ dat aanzet. 
(en nee, niet ieder kind wordt er onmiddellijk dik van, zucht) 

Pinokkio schreef op 20-03-2024 om 12:40:

Ja, natuurlijk kan het toeval zijn. (stoppen ranja, (verdwijnen overgewicht)
Ik bracht het ook niet als een onderzoek oid. Gaf puur aan waarom wij het hier niet in huis hebben.
Feit is wel dat overgewicht, ook bij kinderen, alleen maar toeneemt.
In dat licht verbaast het me dat er zo laconiek wordt gedaan over een product dat ongezond is.
Kinderen consumeren natuurlijk wel meer ‘vanzelfsprekend’ dat aanzet.
(en nee, niet ieder kind wordt er onmiddellijk dik van, zucht)

Heel veel mensen drinken daarom tegenwoordig de suikervrije varianten en vaak ook met mate, althans hier zie je dat wel. Dan krijg je weer de discussie over zoetstoffen maar goed daar maakt iedereen een eigen keus in. Overgewicht neemt inderdaad toe maar niet alleen door ongezond eten maar ook het gebrek aan beweging van velen. Het is verder niet laconiek bedoelt maar ook gewoon de vraag van TO die beantwoord wordt.

Geweldig! 130 berichten over zoiets heerlijks als limonadesiroop! 

Moederkareltje schreef op 20-03-2024 om 08:44:

[..]

  • Het kind kreeg door zoet steeds meer trek in zoet om de suikerdalen tegen te gaan.

Goede aanvulling!

Pinokkio schreef op 20-03-2024 om 12:40:

Ja, natuurlijk kan het toeval zijn. (stoppen ranja, (verdwijnen overgewicht)
Ik bracht het ook niet als een onderzoek oid. Gaf puur aan waarom wij het hier niet in huis hebben.
Feit is wel dat overgewicht, ook bij kinderen, alleen maar toeneemt.
In dat licht verbaast het me dat er zo laconiek wordt gedaan over een product dat ongezond is.
Kinderen consumeren natuurlijk wel meer ‘vanzelfsprekend’ dat aanzet.
(en nee, niet ieder kind wordt er onmiddellijk dik van, zucht)

Als in 1990 afgestudeerd diëtist zou ik niet zeggen dat siroop per definitie ongezond is.  Als het kind het op de juiste wijze aangelengd drinkt bevat het 11 gram suiker per glas van 200ml. Dat is best veel maar net iets lager dan cola of andere frisdrank. Vruchtensap zoals appelsap bevat nog meer koolhydraten daar zit ruim 20 gram suiker in een glas van 200ml.

Een kind dat niet graag water drinkt kan je dus beter verdunde siroop geven dan appelsap. Voordeel van siroop is ook dat je het naar smaak kunt verdunnen en als ouder kan je de hoeveelheid suiker voor je kind zelf bepalen.  Dat doen wij hier al jaren.  Volgens de gebruiksaanwijzing moet je 1 deel siroop verdunnen met 7 delen water.  25 ml siroop met 175 ml water.  Hier gaat er 25 ml siroop in een glas met 225 ml water. Nog steeds die 11 gram suiker maar wel meer vocht binnen.  

Ik vind siroop met suiker de gezondere optie in het aanbod voor kinderen.  De siropen met 0 % toegevoegde suiker maar een hele lading aan zoetstoffen vind ik een verkeerd signaal afgeven.  Dan blijf je nog steeds gewend aan een zoete smaak. Beter zou zijn om de zoete smaak af te wennen door siroop steeds verder te verdunnen, zodat je ook niet steeds andere zoete dingen wilt eten.

Pinokkio schreef op 20-03-2024 om 12:40:

Ja, natuurlijk kan het toeval zijn. (stoppen ranja, (verdwijnen overgewicht)
Ik bracht het ook niet als een onderzoek oid. Gaf puur aan waarom wij het hier niet in huis hebben.
Feit is wel dat overgewicht, ook bij kinderen, alleen maar toeneemt.
In dat licht verbaast het me dat er zo laconiek wordt gedaan over een product dat ongezond is.
Kinderen consumeren natuurlijk wel meer ‘vanzelfsprekend’ dat aanzet.
(en nee, niet ieder kind wordt er onmiddellijk dik van, zucht)

Het is niet ongezond, als je een heel klein beetje in je water doet.

Dan hebben wij een verschillende definitie van gezond. Gezond is voor mij: met voedingswaarde. 

Pinokkio schreef op 20-03-2024 om 20:29:

Dan hebben wij een verschillende definitie van gezond. Gezond is voor mij: met voedingswaarde.

Maar toch niet alles wat je eet hoeft het predikaat gezond te hebben? Een keer genieten van limonade/frisdrank chocolade of patat is heel gezond voor je emotionele welzijn. 

Iedere avond rond deze tijd maak ik thee en daar eet ik 2 blokjes pure chocolade bij of 2 paaseitjes in deze weken. Thee zonder suiker, dat wel. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.