Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Voetballertje

Voetballertje

20-09-2009 om 11:20

Welke sport?

Ons zoontje (net 7, nog speels) zit op voetbal. Dit wilde hij zelf graag. En hoewel hij er met veel plezier naar toe gaat (hij hoeft dus niet van voetbal af!), zien we wel dat de kans dat dit een langdurig succes wordt, klein is. Het is een klein mannetje (een kop kleiner dan leeftijdgenootjes), fysiek niet sterk, iedereen is een kop groter, zijn penalty's komen niet eens over... Ik wil bekijken of hij er een sport bij kan doen waarbij de kans dat hij er succesvol in is wat groter is (niet omdat hij goed moet worden, wel omdat een sport waar je goed in bent vaak langer leuk blijft vinden).

Ik denk wel dat hij lenig is. Tennis heeft hij ook geprobeerd, hiervoor was hij nog veel te jong.

Hij heeft het nu over judo (hij stoeit graag) maar dit lijkt me juist een sport waarbij hij tegen zijn klein-zijn aanloopt.

Nogmaals; hij hoeft geen Olympisch Kampioen te worden maar in zijn dagelijkse leven wordt hij vaak gecfonfronteerd met zijn klein-zijn. Bv met het voetballen (en zijn gebrek aan talent). Misschien voelt hij zich lekkerder bij een (extra) sport waarbij hij klein-zijn een minder groot probleem is.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Lengte/talent

Lengte hoeft bij het voetbal inderdaad helemaal geen beperking te zijn. En wat zijn talent betreft, je schrijft dat hij net 7 jaar is, hij is dus nog volop in ontwikkeling. Het écht inzichtelijk voetballen moet nog komen. Natuurlijk kan hij er wel een sport bij gaan doen maar wat dat moet gaan worden hangt dan meer van zijn persoonlijke voorkeur af dan zijn lengte denk ik.

Atletiek

misschien iets, of iets met zwemmen/in zwembad ?

Rafelkap

Rafelkap

20-09-2009 om 18:36

karate. En er bestaat ook een vechtsport dat een beetje tussen karate, dans en acrobatiek inzit. Kan even niet op de naam komen (iets exotisch)
Of op toneel.

Capoeira

Heet dat. Kijk maar hier http://www.capoeira.nl/

Mariel

Voetballertje

Voetballertje

20-09-2009 om 20:54

Lengte

Natuurlijk zijn er hele goede kleine voetballers. Maar zijn totaalplaatje is niet het plaatje van een voetballer. Hij is bang om er 'in te gaan' en dat is knap lastig bij een sport als voetbal. Hij mag er op blijven, net zo lang als hij wil. Maar het zou leuk zijn als hij een sport vindt wat een levenslange passie kan zijn (dit klinkt een beetje hooggegrepen maar jullie begrijpen wat ik bedoel).
Atletiek hebben we niet in ons dorp en vind ik meer iets voor over een paar jaar. Karate hebben we ook niet, maar ik denk ook niet dat dat hem gaat worden (zelf vind ik dat ook helemaal niets, maar dat terzijde). Judo kan tzt misschien wel maar met het trainen nu is iedereen weer een kop groter dan hem...

Tirza G.

Tirza G.

20-09-2009 om 21:06

Judo

Gaat op gewicht. Dus waarschijnlijk zijn die kinderen ook ongeveer even lang.

Tirza

mee1977

mee1977

20-09-2009 om 21:34

Juist judo

Judo gaat inderdaad op gewicht..

Zelf vroeger jaren gedaan (7 jaar) en er was een meisje die 2 koppen kleiner was dan ik, maar meestal won ze wel van me... Want naast gewicht gaat het ook om de juiste techniek.

Ik zou zeker als je zoon het leuk lijkt gaan kijken.

Hier een dochter op voetbal, blinkt ook niet uit, maar ze vind het wel geweldig en daar gaat het om... Ook vind ze judo heel leuk (en ik dus stiekem ook veel leuker dan voetbal) maar 2 sporten word te veel in de week. Train ook 2x per week voetbal.

Jesse_1

Jesse_1

20-09-2009 om 23:11

Nog even over atletiek (beetje o.t.)

Atletiek is zeker ook iets voor deze leeftijd hoor! Maar voor kinderen die wat kleiner van stuk zijn, moeten ze wel veel snelheid hebben om goed te kunnen zijn.
Op deze leeftijd is het: sprint, balwerpen en verspringen wat ze doen, verder hoogspringen, kogelstoten en langere afstanden. Wel erg leuk hoor!
Jesse

Rafelkap

Rafelkap

21-09-2009 om 07:50

Klein

Maar dat hij klein is, vinden jullie dat zielig of vindt hij het zelf ook erg? Ik was vroeger ook klein, maar vond mezelf heel groot Voor zelfvertrouwen is iets van judo, karate wel geschikt, ook omdat hij lenig is. Of toneel wat ik zei: misschien geen andere sport maar iets anders?

Janeway

Janeway

21-09-2009 om 09:26

Judo/turnen

Judo is echt wel geschikt voor kleine kinderen, vriendin haar zoon is klein van stuk en doet aan judo, net zoals mijn zoon (even oud) Ze jodo-en nooit tegen elkaar want het gaat dus op gewicht. Als hij lenig is is turnen misschien ook wel wat voor hem..

Vic

Vic

21-09-2009 om 13:12

Judo en gewicht

Aaarch, mijn jeugdtrauma Ik was vroeger een heel spichtig mager meisje en toen ik een jaar of 9 was waren mijn tegenstanders op judo kinderen in de kleuterleeftijd, twee koppen kleiner. Dat was een geweldige kans om clubkampioen te worden, maar daar werd (waarschijnlijk door toedoen van een jaloerse kleutermoeder) een stokje voor gestoken. Ik werd uit de -25 kg. klasse gehaald en een klasse hoger geplaatst, waar ik ieder jaar 4e werd op het clubkampioenschap.

Voetballertje

Voetballertje

21-09-2009 om 13:35

Klein...(rafelkap)

Wij vinden het niet zielig dat hij klein is. Maar we merken dat hij juist nu (terwijl hij altijd veel kleiner dan de rest is geweest) veel vaker mee wordt geconfronteerd. Nieuwe kinderen in de klas of wildvreemde kinderen die niet geloven dat hij 7 is. Volwassenen die in zijn bijzijn roepen dat hij wel erg klein is en dat hun kleuter even lang is. Kleinere schoenen hebben dan je broertje. Iedereen wisselt tanden, behalve jij (weet je hoeveel status je kunt behalen met wiebelende tanden?). Langzamerhand dringt het dus tot hem door dat hij kleiner is. Het maakt niets uit (dat zeggen wij en hij (dus?) ook) maar het lijkt me juist leuk dat hij iets vindt waar hij goed in is.

Rafelkap

Rafelkap

21-09-2009 om 14:32

Voetballertje

Ok, ik snap het. Ik vroeg me gewoon af of hij dat zelf zo ervaart en of jullie een bezigheid wilde zoeken om zijn zelfvertrouwen wat te vergroten.
Succes met jullie zoektocht. Waren jullie vroeger ook klein? Hij haalt iedereen vast nog wel in, in de puberteit!

Guinevere

Guinevere

21-09-2009 om 20:53

Ik snap het punt niet

Waarom kan je zoon niet gewoon lekker blijven voetballen als hij het er naar zijn zin heeft? De grootste kans op een langdurig succes is m.i. dat hij het LEUK vindt. En dat vindt hij, zo lees ik in je bericht. Dat hij penalties niet "over" schiet lijkt me eerder een technische kwestie dan een lengte-kwestie.
Hier ook een kleine zoon, hij atletiekt. Hij is ook vaak een kop kleiner dan leeftijdgenoten. Des te meer kan ik zijn prestaties temidden van de lange lijzen waarderen. Met de maand wordt zoon sterker en sneller. Hij haalt de langere kinderen vast nog wel in, wellicht niet qua lengte, maar wel qua prestaties.

duni

duni

22-09-2009 om 13:11

Ook klein

Dunizoon wordt in november 10 jaar en is al jaren zeker een hoofd kleiner dan zijn leeftijdgenoten. Hij is 1.30 m en 25 kg. Dunidochter van 8 is maar 1 cm kleiner dan hij! Hij heeft er geen problemen mee, want hij is al jaren van mening dat wanneer je klein en licht bent je sneller kan rennen dan de rest en ergens tussen kunt duiken. Hij turnt sinds zijn 6e jaar en daar is het juist een voordeel dat je klein bent.

birthe

birthe

24-09-2009 om 22:47

Blijven voetballen

Zoon is nu 11, en zit al sinds zijn 4e jaar op voetballen, omdat zijn vader dat een geweldige sport vindt. Hij is echt klein van stuk, overigens wel heel breed, maar doordat hij al zo lang traint, is hij echt een goede voetballer geworden. In zijn team zijn meer jongens van zijn lengte, en vooral de dunnetjes blinken dan vaak uit in de voorhoede. Afgelopen zaterdag nog moesten ze tegen een team van echt grote jongens, dan ben ik al helemaal geintimideerd, maar dat wonnen ze met 15-0, puur op techniek.
Als je zoontje 7 is dan heeft hij nog vele ontwikkelingsjaren voor zich. Een lichte, en snelle en wendbare spits is onbetaalbaar voor een team.

Voor mijn eigen zoon zie ik dat hij er veel aan ontleend om nu al zoveel deel uit te maken van deze jeugdafdeling. Het is bijna als een familie. Ook heeft hij er in sportief opzicht erg veel van geleerd.
Ik zou dan ook niet zo snel naar iets anders op zoek gaan voor je zoon, beroemde spelers van het nederlands elftal waren soms ook opvallend klein..(ik heb Danny Blind eens ontmoet, die was echt maar een paar cm groter dan ik, 1.65)

Maradonna is 1.66

Ik dacht dat juist bij voetballen het goed was dat je niet te lang bent. Mijn kinderen zijn ook heel klein voor hun leeftijd. Mijn dochters kon ik altijd troosten door te zeggen dat dat goed was: als ze later ballerina wilde worden, dan konden die mannelijke dansers hen in ieder geval tillen.

Bij mijn zoontje heb ik de juiste woorden nog niet gevonden. Hij lijkt er voorlopig nog niet over in te zitten.

Ik heb gehoord dat jockeys ook klein willen zijn. Bij paardenraces schijnt er echter standaard een ambulance mee te rijden. Niet echt een sport waar je je zoon enthousiast voor wilt maken lijkt me.

Puck2

Puck2

25-09-2009 om 15:43

Doen wat hij leuk vindt

Je zoontje zit net op voetbal en als hij het leuk vindt dan zou ik hem er gewoon op laten. Je kan toch niet verwachten dat hij gelijk bij de besten meevoetbalt, ook Maradonna en Danny Blind zijn als onhandige mannekes begonnen hoor. En lengte is idd geen voorwaarde voor succes, en op deze leeftijd speelt dat al helemaal niet. Spelplezier is veel belangrijker en als je zoontje ziet dat er vooruitgang in zit in de loop van de tijd, dan krijgt hij ook meer zelfvertrouwen en over een paar jaar durft hij dan echt wél dat duel aan te gaan met iemand die veel groter is.
En Liat: "Ik dacht dat juist bij voetballen het goed was dat je niet te lang bent." Dat ligt maar net aan je positie. Voor een keeper is lang zijn wel een voordeel en voor een spits ook (kan hoger koppen), middenvelders die hard moeten kunnen lopen zijn vaak wat kleiner en gedrongener, minder gewicht mee te slepen. Nog een voorbeeld van een kleine succesvolle voetballer: ik kom in de competitie van Puckzoon af en toe Overmars tegen bij de tegenstander, die redt de 170 volgens mij ook niet. En Puckzoon is ook een ukkie (11 jaar en 1.35) en als keeper doet hij het uitstekend. Oke, de lat redt hij niet, maar door zijn snelheid in uitlopen e.d. compenseert hij een heleboel.

Voetballertje

Voetballertje

26-09-2009 om 13:30

Puck en anderen...

Hij blijft net zo lang op voetbal als hij zelf wil. Dat is niet het punt. He tpunt is ook niet dat hij klein is, maar het is een combi van geen talent - klein - fysiek niet sterk - niet opgewassen tegen grotere jongens. Vandaag heeft hij gevoetbald en hij heeft twee keer de bal 'aangeraakt' zonder er echt iets mee te doen. Andere jongens geven aan dat hij er niets van kan, dat gaat hij over een tijdje merken. Kortom; hij doet gewoon niet mee aan het spelletje. Dat is misschien nu nog leuk (hij vindt het leuk dat hij heeft gewonnen) maar over een tijdje niet meer. En om dan nog met een nieuwe sport te beginnen, dan loop je daarin ook nog eens jaren achter...

Ik zou hem erop laten

Als jij zegt dat hij eraf moet ben jij de kwaaie pier. Misschien gaat hij juist wel harder rennen door de negatieve opmerkingen. Mijn kleine zoontje was vroeger ook nog heel vaak erg moe. Mijn zus suggereerde al dat ik met hem naar de huisarts moest.

Ik had altijd medelijden met hem en zag hem als mijn zielige zwakke kleine jongen die ik moest beschermen. Tot de dag van de sponsorloop op school ..... Ik heb met open mond staan toekijken hoe zoonlief het ene rondje na het andere liep en heel veel grotere kinderen inhaalde: hij heeft wel een erg fanatiek karakter, hij wil wel winnen.

Waarschijnlijk heb je voor een jaar contributie betaald. Zolang je zoon niet klaagt, zou ik hem er niet afhalen. Wanneer hij wel klaagt, dan zou ik hem nog het jaar laten afmaken en zeggen dat hij in ieder geval wel ervan kan leren hardlopen. Volgend jaar kunnen jullie dan eventueel samen iets anders verzinnen. Je wilt toch niet dat hij profsporter wordt? 8 jaar is toch niet te oud om aan een andere sport te beginnen? Misschien wordt hij juist harder van het voetballen en leert hij harder rennen omdat hij graag erbij wil horen.

Puck2

Puck2

26-09-2009 om 19:48

Voetballertje

Zoals ik al zei: de topvoetballers zijn ook allemaal als onhandige kleine jochies begonnen. Bij een 7-jarige die net begint met voetbal kan je niet verwachten dat hij zaich direct met de beste meet. Dat andere jongens zeggen dat hij er niets van kan vind ik een slechte zaak, een trainer zou dat soort opmerkingen direct in de kiem moeten smoren. Hij moet nog alles leren.
En wat is het probleem als hij over een paar jaar met een nieuwe sport begint. Volgens mij maak jij problemen die er helemaal niet hoeven te zijn. Hoezo? Jaren achterlopen? Er zijn echt meer kinderen die pas later aan een sport beginnen en je hebt nu eenmaal altijd sterkere en zwakkere spelers. Daar is toch helemaal niets mis mee. Waarom heb je daar problemen mee. Overigens ben ik pas op mijn 18e gaan volleyballen en was ik een echte beginneling. So what? En nu op mijn 42 ben ik begonnen met fitness en yoga, ook als complete beginner. Ik zie het probleem niet zo.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

02-10-2009 om 15:15

Voetballertje

Mijn zoontje van 8 is ook aan de kleine kant. Dol op sport en hij is begonnen toen hij vijf jaar was met judo. Goed voor zijn zelfvertrouwen alsook voor de discipline. Hij vond het geweldig en had geen moeite om met (veel) grotere kinderen te judoen; hij heeft zijn groene band gehaald. Het gaat om techniek en niet zozeer om klein- danwel groot zijn. Toen kwam zijn voetbalobsessie en ging hij van judo op voetbal. Hij zit er pas ruim een maand op en hij vindt het helemaal geweldig! Ja, hij is een van de kleinsten in zijn team maar wel een van de snelsten. De kracht komt later wel. Vergeet niet dat dit nog maar kinderen zijn; het plezier staat voorop en het aanleren van techniek, kracht en snelheid komt later, samenhangend met de fysieke en geestelijke groei. Jouw zoontje is nog maar net zeven dus het zal vooral gaan om plezier. Hij is nog jong genoeg om met van alles te beginnen; de trainer van mijn zoontje vindt 8 jaar bijvoorbeeld een prima leeftijd om met voetbal te beginnen omdat ze eerder nog te speels zijn en fysiek nog niet zo sterk zijn. Persoonlijk vind ik niet dat je zo de nadruk hoeft te leggen op het klein-zijn; mijn zoontje heeft ook een tijdje basketbal gedaan en ondanks zijn geringe lengte kon hij aardig meekomen en vond hij dat ook leuk. En moet een kind altijd succes hebben? Wil je dat hij profsporter wordt of wil je dat hij gewoon lol heeft? Iedereen heeft zijn/haar kwaliteiten en die komen er op een gegeven moment heus wel uit. Maar zeven of acht jaar is nog veel te vroeg om daar iets over te zeggen bij het gros van de kinderen die voor hun plezier sporten. Laat hem gewoon datgene doen wat hij leuk vindt zonder zijn klein-zijn als een nadeel te zien. Mijn zoontje zit er echt niet meer mee dat hij wat kleiner is dan de rest...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.