Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Wij weten het niet meer. Zoon 9 jaar, ontspoort


Gezinvan4, Hoe is het nu bij jullie? Ik hoop weer een beetje rust, vooral ook in jezelf.

Ik ben ook benieuwd hoe het met jullie gaat! Hopelijk heb je wat gehad aan de adviezen en inzichten van dit topic. Zat er iets tussen waar je wat mee kon? Er zijn veel waardevolle dingen gezegd.

Onze dochter is zelf ook niet de makkelijkste en ik heb hier ook goede tips voor mezelf voorbij zien komen. 

Gezinvan4

Gezinvan4

14-07-2021 om 20:39 Topicstarter

Zonnig77 schreef op 14-07-2021 om 19:31:

Gezinvan4, Hoe is het nu bij jullie? Ik hoop weer een beetje rust, vooral ook in jezelf.

Hallo

Het gaat wel, we moeten nu gewoon echt wachten op bericht van de gemeente.

Ondertussen proberen we het gezellig te maken en te houden.

Maar eerlijk... 't valt niet mee.

Wel heel lief dat jullie 't vragen, bedankt! 😘

hoe is het gesprek verlopen?

In het begin van het draadje kwam de tip om hem zijn dag te laten beschrijven en dat er dan een leeg blaadje komt, dat kan ik me helemaal voorstellen want dat is een enorm grote open vraag die je stelt.

Met mijn zoon heb ik een tijd dit boekje gebruikt: https://www.bol.com/nl/nl/p/slaapklets/9200000001997358/?Referrer=ADVNLGOO002008J-G-114782935886-S-293946777986-9200000001997358&gclid=EAIaIQobChMIvZCbzvLk8QIVlOd3Ch3zOQCUEAQYAiABEgIk3vD_BwE 

Daar staan gerichte vragen in per dag en elke dag nog een net iets andere vraag.
Heeft bij ons heel erg geholpen om het gesprek over hoe hij zich voelt weer op gang te krijgen. En wat hielp is om echt steeds te blijven zeggen dat er geen foute antwoorden zijn en dat ik ook wel eens een slechte dag had. Hij deed de ene pagina, ik de andere. Werden heel fijne momenten samen na een tijdje.

Ysenda schreef op 15-07-2021 om 12:53:

In het begin van het draadje kwam de tip om hem zijn dag te laten beschrijven en dat er dan een leeg blaadje komt, dat kan ik me helemaal voorstellen want dat is een enorm grote open vraag die je stelt.

Met mijn zoon heb ik een tijd dit boekje gebruikt: https://www.bol.com/nl/nl/p/slaapklets/9200000001997358/?Referrer=ADVNLGOO002008J-G-114782935886-S-293946777986-9200000001997358&gclid=EAIaIQobChMIvZCbzvLk8QIVlOd3Ch3zOQCUEAQYAiABEgIk3vD_BwE

Daar staan gerichte vragen in per dag en elke dag nog een net iets andere vraag.
Heeft bij ons heel erg geholpen om het gesprek over hoe hij zich voelt weer op gang te krijgen. En wat hielp is om echt steeds te blijven zeggen dat er geen foute antwoorden zijn en dat ik ook wel eens een slechte dag had. Hij deed de ene pagina, ik de andere. Werden heel fijne momenten samen na een tijdje.

Leuk idee!! Wat voor een effect merkte je bij je zoontje?

Aardbei_86 schreef op 15-07-2021 om 13:51:

[..]

Leuk idee!! Wat voor een effect merkte je bij je zoontje?

Zoontje steekt inmiddels boven mij uit, maar hij kan nog steeds goed over zijn gevoelens praten. Wat ik toen merkte is dat hij zich niet meer 'groot' probeerde te houden voor mij, niet alle dagen hoefden leuk te zijn omdat ik ook aangaf niet altijd een dag leuk te vinden. 

Voor ons was het echt de afsluiting van de dag. Samen dat invullen en ik mocht aan hem toelichting vragen maar hij ook aan mij. Toen wij dit deden was hij een jaar of 7-8, nu inmiddels bijna 16.

Ysenda schreef op 15-07-2021 om 13:59:

[..]

Zoontje steekt inmiddels boven mij uit, maar hij kan nog steeds goed over zijn gevoelens praten. Wat ik toen merkte is dat hij zich niet meer 'groot' probeerde te houden voor mij, niet alle dagen hoefden leuk te zijn omdat ik ook aangaf niet altijd een dag leuk te vinden.

Voor ons was het echt de afsluiting van de dag. Samen dat invullen en ik mocht aan hem toelichting vragen maar hij ook aan mij. Toen wij dit deden was hij een jaar of 7-8, nu inmiddels bijna 16.

Goed idee ja, en wellicht helpt iets van een emotiethermometer. Bij een leerling uit mijn klas was dat een opening voor het bespreekbaar maken van zijn gedrag. Het kan een begin zijn.. 

Ik begrijp niet zo goed waarom een agent voor een 9-jarige aan de deur komt opdraven. Wat heeft hij gedaan? Hier mogen ze op die leeftijd echt nog niet zonder toezicht rondhangen dus veel valt er niet te rotzooien

Marieke1980, een kind van 9 jaar mag nog niet alleen of met vriendjes buitenspelen?

Gezinvan4, ik ben ook benieuwd hoe het gesprek uiteindelijks is verlopen. En hoe het deze week is gegaan.

Zonnig77 schreef op 16-07-2021 om 15:24:

Marieke1980, een kind van 9 jaar mag nog niet alleen of met vriendjes buitenspelen?

 Gezinvan4, ik ben ook benieuwd hoe het gesprek uiteindelijks is verlopen. En hoe het deze week is gegaan.

Jawel, maar niet ergens verderop geheel zonder toezicht gaan rondhangen waar die rotzooi kan trappen. Daarom vind ik het ook zo raar dat voor een kind van 9 al meermaals politie op de stoep heeft gestaan. 

Gezinvan4 schreef op 12-07-2021 om 15:27:

[..]

We hebben al contact met de wijkagent gehad ivm dat incidentje. Maar zou hij hier wat aan kunnen doen denk je? Niet over nagedacht eigenlijk.

Wijkagent kan een melding doen naar het wijkteam. Dan kan een consulent van het wijkteam met jullie meedenken en opzoek gaan naar een passende oplossing. 

ik heb niet alles gelezen maar wat bedoel je met een aanmelding bij jeugdzorg? Wie heeft die aanmelding gedaan en waar staat hij op de wachtlijst? 
zover ik nu je OP leest laat je zoon moeilijk verstaanbaar gedrag zien. Dit kan in hem zelf zitten of komen door de interactie met zijn omgeving ( opvoeding, school, sociale contacten etc) 
Goed dat je straks hulp krijgt. Misschien zou een second opinion ook niet verkeerd zijn. Zijn gedrag is heftig, gezien zijn leeftijd. Meestal is er dan toch spraken van een diagnose. 
Tot die tijd zou ik inzetten op de basis dus structuur, kaders en grenzen. Schrijf samen een aantal (huis) regels en afspraken op papier en spreek af wat de consequenties zijn als hij ze niet nakomt. Een beloningssysteem kan ook helpend zijn. Focus op de goeie stappen 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.