Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zakgeld contant of overboeken?


Bijtje82 schreef op 26-09-2022 om 19:03:

[..]

Een 16jarige kan prima werken voor extra's.

moet je echt maar hopen. Zoon, net 17 zit al 35 uur per week op school, dan nog gemiddeld 1,5 uur reistijd per dag, 2 uur huiswerk per dag, en in het weekend sport, waar zie je die bijbaan dan nog? Althans binnen de wettelijke ruimte die er is? Schooltijd telt als werktijd. 

Bijtje82 schreef op 26-09-2022 om 19:03:

[..]

Een 16jarige kan prima werken voor extra's.

Kleding is toch geen extra's? Hooguit als ze perse een merk willen dan kunnen ze bijbetalen.

Ik denk trouwens dat financieel bewustzijn overdragen aan kinderen even belangrijk is. Mijn kinderen krijgen kleedgeld als ze naar de middelbare school gaan. Ik bewaar dan de bonnetjes van de kleding uit groep 7 en 8. Dan kan ik bij het kleedgeld samen met kind kijken hoeveel ze per post (jassen, schoenen, ondergoed) nodig hebben. Dan heeft mijn kind meer zicht op hoeveel schoenen kosten en hoeveel ze daarvoor moet sparen. Hier geldt wel budget is budget: heeft mijn kind geen geld meer om sokken te kopen dan  loop je maar op je sokken met gaten erin tot je weer geld krijgt. 

watertoren schreef op 26-09-2022 om 15:21:

[..]

Ieder doet het op zijn eigen manier. wij waren er geen voorstanders van dat hij dingen moest betalen van zijn zakgeld zoals bv een cadeautje voor een kinderfeestje. zakgeld was puur voor hem en hij spaarde dan samen met het geld wat hij kreeg bv voor een rapport voor een spel voor de playstation of iets anders wat duur was.

Ik heb ook nergens gezegd dat het geld voor een kinderfeestje daarin moet zitten. De een heeft 10 feestjes per jaar, de ander maar 1. Vaste lasten zijn kosten die vast bepaald zijn en niet veranderen. Dus een kadootje voor de gezinsleden, naar de kapper etc wat maar bij jou en je kind past. 

MamaE schreef op 26-09-2022 om 15:31:

Ik zou ook een beetje kijken naar het karakter van je kind. Ik zou niet willen dat mijn kind bij een vriendinnetje met lege handen of met iets dat al gebruikt is op een feestje aan komt omdat ze haar geld aan zichzelf heeft besteed. En ook niet dat ze iets koopt voor één euro omdat ze zoveel mogelijk voor zichzelf wil houden. En ook niet dat ze alles uitgeeft aan andere mensen maar niks meer heeft als ze zelf een keer iets wil hebben.
Wij geven haar dus een budget voor cadeautjes. Dat is niet voor iedereen hetzelfde.
Elk systeem heeft voor- en nadelen. Ik denk dat het belangrijkste is dat een kind leert dat geld eindig is. Dus dat je niet altijd alles kan krijgen of kopen wat je graag wil hebben.

Wie heeft het toch over kinderfeestjes en kadootjes gehad? Ik niet. 

Lisabette schreef op 26-09-2022 om 17:30:

[..]

Ik vind dit wel belachelijk weinig. Zeker de 35 euro voor kleedgeld. De richtlijnen van het Nibud zijn er niet voor niets. Of betalen jullie daarnaast nog sportkleding, jassen en schoenen enzo? Anders vind ik dit geen realistisch bedrag. Tenzij je kind alles derdehands koopt. Mijn dochter van 16 krijgt 200 euro om alles mee te doen. Dus daarin zit zowel haar kleedgeld, als zakgeld, als geld voor haar telefoon. Ik koop daarnaast niets meer aan kleding voor haar. Hier komt zij goed mee uit. Maar met 35 euro redt zij het echt niet.

200 euro vind ik dan weer bizar hoog. Hoe duur is haar telefoonabo dan wel niet? Ja logisch dat ze daarmee uit komt. 2400 euro per jaar zeg. 

Lisabette schreef op 26-09-2022 om 19:07:

[..]

Ik vind basiskleding geen extra. Daar voorzien wij dan ook in tot ze meerderjarig zijn. Daarna hangt het af van de situatie of ze gaan werken of studeren. Evenals ik mijn dochter niet minder geld ga geven in verband met een baantje. Dan straf ik werken in mijn ogen enkel af. Mijn kind mag werken en dan sparen of voor extra's (vakantie met vrienden, leuke uitjes of een in mijn ogen te dure tas of paar schoenen). Tot ze onderwijs volgen is een baantje leerzaam en leuk. In ons gezin dus niet bedoeld om van rond te komen in basisbehoeften. Daarvoor zijn wij haar ouders.

Toevoeging: Ik ga met mijn oudste dochter ook af en toe een weekend weg. Dan heb ik even wat een-op-eenaandacht voor haar (ze heeft relatief veel jongere broertjes en een zusje). Dan geef ik haar het budget om te bepalen wat we gaan doen. Dan kan zij zelf uitzoeken waar we slapen, hoe we gaan eten, welke uitjes we ondernemen, enz. Dat werkt bij haar erg goed om inzicht te krijgen in financiën.

Nee je geeft niet minder geld als ze een baantje nemen, je stimuleert ze een baantje te nemen als ze klagen dat ze niet uitkomen (en dan blijkt dat ze een derde paar schoenen wil per jaar of haar vijfde broek of tweede winterjas). Zo hoog beginnen zou ik nooit doen. Lager beginnen en als ze aan kunnen tonen dat ze niet uitkomen dan krijgen ze meer. 

Evaluna schreef op 26-09-2022 om 19:18:

De rekening is geopend! Even aan ze gevraagd hoe hoog zakgeld nou fijn zou zijn. Ongelijk per leeftijd vond de oudste (!) heel oneerlijk
Beiden dus gelijk. Ze stelden €2 voor. Ik kan me daar wel in vinden eigenlijk. Zolang ze niets extras hoeven uit te geven krijgen ze €2 per week.
Bij zelf cadeaus kopen of middelbare school kijken we wel weer verder.

Waarom vind je dat nu toch oneerlijk? Dat is juist heel normaal en het is pas oneerlijk als jongste een ander bedrag krijgt als ze dezelfde leeftijd krijgt. 

Kerstin75 schreef op 27-09-2022 om 13:18:

[..]

200 euro vind ik dan weer bizar hoog. Hoe duur is haar telefoonabo dan wel niet? Ja logisch dat ze daarmee uit komt. 2400 euro per jaar zeg.

Het hangt er vanaf wat ze moeten betalen natuurlijk. Zoon (net 17) krijgt ook ruim 200 per maand. Maar moet dan wel ruim 100 euro per maand reserveren voor zijn sport. 

Dan moet hij nog zijn ov kaart overstijgende reiskosten betalen, kleding, uitjes, specifieke drogisterij artikelen, denk aan die vele bussen deo die ze willen gebruiken.

Zijn telefoon wordt betaald door zijn vader, dat dan weer wel. 

Van de 225 die hij krijgt is de verdeling ongeveer: 100 sport, 50 kleedgeld, 50 zakgeld, 25 reiskosten. 

Tijd voor een bijbaantje is er niet met 36 contacturen op school, reistijd, huiswerk, en sport (3x trainen en wedstrijden in de weekenden die gemiddeld meer dan een dagdeel duren (reistijd, wedstrijd (gemiddeld 4 uur als het snel gaat, kan ook 6 uur zijn)

Ysenda schreef op 27-09-2022 om 13:43:

[..]

Het hangt er vanaf wat ze moeten betalen natuurlijk. Zoon (net 17) krijgt ook ruim 200 per maand. Maar moet dan wel ruim 100 euro per maand reserveren voor zijn sport.

Dan moet hij nog zijn ov kaart overstijgende reiskosten betalen, kleding, uitjes, specifieke drogisterij artikelen, denk aan die vele bussen deo die ze willen gebruiken.

Zijn telefoon wordt betaald door zijn vader, dat dan weer wel.

Van de 225 die hij krijgt is de verdeling ongeveer: 100 sport, 50 kleedgeld, 50 zakgeld, 25 reiskosten.

Tijd voor een bijbaantje is er niet met 36 contacturen op school, reistijd, huiswerk, en sport (3x trainen en wedstrijden in de weekenden die gemiddeld meer dan een dagdeel duren (reistijd, wedstrijd (gemiddeld 4 uur als het snel gaat, kan ook 6 uur zijn)

Ja en als er geen tijd is voor een bijbaantje dan pas je het geld daarop aan. Lisabette schreef niks over een dure sport waarvoor betaalt moet worden. Juist daar heb je vaak ook al 2x per jaar schoenen voor nodig en ze had het maar over 2 paar per jaar. 

Kerstin75 schreef op 27-09-2022 om 13:17:

[..]

Wie heeft het toch over kinderfeestjes en kadootjes gehad? Ik niet.

Je had het over cadeautjes. Niet specifiek kinderfeestjes, maar daar neem je doorgaans ook een cadeautje mee naartoe. Vandaar dat ik dat ook mee nam.

En ook een gezin kan in grootte variëren. De één is alleenstaand met één kind en de ander heeft een partner en zes kinderen. En van alles daar tussen.

Kerstin75 schreef op 27-09-2022 om 14:22:

[..]

Ja en als er geen tijd is voor een bijbaantje dan pas je het geld daarop aan. Lisabette schreef niks over een dure sport waarvoor betaalt moet worden. Juist daar heb je vaak ook al 2x per jaar schoenen voor nodig en ze had het maar over 2 paar per jaar.

jij schreef alleen dat 200 bizar hoog is.

Sportkleding betaal ik dan ook nog naast dat wat door de sponsor geleverd wordt. Want die 100 euro zijn alleen voor training en toernooien.  

35 euro per maand is 420 euro per jaar
Daar kan je toch genoeg kleren van kopen? En een paar schoenen?
Een jas koop je voor minimaal 2 jaar en als je niet meer groeit langer.
Het is excl ondergoed en bh’s die betaal ik extra want je bh maat kan nogal groeien ineens 

Voor mezelf geef ik max 200 euro per jaar uit aan kleding en schoenen, dan mogen die kids wel het dubbele vond ik

mijn oudste dochter geeft aan dat ze er toe nu toe altijd prima mee is uitgekomen heeft alleen wel eens zelf meebetaald buiten kleedgeld aan een speciaal merk schoenen 


En ja ze dragen ook gerust 2ehands, ruilen regelmatig tijdelijk kleding met vriendinnen of voor een speciale gelegenheid. Een feestje ofzo (ook hip tegenwoordig trouwens) 
en ze delen ook met elkaar vaak kleding 

Mijn dochter geeft ongeveer 50 euro aan sportkleding per maand uit. Daarnaast heeft ze 100 euro kleedgeld, 30 euro mobiele telefoonabonnement en 20 euro zakgeld. Dit is hoe we het ongeveer berekend hebben. Ze is vrij om hierbinnen keuzes te maken. Bijvoorbeeld minder aan kleding uitgeven en meer aan zakgeld. Ik ga er niet vanuit dat een kind 2 jaar met een jas doet. Ook vind ik goede schoenen erg belangrijk en daar betaal je helaas meer voor. 

Lisabette schreef op 27-09-2022 om 18:09:

Mijn dochter geeft ongeveer 50 euro aan sportkleding per maand uit. Daarnaast heeft ze 100 euro kleedgeld, 30 euro mobiele telefoonabonnement en 20 euro zakgeld. Dit is hoe we het ongeveer berekend hebben. Ze is vrij om hierbinnen keuzes te maken. Bijvoorbeeld minder aan kleding uitgeven en meer aan zakgeld. Ik ga er niet vanuit dat een kind 2 jaar met een jas doet. Ook vind ik goede schoenen erg belangrijk en daar betaal je helaas meer voor.

Niet 2 jaar met een jas? Waarom niet als je die past?


zelf doe ik met mijn jas tot deze versleten is gewoon

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.