Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
helen

helen

09-06-2009 om 11:54

Zakgeld, wat moeten ze er mee doen?

Onze zoon (8) krijgt zakgeld, daar gaat hij goed mee om. Hij mag er mee doen wat hij wil; versnoepen, sparen of wat dan ook. Hij spaart het grootste deel en koopt daar af en toe wat speelgoed van en soms ook snoep. Hij kent de waarde van geld redelijk goed. Nu denken we erover om hem met ingang van het nieuwe schooljaar zo veel geld te geven dat hij in staat zou moeten zijn om ook de cadeautjes voor de feestjes van vriendjes en de verjaardagen thuis te kunnen kopen. We hebben bedacht dat we hem dan een 'startkapitaal' geven omdat hij in september waarschijnlijk twee feestjes heeft; hij heeft immers de mogelijkheid nog niet gehad om daar voor te sparen. We gaan uit van het volgende: 6 tot 8 feestjes per jaar, 7,50 per feestje: 60 euro. Cadeautje voor papa en mama en broertje: 3 x 10 euro: 30 euro, is dus 90 per jaar. Voor cadeautjes is 1,75 per week plus zijn eigen zakgeld van 1,50, in totaal 3,25 per week. We willen hem dan een extra spaarpot of portemonee geven waarin hij het geld zou moeten doen voor de cadeautjes. Natuurlijk houden we er wel een oogje op en gaan nog steeds met hem mee om een cadeautje te kopen, ik kan niet verwachten van een 8-jarige dat-ie dat zo maar ineens kan, dat moet hij wel leren.
Voor andere zaken krijgt hij gewoon geld van ons, zoals schoolreisje of zo. Daar zouden we dan volgend jaar mee willen beginnen.
Hoe doen jullie dat?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yvonne

Yvonne

09-06-2009 om 13:57

Pelle

'Helaas gooit de rabobank roet in het eten, een kind mag pas vanaf 12 zo'n rekening!!!'

Herken het probleem had het zelfde met de postbank, nu ING.
tip: ABN AMRO heeft wel een jeugdrekening waarbij de kids op jongere leeftijd een pinpas krijgen en ook kunnen internet bankieren met een eigen account.

Astrid

Astrid

09-06-2009 om 20:54

Zakgeld + verjaardags geld ligt hier te verstoffen

Zoon van 11 (groep 8) doet nooit wat met z'n geld. Hij heeft geen zin om wat te kopen zegt hij. Nu weer 85,= voor z'n 11e verjaardag gehad. Het geld van zijn vorige verjaardag zit ook nog in z'n spaarpot. Idem z'n zakgeld.
Zoon heeft eigenlijk ook helemaal geen geld nodig. Hij koopt nooit kadootjes en sporten doet hij ook niet. Met een schoolreisje of kamp neemt hij wel geld mee, maar alles komt na afloop weer terug. Hij koopt gewoon niks.

Ik wil dat hij leert met geld om te gaan, maar dat gaat zo niet gebeuren.

Guinevere

Guinevere

09-06-2009 om 21:36

Astrid

Waarom koopt je zoon nooit kadootjes? Mocht het zo zijn dat hij niet naar feestjes gaat, dan zijn er toch wel eens gezinsleden jarig?
Verder: wie niets koopt, gaat toch goed met zijn geld om? Of denk ik te simpel? Ik kan me trouwens niet voorstellen dat er geen dingen zijn die hij graag wil hebben en waarvoor hij kan sparen. Of krijgt hij al die dingen op een andere manier?

Prulletje

Prulletje

10-06-2009 om 09:30

Postbank/ing

Hè? Mijn dochter heeft al vanaf haar vierde een rekening van de Postbank. En daar kon ze ook een pinpas bij krijgen. Dat hebben we (nog) niet gedaan, maar volgens mij kan het wel.

Prulletje

Yvonne

Yvonne

10-06-2009 om 10:02

Prulletje

Wel een pinpas maar bij postbank/ING kunnen ze niet internetbankieren op een eigen account. En aangezien bankafschriften nog maar 1 keer per maand komen is het voor het overzicht reuze handig als ze online kunnen kijken hoeveel er nog op de rekening staat.

Brianna F

Brianna F

10-06-2009 om 10:39

Sorry hoor.

Vind niemand het hier van de gekke dat een kind van 8 jaar al moet gaan internetbankieren, want daar wordt toch over gepraat.
8 jaar, hallo zeg, laat nog even lekker kind zijn.

Talia

Talia

10-06-2009 om 11:00

8 jaar erg jong

Brianna, ik ben het met je eens, dit is wel nog een kind en niet een (bijna-)puber. Ik vind dat er erg volwassen gedrag gevraagd wordt van Helen's kind, met vooruitdenken en sparen etc etc.
Maar goed, de eigenlijke vraag was hoe anderen dat doen. Mijn dochter is nu 10,5 jaar en ze krijgt een euro per week. Die mag ze naar eigen inzicht besteden, het is haar geld. Inmiddels is ze zover dat ze beseft dat als je vaker kleine dingetjes koopt, je geen geld hebt om eens iets groots te kopen. Ze heeft zeer consequent gespaard voor een Nintendo vorig jaar en ik merk nu aan haar dat ze met veel plezier ervaart dat ze weer eens wat geld kan uitgeven aan een ketting of een stripboek. Uit eigen initiatief heeft ze vorige week een kadootje gekocht van haar zakgeld voor haar jarige zusje en dat vind ik leuk. Ik eis nog niet van haar dat ze overziet hoeveel kado's ze in een jaar "moet" kopen en hoe duur die ongeveer worden. Ieder z'n eigen ding natuurlijk, maar misschien heb je iets aan hoe wij het doen.

Groet, Talia

Tirza G.

Tirza G.

10-06-2009 om 13:26

Anders

Meta-discussies zijn verboden op dit forum.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

10-06-2009 om 13:26

Internetbankieren

Onze kinderen bankieren gewoon internet. Wat een grappig woord Bij ING, voorheen postbank. Waarom zou dat niet kunnen? Of heb je zoiets van een Pennierekening ofzo?

Tirza

Aanvulling tirza

Bovendien leest het uiterst prettig als tekst hier en daar gelardeerd wordt met interpunctie en hoofdletters

Tirza G.

Tirza G.

10-06-2009 om 19:04

Aha pelle

Ik snap 't. Tja, wachten tot 12 dan maar. Het is effe doorbijten Onze zoon bankiert internet sinds een paar weken, toen hij 15 werd. Hij heeft ook bár weinig te versteggelen met geld, hij doet niet veel met zijn rekening/spaarpot/geld. Hij heeft nu sinds kort een baantje, ik hoop dat dat zijn belangstelling wat aanwakkert.
Hij heeft zich wel al verdiept in het pensioenfonds, dat dan weer wel. Zucht.

Tirza

Annet

Annet

10-06-2009 om 20:40

Toch vreemd

Dochter van 11 heeft vanaf haar 10e een rekening bij Postbank (nu ING). Ze heeft haar eigen pasje waarmee ze kan betalen en geld van de rekening kan halen. Ze mag niet rood staan. Afschriften komen elke week binnen, juist omdat het om een jongerenrekening gaat. Onze eigen afschriften komen veel minder vaak.
Telebankieren moet inderdaad via ons account.
Voor ons werkt dit prima. Vreemd dat anderen dit niet kunnen bij dezelfde bank.

Holiday

Holiday

10-06-2009 om 20:52

Rente

Hier 1,50 per week voor een 11-jarige. Gaat in het spaarvarken en zoon mag zelf weten wat hij ermee doet. Soms heeft hij veel gespaard (bijv. verjaardagsgeld) en dan gaan we het storten op zijn rabo-rekening. Ik vind een echte betaalrekening compleet met pinpas hardstikke leuk voor hem. Ik zie wel dat dat kan bij ING bijvoorbeeld, maar dan krijg je geen rente. Dat vind ik wel jammer, het begrip rente moeten ze toch ook leren en het is extra leuk om je kapitaaltje te zien groeien.

De kadootjes voor feestjes en zo, betalen wij nog allemaal voor hem. Maar binnen 1 tot 2 jaar wil ik ook wel zo'n systeem als jij, Helen. Toen hij zo oud was als jouw zoon was ik daar zelf eigenlijk nog niet mee bezig, dus je bent er volgens mij vroeg bij!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

11-06-2009 om 09:14

Helen

Grappig, je overweegt precies hetgene wat wij het ook doen. Alleen was mijn zoon geen 8, maar ik denk net 10 jaar (hij is nu 12). Zit ook bovenop zijn geld, dus we hebben besloten om het kadootjes-gebeuren ook bij hem neer te leggen (ik vergelijk het altijd maar met kleedgeld, dat werkt net zo). Inmiddels krijgt hij het geld op zijn ING-rekening gestort, maar hij heeft het lange tijd gewoon op zijn kamer bewaard. Het was zijn eigen idee om het in twee portemonnees te doen. En daar was hij heel strict in. Dus een portemonnee voor de kadootjes, en een portemonnee voor zijn 'echte' zakgeld. Wij hebben ook zo'n rekensommetje gemaakt zoals jij nu doet, en kwamen uit op 2 euro extra per week. Hij koopt er kadootjes voor verjaardagen van vriendjes voor, gezinsverjaardagen, vader/moeder-dag, Sinterklaas en verjaardag van de juf. Gaat echt heel goed, is nooit een 'belasting' voor hem geweest, hij vindt het volstrekt normaal dat het zo gaat.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.