Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
maria

maria

14-01-2011 om 13:07

Zakgeldverhoging - tips? (11 jaar)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
maria

maria

15-01-2011 om 20:08

Zelazny / dure cadeaus...

Ik weet dat er mensen zijn die voor kinderpartijtjes 10 euro aan een kind geven (zeker Randstad/Amsterdam denk ik, maar ook bij ons - regio Utrecht), maar daarom vind ik het nog steeds belachelijk veel. En het is natuurlijk onzin dat je voor 5 of wellicht 6 euro niets kunt vinden. Als je rondkijkt zijn er zat leuke (niet alleen weggooi) cadeaus te vinden. Bovendien, als je geld geeft (of een cadeaubon) is dat dus ook geen probleem . Hier bij ons worden cadeaus ook regelmatig samen gegeven, ook om het probleem van duurdere cadeaus op te lossen.

Maar goed, ik ben het meer spaarzame type, we hebben het financieel ruim, maar daarom hoeven de kinderen (ook de onze) niet dure cadeaus te krijgen. Al die kinderen die maar gewend zijn om alles te krijgen wat ze willen (ook van hun ouders), en die later als ze zelfstandig gaan wonen en veel meer uitgaven hebben in de geldproblemen komen.... Nooit geleerd met weinig geld rond te zien komen. En maar lenen van de ouders en dan nog geld krijgen ook.

En voor jongens?

Goedkopere kadootjes voor meisjes weet ik ook wel te verzinnen maar voor jongens van boven de 9 kan ik het echt niet verzinnen als ik geen troep wil kopen.
Muizemeis
ps er is een jongen die is dol op stenen, daar lukt het nog wel voor voor de rest lukt het me niet meer.

maria

maria

18-01-2011 om 10:34

Muizemeis e.a.

mijn zoon is jonger, dus weet niet of het helemaal past, maar tijdschriften zijn toch altijd leuk (Donald Duck, Zo zit dat, Disney of iets dergelijks)? Lego is er ook voor die leeftijd. Bioscoopbon of CD bon is al iets duurder (7,50 denk ik, of heb je ze ook goedkoper?), maar je hoeft toch niet meteen 10 euro uit te geven?
En als die (verwende) kinderen alleen maar nog duurdere dingen willen hebben/kunnen bedenken, dan combineer je toch met anderen of geef je geld?
Ik denk dat vaak niemand onder wil doen voor anderen (misschien geldt dat vooral voor de ouders), dus als er een of meer ouders duurdere cadeaus (of meer geld) gaan geven, dan voelt de rest zich gedwongen daar aan mee te doen. Zonder je af te vragen of we met zijn alleen niet te veel overdrijven en of we de kinderen niet te veel verwennen...
een tijd geleden had zoonlief een (klassen)feest van 3 klasgenootjes tegelijk (groep 4). Voor alle drie was hij anders niet uitgenodigd (bij een kleiner partijtje). Maar moet je dan 3 x 10 euro gaan geven?? (was overigens wel grappig: een moeder gaf 3 x 6, een andere 3 x 4 euro en ik heb 3 x 5 euro laten geven).

Maria

Bonnen zou ik niet geven, en ook zou zoonlief dat niet leuk vinden. Bij ons op school is niet zo'n bioscoop/disneycultuur. En ik vind het zelf ook helemaal geen leuk kado. De goedkopere legodoosjes hebben ze op die leeftijd allemaal wel al, dat houdt ook een keertje op. Ze zitten veel meer in de fase van technisch lego en dat is veel duurder. Tuurlijk lukt het weleens voor 7.50 maar meestal kom ik toch wat duurder uit, bv een goeie jojo, is 7.95 dus dat lukt nog net, maar een goeie vlieger of goeie diabolo is duurder(7.50-10.00 euro) En een boek van Geronimo is al 9.95(stripboek van Geronimo is meen ik 7.95 maar adt weet ik zo even niet).
Ik ben juist iemand die niet zo snel aan dit soort dingen mee doet, maar ik wil ook geen troep geven(zoals bv goedkope vlieger, hebben we zelf ooit gehad en was al stuk voor hij in de lucht was wat een teleurstelling)
Muizemeis

vlinder72

vlinder72

18-01-2011 om 16:41

Muizemeis

Hier drie jongens (en een meisje) in huis.

1. wij leggen met andere ouders geld bij elkaar en geven een duurder cadeau.
2. kind vraagt geld en krijgt dan 6 euro of zo in een kaart geplakt
3. een donald duck pocket, tattoo pennen, gips figuren gieten, doosje playmobil, doosje lego (er zijn steeds nieuwe series dus er altijd wel iets nieuws), waterpistool.

Als iemand echt iets graag wil hebben dan wil ik best 9 euro of zo uitgeven maar anders vind ik tussen de 5-7 euro echt meer dan genoeg. Mijn kinderen krijgen zoveel uitnodigingen voor feestjes. Het gaat echt in de papieren lopen als ik voor ieder feestje 10 euro moet neertellen. Mijn dochter had vorige week een feestje, zoon één had er ook een en zoon twee had twee feestjes. Dat zou dan betekenen dat ik veertig euro kwijt zou zijn in een week. Dat vind ik echt teveel.

Pelle

Ja ik zag die serie laatst bij de Hema, helaas maar vier verschillende deeltjes, maar ik vond hem wel leuk.
Muizemeis

Goed bedrag

Ik vind niet te weinig hoor. Maar wel als ze daarvan dan ook kadootjes moet kopen. Dan zou ik bijspringen. Maar voor haarzelf en wat ze er al bij krijgt van oma en klusjes. Mooi bedrag.

Verdienen

Mijn jongens krijgen iedere week zakgeld en daar mogen ze mee doen wat ze willen. Die van 5 krijgt 50cent en die van bijna 9 1,50 per week. Ook kunnen ze extra geld verdienen. Ze zitten op een Dalton school en werken daar met taakjes. Dit vinden ze zo leuk dat ik het thuis ook heb ingevoerd. Als ze alle taakjes netjes hebben gedaan die week krijgen ze daar 50 cent extra voor. Kado's koop ik nog, maar soms vinden ze het gewoon leuk om zelf nog een kado te kopen voor iemand.
En met die taakjes leren ze werken voor geld en ook allerlei klusjes, zoals was opvouwen, wasmachine vullen en aanzetten, afwasmachine inruimen of uitruimen, poetsen, stofzuigen, noem maar op.

Lou

Lou

27-01-2011 om 19:12

Extra geld verdienen

kan mijn dochter niet met gewone huishoudelijke taakjes als vaatwasser leegruimen of stofzuigen. Prima dat ze leert hoe het moet, maar dan mag ze er meteen bij leren dat dat nou net klusjes zijn waar je geen geld mee verdient. De lijn is overigens wel een beetje dun bij mij, want ze mag wel geld verdienen met minder alledaagse klusjes, zoals papier wegbrengen, auto wassen en gras maaien. Maar gevoelsmatig vind ik dat ook net iets anders.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.