Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

29-10-2022 om 09:49

Zelf kleding kiezen?

Gisteren ging zoon met zn moeder winkelen maar ze hebben niks gekocht en kwamen allebei boos terug, want niks van wat moeder voorstelde was leuk en hij wil zelf kiezen maar alles wat hij zelf aanwees vond zij lelijk en wilde ze niet kopen, dus uiteindelijk hebben ze niks gekocht. Hij is 7 jaar, vanaf welke leeftijd laat je kinderen zelf kiezen zonder bij te sturen?


Ik heb een neefje die zomer in winter in korte broek en shirt loopt. Hij heeft het snel warm. Zo'n kind moet je niet dwingen om een lange broek en trui aan te trekken, daar win je niks bij. En als hij het wel koud krijgt, dan geeft hij dat vanzelf aan.

Maar bij hem is het dus duidelijk, waarom hij dat wil. Weten jullie dat ook van jullie zoon? 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

29-10-2022 om 11:58

Lollypopje schreef op 29-10-2022 om 11:52:

Ik heb een neefje die zomer in winter in korte broek en shirt loopt. Hij heeft het snel warm. Zo'n kind moet je niet dwingen om een lange broek en trui aan te trekken, daar win je niks bij. En als hij het wel koud krijgt, dan geeft hij dat vanzelf aan.

Maar bij hem is het dus duidelijk, waarom hij dat wil. Weten jullie dat ook van jullie zoon?

Nee geen idee waar dit vandaan komt, tis begonnen toen school weer begon. Voorheen trok ie gewoon aan wat klaar lag

ief

ief

29-10-2022 om 12:04

Bij mij mogen ze zelf kiezen, altijd al. Maar de twee oudsten zijn helemaal niet moeilijk. De middelste heeft wel de neiging om te oude/te kleine kleren aan te trekken. Lekker goedkoop denk ik dan 🙂Die van anderhalf is een meisje en heeft al een keer zelf een jurk uitgetrokken die ze niet aan wilde. Ik ga haar ook zelf laten kiezen. Hoewel ik het eerlijk gezegd wel leuk vindt om zo’n meisje leuk aan te kleden.  

Battle-Royale schreef op 29-10-2022 om 11:36:

[..]

Ja dat stiksel waar de zakken en lussen zijn vastgestikt, bij blauwe spijkerbroeken meestal met bruin garen, vind ie echt supergoor, en ik begrijp dat want ik heb dat probleem ook maar heb me er op een bepaalde leeftijd overheen gezet. Maar hij heeft het ook met mouwen, lange pijpen, viezige stofjes enzovoort enzovoort.

Waarom moet die jongen dan ook spijkerbroeken aan? Laat hem toch gewoon joggingbroeken dragen als hij dat fijn vindt. 

Battle-Royale schreef op 29-10-2022 om 11:58:

[..]

Nee geen idee waar dit vandaan komt, tis begonnen toen school weer begon. Voorheen trok ie gewoon aan wat klaar lag

Dan zou ik eens beginnen met hem dat te vragen

Je kunt een probleem niet oplossen, als je niet weet waarom het een probleem is.

Bestel gewoon online, en laat kind kiezen. Nu heb je alleen maar verliezers.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

29-10-2022 om 12:30

Madeliefjees schreef op 29-10-2022 om 12:23:

Bestel gewoon online, en laat kind kiezen. Nu heb je alleen maar verliezers.

Ja dat gaat ze straks doen want hij heeft dringend nieuwe kleren nodig.

vanaf vrij jong, dat wat hij leuk vind en ik acceptabel. Denk dan aan bepaalde prints, prijs of lengte.

Ik vind het raar sommige reacties hier dat kind kleren aan moet die jij leuk vindt. Why? Doe lekker zelf kleren aan die je leuk vindt en leer je kind dat je een ander niet hoeft te pleasen op kleding-gebied. 

Index224 schreef op 29-10-2022 om 12:50:

Ik vind het raar sommige reacties hier dat kind kleren aan moet die jij leuk vindt. Why? Doe lekker zelf kleren aan die je leuk vindt en leer je kind dat je een ander niet hoeft te pleasen op kleding-gebied.

Dit dus. Evenals ik betaal dus ik beslis, dat past voor ons niet bij onze manier van opvoeden. Kind is natuurlijk vaak nog te jong om zelf te sparen of werken voor kleding dus kleding betalen hoort gewoon bij ouderlijke plicht. 

Oudste was nog geen 2 toen hij echt al een duidelijke mening had over zijn kleding met een voorliefde voor roze sokken. Hij draagt graag zachte broeken, dus we hebben gewoon joggingbroeken voor school alleen dan met model er in. 

Inmiddels 3 en 5 en vraag elke avond of ze zelf hun kleren willen kiezen voor dag erna of ik dat moet doen. 

Enige uitzonderingen zijn kerstdiner in restaurant en geen verkleedkleren naar school buiten carnaval om.

Due-scimmie schreef op 29-10-2022 om 13:05:

[..]

Enige uitzonderingen zijn kerstdiner in restaurant en geen verkleedkleren naar school buiten carnaval om.

Die verkleedkleren waren hier vrij gebruikelijk in de kleuterklassen. Elke dag waren er wel meerdere spidermans en megamindies. 

Due-scimmie schreef op 29-10-2022 om 13:05:

[..]

Dit dus. Evenals ik betaal dus ik beslis, dat past voor ons niet bij onze manier van opvoeden. Kind is natuurlijk vaak nog te jong om zelf te sparen of werken voor kleding dus kleding betalen hoort gewoon bij ouderlijke plicht.

Oudste was nog geen 2 toen hij echt al een duidelijke mening had over zijn kleding met een voorliefde voor roze sokken. Hij draagt graag zachte broeken, dus we hebben gewoon joggingbroeken voor school alleen dan met model er in.

Inmiddels 3 en 5 en vraag elke avond of ze zelf hun kleren willen kiezen voor dag erna of ik dat moet doen.

Enige uitzonderingen zijn kerstdiner in restaurant en geen verkleedkleren naar school buiten carnaval om.

Mijn jongste ging gerust naar het kerstdiner op school in een spijkerbroek en (nieuw) rood-zwart geblokt houthakkershemd. Ik vind het juist wel leuk, die eigenheid. Vanaf haar 12e werd ze steeds meer mainstream, op schoolfeesten hebben nu alle meiden een zwart jurkje aan. Ook prima.

rebmaaviv schreef op 29-10-2022 om 10:06:

Ik ken weinig kinderen van 7 die kleding winkelen met hun oma een leuke ervaring vinden. Kleding winkelen (afgezien van online) is al erg voor de meeste kinderen. Wat ik meestal doe is online dingen kiezen en die laat ik aan het kind zien en zij vindt altijd wel een paar leuk. Of ik zeg ff deze winkel in (neeeee, stom) dan daarna ijsje halen. Ik denk dat oma een beetje is vergeten hoe zij zelf was op die leeftijd.

Het gaat helemaal niet over z'n oma!

Mijn kinderen hadden al jong een uitgesproken smaak en wat ze niet mooi vinden, droegen ze niet.
Ik kreeg altijd veel doorgeschoven kleding, ik maakte dan een selectie wat ik mooi vind en vanuit die selectie mochten de kinderen beslissen wat ze wilden hebben. Daarna gingen we winkelen om aan te vullen. Mooi shirt bij doorgeschoven rok of broek bijvoorbeeld.
Geen pailletten, rare prints, camouflage of enge stofjes: verder vond ik alles okee.  
Ze hebben nooit kleding gehad die zij mwah vonden en ik mooi. Het is in dit geval niet ik betaal dus bepaal, mijn kind moet er in lopen en zich lekker voelen.

Ik bedacht nog een verbod dat ik ooit heb ingesteld. Mijn dochter mocht wel een trui of broek in combatprint aan, maar niet in combinatie. Toen waren we eens op vakantie in de buurt van een kazerne, was ze helemaal verontwaardigd dat die mensen wel gewoon een complete legeroutfit aan mochten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.