Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

29-10-2022 om 09:49

Zelf kleding kiezen?

Gisteren ging zoon met zn moeder winkelen maar ze hebben niks gekocht en kwamen allebei boos terug, want niks van wat moeder voorstelde was leuk en hij wil zelf kiezen maar alles wat hij zelf aanwees vond zij lelijk en wilde ze niet kopen, dus uiteindelijk hebben ze niks gekocht. Hij is 7 jaar, vanaf welke leeftijd laat je kinderen zelf kiezen zonder bij te sturen?


Een beetje rekening houdend met ijs en weder lieten wij ze verder zelf uitzoeken wat ze droegen, op die leeftijd. De een had een redelijk uitgesproken smaak, de ander weer meer nadruk op of het lekker zat.
Ik kocht toen ze rond die leeftijd waren nog wel alles voor ze, bracht dan gewoon een grote stapel kleding mee en dan waren ze wel blij. Iets kopen dat een kind niet ziet zitten heeft weinig zin, dan dragen ze het toch niet. Dus dat bracht ik dan terug.
Op den duur kregen ze steeds meer inspraak, is ook leuk om dan te zien hoe kinderen hun eigen smaak gaan ontwikkelen. En daar hield ik dan rekening mee.
Samen kleding gaan kopen als het kind niet mag kiezen lijkt me vrij zinloos trouwens. Ik weet dat sommige ouders graag bepaalde kledingstijlen voorschrijven maar het zootje ongeregeld dat hier in huis rond loopt, daar heb ik me allang bij neergelegd.

Hier gingen we altijd even door de kast heb om te kijken wat er voor het nieuwe seizoen bij gekocht moest worden.  Dan maakte ik een lijstje en konden we gericht zoeken in de stad.  X broeken, y shirts met lange mouwen,  een vest, twee truien.  Geen doodshoofden als print en verder was ik al blij als het paste met 2 kinderen die onder de groeicurve zaten qua gewicht. 
Toen ze nog wat jonger waren koos ik bijvoorbeeld 3 shirts uit waar zij er dan 2 van mochten kiezen en die gingen we afrekenen. 
Sinds ze een jaar of 12 zijn mogen ze helemaal zelf kiezen en nu ze de kleding betalen van hun kleedgeld aangevuld met zelfverdiend geld heb ik ik niks meer over te zeggen. 

Mijn zoon van 10 vind het allemaal prima wat ik voor hem koop. Ik leg ook de avond van te voren kleding voor hem klaar. Hij kan zelf niet kiezen en is blij dat dat voor hem wordt gedaan. Dochter van 12 is een ander verhaal. Het liefst draagt ze in de zomer naveltruitjes (vreselijk vind ik) en een heel kort broekje. We hebben nu de regel dat ze naar school geen naveltruitjes draagt. Dus ook bij haar stuur ik nog wel. 

Caroline80 schreef op 29-10-2022 om 14:13:

Mijn zoon van 10 vind het allemaal prima wat ik voor hem koop. Ik leg ook de avond van te voren kleding voor hem klaar. Hij kan zelf niet kiezen en is blij dat dat voor hem wordt gedaan. Dochter van 12 is een ander verhaal. Het liefst draagt ze in de zomer naveltruitjes (vreselijk vind ik) en een heel kort broekje. We hebben nu de regel dat ze naar school geen naveltruitjes draagt. Dus ook bij haar stuur ik nog wel.

De middelbare van mijn kinderen had als regel dat, wie naar mening van de directie te bloot gekleed ging naar huis kon om zich in te kleden.  Gemiste lesuren waren ongeoorloofd verzuim.  Als moeder had ik daarbij de regel dat ik voor zulke dingen niet ging halen en brengen of kleding kwam brengen dus de korte broekjes en naveltruitjes waren hier alleen voor op de camping 

MMcGonagall schreef op 29-10-2022 om 13:13:

[..]

Mijn jongste ging gerust naar het kerstdiner op school in een spijkerbroek en (nieuw) rood-zwart geblokt houthakkershemd. Ik vind het juist wel leuk, die eigenheid. Vanaf haar 12e werd ze steeds meer mainstream, op schoolfeesten hebben nu alle meiden een zwart jurkje aan. Ook prima.

Ik heb het over kerstdiner met mijn familie in een restaurant . Op school maakt het me niet uit wat ie draagt.

Ysenda schreef op 29-10-2022 om 13:08:

[..]

Die verkleedkleren waren hier vrij gebruikelijk in de kleuterklassen. Elke dag waren er wel meerdere spidermans en megamindies.

Ow hier niet. Al zijn veel 'normale' meisjesjurken tegenwoordig wel met tule rokken en net prinsessenjurk. Maar de spidermans bij de jongens zie ik niet.

Caroline80 schreef op 29-10-2022 om 14:13:

Mijn zoon van 10 vind het allemaal prima wat ik voor hem koop. Ik leg ook de avond van te voren kleding voor hem klaar. Hij kan zelf niet kiezen en is blij dat dat voor hem wordt gedaan. Dochter van 12 is een ander verhaal. Het liefst draagt ze in de zomer naveltruitjes (vreselijk vind ik) en een heel kort broekje. We hebben nu de regel dat ze naar school geen naveltruitjes draagt. Dus ook bij haar stuur ik nog wel.

Dus omdat jij het vreselijk vind mag ze dat niet dragen. Bijzonder. Ik zou de regels van de school aanhouden. Als het van school mag en ze draagt dat het liefst, prima toch? Jammer dat je je eigen mening doordrukt. Ik draag ook graag naveltruitjes en ben blij dat ik dat lekker mag dragen ook naar mn werk. 

Index224 schreef op 29-10-2022 om 14:47:

[..]

Dus omdat jij het vreselijk vind mag ze dat niet dragen. Bijzonder. Ik zou de regels van de school aanhouden. Als het van school mag en ze draagt dat het liefst, prima toch? Jammer dat je je eigen mening doordrukt. Ik draag ook graag naveltruitjes en ben blij dat ik dat lekker mag dragen ook naar mn werk.

Ik ben het wel met Index224 eens. Niet alles wat kan, moet ook per se. Het heeft ook te maken met beeldvorming hè? Tieners zijn zich daar niet altijd bewust van.

Iemand die altijd in een superkorte/superstrakke kleren naar school gaat, krijgt ook een bepaalde naam (ongeacht of dat terecht is of niet). De vraag is dan of hij/zij zich daar dan van bewust is èn daar bleek mee is. Onze schoolregels laten ook dingen toe, maar we gaan wel in gesprek met studenten die qua kleding wel heel vaak aan de rand zitten. 


Mijn kinderen mogen vanaf dat ze kunnen praten zelf hun kleding uitzoeken. En hun schoenen en hun kapsel en hoe hun kamer eruitziet. Ik bepaal alleen het budget, verder mogen ze het helemaal zelf weten. Aanvullen van mijn budget met zakgeld of verjaardagsgeld vind ik prima.
Ze hebben alleen wel alle drie (14, 12 en 9) één net, door mij uitgezocht, setje kleding in de kast hangen/liggen voor speciale gelegenheden (bruiloft/begrafenis, die categorie) en als ik zeg dat ze dat aan moeten, dan wil ik daar geen gemopper over horen. En dat accepteren ze. 

Ik maak ook geen probleem van korte broeken in de winter en zo. Ze melden zich vanzelf wel als ze het koud krijgen. Badslippers mogen van school niet ( ook niet in de zomer), maar een korte broek met een paar sneakers eronder mag van mij gewoon. Onze (groot)vaders liepen ook het hele jaar rond in korte broeken. 

Mijn kind heeft zeker inspraak maar wij hebben wel vetorecht (simpelweg omdat we ook kunnen beslissen niet te betalen). Dingen als doodshoofden, rare teksten etc. zou ik veto'en, maar is nog nooit nodig geweest. Persoonlijk houd ik überhaupt niet van teksten op kleding. Mijn dochter is echt een meisje-meisje, dol op jurkjes en rokjes, roze en glitter en ze houdt niet van broeken. Ze heeft wel een paar broeken omdat het soms nu eenmaal praktisch is, maar het liefst jurkjes en rokjes. Zij moet het dragen, niet ik.
Ik vind wel dat het gepast moet zijn. Slippers naar school zou ik niet goed vinden. 
Over warmte/kou; mijn kind is net een kacheltje, heeft het snel warm en niet snel koud. Loopt thuis het liefst in haar onderbroek of een kort pyjamabroekje rond, ook midden in de winter. Zelf heb ik bijna geen zomer- en winterkleding. Ik draag alles het hele jaar. In de winter wel vaker met een jasje erover of blouse eronder en panty, in de zomer zonder. Ik geloof dat ik één gebreide trui heb die ik enkel in de winter draag en enkele korte broeken voor de zomer. Eigenlijk geldt dat voor mijn kind ook wel een beetje.

Ik zou met kind wel afspreken vooraf wat je gaat kopen. Dus bijvoorbeeld een lange broek of schoenen of een winterjas zodat je geen discussies krijgt over 'ik wil een korte broek' terwijl hij er daar al tien van in de kast heeft liggen.

Ik vind voor mezelf wel dat ik dingen alleen mag verbieden als ik er een goede reden voor heb. Te duur, aanstootgevend, je hebt er al tien exemplaren van, niet gepast in de situatie waarvoor we iets gaan kopen.
Dus zo heb ik ooit toen ze een jaar of drie was glitterschoenen voor haar gekocht. Ze moest en zou die hebben. Ik vond ze lelijk, maar ze was er zó blij mee en zó trots op en eerlijk is eerlijk; ze pasten echt bij haar. Afgelopen jaar had ze voor haar verjaardag een roze glitterturnbroekje aan mijn zus gevraagd. Ik had echt zoiets van 'maar dat past helemaal niet bij je turnpakje'. Zegt zij met een triomfantelijk gezicht 'nee, ga ik als zomeroutfit gebruiken voor atletiek'. Was ik ook niet heel enthousiast over, maar dat heeft ze zelf ruimschoots gecompenseerd. 
Ze mag overigens niet alles in elke situatie aan.

Monika_Geller schreef op 29-10-2022 om 14:58:

[..]

Ik ben het wel met Index224 eens. Niet alles wat kan, moet ook per se. Het heeft ook te maken met beeldvorming hè? Tieners zijn zich daar niet altijd bewust van.

Iemand die altijd in een superkorte/superstrakke kleren naar school gaat, krijgt ook een bepaalde naam (ongeacht of dat terecht is of niet). De vraag is dan of hij/zij zich daar dan van bewust is èn daar bleek mee is. Onze schoolregels laten ook dingen toe, maar we gaan wel in gesprek met studenten die qua kleding wel heel vaak aan de rand zitten.


Dan hoor je in mijn ogen  het gesprek aan te gaan met de mensen die die meisjes/ jongens de 'bepaalde naam' geven. Niet degene die gewoon dragen waar ze zich prettig in voelen. Alleen zo leer je elkaar te respecteren. Kinderen met veel zwarte kleren kregen bij ons vroeger ook een bepaalde naam (gothic). Dus moesten zij maar iets anders dragen? Zoals wat de rest ook draagt? 

Bakblik schreef op 29-10-2022 om 14:08:

Hier gingen we altijd even door de kast heb om te kijken wat er voor het nieuwe seizoen bij gekocht moest worden. Dan maakte ik een lijstje en konden we gericht zoeken in de stad. X broeken, y shirts met lange mouwen, een vest, twee truien. 

Hoe werkt dat dan? Wij doen niet aan seizoenen. Hier dragen ze namelijk het hele jaar door dezelfde dingen. Op een frisse dag in de zomer dragen ze dezelfde lange broek als op een vriesdag in de winter. Idem voor een t-shirt met lange mouwen. Wat er nog past of aanwezig is, is dus vrij duidelijk. Het enige dat anders is, is de jas (maar ook met mate - ze zijn afgelopen jaar niet verder gekomen dan de softshell, de winterjassen zijn niet gebruikt). Ook korte broeken worden in de winter gebruikt, bij sporten.

Zijn er dan mensen die in juni of juli alle lange broeken weghalen of zo? En dan in spetember een nieuwe lading kopen die in januari niet meer past? Zoiets lijkt me zo inefficiënt.

grappig ook dat veel ouders (vooral moeders) denken te kunnen bepalen wat wel of niet matcht en daarin ook hun kinderen willen bijsturen in wat ze dragen. Het is en blijft mode en dat verandert steeds. Vroeger bijv kon denim op denim echt niet, dat 'matchte' niet. Tegenwoordig kan het ineens wel. Tegenwoordig kunnen zelfs heel veel combinaties. Wat wel of niet macht, blijft een kwestie van smaak.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

29-10-2022 om 15:31

Index224 schreef op 29-10-2022 om 15:22:

[..]

Dan hoor je in mijn ogen het gesprek aan te gaan met de mensen die die meisjes/ jongens de 'bepaalde naam' geven. Niet degene die gewoon dragen waar ze zich prettig in voelen. Alleen zo leer je elkaar te respecteren. Kinderen met veel zwarte kleren kregen bij ons vroeger ook een bepaalde naam (gothic). Dus moesten zij maar iets anders dragen? Zoals wat de rest ook draagt?

Wat mensen denken kun je niet controleren of sturen.

Index224 schreef op 29-10-2022 om 15:22:

[..]

Dan hoor je in mijn ogen het gesprek aan te gaan met de mensen die die meisjes/ jongens de 'bepaalde naam' geven. Niet degene die gewoon dragen waar ze zich prettig in voelen. Alleen zo leer je elkaar te respecteren. Kinderen met veel zwarte kleren kregen bij ons vroeger ook een bepaalde naam (gothic). Dus moesten zij maar iets anders dragen? Zoals wat de rest ook draagt?

Ja, terecht punt, maar dan moet je ook alle mannen en jongens op straat meenemen die dingen roepen/fluiten etc. Sommige kleding heeft een bepaalde associatie in de samenleving en het is aan een student(e) of hij/zij daar een probleem mee heeft of niet. Maar dan moet het wel zo zijn dat iemand überhaupt weet wat voor associaties anderen bij die kleding hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.