Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

29-10-2022 om 09:49

Zelf kleding kiezen?

Gisteren ging zoon met zn moeder winkelen maar ze hebben niks gekocht en kwamen allebei boos terug, want niks van wat moeder voorstelde was leuk en hij wil zelf kiezen maar alles wat hij zelf aanwees vond zij lelijk en wilde ze niet kopen, dus uiteindelijk hebben ze niks gekocht. Hij is 7 jaar, vanaf welke leeftijd laat je kinderen zelf kiezen zonder bij te sturen?


Fourtyfour schreef op 29-10-2022 om 21:58:

[..]

Kind hier is bijna 20 en ik betaal nog steeds voor zijn kleding, maar ik hoef het echt niet leuk te vinden hoor.

Ik heb nooit een veto uitgesproken over kleding, wel over het moment van dragen. Ook nooit iets verboden qua print of wat dan ook. Vanaf een jaar of 3 was er al een hele eigen smaak en gingen bepaalde kledingstukken echt niet meer aan.

Aan de ene kant was hij altijd al heel makkelijk, zolang het fijn zit is het al goed. Aan de andere kant, had iemand uit de klas hetzelfde aan, dan trok hij het niet meer aan naar school.

Ik hoor wel vaker dat mensen mijn methode van “ik moet het ook leuk vinden” vreemd vinden. Maar het is hier gewoon echt nooit een probleem. Pas sinds ongeveer een jaar ofzo wil dochter (nu dus bijna 11) zelf inspraak hebben, daarvoor trok ze alles gewoon aan wat ik mee nam. Nu gaat ze nog steeds niet mee winkelen, vind ze niet leuk. Maar maak ik foto’s als ik iets tegen kom als ik op pad ben en app die naar haar toe en kiest ze wat uit. Als ik online shop, sla ik foto’s op van wat ik leuk vind en kiest ze daar van uit wat ze wil. Ik kies dus sowieso altijd al wat ik leuk vind, want ze laat die keus voor kleding ook gewoon helemaal bij mij. En bijna alles wat ik kies, vind ze ook gewoon echt leuk. Onze smaak komt goed overeen, ze vind bijna al mijn kleding namelijk ook leuk wie weet veranderd het ooit nog, maar dit werkt prima voor ons dus we laten het gewoon zo. Ik maak de eerste keuzes en dochter kiest dan weer uit de opties die ik aan draag. Ze vind winkelen ook echt niet leuk, dus hoe minder moeite ze er zelf voor hoeft te doen hoe beter 

ik vraag me af welke leeftijd je stopt met kleding kiezen voor je kind als je dat altijd doet. Toen ik verkering kreeg met mijn man was hij 19 en legde zijn moeder zijn kleren nog steeds klaar.  Hij had een hekel aan winkelen en vond het wel makkelijk.     Nou ik heb ook een hekel aan winkelen en hii zoekt het maar lekker zelf uit dus toen hij vroeg of ik dat voor hem wilde doen moest ik heel hard lachen

absor schreef op 30-10-2022 om 08:17:

ik vraag me af welke leeftijd je stopt met kleding kiezen voor je kind als je dat altijd doet. Toen ik verkering kreeg met mijn man was hij 19 en legde zijn moeder zijn kleren nog steeds klaar. Hij had een hekel aan winkelen en vond het wel makkelijk. Nou ik heb ook een hekel aan winkelen en hii zoekt het maar lekker zelf uit dus toen hij vroeg of ik dat voor hem wilde doen moest ik heel hard lachen

Geen idee, zien we vanzelf wel ooit denk ik nu leg ik niet dochter haar kleding klaar in de ochtend hoor. Ze pakt zelf uit de kast wat ze aan wil en soms stuur ik bij als het niet bij het weer past of bij de gelegenheid ofzo. Maar over het algemeen gaat dat gewoon prima. Winkelen vind ze alleen leuk als we alleen voor haar gaan winkelen. Als ik dan ook voor mezelf ga kijken, vind ze het al niet leuk meer. Dus ik ga binnenkort wel een keer met haar naar the mall of the Netherlands om voor haar te shoppen echt. Meestal ga ik op pad omdat ik toch wat dingen nodig heb voor mezelf of ook andere spullen. Of ik ga met een vriendin lekker de hele dag winkelen, uitgebreid lunchen en dan ook nog uit eten enz. Dat vind ze niet leuk, dus dan wil ze niet mee. En dan maak ik dus foto’s als ik iets voor haar tegen kom en vraag of ik het mee moet nemen

absor schreef op 30-10-2022 om 08:17:

ik vraag me af welke leeftijd je stopt met kleding kiezen voor je kind als je dat altijd doet. Toen ik verkering kreeg met mijn man was hij 19 en legde zijn moeder zijn kleren nog steeds klaar. Hij had een hekel aan winkelen en vond het wel makkelijk. Nou ik heb ook een hekel aan winkelen en hii zoekt het maar lekker zelf uit dus toen hij vroeg of ik dat voor hem wilde doen moest ik heel hard lachen

Wauw, hij heeft me overtroffen. Ik was 15 en toen legde mijn moeder mijn kleding nog klaar. Ik zocht het in de winkels wel zelf uit. Toen moesten we op school een vakkenpakket kiezen en maakte de decaan de vergelijking met kleding kiezen. Bleek ik de enige te zijn wiens moeder dat nog deed. Schaamde me dood en zei thuis heel verontwaardigd dat ik dat van school zelf moest gaan doen omdat ik ook vakken moest kiezen voor de toekomst en zo.

Voor mijn vader legt mijn moeder ook nog kleren klaar, maar dat heeft hij als puber wel zelf gedaan want mijn oma had wel wat beters te doen.

Ik vind het zo bijzonder dat er steeds zo specifiek "geen doodshoofd als print" wordt genoemd. 

De weerstand tegen Disneyuithangbord/vulgaire teksten (maar waar vind je die op kinderkleren?) snap ik. 

Zoontje vindt dino's en rockachtige shirts mooi. Be my guest. 

Je stuurt het bij als het niet bij het weer past zeg je. Bedoel je dat  je haar jouw idee van passend bij het weer op legt? Wat is er mis met een kind laten ervaren wat zij zelf fijn vindt bij welke temperatuur? Nat worden in de regen leert je om zelf naar buienradar te kijken. Bevriezen in een klaslokaal zorgt ervoor dat je zelf die trui mee gaat nemen naar je opleiding. Zweten als je fietst betekent voortaan de jas los achterop en niet meer aan- dat kan ze toch beter zelf ervaren dan zich baseren op wat moeders vindt?

Ook ik koop wel eens kleding voor kind. Meestal omdat ze dan iets zoekt en zij vindt dat ik beter ben in vinden én ik een zalando plus account heb.  Denk ‘zwarte broek die net zo lekker zit als sportlegging maar dan met wijde pijpen en hoge taille die niet wijkt maar wijd genoeg isvoor de kont’. Blijkbaar zijn mijn zoekvaardigheden beter dan die van haar want die ideale broek vond ik inderdaad.

 Of selecteer ik een stapel zomerkleding terwijl zij werkt, zodat ze zelf niet alle 10.000 topjes van zalando hoeft te zien. Maar ook bij dat soort zoekopdrachten zoek ik altijd wat zíj wil. Soms is dat iets wat ik ook leuk vind (zoals die zwarte broek), soms ook helemaal niet. Maar het blijft haar keus. 

Dat is overigens ook wat ik zeg als ze aan mij vraagt of een jas nodig is. ‘Ik vind van niet, maar aan mij heb je niets. Voel zelf even’. 

Biebel schreef op 30-10-2022 om 09:40:

Je stuurt het bij als het niet bij het weer past zeg je. Bedoel je dat je haar jouw idee van passend bij het weer op legt? Wat is er mis met een kind laten ervaren wat zij zelf fijn vindt bij welke temperatuur? Nat worden in de regen leert je om zelf naar buienradar te kijken. Bevriezen in een klaslokaal zorgt ervoor dat je zelf die trui mee gaat nemen naar je opleiding. Zweten als je fietst betekent voortaan de jas los achterop en niet meer aan- dat kan ze toch beter zelf ervaren dan zich baseren op wat moeders vindt?

Ook ik koop wel eens kleding voor kind. Meestal omdat ze dan iets zoekt en zij vindt dat ik beter ben in vinden én ik een zalando plus account heb. Denk ‘zwarte broek die net zo lekker zit als sportlegging maar dan met wijde pijpen en hoge taille die niet wijkt maar wijd genoeg isvoor de kont’. Blijkbaar zijn mijn zoekvaardigheden beter dan die van haar want die ideale broek vond ik inderdaad.

Of selecteer ik een stapel zomerkleding terwijl zij werkt, zodat ze zelf niet alle 10.000 topjes van zalando hoeft te zien. Maar ook bij dat soort zoekopdrachten zoek ik altijd wat zíj wil. Soms is dat iets wat ik ook leuk vind (zoals die zwarte broek), soms ook helemaal niet. Maar het blijft haar keus.

Dat is overigens ook wat ik zeg als ze aan mij vraagt of een jas nodig is. ‘Ik vind van niet, maar aan mij heb je niets. Voel zelf even’.

Ik weet niet of je het tegen mij hebt?

Dochter hier houdt ontzettend van zachte broeken. Ze heeft dus een stapel van die thermobroeken met fleece binnenin en die wil ze ook in de zomer aan. Dat stuur ik bij ja. Net zoals een zomerjurk als het in de ochtend ontzettend koud is op de fiets. Nu kijkt ze zelf meestal wel op haar telefoon voor het weer en checkt ze kanikeenkortebroekaan.nl dus meestal gaat het wel prima. Maar ze heeft nog niet helemaal door dat het in deze tijd van het jaar en in de lente in de ochtend gewoon heel koud kan zijn terwijl het ‘s middags heerlijk is. Dat stuur ik bij ja. Zie niet in wat daar mis mee is.

MamaE schreef op 30-10-2022 om 09:30:

Voor mijn vader legt mijn moeder ook nog kleren klaar, maar dat heeft hij als puber wel zelf gedaan want mijn oma had wel wat beters te doen.

Mijn vader had dat nog nooit gedaan, tot mijn moeder in een revalidatiecentrum kwam te zitten. Toen moest hij wel.. en dat kon hij dus echt niet. De meest bijzondere combinaties kwamen te voorschijn. Dus ben ik de dingen bij elkaar gaan hangen, zodat hij er niet over na hoefde te denken. Soms kwam er een vraag of het bij elkaar kon. Inmiddels is mijn moeder er weer uit het revalidatiecentrum en hoeft ze het niet meer bij elkaar te leggen voor mijn vader. Die heeft het op zijn 84e nog geleerd.

Monika_Geller schreef op 29-10-2022 om 14:58:

[..]

Ik ben het wel met Index224 eens. Niet alles wat kan, moet ook per se. Het heeft ook te maken met beeldvorming hè? Tieners zijn zich daar niet altijd bewust van.

Iemand die altijd in een superkorte/superstrakke kleren naar school gaat, krijgt ook een bepaalde naam (ongeacht of dat terecht is of niet). De vraag is dan of hij/zij zich daar dan van bewust is èn daar bleek mee is. Onze schoolregels laten ook dingen toe, maar we gaan wel in gesprek met studenten die qua kleding wel heel vaak aan de rand zitten.


Nog niet alles gelezen maar wat een bekrompen en ouderwets beeld heb jij zeg. We moeten echt af van zulke denkwijzen. Door je op die manier op te stellen leer je tieners juist iets aan, namelijk je eigen associaties.


Ronduit belachelijk vind ik het.

Monika_Geller schreef op 29-10-2022 om 15:33:

[..]

Ja, terecht punt, maar dan moet je ook alle mannen en jongens op straat meenemen die dingen roepen/fluiten etc. Sommige kleding heeft een bepaalde associatie in de samenleving en het is aan een student(e) of hij/zij daar een probleem mee heeft of niet. Maar dan moet het wel zo zijn dat iemand überhaupt weet wat voor associaties anderen bij die kleding hebben.

Ja hoor daar heb je het al: omdat mannen zich niet kunnen gedragen moeten vrouwen en meisjes zich maar aanpassen.

Ga lekker met die jongens en mannen in gesprek in plaats van met de meiden.

Irregular_Choice schreef op 30-10-2022 om 10:00:

[..]

Ik weet niet of je het tegen mij hebt?

Dochter hier houdt ontzettend van zachte broeken. Ze heeft dus een stapel van die thermobroeken met fleece binnenin en die wil ze ook in de zomer aan. Dat stuur ik bij ja. Net zoals een zomerjurk als het in de ochtend ontzettend koud is op de fiets. Nu kijkt ze zelf meestal wel op haar telefoon voor het weer en checkt ze kanikeenkortebroekaan.nl dus meestal gaat het wel prima. Maar ze heeft nog niet helemaal door dat het in deze tijd van het jaar en in de lente in de ochtend gewoon heel koud kan zijn terwijl het ‘s middags heerlijk is. Dat stuur ik bij ja. Zie niet in wat daar mis mee is.

Het is projectie wat ik doe, ik weet het. Maar mijn moeder wilde me ook altijd in jassen hebben op de fiets, terwijl ik me de ptjes zweette. Of handschoenen in de winter, die ik te warm vond en daardoor kwijt raakte. 

Mijn stelling is dat kinderen zélf mogen bepalen of het koud of warm is en of ze zich daar naar kleden. Niet de warmte of koude die moeders ervaart. Allereerst omdat ze daarvan leren en van domweg doen wat moeders zegt veel minder. Maar vooral omdat je kind haar eigen mening mag vormen over wat zij wanneer gepast vindt, qua weer of qua uitstraling.

Biebel schreef op 30-10-2022 om 10:32:

[..]

Het is projectie wat ik doe, ik weet het. Maar mijn moeder wilde me ook altijd in jassen hebben op de fiets, terwijl ik me de ptjes zweette. Of handschoenen in de winter, die ik te warm vond en daardoor kwijt raakte.

Mijn stelling is dat kinderen zélf mogen bepalen of het koud of warm is en of ze zich daar naar kleden. Niet de warmte of koude die moeders ervaart. Allereerst omdat ze daarvan leren en van domweg doen wat moeders zegt veel minder. Maar vooral omdat je kind haar eigen mening mag vormen over wat zij wanneer gepast vindt, qua weer of qua uitstraling.

De meeste ouders weten best hoe kouwelijk hun kinderen zijn. Hier vinden ook ‘weergesprekken’ plaats als: ‘Het is ‘s ochtends nog koud en vanmiddag wordt het warm dus misschien is laagjes handig.’ ‘Misschien een regenjas/handschoenen meenemen?’ Kind kan vervolgens zelf zijn conclusies trekken. 

En het is natuurlijk zo dat je ook went aan bepaalde omstandigheden. Misschien zouden we best kunnen wennen aan een korte broek in de winter maar of dat echt comfortabel gaat worden voor de meeste mensen weet ik niet. Je ziet er in Nederland in ieder geval maar heel weinig mensen spontaan voor kiezen. 

Maar TO gaf eerder aan niet te weten waarom zoon die voorkeuren heeft. Blijkbaar hebben ze het dus nog niet op deze wijze besproken. Vanuit dat oogpunt, snap ik Biebels post wel. Dus zoals ik TO al eerder adviseerde is het zaak dat ze dat eerst eens met hem gaan bespreken, voordat ze allemaal kleding gaan kopen die hij vervolgens niet aan wil.

Mija schreef op 30-10-2022 om 10:53:

[..]

De meeste ouders weten best hoe kouwelijk hun kinderen zijn. Hier vinden ook ‘weergesprekken’ plaats als: ‘Het is ‘s ochtends nog koud en vanmiddag wordt het warm dus misschien is laagjes handig.’ ‘Misschien een regenjas/handschoenen meenemen?’ Kind kan vervolgens zelf zijn conclusies trekken.

En het is natuurlijk zo dat je ook went aan bepaalde omstandigheden. Misschien zouden we best kunnen wennen aan een korte broek in de winter maar of dat echt comfortabel gaat worden voor de meeste mensen weet ik niet. Je ziet er in Nederland in ieder geval maar heel weinig mensen spontaan voor kiezen.

Vroeger toen mijn vader jong was liepen jongens hier ook in korte broek in de winter. Mijn vader van 80 heeft niet veel kinderfoto's maar tot een jaar of 10 draagt hij nooit een lange broek, zingend naast het orgel met kerst staan de broers daar in korte broek. 

Ik zou er nu voor mijn kinderen ook niet voor kiezen maar het was een jaar of 70 geleden nog heel normaal. 

Bakblik schreef op 30-10-2022 om 11:00:

[..]

Vroeger toen mijn vader jong was liepen jongens hier ook in korte broek in de winter. Mijn vader van 80 heeft niet veel kinderfoto's maar tot een jaar of 10 draagt hij nooit een lange broek, zingend naast het orgel met kerst staan de broers daar in korte broek.

Ik zou er nu voor mijn kinderen ook niet voor kiezen maar het was een jaar of 70 geleden nog heel normaal.

Maar vond ‘ie (en al zijn vriendjes) het ook comfortabel genoeg? Als dat zo was, zou ik dat wel interessant vinden. Dan zouden we met z’n allen namelijk weer kunnen proberen te wennen aan flink lagere temperaturen. Dan hebben we ook niet zoveel energie nodig! Wat ik alleen nog niet goed begrijp is waarom alleen kinderen (meisjes ook?) tot 12 geacht werden in blote benen te lopen. Konden ze er daarna niet meer tegen? Het maffe is dat in de UK op sommige scholen de jongens nu weer het hele jaar lange broeken moeten dragen, ook bij 30 graden. Met respect voor de individuele beleving hebben dat soort kledingvoorschriften natuurlijk nooit iets te maken. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.