Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

29-10-2022 om 09:49

Zelf kleding kiezen?

Gisteren ging zoon met zn moeder winkelen maar ze hebben niks gekocht en kwamen allebei boos terug, want niks van wat moeder voorstelde was leuk en hij wil zelf kiezen maar alles wat hij zelf aanwees vond zij lelijk en wilde ze niet kopen, dus uiteindelijk hebben ze niks gekocht. Hij is 7 jaar, vanaf welke leeftijd laat je kinderen zelf kiezen zonder bij te sturen?


Index224 schreef op 30-10-2022 om 14:58:

[..]

Dit is ook wat ik zeg: zolang het binnen de regels van het bedrijf/de school is. Ik gaf ook al aan dat dit gewoon mag van mijn werkgever. Dan nog zijn er mensen hier die zeggen dat ze het niet vinden kunnen. Dan denk ik; waarom? Ik voel me er prettig in, mijn werkgever vindt het prima. Dan is het toch ook gewoon prima?

Wat mijn andere collega's vinden dat weet ik niet en maakt mij eerlijk gezegd ook niet zo veel uit. Van vrouwelijke collega's hoor ik soms dat ze mn outfit leuk vinden. Maar misschien vinddn andere collegas het ook wel ongepast, geen idee. Ik kleed me niet voor mijn collega's. Collega's dragen ook wel eens iets wat ik raar vindt. Nou en? Ik zeg er niks van en accepteer het gewoon. Of kijk de andere kant op. Prima, gewoon elkaar respecteren is niet heel moeilijk.

Ooit vonden mensen zichtbare tattoos op het werk ook ongepast. Wilden ze ook hun mening doordrukken ook al vond de werkgever het prima. Op dat gebied accepteren mensen elkaar gelukkig ook steeds meer.

Of het mag en of het binnen de cultuur past zijn soms verschillende zaken.

Mijn werkgever heeft geen regels voor kleding, maar toch past een naveltruitje niet binnen de cultuur. Waarschijnlijk zal niemand er wat van zeggen, maar de meeste mensen zullen het ongepast vinden.

Sunny_ schreef op 30-10-2022 om 13:56:

[..]


Blote armen en/of benen van vrouwen worden vaak heel normaal gevonden op werk en mannen moeten dat echt niet proberen. Net zoals dat mannen op platte schoenen heel gewoon is en vrouwen vaak pas als zakelijk worden gezien met hakken.

Nu overdrijf ik lichtelijk en gaat het niet in alle gevallen op, maar ik denk dat we meer af moeten van wat gepast en ongepast is. Dat zijn in mijn ogen echt stomme ouderwetse regels. Als de mussen van het dak vallen, lekker een korte broek aan als man bijvoorbeeld. En wat er storend zou zijn aan een blote buik snap ik ook niet,we hebben toch allemaal een buik? En waarom zou iets korts of bloots afleidend zijn? Dat zegt toch veel meer over diegene die afgeleid is dan de persoon die het draagt.

We hebben ook allemaal tepels en billen, maar die hoef ik toch ook niet te zien op mijn werk.

Schemerlampje schreef op 30-10-2022 om 15:31:

[..]

We hebben ook allemaal tepels en billen, maar die hoef ik toch ook niet te zien op mijn werk.

En dat vind ik eigenlijk ook maar gek hoe meer ik er over nadenk. Waarom zijn vingers super normaal en billen echt een no go om te laten zien?

Het zit allemaal tussen de oren. En zodra je dat beseft zul je inzien dat helemaal niemand iets heeft aan andermans mening over (on)gepastheid.

Ik ben echt de tijd voorbij dat het me kan schelen of mensen schande spreken over mijn voorkomen. Ik vind ook wel eens iets mooi of minder mooi maar dat is smaak. Ik kijk dan wel de andere kant op als ik me er dusdanig aan stoor dat ik afgeleid word. Gebeurt eigenlijk nooit.

Index224 schreef op 30-10-2022 om 14:58:

[..]

Dit is ook wat ik zeg: zolang het binnen de regels van het bedrijf/de school is. Ik gaf ook al aan dat dit gewoon mag van mijn werkgever. Dan nog zijn er mensen hier die zeggen dat ze het niet vinden kunnen. Dan denk ik; waarom? Ik voel me er prettig in, mijn werkgever vindt het prima. Dan is het toch ook gewoon prima?

Wat mijn andere collega's vinden dat weet ik niet en maakt mij eerlijk gezegd ook niet zo veel uit. Van vrouwelijke collega's hoor ik soms dat ze mn outfit leuk vinden. Maar misschien vinddn andere collegas het ook wel ongepast, geen idee. Ik kleed me niet voor mijn collega's. Collega's dragen ook wel eens iets wat ik raar vindt. Nou en? Ik zeg er niks van en accepteer het gewoon. Of kijk de andere kant op. Prima, gewoon elkaar respecteren is niet heel moeilijk.

Ooit vonden mensen zichtbare tattoos op het werk ook ongepast. Wilden ze ook hun mening doordrukken ook al vond de werkgever het prima. Op dat gebied accepteren mensen elkaar gelukkig ook steeds meer.

Er komt vast een moment dat mensen ook wat ruimdenkender worden mbt croptops en andere kledingstukken.

Maar wat , ongeacht wat ik er zelf van vindt,  wat wil je met een blote buik dan bereiken of uitdrukken? 

En waarom wil je dat de meute dan de andere kant opkijkt om jou als individu de vrijheid te geven? 

En dan echt pure nieuwsgierigheid: wat zit er lekker aan? Ik heb bv ook niks met een string waar veel vrouwen bij zweren; je ziet het duidelijk, steekt bijna altijd boven de broekrand uit, het lijkt me onfris en pijnlijk om de hele dag zo'n stuk stof letterlijk langs je anus te hebben schuren. Als een trui bij mij opkruipt zeg ik: ik neem een maat groter.

Wat is er zo fijn aan een blote buik op werk met een in feite een te klein/-kort shirt en wat is dan het idee daarachter? En zou je die ook dragen ( ik weet niet hoe je er uitziet) met een 15 of 20 kilo meer en zo nee waarom dan niet? Vragen vragen vragen, je ziet het🙈

Max88 schreef op 30-10-2022 om 16:27:

[..]

Maar wat , ongeacht wat ik er zelf van vindt, wat wil je met een blote buik dan bereiken of uitdrukken?

En waarom wil je dat de meute dan de andere kant opkijkt om jou als individu de vrijheid te geven?

En dan echt pure nieuwsgierigheid: wat zit er lekker aan? Ik heb bv ook niks met een string waar veel vrouwen bij zweren; je ziet het duidelijk, steekt bijna altijd boven de broekrand uit, het lijkt me onfris en pijnlijk om de hele dag zo'n stuk stof letterlijk langs je anus te hebben schuren. Als een trui bij mij opkruipt zeg ik: ik neem een maat groter.

Wat is er zo fijn aan een blote buik op werk met een in feite een te klein/-kort shirt en wat is dan het idee daarachter? En zou je die ook dragen ( ik weet niet hoe je er uitziet) met een 15 of 20 kilo meer en zo nee waarom dan niet? Vragen vragen vragen, je ziet het🙈


Wat een moeilijk gedoe zeg. Sommige mensen vinden het gewoon leuk staan als je een stukje buik ziet bij bepaalde outfits, ik vind het zelf ook wel leuk staan bij sommige meiden. Om dat te vergelijken met het dragen van een string is heel raar en hoe je dat beschrijft al helemaal en er klopt ook nog eens niets van. 

Max88 schreef op 30-10-2022 om 16:27:

[..]

Maar wat , ongeacht wat ik er zelf van vindt, wat wil je met een blote buik dan bereiken of uitdrukken?

En waarom wil je dat de meute dan de andere kant opkijkt om jou als individu de vrijheid te geven?

En dan echt pure nieuwsgierigheid: wat zit er lekker aan? Ik heb bv ook niks met een string waar veel vrouwen bij zweren; je ziet het duidelijk, steekt bijna altijd boven de broekrand uit, het lijkt me onfris en pijnlijk om de hele dag zo'n stuk stof letterlijk langs je anus te hebben schuren. Als een trui bij mij opkruipt zeg ik: ik neem een maat groter.

Wat is er zo fijn aan een blote buik op werk met een in feite een te klein/-kort shirt en wat is dan het idee daarachter? En zou je die ook dragen ( ik weet niet hoe je er uitziet) met een 15 of 20 kilo meer en zo nee waarom dan niet? Vragen vragen vragen, je ziet het🙈

Wat een minachting om een streepje blote buik zeg. Lekker boeiend. Zeker omdat je indirect impliceert dat het alleen zou kunnen als die buik slank is. 

Trek je niet zoveel aan van de smaak van anderen. Maakt het leven leuker hoor. 

Sunny_ schreef op 30-10-2022 om 17:21:

[..]

Wat een minachting om een streepje blote buik zeg. Lekker boeiend. Zeker omdat je indirect impliceert dat het alleen zou kunnen als die buik slank is.

Trek je niet zoveel aan van de smaak van anderen. Maakt het leven leuker hoor.

Het geeft niet als je niet begrijpt wat ik zeg en daar een eigen draai aan geeft hoor, evenals CocoCharlie dat doet. Wel een onverschillige manier van discussiëren. 

Ik ben heel erg voor het zelf kiezen wat je aantrekt en een beetje tegen een kledingcode op bedrijven. 
Maar kijk voor je vertrekt even in de spiegel of hetgeen je aan hebt heel en schoon is een of het min of meer past. 
Vorige week werd ik door de huisarts in opleiding uit de wachtkamer geroepen en met een vlek op de voorkant van zijn trui, een gat in de achterkant van zijn broek en een bouwvakkersdecolleté gaf hij geen goede eerste indruk. Bij mensen die er zo onverzorgd bij lopen ga ik mij dan altijd afvragen of de overige hygiëne wel op orde is en zeker bij een huisarts vind ik dat wel belangrijk.

Max88 schreef op 30-10-2022 om 17:27:

[..]

Het geeft niet als je niet begrijpt wat ik zeg en daar een eigen draai aan geeft hoor, evenals CocoCharlie dat doet. Wel een onverschillige manier van discussiëren.

Misschien moet je dan je woordkeuze en zinsopbouw wat aanpassen, als je verwacht dat mensen serieus antwoord gaan geven.

Max88 schreef op 30-10-2022 om 16:27:

[..]

Maar wat , ongeacht wat ik er zelf van vindt, wat wil je met een blote buik dan bereiken of uitdrukken?

En waarom wil je dat de meute dan de andere kant opkijkt om jou als individu de vrijheid te geven?

En dan echt pure nieuwsgierigheid: wat zit er lekker aan? Ik heb bv ook niks met een string waar veel vrouwen bij zweren; je ziet het duidelijk, steekt bijna altijd boven de broekrand uit, het lijkt me onfris en pijnlijk om de hele dag zo'n stuk stof letterlijk langs je anus te hebben schuren. Als een trui bij mij opkruipt zeg ik: ik neem een maat groter.

Wat is er zo fijn aan een blote buik op werk met een in feite een te klein/-kort shirt en wat is dan het idee daarachter? En zou je die ook dragen ( ik weet niet hoe je er uitziet) met een 15 of 20 kilo meer en zo nee waarom dan niet? Vragen vragen vragen, je ziet het🙈

Ik vind het gewoon leuk. Ik hoef er niets mee te bereiken of iets uitdrukken. En vind dat iedereen met 20kg meer ook gewoon een croptop mag dragen als diegene dat leuk vindt en zich er prettig bij voelt. We hebben allemaal het recht om te dragen waar we ons goed in voelen, ongeacht je maat. Helemaal prima. 

Index224 schreef op 30-10-2022 om 18:03:

[..]

Ik vind het gewoon leuk. Ik hoef er niets mee te bereiken of iets uitdrukken. En vind dat iedereen met 20kg meer ook gewoon een croptop mag dragen als diegene dat leuk vindt en zich er prettig bij voelt. We hebben allemaal het recht om te dragen waar we ons goed in voelen, ongeacht je maat. Helemaal prima.

Ik vraag het van het gewicht omdat vaak wordt gezegd dat men moet dragen wat hij wil en dat mensen daar niet van wakker liggen.  Maar als iemand dan zoiets draagt met weet ik het, 20+ kilo, dan is het ineens wel fout en wordt er met 2 maten gemeten over wat men hoort te dragen en of dat nog gepast is. Bedankt voor je toelichting

Sunny_ schreef op 30-10-2022 om 15:41:

[..]

En dat vind ik eigenlijk ook maar gek hoe meer ik er over nadenk. Waarom zijn vingers super normaal en billen echt een no go om te laten zien?

Het zit allemaal tussen de oren. En zodra je dat beseft zul je inzien dat helemaal niemand iets heeft aan andermans mening over (on)gepastheid.

Ik ben echt de tijd voorbij dat het me kan schelen of mensen schande spreken over mijn voorkomen. Ik vind ook wel eens iets mooi of minder mooi maar dat is smaak. Ik kijk dan wel de andere kant op als ik me er dusdanig aan stoor dat ik afgeleid word. Gebeurt eigenlijk nooit.

Ik vind dit een heel naïeve instelling die compleet voorbij gaat aan de realiteit. Natuurlijk gaan wij mensen gek om met naaktheid, maar dat verander je niet zomaar.

Feit is dat de meeste mensen een naveltruitje niet direct geschikt vinden voor kantoor, wat jij daar ook van vind. Jij kunt misschien de vrijheid hebben om er een te dragen, maar een ander heeft ook de vrijheid om dat ongepast vinden. Daar zul je gewoon mee moeten dealen. 

Rondstruiner schreef op 30-10-2022 om 19:00:

[..]

Ik vind dit een heel naïeve instelling die compleet voorbij gaat aan de realiteit. Natuurlijk gaan wij mensen gek om met naaktheid, maar dat verander je niet zomaar.

Feit is dat de meeste mensen een naveltruitje niet direct geschikt vinden voor kantoor, wat jij daar ook van vind. Jij kunt misschien de vrijheid hebben om er een te dragen, maar een ander heeft ook de vrijheid om dat ongepast vinden. Daar zul je gewoon mee moeten dealen.

Ja hoor, mag je ongepast vinden. En nu? 

Index224 schreef op 30-10-2022 om 19:04:

[..]

Ja hoor, mag je ongepast vinden. En nu?

Nou, jij blijft maar proberen anderen ervan te overtuigen dat het dat niet is. Ik probeer je duidelijk te maken dat jij dat wel mag vinden, maar dat anderen er toch iets van zullen vinden, omdat de meeste mensen je mening niet delen. Dat lijken degene die hier vinden dat het moet kunnen niet erg te willen accepteren namelijk. 

Verder boeit het mij niet wat jij aantrekt naar je werk, want ik ken je niet. 

hier kiezen ze zelf, ook al lange tijd. Meestal kocht ik wat ze nodig hebben en klopte t wel qua smaak. Inmiddels is oudste 15 met kleedgeld, die regelt t zelf. Jongste is 12, en daar weet ik redelijk wat hij wil. Hij houdt niet van shoppen dus liever dat ik spullen koop. Maar wel volgens zijn voorkeur. Overigens loopt hij ook liefst zomer en winter in een korte broek. We hebben wel de afspraak dat hij tussen 1 dec en 1 mrt een lange broek aandoet. Niet omdat ik bang ben dat hij t koud krijgt, maar meer vanuit: wat trek je dan aan hartje zomer, er kan dan niet  méér uit. Tot nu toe werkt t .

Ik zou dus je zoon ook meer inspraak geven mits t fatsoenlijk is. 

Tess

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.