Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zelf meebetalen aan voer e.d. konijn?

Tja, de titel zegt het al. Onze oudste krijgt voor zijn 7e verjaardag een konijn. Hij zeurt er al 2 jaar om en we denken dat hij nu groot genoeg is om de verantwoordelijkheid mede aan te kunnen. Mede, want hij is natuurlijk nog maar 7 dus papa en mama helpen mee.

Nu vroeg ik me af: zouden jullie hem van zijn zakgeld mee laten betalen aan voer en hooi voor het konijn? Het hok, alle benodigheden en het beestje zelf krijgt hij van ons en verdere familie maar ik denk dat het misschien wel goed voor hem zou zijn als hij een beetje beseft wat het onderhoud van zo'n beestje kost, buiten de tijd die eraan gespendeerd dient te worden.

Iemand ervaringen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nee

je kan hem wel de verantwoordelijkheid geven om het beestje dagelijks te voeren, ook dus verse paardenbloemblaadjes ed te laten plukken en dat hij aangeeft wanneer iets op is, hok verschonen, controleren hoe het met de nageltjes is, dagelijks aaien.

Dat vind ik dan al een heel grote verantwoordelijkheid elke dag. Mijn dochter is 6 en mag helpen met het hok verschonen en voeren, maar ik zie het echt als mijn taak om goed voor die beestjes te zorgen, ze kan die veranwoordelijkheid nog niet aan om aan alles te denken laat staan mee te betalen.

Annet

Annet

29-05-2009 om 22:22

Nee

Ik zou eerder hem de verantwoordelijkheid laten delen van de verzorging (als leerdoel) dan de kosten.
Kostenbesef komt wel met het willen/kunnen kopen van dingen. Ik neem aan dat hij zakgeld krijgt. Dat is voorlopig leergeld genoeg.
Twee leerdoelen met één konijn als je 7 bent, is wat teveel van het goede.

m@

m@

29-05-2009 om 22:55

Nee

Met zakgeld leert hij de waarde ervan kennen. Hoeveel zit er in de portemonee, wat kun je er van kopen. Als daar maandelijks een x-bedrag (dat is dan een feit) voor het nijn af gaat, schiet dat niet op.

Inderdaad helpen met verzorgen. Ik zou zeggen iedere dag voer, hooi en water verzorgen. Uitmesten samen doen.

M@

Tirza G.

Tirza G.

29-05-2009 om 23:16

Half

Ik vind dit wel de tijd om mijn systeem in te voeren Ik verstrek de basisvoorziening, de rest betaal je zelf. Dat werkt bij fietsen, kleren, computers maar ook bij huisdieren. Nou zal een zoon er wellicht anders in staan dan een dochter, maar die van mij kon erg zwijmelen bij leuke bakjes, flesjes, hokjes, ditjes, datjes en andere prullaria om hok danwel leven van het knaagdier op te leuken. Nou, dáár begin ik dus niet aan. Ik hoop hok, hooi, vreten en basisbakkies die tegen een stootje kunnen. Mocht je bijzondere tralala willen: die betaal je dan zelf maar.

Tirza

Minet

Minet

30-05-2009 om 08:55

Eens met tirza

Tierelantijntjes zijn leuk om van je eigen zakgeld te kopen, of als kadootje te vragen bij de een of andere gelegenheid. Het totale basispakket betaal je in mijn ogen als ouder, wees al heel gelukkig als het kind verantwoordelijkheid gaat dragen voor de verzorging.

De extraatjes

betaald onze dochter ook zelf. Ze is dan helemaal blij omdat ze een kadootje heeft voor háár konijn. Het gewone voer/hooi/stro etc. koop ik.

EsmeePF

EsmeePF

30-05-2009 om 20:46 Topicstarter

Duidelijk

Dan krijgt mijn man dus zijn zin deze keer

Het leek mij op zich wel een goed idee omdat hij zelfs nu hij zakgeld krijgt geen enkele interesse en/of inzicht in dat geld toont. Hij pot alles op, spaart nergens voor, koopt er niks voor. Ja, een cadeautje voor zijn vriendinnetje een paar weken terug, maar daar had hij zo alles wat hij had aan uit willen geven.

Konijn in hok = zielig

Vindt je kind het konijn over een jaar nog steeds leuk denk je?
Of wordt het ook weer zo'n zielig eenzaam konijn in een veel te klein hok waar niemand naar omkijkt en waarvan er al veel te veel in achtertuintjes staan "omdat het zo leuk is voor de kinderen"? Dieren horen niet in hokken! En als je het toch doet, neem er dan ajb 2, dan kunnen ze elkaar nog vervelen...

EsmeePF

EsmeePF

02-06-2009 om 09:47 Topicstarter

Miranda

We hebben meer huisdieren en ja, ik weet dus zeker dat ik het na een jaar nog leuk vindt. Daarnaast is het geen klein hok, maar een heel ruim hok, zelf gemaakt door opa en hebben we daarnaast hebben we een tuin waarin zonder problemen los rondgehuppeld kan worden én komen er ook 2 konijnen want dochter krijgt er ook een maar die krijgt nog geen zakgeld en is 2 jaar jonger vandaar dat mijn vraag alleen over het konijn van de oudste ging.
Nog meer te zeuren?

Guinevere

Guinevere

02-06-2009 om 11:04

Miranda

Heb je wel eens een konijnehol van binnen bekeken? Ook niet erg ruim. En een hok heeft de interessante eigenschap dat het ook open kan. Zolang een beestje niet dag en nacht in zijn eentje in een hokje hoeft te zitten, prima.
Jij eet zeker geen vlees trouwens?
Groet Guinevere, mede-eigenaar van een niet-eenzaam konijn dat graag met de poes speelt en nu in een royale ren op het grasveld zit.

EsmeePF

EsmeePF

02-06-2009 om 20:19 Topicstarter

Juliza

Natuurlijk heeft Miranda gelijk! Er zijn veel te veel konijnen (of wat voor huisdier dan ook) die in een impuls of alleen "voor de kinderen" in huis genomen worden, waar niemand naar omkijkt of in te kleine hokken of wat dan ook zitten. Ze heeft helemaal gelijk!

Maar... ze had ook eerst kunnen vragen voordat ze haar posting schreef! Nu word ik er zo wat van beschuldigd dat we niet goed voor de konijnen zorgen en dat ik niet nadenk voor ik doe en niet weet wat ik doe... Het had wel iets vriendelijker gekund.

Salie

Salie

03-06-2009 om 11:30

Tuurlijk

heeft Miranda wel gelijk, maar zo reageren is wel een beetje raar.
Zo ken ik er nog meer hoor. Hoeveel honden zitten er niet hele dagen alleen enz. enz. enz.
Dat wil dus niet zeggen dat iedereen zijn diertjes zo behandeld. Ze had het anders kunnen brengen, dit is een beetje aanvallen.
Gr. Salie

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.