Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Irene

Irene

06-02-2009 om 13:16

Zelf naar huis

Een lastig probleem. Onze zoon (bijna 8, groep 5) mag af en toe zelf naar huis fietsen uit school of nadat hij bij iemand heeft gespeeld. Dit is zo gegroeid omdat hij altijd hard wil fietsen en dan vraagt of hij vast vooruit mag. Het komt er dan op neer dat hij toch zo'n beetje de hele route alleen fietst (ik hou hem echt niet meer bij!) en dat gaat heel goed. Hij is voorzichitg en oplettend. Geen punt dus.
Maar nu speelt hij af en toe bij een klasgenoot en de moeder van die klasgenoot vindt het eng om kinderen van die leeftijd alleen te laten fietsen. Ondanks dat ik zeg dat het echt in orde is, brengt ze hem dan toch thuis. Ik voel me nu bezwaard en eigenlijk min of meer verplicht hem de volgende keer maar op te gaan halen. Maar dat is best een gedoe met nog een kleuter, peuter en baby en als we 10 meter bij klasgenoot vandaan zijn vraagt zoonlief toch: mag ik vooruit...
Dus wat nu te doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lou

Lou

06-02-2009 om 13:34

Niets

Ik zou niets doen. Moeder van vriendje hoeft hem niet thuis te brengen. Als ze dat dan toch doet, is dat haar keus, toch? Je hebt immers duidelijk gemaakt dat het echt niet hoeft? Ik zou me niet verplicht voelen om mijn zoon op te gaan halen omdat iemand anders het eng vindt. Jij hebt er vertrouwen in, dus jij bepaalt dat hij alleen naar huis mag.

Wat je natuurlijk nog wel kan doen is zeggen tegen die moeder dat je je bezwaard voelt dat zij dat doet, en dat het voor jou bijna voelt alsof je het zelf moet doen, terwijl je dat niet nodig vindt (en het bovendien logistiek nogal lastig is). Dan is het aan haar om de keus nogmaals te maken: wel of niet meefietsen, maar dan kan ze jou in elk geval niets kwalijk nemen.

groet,

Lou

Saartje

Saartje

06-02-2009 om 13:42

Tja

Hoi Irene

Ik ken de verkeerssituatie bij jullie natuurlijk niet met ik voel wel met die andere moeder mee. Ik vind kinderen onder de 10 ook te jong om alleen te fietsen als er sprake is van auto's ed. Kinderen zijn volgens studies nog te jong om het verkeer als geheel echt in te schatten.

Ik zou je kind ook thuisbrengen omdat ik me er echt naar onder zou voelen een kind alleen weg te laten gaan. Maar mischien vind zij dat niet erg om dat voor je te doen omdat zij ook begrijpt dat het lastig is met 2 kleine kinderen hem weer op te halen.

succes

saar

Irene

Irene

06-02-2009 om 14:04

Lastig (saartje)

Tja, het gaat mij niet om lastig. Als mijn zoon dat prettiger zou vinden haal ik hem met alle liefde op, maar punt is dat als ik hem ophaal hij toch in zijn eentje vooruit fietst en dan is het natuurlijk wel zonde van de moeite. Dan haal ik hem dus alleen maar op om die andere moeder niet te laten fietsen.
Die 10 jaar lijkt mij arbitrair. Het ene kind is het andere niet. Bovendien kan hij bij deze klasgenoot vandaan bijna helemaal door het bos naar huis fietsen en hoeft hij geen drukke straten over ofzo.

Fraz

Fraz

06-02-2009 om 14:07

Tussenoplossing

misschien vindt zij het wel prettiger als ze even belt als hij vertrekt en jij haar belt zodra hij thuis is ???

Marjoleine64

Marjoleine64

08-02-2009 om 15:48

Hier ook vanaf ca. 7,5 jaar

konden de jongens zelf in het dorp vrijwel overal naar toe. Op een keer was jongste met een vriendje mee die net buiten het dorp woonde, en manlief die dat afsprak had zich nooit gerealiseerd dat juist dat stuk weg 's middags om 5 uur toch wel druk en gevaarlijk is... Die moeder vond dat gelukkig ook, en heeft onze zoon toen naar de rand van het dorp laten brengen (400 meter, door haar oudste zoon van 16), en vandaar kon hij veilig zelf verder. Super geregeld, ik heb haar later nog even bedankt.
Marjoleine

Irene

Irene

09-02-2009 om 11:17

Bellen

Dat vind ik nou wel een goed idee, om af te spreken dat ik even bel zodra hij thuis is. Ga ik de volgende keer voorstellen aan betreffende ouder. Bedankt voor de tip

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.