Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
zwedenganger

zwedenganger

19-09-2009 om 18:58

Zelf zwemles geven

Heeft iemand zelf zij kind leren zwemmen? Ik ben op zoek naar leuk tips/activitieten om een nukkig 7-jarige te motiveren om te leren zwemmen!

Wij wonen op het Zweedse platteland en helaas is het fenomeen zwemles hier weinig bekend. Het zwembad biedt twee keer een lessenserie van 6 lessen, een keer in de lente en een keer in de herfst, die ook nog eens zijn volgeboekt. Geen wonder dat veel Zweden niet kunnen zwemmen.

Ik dacht er aan mijn zoon deze herfst zelf maar een aantal weken zwemles te geven. De borst- en rugslag kent hij al redelijk, maar zwemt nog in het ondiepe. Maar hoe doe ik da op een leuke manier? Iemand tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Lastig hoor

Mijn zoon -ook 7 en ook nukkig (qua zwemmen dan)- heb ik ook e.e.a. aan les moeten geven (aanvullend op de zwemles dan). Lijkt me heel lastig om helemaal zelf je kind zwemmen te leren, want vreemde ogen dwingen meer. Maar goed. Ik adviseer je kind eerst watervrij maken, dat hij onderwater durft met zijn hoofd en ogen open. Op zwemles gebruiken ze hierbij allerhand speeljes of figuurtjes die naar de bodem zinken en die de kinderen dan moeten oprapen (met hoofd onder water!). Ze leren ook eerst van de kant in het water te springen, later (na school en rugslag te hebben geleerd) van de kant duiken en onder water zwemmen en wat trukjes zoals onder een (drijf)mat zwemmen maar ik weet niet of je zoiets voorhanden hebt in een Zweeds zwembad. Verder zou je met het aloude plankje (of tegenwoordig zo'n buis) de beenslag kunnen oefenen, maar dat is gewoon baantjes zwemmen ....
Misschien is het gezelliger als er meer kinderen gelijk lessen, met nog een ouder ofzo? Oja, plan een vaste dag/tijdstip voor de lessen, anders schieten ze er bij in. Succes!

Ik vond het niet lastig

Dirkszusje heeft na als kleuter een paar bubbels-onder-water-blazen lessen ook van ons leren zwemmen. Ik vond het niet lastig. Gewoon voordoen en heel vaak naar het zwembad gaan. Al die fancytoestanden van Nederlandse zwembaden hebben we overgeslagen. Ze zwemt nu goed met de schoolslag, rug en buik, leert nu op school de crawl, kan hele stukken onder water, gewoon onder mijn benen door (heb je toch geen mat voor nodig) en duikt alles op wat je er in gooit.

Als je in Zweden woont, handig zat, gewoon zwembad in je tuin nemen. Mijn familie daar zwemt van april tot oktober.

Dirkszusje

klinkt als een goed gehoorzaam kind. Niet alle kinderen zijn zo. Bij nukkigheid (wat in het bericht stond) kan het allemaal een stuk lastiger zijn, is mijn ervaring

zwedenliefhebber

zwedenliefhebber

20-09-2009 om 19:37

Volledig ot

Hoi Zwedenganger,
Ik heb helemaal geen antwoord op je vraag, maar ben gewoon even nieuwsgierig. Waar zit je ergens in Zweden? Zelf hebben wij sinds enkele jaren een fritidshus in Noord Dalarna. Daar zitten niet erg veel NLĂ©rs. Als je toevallig enigszins in de buurt zit (al lijkt die kans me klein), kunnen we misschien eens een koppie doen?

Haha

Dan ken je Dirkszusje niet.
Niet luisteren is haar middle name.

Middle name

Dan is dirksmama misschien wat kordater dan ik Ik krijg die van mij in ieder geval niet zondermeer aan de schoolslag ed. zonder het voorwerk van de zwem-akela's!

Zelf ontdekken

Het was hier meer een kwestie van heel veel in het water laten spartelen, eerst met drijvertjes, af en toe hint geven over hoe en wat of voordoen, en vooral zelf laten ontdekken op welke manier je vooruit komt.

Na maanden spelen viel het kwartje, en na 2 avonden met echte schoolslag zwom ze zonder hulp heen en weer in het bad. Dat de temperatuur van het badwater 32 graden was heeft absoluut geholpen trouwens.

groene specht

groene specht

24-09-2009 om 15:50

Ook zelf

Was er voor de zomer niet een draadje over dit onderwerp? Vol gefrustreerde ouders die genoeg hadden van bazige zwemjuffen/meesters en grote groepen kinderen.
Ik vond zwemles vooral wachtles, dus met een 10-rittenkaart voor moeder en kind ben ik maar gaan doe-het-zelven. En het werkt. Met een plankje, met heel veel aandacht en spel, lol trappen in het water. Waarom niet?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.