Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
niemie

niemie

09-12-2008 om 13:11

Zelfstandig naar school

Op welke leeftijd lieten jullie je kind zelfstandig naar school toe gaan? De weg hier naar school toe is relatief ongevaarlijk...Ze kunnen op een pad lopen tussen huizen in en hoeven niet over te steken. 't Is denk ik 5 a 10 minuten lopen. Ik haal en breng mijn dochter altijd lopend of op de fiets (ze fietst natuurlijk wel zelf). Ze is nu 6 en half en vraagt regelmatig of ze alleen naar school mag. Ik vind haar eigenlijk nog een beetje te jong. Wat vinden jullie ervan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
niemie

niemie

09-12-2008 om 13:36

Mama miran

Ja, dat is zeker een goede aanpak! Maar ik vind 6 en half zowiezo nog te jong om helemaal alleen te gaan. Of ben ik nu te voorzichtig?

Nu fietst ze ook al regelmatig een eind voor me uit. Dan is ze al lang en breed op het schoolplein en dan kom ik er achteraan sukkelen
Dus dat is misschien nog een goede tussenstap voordat ik het advies van Mama Miran volg.

Vera*

Vera*

09-12-2008 om 14:10

Beginnen

Om te beginnen kun je zeggen dat ze alleen naar huis mag gaan maar dat jij haar tegemoet komt. Dan hoef je je ook niet te haasten om er om 12 uur te staan. Langzaamaan kun je steeds later van huis gaan en uiteindelijk kom je haar bij de voordeur tegen.
Zelf naar huis komen is ook voor je zelf overzichtelijker dan zelf naar school gaan, hoe wordt er gereageerd als ze er niet zou zijn?

Bastet

Bastet

09-12-2008 om 15:00

Tip

Tip:laat haar eerst zelf naar huis komen.Als dat goed gaat,laat je haar een keer alleen gaan,maar sein de juf in.Al is het maar voor je eigen gemoedsrust.En bedenk:wie zijn wij om hen te vertellen dat ze het niet zelf kunnen?)
Groetjes,Bastet

Lopen is veiliger

hier lopen/liepen ze vanaf groep 3 zelfstandig. eerst natuurlijk op de fiets met mij of buurvrouw en na de zomervakantie bij overgang groep 3 eerst alleen brengen en zelf naar huis laten komen. lopend dat wel, dat duurt iets langer, maar is 'veiliger' , tenminste de weg hier naar toe. ze steken 1 keer over, bij school met oversteekbrigadiers. verder is het stoep aflopen langs redelijk drukke weg (omdat de school uitgaat, vooral haal en breng-verkeer) wel wat kleine zijstraatjes oversteken, maar die zijn overzichtelijk genoeg en niet erg druk. hier lopen ze samen, met wat andere kinderen die halverwege aansluiten, wat buurtkinderen enzo. buurmeisje en jongste lopen altijd samen op.
hoe gaat dat in jullie buurt? zijn er andere (evt. oudere) kinderen die wel al lopen of fietsen? of dat ze op een bepaald punt afspreken (deed oudste altijd) en vandaar af samen verder?
hier sluiten jongere kinderen op een gegeven moment gewoon aan bij de wat oudere kinderen. zo gaan 2 5/6 jarigen nu regelmatig mee terug. heen nog met hun moeder. maar de moeders vragen dan aan de oudere kinderen (waar onder dus jongste) of ze ze 'mee' willen nemen na schooltijd...b.v. omdat er iets is bij hun thuis (visite ofzo) waardoor ze wel thuis zijn, maar het lastig is heen en weer te gaan naar school. en het is een mooie oefening alvast....na de zomervakantie zullen die ook wel standaard gaan meelopen denk ik.
groeten albana

Jesse_1

Jesse_1

10-12-2008 om 09:09

Niet alleen leeftijd van belang

Kijk naar je kind!
Onze oudste mocht met 6 en een half ook wel eens alleen naar school. Zeker als de route veilig is, en er niet over gestoken hoeft te worden kan een kind van 6 alleen gaan (afhankelijk van kind!! Onze middelste zou waarschijnlijk nooit op school aankomen .
Op onze school zijn er kinderen vanaf groep 3 die af en toe alleen komen of naar huis gaan.
Jesse

Dropke

Dropke

13-12-2008 om 00:14

Tja

Wat Jesse_1 al zei. Alleen de leeftijd zegt niet zoveel. Mijn dochter mocht al vanaf 5 jaar alleen gaan. Ze is heel voorzichtig en verantwoordelijk. Bij ons hoeven ze alleen de straat uit te lopen. Onze zoon van bijna 7 loopt met de oudste twee mee nu. (12 en 10) Alleen mag hij van mij niet. Daar zit een levensgroot verschil. Als hij iets in zijn koppie krijgt, verschijnt hij niet eens op school, of een uur te laat. Nu komen zijn broer of zus me waarschuwen als hij niet netjes naar school loopt. Het is een gevoel. Denk je zelf dat het gaat lukken ?

Gr Dropke

anne

anne

13-12-2008 om 20:03

Oefenen?

Ik vind het ook wel wat om naar het gevoel van je dochter te luisteren. Ze lijkt eraan toe. Is het een kind dat in zeven sloten tegelijk loopt? Ik merk bij mijn kinderen wel verschil, als de een zoiets vraagt vertrouw ik het meer dan bij de ander. Mijn zoon van 8 gaat nu een keer in de week zelfstandig naar huis, moet een overzichtelijke weg over. Mijn dochter van zes zou ik dat nog lang niet laten doen, maar wel ook zoiets als wat jij beschrijft, maar zij is ook heel zelfstandig en verantwoordelijk.
Wat mijn moeder vroeger deed was een poosje brengen en halen tot halverwege, dus de helft oefenen.

Anneke Boerma

Anneke Boerma

14-12-2008 om 12:13

Oude route niet, nieuwe wel

Toevallig, dit draadje, want wij zijn net verhuisd en dat heeft mijn zoon's perspectieven drastisch veranderd
In ons oude huis was de route naar school doorkruisd door een drukke verkeersweg, weliswaar met zebrapad en vluchtheuvel, maar waar geen kip voor stopte. Mijn bloedjes van 5 en 8 mochten dus beslist niet alleen.
Overigens bellen de onderwijzers naar de ouders als ze een kwartier na aanvang nog niet gearriveerd zijn.

Een vriendje van mijn zoon (van 10 al) werd door zijn moeder tot aan dat zebrapad gebracht (vanwege de ochtendspits) en 's middgas stak hij zelf over.
Maar nu wonen we in een verkeersluwe woonwijk en de school staat aan het einde van onze straat! Wat een zegen! De oudste mag zelf naar school en terug en de jongste mag zodra ik zie dat ze goed oplet; het is één straat over maar de ouders zijn hier duidelijk heel anders dan bij de oude school
Daar stond die hele straat vol blik, omdat bepaalde ouders hun eigen gemak boven de verkeersveiligheid prefereerden. Levensgevaarlijk. Je kon er niet langsfietsen en de stoep stond weer volfietsen, dus e voet was dat vaak laveren tussen het verkeer, midden op de weg.
Hier is het heerlijk rustig, allemaal wandelende ouders. Het paradijs
Groetjes, An

Roos

Roos

14-12-2008 om 15:18

Niet op de fiets

Het ligt natuurlijk een beetje aan de wijk waar je in woont, maar mijn zoon van 6 kon wel alleen naar school lopen. Ik ben ook begonnen met alleen naar huis toe gaan en brengen deed ik wel. Erg lang gedaan op die manier. Hier is het ook 5 a 10 minuten lopen en er lopen ontzettend veel ouders en kinderen op dat moment naar school toe, waarvan ik de meeste toch op z'n minst wel van gezicht kende, dat vond ik ook een fijn idee.
Fietsend naar school zou ik voorlopig nog mee wachten, dat vind ik toch wel een stuk gevaarlijker dan lopen.
Roos

niemie

niemie

14-12-2008 om 16:41

Speelafspraakjes?

Als je kind eenmaal zelfstandig naar huis mag komen hoe doen jullie dat dan met speelafspraakjes? Soms worden die op het laatste moment nog gemaakt.

MaximeM

MaximeM

14-12-2008 om 18:05

Gewoon

Hoi,

Met de speelafspraakjes nemen ze dan het vriendje gewoon mee naar huis. Soms heeft vriendje zijn moeder al gesproken op school (bijvoorbeeld omdat een jonger broertje of zusje nog wordt opgehaald) of ze bellen vanaf mij even naar huis dat ze hier zijn. Andersom doet mijn zoontje dat ook zo. Hij komt dus naar huis, of hij belt vanaf een ander vriendje dat hij daar zit. Als ik van te voren al weet dat het niet gaat dan zeg ik tegen mijn zoon dat hij niet moet afspreken. Gaat prima zo.

Maxime

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.