Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zeuren (niks is goed)

Situatie: vakantie met drie kinderen van 6, 8 en 10. Als we thuis zijn, wordt er de hele tijd ruzie gemaakt. Vooral de oudste irriteert zich voortdurend aan de jongere kinderen. Organiseer ik een uitje, dan is er altijd minstens een kind dat een zuur gezicht trekt en eigenlijk niet mee wil. Tijdens het uitje vinden ze het allemaal toch wel leuk.

Maar ik word zo moe van het gezeur dat eraan vooraf gaat. Mijn man is net met ze naar het strand vertrokken en ik hoorde de jongste al: moet dat nou, alweer naar het strand? We zijn vorige week woensdagavond nog geweest. Hij zal daar zo meteen wat vriendjes ontmoeten en ik weet zeker dat hij non-stop zal spelen.

Moet ik dat gezeur nou aan banden leggen of gewoon negeren?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Evanlyn

Evanlyn

10-07-2011 om 11:15

Negeren

Aan banden leggen lukt toch niet, daar wordt het alleen maar erger van. Negeren dus denk ik, en ze er achteraf (als ze niet meer weg willen van dat strand) ze nog eens fijntjes aan hun gedrag van vanochtend herinneren. Niet dat het helpt voor de volgende keer, maar meer ter genoegdoening voor jou.

Heel irritant inderdaad

Helaas denk ik inderdaad niet dat je het aan banden kunt leggen. Wat ik wel es heb gedaan is gewoon roepen "nou dan ga je toch niet mee" en dan inderdaad voor het zeurkind geen broodjes en drinken inpakken (begeleid door een overluid gemompel van "zo dat scheelt me toch weer mooi twee pakkies Wicky, lekker goedkoop" en "geen vreemden binnenlaten he als je alleen thuis bent"). Waarop het zeurkind weer enorm begon te zeuren: "IK WIL MEEEEEEEE!!!". Nou vooruit dan maar haha.

Evanlyn

Evanlyn

11-07-2011 om 10:23

Kakelot

Dat zou hier helemaal niet helpen, ze zouden graag alleen thuis blijven. Alles beter dan mee met die suffe papa en mama naar dat suffe strand/bos/enz.Misschien moet ik een keer de oppas laten komen zodat ze echt thuis kunnen blijven, kijken hoe ze dat bevalt als de rest vol verhalen terugkomt...

Zeuren om het zeuren

Heeft mijn zoon (11) ook van die buien. Niks is leuk, alles is blèh. Vooral als ik al diverse dingen heb ondernomen met hem en er komt weer een 'wat stom'-commentaar, kan ik behoorlijk uit mijn humeur raken en doe even helemaal niets meer voor/met mijnheer. Dan draait hij meestal wel bij (voor een tijdjes). Mijn dochter heeft het wat minder, maar die is bijna 14 en amuseert zich op andere manieren.

liat

liat

11-07-2011 om 17:04 Topicstarter

Dochter is inderdaad laatst thuisgebleven

die wilde een keer 's avonds niet mee naar het strand. Mijn man had zo'n zin om na zijn werk te gaan en het is maar twintig minuten rijden. Dochter is 10 en schaamde zich dood, want dat doe je toch niet, 's avonds naar het strand. Uiteindelijk hebben we haar maar thuis gelaten en ze vond het heerlijk helaas. Maar wij hebben wel genoten, nog wat 'wilde' paarden in de duinen gezien. We hebben trouwens diverse buren in de straat waar dochter naartoe kon.

Puck

Puck

12-07-2011 om 10:04

Liat

Prima opgelost dan toch? "Uiteindelijk hebben we haar maar thuis gelaten en ze vond het heerlijk helaas."
Waarom helaas. Je hebt een goede achterwacht geregeld, zou je dochter vast niet thuis hebben gelaten als het onverantwoord was en zo hebben jullie een leuke avond gehad en zij ook. Dat lijkt me het belanngrijkste. Er blijven vast wel activiteiten over die je als gezin samen blijft ondernemen, maar als de kinderen groter worden zullen ze steeds meer hun eigen weg gaan en niet altijd meer meewillen. Jouw kind van 10 lijkt daar nu al mee te beginnen.

liat

liat

12-07-2011 om 11:03 Topicstarter

Enige is dat iedereen nu de hele tijd roept dat

ze thuis willen blijven...

In ieder geval zijn de oudste twee deze week onder de pannen en heb ik vanochtend zoontje naar de BSO gesleurd. Komende week gaan we op vakantie en dan zijn we gewoon de hele tijd van huis of ze willen of niet.

Maar goed om te horen dat niet gelijk hier met de AMK wordt gedreigd omdat ik mijn dochter alleen thuis liet. Ik voelde me nogal bezwaard eigenlijk.

Puck

Puck

12-07-2011 om 11:10

Liat

Jij kunt vast best goed inschatten of ze zich ter plekke toch zullen vermaken. En voor jongere kinderen is thuisblijven gewoon geen optie natuurlijk.
En nee, ik zou me niet bezwaard voelen dat je je dochter alleen thuis liet, tenzij dat gevoel ingegeven wordt door een soort bezorgdheid dat het eigenlijk niet vertrouwd was. Maar dat gevoel krijg ik niet als ik jouw posting lees. Onze jongste bleef al op jongere leeftijd thuis. Ze is zelfstandig, te vertrouwen en heeft geen zin om iedere keer bij de voetbalwedstrijd van haar broer te kijken waar ik wel graag heen wil. En ik heb geen zin om met een dreinend en zeurend kind langs de lijn te staan. Dus die bleef vanaf 7 al een uurtje alleen thuis. In het begin belde ik dan halverwege, maar na een half jaar ook niet meer. Prima toch?

Ik verveeeeeeeeel meeeeeee

Herkenning: 1 down, 5 to go

Ik heb de eerste week vakantie er op zitten; met de nodige ruzies en zeurpartijen. Komende twee weken zijn manlief en ik aan het klussen, dus moeten ze zich zelf maar een beetje vermaken. En dat terwijl wij aan HUN nwe kamertjes werken.

Tis niet anders. Nog 4 weken vakantie over waarin we wél wat leuks kunnen gaan doen (ook niet dagelijks; mamma heeft immers GEEN vakantie).

Overigens ben ik er tussen het klussen door weldegelijk 2 keer met ze op uit geweest, én zomaar een keer een taartje gegeten.

Wat mij irriteert van dat gezeur is dat jij je best doet voor ze (met uitstapjes enzo), en dat je gemier als antwoord krijgt. Inmiddels ben ik erachter dat het 'aan banden leggen' niet werkt; ik sprak ze aan op hun gedrag, gaf ze suggesties, kortom ik ging steeds met ze in debat, met een oeverloze discussie als gevolg die steeds in geruzie eindigde.

Na 1 formidabele woedeuitbarsting mijnerzijds, heb ik besloten het gezeur te negeren. Niet leuk? Jammer dan. Trekt wel weer bij. Ik probeer er luchtig over heen te stappen.

En het hoort er geloof ik gewoon bij. Zeuren om het zeuren. Het is vakantie dus "ik verveeeeeeel meeeee". En niets ik leuk. Maar ik laat mijn humeur er niet meer door verpesten.

Hehe, dat lucht op. Ik hoop dat je aan mijn 'gezeur' toch ook nog wat hebt gehad

Groet, Linda

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.