Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zindelijk 's nachts

Even een vraagje. Onze dochter wordt volgende week 5 jaar en draagt voor de nacht nog een luier. Haar vriendinnetjes van dezelfde leeftijd (zit een maand tussen) al lang niet meer. Wanneer waren jullie kinders droog 'snachts en heb je daar iets voor gedaan of afgewacht tot ze uit zichzelf wakker werden om te plassen?
Alle tips en adviezen zijn welkom.

Groetjes Ronka

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik weet het ook niet

Mijn kinderen werden vanzelf 's nachts zindelijk. Dochter bijna gelijk nadat ze ook overdag zindelijk was, zoon ongeveer een jaar later. Ik had hem een keer de dag na een verjaardag waarbij het erg laat geworden was, 's middags even laten slapen zonder luier en toen kwam hij tot 2 keer toe uit zijn bed om te plassen. Terwijl hij daarna dus gewoon weer ging slapen. Toen hebben we besloten om hem 's nachts dan ook zonder luier naar bed te doen en dat ging, op een paar ongelukjes na, vanzelf goed.
Ik zou dus zeggen: ze geven het vanzelf aan. Maar ik weet ook wel dat het in de praktijk niet altijd zo werkt.

Hier

Hallo,

Onze zoon was bij 3.5 jaar gelijk overdag en snachts zindelijk. Voor het snachts zindelijk worden heb ik niks gedaan. We waren gewoon een keer vergeten om de luier om te doen, gewoon omdat hij hem overdag ook niet aan had. En toen was hij droog. Sindsdien geen meer aangedaan.

Ik denk ook dat dat je stap moet wezen. Als je kindje een keer droog is gewoon afspreken dat als ze bijv. 5 nachten achter elkaar droog is ze een kadootje krijgt, of iets leuks mag gaan doen als beloning. Deze methode heb ik hier al vaker voorbij zien komen.

Even ter zijde volgens mij komt het vaak voor hoor. 5 jaar is toch geen leeftijd dat ze zindelijk moet zijn.??

Ging hier vanzelf

bij beide kinderen ging het vanzelf. Onze zoon heeft wel veel langer 's nachts nog een luier/luierbroekje gedragen omdat hij regelmatig een ongelukje had en ik geen zin had in iedere keer een nat bed (en het maakte hem ook niets uit om een luier om te hebben). Hier niet met beloningen/straffen gewerkt omdat ik ervan uit ga dat een kind niet expres in zijn bed plast, als je die indruk wel hebt wordt het natuurlijk een ander verhaal. Uiteraard wel blij gedaan als ze droog waren maar hoofdzakelijk geen aandacht aan de ongelukjes geschonken. Kan gebeuren, jammer, volgende keer weer beter. Onze zoon was zindelijk met ruim 2 jaar en 's nachts regelmatig ook vanaf die tijd maar zoals ik schreef ook regelmatig ongelukjes. Onze dochter was gek genoeg 's nachts altijd droog vanaf een jaar of 2 maar overdag pas met ruim 3 jaar. Het had duidelijk haar interesse niet, want toen haar vriendinnetje zindelijk werd was zij het 2 dagen later ook. Met één dag vól ongelukjes (-tig natte onderbroeken) en de dag erna was het kwartje gevallen.

Jacobien

Jacobien

12-05-2009 om 12:06

Niet belonen

onze zoon van bijna 5 is ook nog niet zindelijk. Ook wij hebben de methode geprobeerd van geen luier en na 5 nachten droog een kadootje. Hij is één nacht droog geweest maar daarna lukte het niet meer. Hij was daar heel verdrietig om en dat verdriet werd ook nog eens vergroot door het niet behalen van het kadootje.
Mijn les hieruit is dat je kind de zindelijkheid 's nachts niet zelf kan beinvloeden en dat daarmee belonen niet werkt.
Wij laten onze zoon nu altijd om 11 uur 's nachts plassen. Soms is hij 's ochtends droog, soms niet.

Succes!

Tango

Tango

12-05-2009 om 12:28

En hier

Twee kinderen die met ongeveer drie jaar zindelijk waren overdag en veel later pas 's nachts. Tangodochter was met 5 jaar 's nachts zindelijk. Daarvoor al een tijd haar 's avonds laten plassen om 23.00u. Niet omdat we dat nou zo handig vonden, maar anders lekte ze door. Op een gegeven moment bleef de luier toen droog en na een tijdje zei ze zelf dat ze wel zonder kon en toen bleef ze droog.
Tangozoon van 4 1/2 is ook nog niet zindelijk 's nachts. Hem laten we niet eens plassen om 23.00 u. omdat hij het prima redt met de luier zonder doorlekken. Soms plast hij er 1 keer in en soms nog een keer 's morgens en dan is hij echt vol maar lekt niet door. Ik zeg wel steeds tegen hem dat als hij 's morgens wakker is en hij moet plassen dat hij dan naar de wc moet gaan, want ik heb het idee dat hij het soms expres nog even in de luier doet. Lekker makkelijk.
Verder besteden we er weinig aandacht aan. Wel een keer na een paar nachten droog zijn tegen hem gezegd dat als hij 7 nachten achter elkaar droog is de luier uit mag. Dat heeft hij nooit gered. Is verder geen probleem voor hem want hij trekt zonder protest zijn luierbroek aan 's avonds.
Het gaat meestal gewoon vanzelf alleen bij het ene kind sneller dan het andere. Als ze met 6 jaar nog niet 's nachts zindelijk zijn kun je evt. met een plaswekker beginnen. Hier heb ik zelf geen ervaring mee.

joos

joos

12-05-2009 om 13:06

Vorig jaar

is mijn dochter een paar maanden (nu 5,3 jaar) droog geweest, maar nog niet zindelijk. Ze hoefde gewoon niet te plassen 's nachts. Helaas is het er toen weer ingeslopen dat ze iedere nacht nat was, dus is ze weer met luier gaan slapen. Toevallig slaapt ze nu weer 2 weken zonder luier(broekje), waarvan 1 week droog. Ze wil de luier niet meer om, dus ik ben heel blij dat het nu goed gaat. Volgens mij wordt ze er nog steeds niet wakker van als ze moet plassen, we boffen gewoon dat ze niet hoeft te plassen 's nachts. Gek genoeg had ze toen ze wel een luier om had, vrijwel nooit een droge luier 's morgens. Dus onbewust plast ze dan toch makkelijker in haar slaap als ze wel een luier om heeft?
Trouwens een tip: bij Leen Bakker waren de waterdichte matrasbeschermers in de aanbieding. Heb je misschien wel nodig

Ronka

Ronka

12-05-2009 om 14:45 Topicstarter

Dumbledore

...nee hoor, van mij hoeft het niet perse met 5 jaar, maar vroeg het me zo af.

*bella*

*bella*

12-05-2009 om 22:44

Niets

Hier een meisje van bijna 6. Gaf een aantal maanden geleden aan dat ze heel graag zonder luier wilde slapen. En daarom dan ook maar de luier af. Ik weet nog niet of we er zijn, want ze heeft best veel ongelukjes gehad. Maar de laatste weken blijft het bed iig droog. (maar eerder wel vaker tijdje droog en dan toch weer nat) Maar goed, nu vind ik het zo goed gaan dat de luier er iig niet weer om hoeft wat mij betreft.
We hebben dus verder helemaal niets gedaan. Plaswekker had ik al in huis, omdat het in het begin toch steeds mis ging ( en ze graag wilde, anders had ik gewoon gewacht!) maar toen ging het plots beter dus niet gebruikt. Ik zou zeker niet met beloningen oid werken, naar mijn idee hebben ze er zelf weinig vat op en werkt dat alleen maar frustrerend. Bovendien lijkt me zindelijk zijn beloning genoeg, want dat is toch wat ze graag willen?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

13-05-2009 om 09:07

Hier 6 a 7 jaar

Hier twee jongens die rond 6 a 7 jaar 's nachts zindelijk zijn geworden. De oudste vanzelf, bij de jongste hebben we een plaswekker gebruikt. Hij begon er zelf van te balen en was heel gemotiveerd toen hij hoorde over een plaswekker. Inderdaad geldt zeven jaar als een soort ondergrens, maar iets jonger kan ook welk hoor. Maar een kind moet het wel echt zelf willen, én goed begrijpen hoe zo'n wekker werkt.

2 zoons heel verschillend

Mijn oudste zoon was vlak voor zijn 3e verjaardag overdag en 's nachts droog. Bij de jongste duurde het "iets" langer. Overdag denk ik pas echt rond zijn 7e (hij vergeet naar de wc te gaan) en voor 't nachtplassen heb ik vorig jaar maar eens een plaswekker besteld. Toen was het binnen een week over. Hij wordt morgen 11...en is nu dus ongeveer een jaar droog. Groet Suus

toja

toja

13-05-2009 om 11:26

Hier ook nog niet

en ik wacht gewoon af. Dochter is nu bijna 5,5 jaar. Wil wel; maar lukt gewoon nog niet. Zoon was ook met ruim 5,5 jaar zindelijk 's nachts en dat was van de ene op de andere dag. Ga er nu nog maar even vanuit dat dat bij dochter straks ook wel zo zal gaan. Ik maar haar trouwens nooit wakker om te plassen; heb ik bij de oudste ook niet gedaan.
Groetjes

Jesse_1

Jesse_1

13-05-2009 om 20:08

Afwachten

Ik wacht gewoon af.
Oudste was ruim vóór zijn 3e verjaardag 's nachts zindelijk. Middelste met ca 5,5 jaar en Jongste is nu net 5 en regelmatig droog, maar nog niet vaak genoeg om zijn luierbroekje uit te laten (heeft nog periodes met 3 nachten achter elkaar zeiknatte nachten).
Ik maak ze niet wakker 's avonds, het komt vanzelf. Bij de middelste zag ik het helemaal niet aankomen, hij was vrij plotseling opeens droog 's nachts. Terwijl Jongste al vanaf 2,5 jaar regelmatig droge nachten heeft.
Jesse

Ronka

Ronka

13-05-2009 om 21:23 Topicstarter

Bedankt

bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik ben overtuigd dat ik gewoon rustig af kan wachten. heerlijk hahaha.

Ik wacht lekker mee

Fijn om te lezen. Zoon van bijna 5 is al een tijdje zindelijk 's nachts (laatste week vanwege vermoeidheid en diep slapen wel wat ongelukjes), maar dochter van eveneens bijna 5 nog niet. Ze wordt gewoon niet wakker als ze moet plassen. We hebben het wel eens geprobeerd, maar nu wil ze niet meer omdat ze bang is weer in haar bed te plassen omdat ze niet wakker wordt.

Als straks de badkamer boven klaar is, mét nieuwe wc, dan ga ik het gewoon weer eens proberen. En verder wacht ik gewoon lekker mee met Ronka.

Groet,Linda

Bennikki

Bennikki

14-05-2009 om 21:24

Vraagje over wakker maken

Ik lees hier een aantal reacties van mensen die hun nog niet 'snachts zindelijke kinderen niet wakker maken om te gaan plassen. Ik doe dat zelf wel, dat helpt zoon over het algemeen wel de nacht door. Maarre..

Is er een reden waarom jullie dat niet doen? Ik ga dan meteen denken dat ik een belangrijk pedagogisch principe ('Maak nóóit je kind wakker om te plassen want dat richt onherstelbare psychische schade aan' heb gemist?

Groetjes,
Bennikki

Tango

Tango

14-05-2009 om 23:16

Geen zorgen bennikki

Psychische schade zal je vast niet aanrichten hoor door je kind wakker te maken. Bij Tangodochter hebben we het wel gedaan en die had er echt geen last van. Tangozoon vindt het echter wel heeeel vervelend en ik vind het ook gewoon heeeel zielig om hem te storen in zijn slaap die hij zo hard nodig heeft. Hij redt het prima met zijn luier, lekt gelukkig zelden meer door, dus laten we hem slapen. Daarnaast leren kinderen er niets van als jij ze wakker maakt om te plassen, ze moeten zelf wakker worden als ze moeten plassen, dan pas zijn ze 's nachts echt zindelijk. Dus dat is denk ik de reden dat veel ouders het kind niet wakker maken.
Dat jij het wel doet is dus helemaal niet erg.

Bennikki

Bennikki

15-05-2009 om 22:57

Dank tango

Dus sommige kinderen trekken het gewoon niet. Ok. Zoon heeft er geen last van wakker gemaakt te worden maar inderdaad, hij heeft nog steeds geen idee van de mogelijkheid om zelf eens een keer naar de wc te gaan 'snachts. Jammer genoeg vindt hij het geen probleem om hulp van ouders in te roepen/krijsen 'snachts als hij:
-in bed heeft geplast
-een nachtmerrie heeft gehad
-niet kan slapen
-geen glas water naast zijn bed vindt
-het warm heeft
-het koud heeft
-geen knuffel heeft
-groeipijn heeft
-zijn deur dicht is
-het licht op de gang uit is
-enz. enz. enz.

Best vermoeiend eigenlijk. Hij is blijkbaar een lichte slaper maar waarom kan hij zelf niet bedenken naar de wc te gaan?

Groetjes Bennikki

Wakker gemaakt

Hoi,
Ik maakte mijn dochter toen ze overdag droog was, 's nachts 1 keer wakker om te plassen. Ik zette haar gewoon half slapend op de wc en dan plaste ze. Dat heb ik een maand of 2 gedaan en toen was ze droog 's nachts. Ze had er geen last van en het werkte prima. Ik denk dat als ze dan iedere keer gehuild had ik het niet meer gedaan had. Dus daar hangt het dan wel vanaf.

angel3

angel3

17-05-2009 om 20:17

Plasprikkel

als je ze s nachts laat plassen dan ervaren ze niet de plasprikkel die nodig is om wakker te worden. Daarom liever een luier totdat ze het leren of het risico op een nat bed (doen wij hier, gemiddeld 1 keer per 2 a 3 weken dus te overzien, dochter van 3,5 jr)

Tango

Tango

18-05-2009 om 09:08

Daar moet ik dus niet aan denken

Aan 2 of 3 keer per week 's nachts een bed verschonen. Meestal zijn het toch geen kleine beetjes dat ze plassen, dus vaak is alles nat. Voor je kind lijkt het me ook niet echt prettig. Nee, dan maar liever een luier aan. Maar goed, iedereen doet het op zijn eigen manier.

Wennen aan wakker worden?

Ik snap de redenering dat wakker maken niet helpt, omdat ze zo niet leren zelf die plasprikkel te ervaren en wakker te worden. Maar als je diepe slapers hebt, dan gaat dat dus niet zo makkelijk vanzelf gebeuren. Lijkt mij...

Ik ga straks kabouterdochter toch proberen wakker te maken (kijken hoe ze reageert), omdat ze dan misschien in ieder geval een ritme krijgt dat ze om 23:00 zelf wakker wordt. En dan misschien naar de wc gaat.

Want hoe zou ze anders leren wakker worden 's nachts om te plassen? Hoewel... ik vermoed eigenlijk dat de plas waarmee ze 's ocntends wakker wordt ook vooral een vroege ochtendplas is...

Nou ja, we zien wel.

groet
Linda

Puck2

Puck2

19-05-2009 om 09:55

Klopt linda

Linda: "Ik snap de redenering dat wakker maken niet helpt, omdat ze zo niet leren zelf die plasprikkel te ervaren en wakker te worden. Maar als je diepe slapers hebt, dan gaat dat dus niet zo makkelijk vanzelf gebeuren. Lijkt mij..."
Je snapt de redenering perfect Linda, want zo zit het inderdaad in elkaar. Een kind dat heel diep slaapt zal vaak wat later 's nachts zindelijk zijn. En een kind aanleren om om 23 uur wakker te worden zonder plasprikkel zal nog steeds niet 's nachts wakker worden als het wel een plasprikkel krijgt. En hoe ze anders leren wakker te worden: nou, gewoon, de natuur zijn gang laten gaan tot het wel goed gaat vroeg of laat. Of als ze een jaar of 7 zijn hulpmiddelen zoals een plaswekker in te zetten. Daarmee leren ze wel wakker worden op het moment dat ze moeten plassen en niet op een bepaald tijdstip.
En op een gegeven moment hoeven ze er helemaal niet meer uit 's nachts en kunnen ze de hele nacht gewoon doorslapen zonder te moeten plassen.

Sjillie

Sjillie

21-05-2009 om 13:57

Hier ook niet

beide kids nog niet nachtzindelijk. Zoon is net 7 en dochter net 5.

we gaan nu proberen om de onderbroek aan te houden in de nachtluier. De nachtluier absorbeert erg goed en zo voelen ze niet als ze geplast hebben!!
met onderbroek erin wel en ik was liever extra onderbroek dan elke dag 2x beddegoed!

Gr Sjillie

Sjillie

wat fijn dat er meer mensen zijn bij wie de kinderen NIET met 2 jaar overdag en snachts zindelijk zijn.....

ishtar

ishtar

28-05-2009 om 11:03

Kroet

gelukkig ken je er nog meer....

patrieske

patrieske

28-05-2009 om 16:58

Met luier aan

hier onze 4,5 jarige jongedame; zindelijk met luier aan, doe ik hem uit dan gaat het fout...weet niet waar dit aan ligt, komt vanzelf wel goed.

Schoolarts

Met mijn zoon van bijna 6 ben ik recent bij de schoolarts geweest.. en niet dat ik zo dol ben op schoolartsen en consultatiebureauartsen, maar zij vertelde mij dat het pas als probleem gezien wordt als hij met 7 jaar niet droog is 's nachts.
Verder kreeg ik de tip om na het avondeten alleen water of thee te drinken te geven, geen zoetigheid. Mijn zoon bracht ik iedere avond om half 11 naar het toilet maar dan was hij vaak al nat en de volgende ochtend ook. Nu ben ik gestopt hiermee..hij is er kennelijk nog niet aan toe.
groetjes,
mv1z

lukke

lukke

29-05-2009 om 22:49

Vanzelf

Mijn dochtertje was nét voor haar vierde verjaardag overdag zindelijk. Daar waren we al zo blij mee, dat we er niet over dachten om iets voor de nacht te gaan doen. Het viel wel op dat ze een paar weken later altijd wakker werd met een droge luier, en kort daarop wilde ze 's nachts geen luier meer. Dus nee, hier niks aan gedaan...

Sanne

Sanne

01-06-2009 om 07:58

Ikzelf

Mijn dochter (net 4) is ook 's nachts ook nog niet zindelijk. Maar ze is nog te jong om over bedplassen te praten.
Zelf was ik als kind ook 's nachts heel laat droog, volgens mij was ik 7. En ik heb toen in die tijd ook gewoon pampers gedragen, met de insteek "ooit gaat het wel over".
Ik weet wel dat het meer taboe was in die tijd (begin jaren 80)dan nu. Tegenwoordig hoor je meer van andere ouders dat hun zoon of dochter nog in bedplast dan vroeger.
Ook de "luiermarkt" is daar op ingesprongen, ze doet zelf haar luierbroekje aan en uit, al doe ik haar soms nog een gewone luier aan (vind die net iets beter zitten als een broekje).
Van mijn moeder hoor ik wel eens verhalen dat ik dan niet de enigste was op school, maar ik was wel het enigste meisje en ook diegene die het laatste droog was.
Ook schijnt bedplassen erfelijk te zijn, maar ik hoop toch dat mijn dochtertje sneller droog is dan ik

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.