Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
100%mama

100%mama

04-02-2011 om 10:42

Zo slecht inslapen

de titel zegt het al....zoonlief van 6 slaapt werkelijk waar vreselijk slecht in. Hij gaat om 19.30 naar boven en ligt om 20.00 in bed. Elke avond hetzelfde ritueel. Meestal pas tegen 21.30 valt hij eindelijk in slaap. Nu is hij niet vervelend, hij komt niet 80x zijn bed uit maar ligt wat te zingen enzo. Ook zijn humeur is niet slechter maar......hij is in de ochtend zijn bed niet uit te branden om 07.00 en ik merk nu dat hij, ondanks dat hij zegt van niet, dat hij moe is. Heeft snel koorts (voor hem normaal hoor) en is lijkbleek. Dan ga ik me dus wel zorgen maken......

Wat zouden we kunnen doen....Melatonine geven kan niet ivm zijn blaasproblemen maar wat dan wel?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

04-02-2011 om 12:01

Huh?

kan niet i.v.m. blaasproblemen?
Als het gaat om in bed plassen door te diep slapen: daar hoef je met melatonine niet bang voor te zijn. Het is een natuurlijke stof die alleen zorgt dat je gemakkelijk inslaapt.
Heb je al gedacht aan bedenken wat hij voor het slapen gaan doet: geen tv computer, goed tot rust komen, avondritueel?
Snel koort en lijkbleek zien lijken mij ook best redenen om bij ha langs te gaan.

100%mama

100%mama

04-02-2011 om 14:42

Koentje

Bedankt voor het mee-denken!

Melatonine hebben we een paar keer uitgeprobeerd en telkens bij gebruik plast hij steenvast in zijn bed terwijl hij dit niet (meer) doet bij geen gebruik. Ergens heeft het toch met elkaar te maken hier. Vandaar dat we dit geen optie meer vinden omdat we dan het ene probleem oplossen en er weer eentje voor terug krijgen.

Snel koort is bij zoon normaal hoe raar dit ook klinkt,we hebben een behoorlijke medische molen al jaren....voor nu lopen eens per maand voor controle bij de kinderarts en lichamelijk gezien mankeert hij in zoverre niets wat zijn koorts en lijkbleek verklaard. Ook mankeert hij niets wat deze "problemen" zouden kunnen veroorzaken.

Qua dingen doen voor het slapen gaan....eigenlijk niets van wat wij kunnen bedenken dat dat hem "uit zijn slaap"zou kunnen houden. Na het eten gaan we eigenlijk lekker naar boven, gaan in bad en daarna lezen we samen op bd een onschuldig verhaaltje en kletsen nog even de dag door. Lijkt mij niets iets wat "niet goed zou zijn" en vandaar dus ook dat we even niet meer weten wat we kunnen proberen om hem sneller in te laten slapen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

04-02-2011 om 14:58

Eerder naar bed?

Ik vind half 8 vrij laat voor een 6-jarige. Zo laat gaat mijn 8-jarige dochter naar bed. Is hij op dat tijdstip niet over zijn vermoeidheid heen?

Dendy

ayla

ayla

04-02-2011 om 16:09

Half acht laat?

mijn 6 jarige gaat tussen kwart over acht en half negen naar bed en dan nog onder zwaar protest. dan lezen wij nog een kwartiertje samen en dan mag ze zelf nog lezen. Het zou mij niets verbazen als ze leest tot ruim na 9 uur. Ze heeft weinig slaap nodig en eerder in bed leggen heeft echt weinig zin

Over dat plassen

Onze jongste krijgt momenteel melatonine.

Met .4 mg slaapt hij makkelijk in en de nacht door.

met .2 mg plast hij steevast in zijn bed of gaat hij slaapwandelen of een combinatie, in ieder geval wordt ik gewekt tussen 23:30 en 0:30 en daar heb ik een eeenooorrmeee hekel aan. Bovendien wordt hij dan heel vroeg wakker. Ook irritant.

Hij krijgt nu dus .4 mg.
Nul problemen.
Op welke hoeveelheid zijn jullie begonnen?

Nul komma vier bedoel ik dus

... het staat er niet zo duidelijk.

Maar het gaat om 4 pilletjes van 0,1 gram die bij ons het gewenste resultaat geven.

100%mama

100%mama

04-02-2011 om 18:41

Rodebeuk en

we gaven hem 2 pilletjes van 0.1 mg, de 2e keer gaven we hem 1 pilletje dus 0.1 mg (moet eerlijk zijn dat ik even op het potje moest kjken....)en ook daar plaste hij mee in zijn bed. Minimale dosis dus en hij plast er letterlijk dwars door heen.....nou moet ik zeggen dat ook ik "heftig" reageer al op 1 pilletje, alsof ik een halve pot diazepam heb geslikt. Zou het merk misschien nog uitmaken? Ik verzin maar wat?

Vroeger in bed hebben we helaas ook al geprobeerd. 2 weken lang om 19.00 naar bed. Resultaat is dat hij dan hieper in bed ligt omdat eten/uitkleden ed/slapen te dicht op elkaar ligt (we eten om 1800 uur, voeger lukt niet). Hij heeft dan zijn dag nog niet verwerkt en komt nog moeilijker in slaap. Overigens als ik om mij heen kijk gaat hij niet extreem laat naar bed ofzo en is 2000 licht uit een hele gangbare tijd.

Het is echt niet zo dat wij er als ouder last van ondervinden, nogmaals, hij zeurt niet, komt zijn bed niet uit of gaat niet liggen roepen ofzo. Het is puur dat IK (wij) me zorgen maak om dat witte smoeltje en zijn moeheid. Te meer omdat hij mdisch scherp "onder toezicht" staat en de kinderarts geen reden ziet tot zorgen maken in die zin dat er een medische achtergrond zou zijn. Ventolin is om deze reden al geschapt en vervangen omdat hij daar ook meer hieper van werd en we misschien hier het eureka in hadden gevonden. Hij is gewoon moe van te korte nachten en dat willen we doorbreken alleen zijn we even kwijt welke optie's we nog meer hebben dan "de gebruikelijke".....Maar nogmaals, ik ben super blij met jullie meedenken!

Annet

Annet

04-02-2011 om 18:45

Praktisch oplossen

Vertel je zoon van ervaringen van anderen (rodebeuk) en ga een hogere dosis melatonine proberen. Omdat het een test is, krijgt zoon gewoon een luier om. Zo hoeft hij niet te balen van een nat bed. En hij kan er ook niets aan doen als het gebeurt want het komt door de medicijnen.
Stel dat een hogere dosis niet helpt voor het plassen, dan kun je nog steeds overwegen om melatonine te blijven geven. Dan kun je afwegen wat je belangrijker vindt (en kind): slapen met luier of niet slapen.

100%mama

100%mama

04-02-2011 om 18:46

Rodebeuk!

Nu ik je posting opnieuw lees heb ik het gevoel je verkeerd te begrijpen....komt het er op neer dat jullie eigenlijk de dosis hebben verhoogd ipv verlaagd? Wij hebben idd de dosis verlaagd van 2 pilletjes naar 1, maar wellicht hebben we dit dus helemaal verkeerd gedaan?

Verhoogd inderdaad.

...maar om nou te zeggen dat je iets 'verkeerd' hebt gedaan...Kijk, het was geen wijsheid hier hoor. Meer geluk.. en vertwijfeling. Na wekenlang geen moment voor onszelf in de avond.

Ik was begonnen met 4. Zo wanhopig was ik . Uitstekende nacht op die vier pilletjes.
Volgende dag 2 pilletjes: mispoes.
Dag 3 weer 2 pilletjes: mispoes.

Toen maar gestopt. Speltherapeut van oudste raadde aan om door te zetten. Heel verhaal. Als slaap ontregeld is slaapt kind te weinig in de uren tussen 8 en 1, en dat is wanneer er vooral melatonine wordt aangemaakt. Haar verhaal: echt een tijdje op 4 gaan zitten tot kind het ook weer zelf aanmaakt. Tot zijn voorraad is bijgevuld zeg maar.

Succes ermee! En grappig dat we elkaar nu zo vaak kunnen helpen nadat we een keer fiks geruzied hebben over je hond

Hoe lang melatonine?

Hoe lang moet je melatonine geven?
wij hebben de pilletjes van de dokter. werkt perfect. maar soms proberen we het een avondje zonder, op advies van de arts.
helaas ligt hij dan lang wakker. wanneer hersteld dat zich?

100%mama

100%mama

04-02-2011 om 20:20

rodebeuk

Tja, zo leer je elkaar kennen he, hahaha, nee hoor, je hoeft het niet overal met elkaar eens te zijn toch?

We gaan idd maar eens aan de slag met jouw "schema" in de hoop dat dat dus hier ook zo werkt! Zo hebben wij het in ieder geval niet bekeken dus wie weet!

Ah joh

twas volgens mij typisch een forumruzietje omdat je elkaar niet in de ogen kijkt. Dan klinken dingen ook feller. Mijn schoonouders hebben 2 bouviers gehad waar ik dol op was (en zijn op mij) dus ik weet dat ook waakse of sterkere honden enorm lieve en aanhankelijke huisdieren kunnen zijn.

Dus dat verhaal over de uren voor middernacht tellen dubbel

daar zit in kern van waarheid in?

Ja bromvlieg

...maar het was geen arts die me dat aansmeerde...een psycholoog...

Dus de jury is still out.

Ach joh, ik ervaar het ook zelf zo. Niets zo gezond voor mij als op tijd naar bed (kan niet tegen slaaptekort). Veel beter dan uitslapen.

Guinevere

Guinevere

04-02-2011 om 22:06

Prioriteiten stellen

Ik zou even dik vet prioriteiten gaan stellen. Wat is belangrijker, dat bedplassen of voldoende slaap? Aangenomen dat je voldoende slaap nu belangrijker vindt: melatonine erin totdat hij weer is bijgetankt. Dan maar met middelen om hem droog te houden. Die melatonine kun je daarna langzaam gaan afbouwen.

Ja maar

ha, eindelijk een kans om geheel terecht!!!!! ja maar te zeggen.

Ja maar Guinevere, (lekker nog een keer), als mijn kind plast en ik word daardoor wakker..... hier slaapt hij nl met luier maar met melatonine gaat hij slaapwandelen en over zijn schooltas heenplassen. Dat was om kwart voor elf, ik lag niet te slapen. Zooooo vervelend.

Dus, dan is bed plassen geen oplossing!

Guinevere

Guinevere

05-02-2011 om 11:15

Ja maar

Ja maar Rodebeuk, je beschrijft wel een hele uitzonderlijke situatie met dat over de schooltas heen plassen. Ik denk dat het kind van 100%mama dat niet gaat imiteren. Hoop ik.
Mijn boodschap was: eerst bijslapen, dat is belangrijker dan een keer met Drynites te moeten slapen. Die dingen helpen trouwens ook bij slaapwandelaars die over tassen heen plassen. Ik zie het al helemaal voor me. "Waar is mijn tas nou?? Psssssjt.".

Schoonheidsslaapje

Kan hij niet gewoon meteen als hij uit school komt even een schoonheidsslaapje doen?
Dan kan hij om 18 uur gewoon meedoen met het eten en kunnen jullie daarna ook genoeg tijd besteden aan het dagverwerken, wassen, plassen en naar bed gaan.

't Is jammer dat het niet in het Nederlandse ritme past, maar volgens mij zou hij baat hebben bij een siesta.

ody

ody

05-02-2011 om 19:45

Schrik een beetje van ...

Ik schrik een beetje van al die reacties over melatonine gebruik. Heb hier helemaal geen ervaring mee maar is het niet schadelijk om op zo'n jonge leeftijd al inslaap medicijnen te gebruiken? Word dit voorgeschreven door een huisarts/kinderarts ??
Mijn zoon geef ik altijd een warme kruik mee naar bed omdat hij anders ook heel lang wakker ligt.
Hij gaat om 19.00 uur naar bed (6,5 jaar) en slaapt door tot de volgende morgen half 7. Soms roept hij nog een keertje of hoor ik hem de dag doornemen met zijn knuffels maar voor 8 uur slaap hij meestal als een roos.
Misschien kun je het ook eens proberen met een warme kruik ?? Als wij zelf gaan slapen haal ik de kruik naar de zijkant van het bed omdat hij er wel heel erg van gaat zweten. Kruik weg laten vind hij zelf geen goed idee. Ach ja, zweten is dan ook het minst erge in mijn ogen.
Nogmaals ik wil niemand veroordelen, ik heb helemaal geen ervaring met deze medicijnen maar wilde toch graag reageren.

Ody

Zo dacht ik eerst ook hoor. Volgens de dokter kan het absoluut geen kwaad. De hoop is er wel dat het lichaam zich zelf weer hersteld. Zoon vergeet altijd alles behalve zijn pilletje een half uur voordat hij Nasr bed hgasy zo fijn vindt hij het

(null)

ody

ody

05-02-2011 om 21:29

Ik trek geen conclusies

Jammer voor je reactie Pelle, ik trekt geen conclusies ! probeer alleen een andere tip te geven. Ik me een beetje ingelezen in het hoe en wat over de melatonine en toch blijf ik een beetje schrikken.
Maar goed, deze discussie had ik gehoopt te voorkomen door heel duidelijk in mijn stukje te zetten dat ik niemand veroordeel.

Vic

Vic

05-02-2011 om 23:19

Ik vind het ook bijzonder

Mijn kinderen, vooral de oudste, komen ook niet gemakkelijk in slaap, maar om daar dan een pilletje voor te geven is me een brug te ver. Zelf heb ik ook perioden dat ik tot een uur of 3 de kerkklokken hoor slaan, maar ik zou nooit aan slaappillen durven beginnen.

Inge M

Inge M

05-02-2011 om 23:46

Melatonine is geen slaappil

Melatonine is een stofje dat je lijf natuurlijk aanmaakt. Sommige mensen maken te weinig aan en een handige oplossing is dan een pilletje met dit stofje.
Zelf neem ik ook wel eens melatonine. Ik kan prima inslapen maar wordt 'snachts soms wakker badend in het zweet (overgang). Daarna is het erg moeilijk om weer in slaap te komen. Ik neem dan Melatonine als hulpmiddel om toch weer in slaap te komen. En dit helpt mij net over de drempel een om weer in slaap te komen. Blijft mijn hoofd te druk, dan werkt het niet voldoende. Maar ook dan helpt het om redelijk relaxt de nacht door te komen (helaas wakker)
Alternatief is naar de huisarts voor een slaapmiddel. Ik denk dat de huisarts liever heeft dat ik de Melatonine neem.

Kweet niet met melatonine

Niet alles wat het lichaam van nature aanmaakt is ook gezond om in hogere dosissen zelf in te nemen. Ik heb zelf melatonine gebruikt en vond het echt helemaal niet helpen. Bovendien zit er vaak ook nog allerlei vit B in,zonder heb ik nog niet gevonden.
Ik neem een a twee keer per week een halfje oxazepam in en daar slaap ik rpima op in. Volgens mijn psychiater is dat in zulke lage dosissen geen probleem. Zij vertelde over melatonine dat het helemaal niet aangetoond is dat het nu echt helpt. De een heeft er baat bij de ander helemaal niet.
Muizemeis
ps ik vind trouwens dat je geen slaapmiddelen aan kinderen moet geven zonder overleg met een arts, en dat geld ook voor melatonine

Guinevere

Guinevere

06-02-2011 om 12:53

Is geen slaapmiddel

Het is eenvoudig geen slaapmiddel. Het is een inslapertje, met een heel andere werking dan zo'n K.O.-middel waarbij je de hele nacht een onnatuurlijke slaap hebt. Daarbij zijn de hoeveelheden die hier genoemd worden op zijn zachtst gezegd nogal laag. Als tijdelijke maatregel in een minimale dosering zie ik er werkelijk geen kwaad in. Daarbij is het uiteraard van belang om tegelijkertijd te werken aan het inslaapgedrag/inslaapritueel. Dat doen wij hier ook, hoewel het bij onze zoon op doktersvoorschrift gaat.
Als alternatief kun je ook valeriaan geven. Dat gaven wij onze zoon voordat ik van melatonine gehoord had. Zonder sliep hij niet voor 23.00 (2 jaar oud toen).

Nog ff reageren

..gisteren niet online geweest.. (hihi)...

Ik had jullie wedervragen/opmerkingen nog niet gezien.

Zelazny: ja, hij zal wel wat over school vertellen. Ik heb ook gewacht hoor, eigenlijk vind ik dat dit zonder melatonine moet kunnen. De oplossing voor de nacht ligt altijd in de dag imho. Maar mijn draagkracht is momenteel nogal laag, en als ik iedere avond tot 22 uur wakker word gehouden door mijn kind dan ben ik te moe om te horen wat hij over school zegt.
Hij is per 3 januari naar een andere klas gegaan (weet niet of ik dat hier al had gezegd) en dat vergt nogal wat. We houden het overdag goed in de gaten, maar ja, het wil dan wel helpen als je als moeder wakker genoeg bent om ook te luisteren.

Guinevere: mijn zoon gaat slaapwandelen en haalt zijn piemel uit zijn broek (dus ook uit de luier) en plast in zijn kamer over de tas, op de grond zodanig dat het onder de kast (van spaanplaat loopt) in het donker, ik slaap nog met een ingezwachtelde voet wegens verstuiking en ging dus met mijn zwachtel in de plas staan. Toen ik net een half uur sliep, nacht aan gort.
Of hij roept me omdat hij voelde dat hij plaste. In de luier, maakt niet uit, hij staat dan al bloot naast zijn bed aan zijn lakens te trekken.

Met 0,2 mg hebben we deze avonturen 3x gehad. Ik weet het, statistisch waardeloos, maar Ik Wil Slapen!!!!

100%mama

100%mama

06-02-2011 om 14:29

Reaktie

Even van de "oude situatie" uitgaande dat hij plast in zijn bed als we hem Melatonine geven.....er is de vraag gesteld wat ik belangrijker vind. Goed inslaap komen en 2x per nacht een nat bed en dus 2x per nacht klaarwakker en dus weer de problemen met inslapen of het slecht inslapen op zich, maar wel 2x per nacht wakker worden, plassen op de wc en gelijk weer doorslapen.....tja, wat is wijsheid in deze. We hebben heel wat ellende achter de rug wat zijn urine probleem betreft en dat is een probleem geweest die we ook psygisch niet moeten onderschatten. Ik kan hem dus geen drynight aan doen om deze redenen. Hij schaamd zich en dat uit zich weer in allerlei andere zaken dus in die zin vind ik het moeilijk te zeggen wat ik belangrijk vind omdat beide kanten van het verhaal belangrijk zijn. Het is geen "bedplassertje" geweest omdat hij laat zindelijk was, hij is een bedplassertje geweest door lichamelijke afwijking. IK vind het bedplassen geen probleem, HIJ vind het bedplassen een zeer groot probleem en ik wil ook hem niet ondermijden hierin en ja, hij is PAS 6, maar in dit geval doen we er geen goed aan, vandaar ook mijn vraag hier omdat wij het gewoon erg lastig vinden een juiste balans te vinden.

Ik ben (en de KA overigens ook niet) niet tegen het geven van Melatonine aangezien het enkel een stof afgeven is die het lichaam eigenlijk had moeten afgeven. Ik zie het niet als medicatie, maar als tijdelijke ondersteuning. Een diazepammetje geven gaat me wat te ver

Tja, een siesta zou prettig zijn, maar idd is dat best lastig in te plannen. Na school een dutje doen zou op zich kunnen aangzien hij niet naar een BSO gaat maar op de 2 dagen dat ik werk naar mijn ouders, maar dan slaapt hij helemaaaaaaal laat in hoor. Tussen de middag is uiteraard geen optie.

Dinsdag hebben we ons maandelijkse rondje ziekenhuis en ik zal het eens voorleggen bij zowel de uroloog als de kinderarts.

pooh bear

pooh bear

06-02-2011 om 20:14

Relax kids

Hier ook een dochter die moeilijk in slaap komt. In een ander draadje had ik daarom gevraagd naar een bepaald boekje.
In dat draadje kreeg ik de tip voor het boekje relax kids. Ik heb dit boekje samen met de wens ster (allebei van Marneta Viegas) uit de bibliotheek gehaald.

Het zijn allemaal korte meditatie verhaaltjes die je kan voorlezen aan je kind voor ze gaan slapen. Wij zijn er nog maar net mee begonnen maar hier lijkt het te helpen. Misschien is het ook wat voor jou zoon.
Op bol.com kan je een voorbeeld van de boekjes zien.

Elx

Elx

07-02-2011 om 14:01

Melatonine

Ik heb ook 2 kinderen die er een tijd over doen om in slaap te vallen. Dag verwerken, zien monsters, etc. Ik heb echt nog nooit van melatonine gehoord. Waar koop je dat? Heb je recept nodig? En hoe weet je of kind inderdaad te weinig melatonine aanmaakt, bloedtest?

Ik vind t een beetje gekke redenering dat je lichaam t zelf weer gaat maken, als je t via een pilletje verkrijgt. Lijkt me dan eerder dat je lichaam "lui" wordt en helemaal niet meer aanmaakt. Maar zoals ik al zei, voor ik dit draadje had gelezen, had ik er nog nooit van gehoord.

Ik ben zelf niet zo scheutig met medicijnen. Wennen ze er niet aan? Misschien niet lichamelijk, maar gewoon t gevoel dat ze dat pilletje nodig hebben om te kunnen gaan slapen.

Veel nieuwe tips heb ik niet. Meditatieboek gebruiken wij ook, ontspanningsoefeningen, lekker warm bad voor slapen gaan, lekker bij ze in bed liggen en rustig mooi boekje voorlezen.

Ook meditatie gedaan op iPod. Vrouwenstem praatte ze dan in slaap, of lekkere natuurgeluiden. Misschien niet met regen, als er een plasprobleem is

Vervelend helemaal met plasprobleem erbij. We hebben mazzel dat als ze eenmaal slapen, ze meestal wel blijven slapen. Maar moet oudste wel altijd om 7 uur wakker maken en om half 8 bijna haar bed uitschoppen, want ze is nog zooo moe.

Succes ermee,
Elx

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.