Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
liora

liora

06-02-2009 om 13:50

Zonder eten naar bed

Beste allemaal,

Ben erg benieuwd wat jullie vinden van het volgende. Afgelopen zaterdag was mijn zoon bij mijn vader en zijn vrouw, dus de opa en oma van mijn zoon, om te eten. Na het eten bracht mijn vader hem naar ons huis en heeft hem daar in bed gelegd en opgepast. (Ik was naar de meeting)

Toen ik thuiskwam vertelde mijn vader dat mijn zoon niet had willen eten. Ze aten pizza, daar is hij niet zo'n fan van. Hij was dus zonder eten naar bed gegaan.

De volgende dag vertelde zoon dat hij die pizza niet lustte (maar hij had ook niet willen proeven). Dat zijn oma zei dat hij een grote jongen moest zijn en moest opeten, en dat hij ook niet meer mocht spelen met hun dochter na het eten, hij moest alleen spelen.

Ik vind dit allemaal wat te zwaar. Ik vind het wel ok dat ze hem niks anders geven, dat is hun keuze. Maar om ook nog daarna hem te verbieden nog met hun dochter te spelen, daar ben ik het niet mee eens.
Daarnaast, als er bij mijn zoon een vriendje is dat echt het eten niet wil eten, zou ik toch een saaie boterham met pindakaas aanbieden of zo.

Ik heb het vandaag nog even besproken met mijn vader en gezegd dat ik het een dubbele straf vind: geen eten en niet meer mogen spelen. Hij zei dat hij en zijn vrouw vinden dat mijn zoon veel dingen niet lust en moet leren te eten wat de pot schaft. Ik zei dat hij toch niet tegen zijn zin hoeft te eten en dat hij daar was omdat zij oppasten, dat ze hem niet hoeven op te voeden. Verder was het wel ok, heb het ook niet al te
zwaar aangezet want ik vind het super dat ze willen oppassen. Maar het zit me niet helemaal lekker.

Wil graag weten wat jullie hiervan vinden.

Liora

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ligt eraan hoe vaak dit voorkomt

Ik straf mijn kinderen niet als ze niet eten, vind dat een vervelende methode. Het niet geven van een alternatief vind ik echter geen straf, dat is mi gewoon de consequentie van niks willen eten/proeven. Maar goed: ik vind het dus veel te zwaar om je zoon niet meer samen te laten spelen, zou dat zelf nooit zo aanpakken. De vraag is alleen of je er echt iets mee "moet" tav je vader en zijn vrouw. Volgens mij heb je dat best aardig opgelost: je hebt duidelijk gemaakt wat je ervan vond, maar er geen drama van gemaakt. Het zou voor mij anders worden als ze heel vaak oppassen en dit echt gaat spelen.

Emmawee

Emmawee

06-02-2009 om 20:31

Inderdaad

Ik snap het ongemak en vind dat je het hardstikke goed hebt aangepakt, Liora. Ik ben het met je eens dat opa en oma de teugels wel wat losser mogen hebben. Opvoeden doe jij wel. Een volgende keer zou je van tevoren nog even hierop terug kunnen komen.
Trouwens op de opmerking dat een kind iets moet leren, is mijn antwoord vaak: dat moet hij inderdaad nog leren, maar dat hoeft niet per sé vandaag.
Alleen tegen mijn vader en zijn vriendin zoiets zeggen... terwijl ik zo blij ben dat ze hebben willen oppassen... ik weet niet hoe assertief ik dan zou zijn. Niet, denk ik!
Groeten, Maw.

Niet leuk

ik kan nog begrijpen als ie niet wil eten wat op tafel staat dat ie niets krijgt. Maar ik vind het niet leuk. Het moet toch ook juist gezellig zijn om bij opa en oma te logeren? Opvoeden moet thuis gebeuren. Maar goed, dit kan nog. Het niet spelen vind ik gewoon zielig voor hem.

En ik vind het ook jammer voor opa en oma. Het zou toch juist een klein feestje moeten zijn als kleinzoon komt? En dan bedoel ik niet dat ze zich speciaal hoeven it te sloven, maar gewoon dat ze genieten van de kinderen die met elkaar spelen.

Nou ja, hoop dat je vader de boodschap heeft ontvangen.

Hier

Hier wordt ook gegeten wat de pot schaft. Afgelopen week aten we lasagne, vindt oudste altijd lekker. Nu ineens niet. Nou, dan niet. Toetje krijgt hij gewoon, dat hoort bij de maaltijd. Maar hij krijgt niets anders geserveerd, dan maar een keertje wat minder.

Ik vind het wel sneu om hem nog een keer extra te schaffen met het niet mogen spelen met hun dochter. Dat is een beetje dubbelop.

Linda

maan.

maan.

10-02-2009 om 14:47

Pizza

Natuurlijk is het belangrijk dat een kind aardig mee-eet en natuurlijk wil je dat ie gezond groot wordt maar zeg nou eerlijk.. je hebt het over pizza!!!

Is het zo belangrijk dat een kind pizza eet? Dachtutnie.. dat ie de gezonde dingen van de maaltijd leert eten, geen groenten laat staan dat lijkt me wel nuttig maar dat ie geen pizza hoeft.. tjongejonge. Ik zou zeggen eet dan maar een saaie droge boterham als je écht geen pizza wilt.

Niet eten is jammer, straffen is een keuze maar dan alleen wat betreft het eten. Een straf met betrekking tot spelen slaat als een tang op een varken.

Verwen opa's en oma's

Hier staan de opa's en oma's als ze iets niet lekker vinden altijd klaar met wil je een boterham met chocopasta of iets dergelijks, in mijn beleving zijn daar de opa's en oma's voor, is het een beetje feest.
Eten wat de pot schaft dat doe je weer bij papa en mama.
Ik vind dat echt super, ik had nl. zelf nooit zo'n opa en oma.

Groet Yaniece

Liora

Ik vind dat je helemaal gelijk hebt.Ze zijn mij veel te principieel.En straf op straf, daar ben ik niet van.
Volgende keer minstens een boterham dus.

Kunnen ze de volgende keer niet even vragen wat zoon wil eten? Dat doe ik altijd bij mijn lastig etende neefje.Voorwaarde voor een weekend logeren is dat hij 1 dag iets moet kiezen wat heel gezond is. Dan kiest hij altijd voor bloemkool of broccoli, en de andere dag pannenkoeken of friet.Zo hebben we nooit gedoe en heeft hij het naar zijn zin bij ons.

Damajo

Miep

Miep

16-02-2009 om 21:37

En als het nu thuis is en om sperziebonen gaat

Even los van de oma/opa en pizza discussie... Wat doen jullie als je (eigen) kinderen niet willen eten van de boerenkool / sperciebonen / gewone-hollandse-kinderen-pot die ze niet echt heel erg vies vinden?

Die van mij zijn enorm lastig met eten, ook een hapje proeven krijg ik er maar zelden door. En om nou elke avond na een "bah, dat lust ik niet" een boterham te geven? Lijkt me ook weer niet zo opvoedkundig correct.

Aan de andere kant ben ik blij met alles wat naar binnen gaat aan voedingsstoffen. Moeilijk!

Emmawee

Emmawee

16-02-2009 om 23:07

Wat wij doen

We eten wat er is (dus geen boterhammen in plaats van wat er is). Wat je niet lust eet je niet, maar er wordt niet over gemopperd. We zorgen ervoor dat er voor iedereen minstens 1 gerecht is dat lekker genoeg is. Proeven wordt wel gestimuleerd en is voor Stoffer (bijna 6) soms verplicht.
Nou lusten mijn jongens erg veel,vooral groenten, dus dat scheelt. Blik van 2,5 eet af en toe vrijwel niets, maar daar doen we verder niets mee. Genoeg is genoeg. Borden hoeven niet leeg.
Toch is Stoffer bij anderen soms een moeilijke eter, omdat hij geen sausjes lust en geen kaas en geen vlees en ook geen pizza! Hij hoeft dit van mij ook echt allemaal niet te proeven en ik zou het ook niet waarderen als hij daarvoor bij een ander op z'n kop zou krijgen.
Groeten, Maw.

Asa Torell

Asa Torell

17-02-2009 om 21:11

Ach wat sneu

Ik vind het dubbel straffen inderdaad wel zielig voor je zoontje. Ikzelf zou bovendien ook vinden dat hij best wat anders te eten mag maar daarvan weet ik wel dat veel mensen dat niet nodig vinden, ook niet bij een bezoekend kind. Maar niets anders aanbieden vind ik nog redelijk neutraal, althans als er niet zulke opmerkingen over grote jongens bij worden gemaakt. Ik geloof zelfs dat ik daar nog de meeste moeite mee heb in je verhaal, het klinkt zo alsof ze hem inderdaad wel eventjes hebben willen opvoeden nu ze de kans eens kregen. Ik kan me wel voorstellen dat dat iets sneller zo gaat dan bij grootouders die zelf geen jong kind meer in huis hebben.
Ik vind jouw oplossing trouwens erg mooi Damajo, die zal ik onthouden als we hier eens loges krijgen!

Asa Torell

Asa Torell

17-02-2009 om 21:14

Hier trouwens ook geen verwengrootouders

wat het eten betreft. Bijvoorbeeld eten ze heel erg vaak vis wat zoon niet graag lust. En dan toch gewoon moet opeten voor hij nog een tomaat mag. Ik vind dat wel een beetje jammer (net als voor mezelf toen ik vroeger ook nooit lekker snoep enzo van mijn oma's kreeg ) maar het wordt gelukkig gecompenseerd doordat ze enorm enthousiasme voor kleinkinderbezoek uitstralen en altijd met ze naar artis enzo gaan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.