Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zonnebril op sterkte of meekleurende glazen?

Schemerlampje schreef op 21-03-2026 om 09:55:

[..]

Nou, bij ons zaten ze achterin op die leeftijd.

Hier ook. Voorin mag pas vanaf 12 jaar of 1.50 meter lang. Ik ken maar heel weinig achtjarigen die dat halen.

Neemt niet weg dat ik het wel vaak zie, met name bij ouders die met één kind in de auto zitten. 

Achterin zit je al meer in de schaduw. En je kan je kijkrichting makkelijker aanpassen als je niet op de weg hoeft te letten. 

MamaE schreef op 21-03-2026 om 14:03:

[..]

Hier ook. Voorin mag pas vanaf 12 jaar of 1.50 meter lang. Ik ken maar heel weinig achtjarigen die dat halen.

Neemt niet weg dat ik het wel vaak zie, met name bij ouders die met één kind in de auto zitten.

Achterin zit je al meer in de schaduw. En je kan je kijkrichting makkelijker aanpassen als je niet op de weg hoeft te letten.

Ik vraag me altijd af waar dat soort desinformatie vandaan komt. Een kind mag gewoon voor of achter in een auto vervoerd worden. Een kind kleiner dan 1,35 m moet wel in een goedgekeurd kinderzitje.

Daglichtlamp schreef op 21-03-2026 om 14:13:

[..]

Ik vraag me altijd af waar dat soort desinformatie vandaan komt. Een kind mag gewoon voor of achter in een auto vervoerd worden. Een kind kleiner dan 1,35 m moet wel in een goedgekeurd kinderzitje.

Excuus. Even gegoogled en ik had inderdaad ongelijk.

Desondanks zie ik kinderen voorin nooit in een kinderzitje, die ga je doorgaans echt niet telkens verplaatsen, zeker niet voor korte ritjes. 

MamaE schreef op 21-03-2026 om 14:33:

[..]

Excuus. Even gegoogled en ik had inderdaad ongelijk.

Desondanks zie ik kinderen voorin nooit in een kinderzitje, die ga je doorgaans echt niet telkens verplaatsen, zeker niet voor korte ritjes.

Die zitten op een zitverhoger, daar had ik er altijd wel 1 of 2 van achterin de auto liggen naast die waar mijn zoon zelf op zat. Gingen ook mee naar de bioscoop en als we uit eten gingen.

Een kind van 8 is rond de 1,30, die zitten niet meer in een kinderzitje, met 9 zijn ze de 1,35 gepasseerd en hoeven ze ook niet meer op een verhoger.

Mijn zoon heeft meekleurende glazen. Een zonnebril op sterkte heb je nooit bij de hand als je m nodig hebt. Zeker als kind, dat je dus in pauzes naar buiten gaat, moet lopen naar de gym of na school nog buiten gaat spelen.
Een aparte bril zou hier ook zo kwijt zijn om deze reden.

En een overzetbril of zo'n klip, dat is geen gezicht en kan je een prepuber niet aandoen vind ik

Ysenda schreef op 21-03-2026 om 15:07:

[..]

Die zitten op een zitverhoger, daar had ik er altijd wel 1 of 2 van achterin de auto liggen naast die waar mijn zoon zelf op zat. Gingen ook mee naar de bioscoop en als we uit eten gingen.

Een kind van 8 is rond de 1,30, die zitten niet meer in een kinderzitje, met 9 zijn ze de 1,35 gepasseerd en hoeven ze ook niet meer op een verhoger.

Off topic, maar dochter hier is 9,5 en haalt echt de 1,35 nog niet. Ze zit dus gewoon nog in een kinderstoel (met achterleuning, niet alleen een zitverhoger) in de auto.  Als ze al voorin zit (dit is alleen als ik tijdens een langere rit met haar alleen zit), dan gaat de kinderstoel op de voorstoel.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.