Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Tihama

Tihama

07-01-2009 om 20:14

Zoon (11) wil pianoles: hoe pak ik dat aan?

De titel zegt het al. Onze zoon is al een tijdje erg geinteresseerd in oefenen op de piano bij wat familieleden. Nu hoor ik al een tijdje de vraag: mam, mag ik op pianoles?
Nou van mij wel, maar hoe pakken we dat nou het slimste aan? Probleem met pianoles is natuurlijk dat je thuis ook een piano nodig hebt. Wat dat betreft zou blokfluitles financieel een stuk makkelijker zijn. Ik las iets over huur-koopconstructies. Of is een tweedehandse opsnorren goedkoper?

En waar gaat hij les nemen? Op het CKV of bij een willekeurige pianoleraar die we uit de goudengids plukken? De grote vraag is natuurlijk ook of dit een opwelling is of dat hij nu zo gegrepen is dat hij hier jaren mee door wil gaan.

Ik ben dus op zoek naar tips en ervaringen. Ik heb zelf nog nooit een instrument bespeeld, dus ik heb echt geen flauw benul.

Tihama


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Conservatoriumstudent

Wat ik zou doen: zoek een conservatoriumstudent. Er is er vast wel een digitaal netwerkje van. Er zijn er nog al wat die hun hoofd boven water houden met les geven. Proberen en over eventuele aanschaf van een piano met die student overleggen. Er zijn inderdaad huur/koop constructies, maar ja, die piano moet ook ergens staan in huis, dus dat blijft een onderneming.
Die student kan je de weg wijzen.
Voordeel van een muziekstudent vond ik: Je kunt het wat intiemer en intesiever proberen. Geen 'lesprogramma' maar go with the flow, wat het kind aangeeft. Het wordt dan ook al vrij snel duidelijk of het wat wordt. De student wijst je de weg als het wat wordt.
Wordt het toch niks, dan ben je er ook zo weer van af.
Groet,
Miriam Lavell

wendelien

wendelien

07-01-2009 om 22:10

Wat wij hebben gedaan

Zoon (toen 8 of 9) een halfjaar laten "zeuren" en er niet teveel op ingegaan om te zien hoe diep de wens zat. Hij volhardde. Een huurpiano gezocht en via via een juf, op voorwaarde dat hij in elk geval een jaar les zou volgen. Daarna zouden we beslissen of we op zoek zouden gaan naar een eigen piano. Hij bleef het leuk vinden en toen ben ook ik op les gegaan. We hebben vervolgens een piano gekocht via een stemmer met een eigen atelier en een goede reputatie. Vooraf nog de duidelijke boodschap aan zoon afgegeven dat hij dan zeker de eerste jaren op les zou moeten blijven. Hij stemde daarmee in.
Inmiddels drie jaar verder is het regelmatig flink strijd om hem aan het oefenen te houden (discipline is van groot belang: je bent het geleerde zo weer kwijt!) en dan hebben we het over hooguit 15 minuten per dag! Gelukkig kunnen we altijd roepen dat hij het toch echt zelf gewild heeft en dat hoe meer en serieuzer je oefent hoe leuker het wordt.

Mamba

Mamba

07-01-2009 om 22:14

Oefenen hier wel een probleem

'Ik kan het toch al? Ik heb al mijn huiswerk af.' En probeer dan maar uit te leggen dat het toch wel ietsje meer inhoudt dan de noten kennen. Hij speelt nu een paar maanden harp.

Holiday

Holiday

07-01-2009 om 22:24

Stimuleren!

Ja hier ook zoiets, een drummer in de dop. Waar wij wonen wordt muziekles gegeven in cursussen, op een muziekschool dus. Ook al kan hij daar nu nog niet terecht (wachtlijst), we hebben in overleg met die docent al wel het drumstel aangeschaft zodat hij kan oefenen.

Ik vind het wel leuk hoor, van mij mogen ze het proberen. De aanschaf moet in eerste instantie wel normaal te betalen zijn. En zelf meebetalen van hun spaargeld. Mocht het toch een bevlieging zijn dan valt de schade mee.

Holiday

Mamba

Mamba

07-01-2009 om 22:36

Instrument

Zoon heeft het instrument zelf betaald en moet van ons 3 jaar spelen. Dochter lonkt er ook al naar, en in het ergste geval verkopen we het. Ik hoop het niet, heb mijn instrumenten ook nog en blijf het een rijk bezit vinden. Bij de muziekschool kan je vaak wel instrumenten huren.

Hmmm

Hier ook een zoon die het graag als tweede instrument wil bespelen. We twijfelen nog even. Hij speelt niet onverdienstelijk altsax, speelt in een bigband, maar zit ook in de brugklas. Wordt het niet wat veel? Ik lees iig even mee met Tihama.

margje van dijk

margje van dijk

08-01-2009 om 00:13

Rondvragen

Ik zou lokaal gaan rondvragen. Je moet een goede leraar hebben, of dat nou een conservatoriumstudent is of de muziekschoolleraar. Het beste kom je daar achter door eens te informeren bij anderen, die de lokale muziekmarkt kennen zeg maar.

Verder is er in zoverre verschil tussen muziekschool en privéles dat:
- muziekschool heeft relatief veel vakantie
- muziekschool heeft korte lessen
- maar muziekschool is gebaat bij verzetten/inhalen van lessen die niet doorgaan (leraar wordt per gegeven les betaald dus als je zoon een keer niet kan - of de leraar - gaat hij zich inspannen die les in te halen). (Dit geldt ook voor priveles maar ik dacht tot voor kort dat het op muziekscholen zo niet werkte, dat die docenten gewoon een vast salaris kregen, maar dat is dus niet zo).
- muziekschool is zeer gestructureerd: voorspeelavonden, examens, kerstrapport, de hele rataplan, en dat motiveert mijn zoon althans wel.
- muziekschool heeft iets levendigs: dat je daar over de gangen loopt en uit alle kamers muziek hoort, het bruist er (zal ook wel afhangen van gebouw en locatie, maar bij ons is het een prachtig oud gebouw).

Voordelen van priveles zijn (in mijn ervaring):
- zeer flexibel, je kunt bij wijze van spreken per les afspreken en als het een keer drie weken niet uit komt ga je drie weken niet en betaal je ook niet.
- maar ook zeer vrijblijvend: kan leraar een keer drie weken niet dan heb jij drie weken geen les.
- gaat gewoon door in de vakanties als jullie het allebei willen (leraar+leerling)
- meestal een wat intiemere relatie, wat zowel positief als negatief kan uitvallen.
- huiselijke omgeving, vaak bij de leraar thuis of bij jou thuis, of anders op een plek waar toevallig een kamer met een piano staat.

Ik zou zeggen: als jij neigt/neigde naar het kinderdagverblijf dan zou ik nu de muziekschool nemen, en als je meer het type ouder was dat een gastouder of een oppas aan huis wilde dan denk ik dat je nu beter een priveleraar kunt nemen

Ik ben typisch een kdv-voorstander dus bij ons zitten ze op de muziekschool. Mijn zoon heeft nu een jaar les en hij vindt het erg leuk. De leraar past ook goed bij hem. Maar jij hebt daar niets aan, je moet echt gaan informeren of de pianodocent op de muziekschool goed/leuk is.

Margje
PS Mijn jongste zoon zit op blokfluitles, en had vanmiddag les (ik zit er altijd bij). Zat-ie te fluiten, heel keurig, maar het ritme klopte niet helemaal. Dus de leraar wijst behulpzaam de noten aan en zegt daarbij: "kort-kort-laaang, kort-kort-laaang...". Mijn zoon stopt met fluiten, kijkt hem strak aan en zegt: "Het irriteert mij wel dat jij er steeds doorheen zit te praten".

He wat grappig silone!

onze oudste dochter speelt ook altsax en is dit jaar aan piano begonnen (15). altsax heeft ze nu C en speelt ze alleen nog in een orkest. piano heeft ze nu dus les. ze is nu een half jaar bezig en zit al op A-niveau!
da's wel toevallig zeg! heeft je zoon al verkering???? misschien kunnen we ze koppelen? met zoveel overeenkomsten......
groeten albana

Yta Chalne

Yta Chalne

08-01-2009 om 09:01

Gauw beginnen

Over het algemeen bieden de voormalige muziekscholen aardige cursussen aan voor beginners. Afhankelijk van het type kind is het dan leuk dat je meestal in kleine groepjes les krijgt.
Hier hebben we zowel privéles (piano) voor een kind (om lekker op te schieten en alleen les te hebben) als (zang) muziekschool, vooral omdat bij sommige instrumenten het leuk is om ook in orkesten/ opera's/zanggroepen etc. mee te kunnen doen, en daar voorziet een groter verband prima in. Qua prijs: het is allebei duur. Daar is veel prijsverschil in, je hoeft niet meteen te beginnen met de hoofdprijs, maar blijkt hij talent te hebben en enthousiast te zijn dan is een goede leraar een must, en die zijn duur.

Yta Chalne

Yta Chalne

08-01-2009 om 09:02

En die piano...

...kopen, wat is nou een huis zonder piano? Desnoods laat je die keuken nog even zitten )

Albana (ot)

Mwoh, kweenie of een semivolwassen 15-jarig meisje veel zin heeft in een jongensachtig 12 jarig knulletje Hij is wel lief hoor! Daarnaast heeft hij een sms-relatie met een vakantievriendinnetje
Hoe bevalt jouw dochter de combi piano, sax? Hoeveel tijd besteedt ze aan beide? Speelt ze beide bij de muziekschool? Denkt ze uiteindelijk aan een muziekstudie?

Hmz, na yta's laatste durf in het haast niet te suggereren...

Maar Silone, is het voor je zoon een idee om te beginnen met een keyboard? Dat leg je makkelijk weer op de kast als je klaar bent met oefenen, je neemt hem makkelijker mee naar optredens en ze zijn ook wat minder duur, volgens mij.

Neej!

Genistaatje! Wat zeg je me nu? Zo'n ding met een stekker?
Voor ons zou de aanschaf van een piano van ondergeschikt belang zijn (mits enigszins betaalbaar). Ruimte hebben we wel. Tihama schat ik ook in als piano-liefhebber zonder stekker. Vraag voor haar is kopen of huren. Mijn ervaring met kopen van instrumenten is dat het in eerste instantie duur lijkt, maar het zichzelf wel terug betaald. Huren is ook vrij prijzig en als er een ander instrument wordt gekozen, of kind gaat van muziekles af heb je niets meer. Bij koop kun altijd doorverkopen. Muziekinstrumenten zijn net boten, ze behouden hun waarde vrij goed.

Zo'n ding met een stekker ja

Ze zijn niet allergeen hoor En dat advies ga ik ook niet aan Tihama of anderen uit deze draad... Als het eerste instrument is, kun je beter een piano doen.
Je hebt wel gelijk dat de meeste instrumenten wel weer goed verkoopbaar zijn.

Help, wat een tikfouten

"ga ik ook niet " moet zijn "gaffff ik ook niet "

Tihama

Tihama

08-01-2009 om 11:19

Reactie

Goed, jullie leveren een flinke berg info

Wij spelen geen van allen en een piano als meubelstuk zie ik niet zitten
Aanschaffen en later verkopen lijkt me niet handig aangezien ik mezelf ken qua opruimen en marktplaatsen. We weten nog niet of zoon gegrepen zal worden, dus een eerste niet te hoge investering is verstandig.
Ik heb geen bezwaar tegen stekkers, graag zelfs want een koptelefoonaansluiting spreekt me erg aan. Maar ik hoor ook weer dat het spelen op een keyboard of zelfs een digitale piano écht anders is dan een klassieke piano. Ik ga nog bellen met een muziekhandel, maar kan iemand hier iets over zeggen?
De mensen die ik ken die keyboard spelen, hebben allemaal klassieke pianoles gehad. Maar ik ken geen mensen die keyboardles hebben gehad en die nu op een klassieke piano spelen.

Ruimte is geen probleem (zodra de aanbouw klaar is En nee, Yta: de keuken komt ook: ik moet toch ergens die Jura kwijt?

Ik heb inmiddels de muziekschool gebeld. Er is een wachtlijst, dus we moeten toch geduld hebben.

Elke dag minstens 30-40 minuten studeren, Sini? Dat lijkt mij erg veel. Doet jouw zoon dat? Onze zoon gaat over een half jaar naar de middelbare school. Ik zie het niet gebeuren dat hij dan ook nog elke dag zoveel tijd hierin gaat steken. Hoe doen kinderen dat dan? Om 16 uur thuis uit school, sporten, huiswerk maken, eten en muziek studeren en dan naar bed? Het moet wel leuk blijven, lijkt mij. Een kwartiertje per dag en in het weekend iets meer lijkt me wel haalbaar.
Bij 30-40 minuten per dag komen er bij mij jeugdherinneringen boven van huilende vriendinnen die van moeders per se eerst moesten oefenen, voor ze iets leuks mochten doen.

Privéles heeft overigens wel mijn voorkeur. Het lijkt inderdaad wel duurder, maar je hebt er meer aan.

Tihama

Ja, het is anders

Er is qua aanvoelen een verschil, dat wel wezenlijk is. Het aanslaan van pianotoetsen lijkt wel op andere klassieke aanslaggevoelige instrumenten (clavecimbel, om er even eentje te noemen), maar minder op een orgel of accordeon. Maar op zich kun je wel snel piano leren spelen als je keyboard gewend bent.

Met stekker

Er zijn goede electronische piano's die net zo aanvoelen en spelen als een "echte" piano. Dus ook echt piano-forte zijn, bij hard aanslaan klinkt de toon ook harder. Maar dit is heel wat anders dan een keybord, en ze zijn tamelijk duur. Een vriend van mij had er vroeger een. Als je een keyboard of een orgel gewent bent is het moeilijk om op een piano de juiste aanslag te vinden. En het mooie van een piano is juist dat er verschil is tussen hard en zacht aanslaan.
Nu lijkt het net of ik er heel veel verstand van hetb maar dat valt wel mee hoor... ik kan zelf niet eens piano spelen! We hadden er vroeger wel een. Als mijn nichtje daarop speelde klonk het niet mooi, die was een orgel gewend.

margje van dijk

margje van dijk

08-01-2009 om 13:27

Digitale piano

Digitale piano's zijn tegenwoordig fantastisch. Het is dat ik al zo'n mooie oude piano heb en dat ik het inderdaad qua meubelstuk een 'must' vind in de kamer, maar anders zou ik voor een digitale gaan.

En als je het dan doet, moet je een goede kiezen. Met name Yamaha en Korg staan erom bekend dat ze goede producten leveren. Ook tweedehands kun je die wel goed nemen (het is al jarenlang goed spul).

Ik vind dat bij een goede digitale piano de aanslag amper verschilt van een gewone, want ook gewone piano's zijn er in zo veel verschillende uitvoeringen, elke piano heeft weer een andere aanslag.

Qua geluid doe je hoe dan ook concessies, want een akoestisch pianogeluid is vrijwel niet na te bootsen (omdat het niet alleen de snaaraanslag is, maar de hele piano trilt mee en dat krijg je niet nagebootst). Maar dat gezegd hebbende vind ik dat het geluid wat uit zo'n ding komt bijzonder goed.

De voordelen zijn natuurlijk eindeloos:
- kan harder of zachter
- ontstemt niet
- kun je met een druk op de knop een paar hertz hoger of lager stemmen (als je bv samenspeelt met een ander instrument)
- is meeneembaar (op hoeveel bruiloften, partijen en repetitieweekenden ik al niet zo'n ding heb aangetroffen). NB het is bepaald geen keyboard (want veel groter klavier) en ook geen kattenpis om 'm te vervoeren maar het is wel veel makkelijker dan een gewone piano (ik heb een keer een dag met zo'n ding rondgesjouwd op de bruiloft van mijn zusje).
- kun je dag en nacht bespelen zonder dat er iemand last van heeft dankzij koptelefoon
- kan allerlei andere leuke technische dingetjes zoals ritmes toevoegen (nou ja, wanneer wil je dat nou, maar toch), of zelfs opnames maken dacht ik en dat soort ongein.

Echt, ik zou er wel een willen hebben. Maar dat past er niet meer bij in ons huis.

Margje

Vera*

Vera*

08-01-2009 om 14:07

En, margje

een digitale piano kan naar zolder. Bij ons staat die op de voorzolder. Het merk is Kawai en die zijn ook goed. Stagepiano's hebben een opklapbaar onderstelletje en kun je zo meenemen. Wij hebben een 'gewoon' model met een kast er om heen. Het bevalt heel goed. Zoon's trompet hoor je overal maar dit niet. Dochter mag geen koptelefoon gebruiken zodat ik hoor dat en wat ze oefent.
Binnenkort komt er hier nog wel een echte piano bij. Mijn schoonouders gaan verhuizen en wij mogen de piano hebben. Gelukkig heeft die een studiepedaal.

Maylise

Maylise

08-01-2009 om 15:47

Ook piano

Wij hebben een echte piano. tweedehands gekocht via de muziekschool jaren geleden (hing een briefje van iemand) Het was wel even een investering en zelf speel ik helemaal niet en twijfelde ook wel of de kinderen het zouden volhouden. Gelukkig hebben meerdere kinderen hier piano gespeeld hoewel ze ook weer gestopt zijn. Mijn dochter van nu 12 heeft nog steeds piano les en ze vindt het nog steeds leuk.
Of een piano een leuk meubelstuk is verschillen de meningen over. Ik vind het stiekem toch een beetje een sta in de weg. Het staat wel heel cultureel verantwoord Daarnaast heeft het vaak ook een uitwerking op bezoek, veel mensen willen vaak wel even spelen als ze langskomen. ook niet altijd een onverdeeld genoegen.
Ik heb het zelf wel eens geprobeerd met les maar ik ben zo onmuzikaal begaafd dat er echt niks van terecht kwam. Ik hoop dus dat mijn dochter nog lang blijft spelen en dan fijn de piano meeneemt als ze het huis uit gaat.
Overigens heeft ze privé les en dan bevalt wel goed. Piano leraar komt aan huis en dat is wel relaxed. Ze heeft wel bij een muziek school les gehad maar dat was met zang. Vond ze ook leuk. het voordeel van een muziekschool is vind ik wel dat ze vaak leuke activiteiten organiseren zoals samenspelen en voorstellingen. Mijn oudste kinderen die ook gespeeld hebben hadden wel les op de muziek school. Ik denk dat Margje de voor en nadelen van beiden goed uit heeft gelegd.
Ik vind Sinilind's suggestie van 30/40 minuten per dag ook wel aan de hoge en optimistische kant. Mijn toch redelijk gemotiveerde en plichtsgetrouwe dochter haalt dat zeker niet. Inderdaad meestal een kwartier per dag en ook wel eens een dag niet. Soms speelt ze ook een stuk langer maar dat is minder oefenen dan gewoon leuk liedjes spelen. Hoewel dat natuurlijk ook een soort van oefenen is.
Verder motiveer ik helemaal niet want ik heb er zelf geen verstand van dus ik kan haar ook niet echt helpen. Ik herinner haar er wel eens aan om te oefenen maar ik heb geen zin om er een strijd van te maken. Ze vindt het echter gewoon erg leuk.

Maylise

Tirza G.

Tirza G.

08-01-2009 om 16:31

Electrisch

Wij hebben al jaren een electrische piano voor zoonlief en die is prima. Je hebt het dan ook wel over een smak geld, maar er kan een koptelefoon op - en dat is ook wat waard, niet waar. Bovendien kan-ie op z'n kamer staan. Neem een goed merk, ik ben zelf geen Yamaha-fan, vind ik wat te pieperig, vind ik echt zo'n metalen Japanse klank inzitten, maar goed, dat is heel persoonlijk.
Een electrische piano is géén keyboard, een keyboard speel je in eerste instantie met één hand, is echt heel wat anders.
30-40 min per dag is lang, vind ik. Zoon speelt elke dag, zijn lesstof en zomaar wat voor zichzelf. Erg handig, want dan hoor ik meteen hoe zijn stemming is
Hij bezoekt de muziekschool en heeft daar een tópdocente (qua vaardigheden en qua persoonlijkheid)

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

08-01-2009 om 16:32

Margje

Nououou........ik ben absoluut geen KDV-liefhebber, maar zal er niet over prakkizeren om prive-muziekles in te kopen voor mijn kinderen.

Tirza

Yta Chalne

Yta Chalne

08-01-2009 om 16:41

Digitaal

Dochter hier speelt op een digitale piano, een Yamaha (ik ben wel een Yamaha-fan, dat zal te maken hebben met de Yamaha vleugel die we thuis hadden, de klank lijkt er écht op) Ik vind het een uitkomst, maar dan vooral omdat ze algauw anderhalf uur per dag speelt, en dan is een koptelefoon wel handig (ook voor als je op rare tijden wilt spelen) Ik ben er helemaal niet principieel tegen (hoewel, misschien principieel nog wel, maar in praktijk ben ik voorstander , het scheelt veel stemmen, veel geluid, veel ruzie met de buren, etc. Voor de prijs van een goede Jura heb je een leuk instapmodel yamaha met een prima geluid en een lekkere aanslag.
Een half uurtje muziek maken is hier altijd prima te combineren met middelbare school, voor allebei de puberella's. Ik denk dat ze het uur gemiddeld probleemloos halen, en ook nog tijd genoeg voor huiswerk. Stel je er maar niet teveel van voor, ik denk echt neit dat jouw zoon straks drie uur per dag huiswerk hoeft te maken...

Yta Chalne

Yta Chalne

08-01-2009 om 16:44

Kiebort..

..daar vind ik niks aan. Ik hou niet van het geluid, er zitten over het algemeen de meest vreselijke pianosamples in, en het speelt niet als een piano.

Tihama

Tihama

08-01-2009 om 17:16

We zijn een stukje verder

Volgende week heeft hij zijn proefles. Ik heb een pianolerares gevonden. Aangenaam gesprek gevoerd. Ik heb een zwik vragen gesteld en de antwoorden die ik kreeg bevielen me. Ze gaf aan dat oefenen vooral léuk moet zijn en dat ze ouders altijd afraadt om kinderen in een oefenstructuur te dwingen. Ook geen afspraken maken van 'je moet het minstens zoveel jaar blijven doen'. Een kwartier per dag is mooi, maar ook niet erg als dat niet elke keer gebeurt. Kijk, dat spreekt me erg aan.

Het wordt dus privéles. Na de eerste les hakken we wel een knop door over de aanschaf. Ik denk dat de voorkeur toch uitgaat naar een huurkoop-constructie. Lastig is alleen dat we binnenkort gaan verbouwen en dat er dan teveel stof komt. Misschien is zo'n digitale piano dan een betere optie, die kunnen we zo lang boven zetten. Of een silence-piano. Ja, ik leer steeds meer

Tihama

Tihama

Tihama

08-01-2009 om 17:44

Links

En warempel: in mijn zoektocht naar info over piano's kwam ik deze links tegen:

http://www.roberthemmen.nl/digitale_piano.html

en

http://www.roberthemmen.nl/pianolessen.html

Erg informatief. Weer een hoop geleerd.

Tihama

margje van dijk

margje van dijk

08-01-2009 om 19:54

Hangt af van wat je wilt

Sini heeft helemaal gelijk als je doel is op een hoog niveau uit te komen, zodat je - als je daar eenmaal bent - de rest van je leven plezier hebt als semi-professioneel musicus (of professioneel natuurlijk).

Maar de weg daar naartoe is lang en saai. Je moet supergemotiveerd zijn om het jarenlang vol te houden dat je elke dag een half uur of langer moet oefenen (en hoe beter je wordt, hoe meer je moet oefenen, want hoe langer en moeilijker de stukken worden).

En uiteindelijk is het maar een klein percentage dat inderdaad die (sub) top haalt, en de rest valt af. Niet eens allemaal omdat ze te weinig oefenen. Ook omdat ze gaan studeren en op een kamer gaan wonen waar ze niet piano kunnen spelen of zoiets, en er zijn zo veel nieuwe dingen dat het pianospelen er bij in schiet.

Zelf heb ik vrij klassiek pianoles gehad en ik leerde al jong van mijn leraar dat ik elke dag moest oefenen, liever twee keer 15 minuten dan 1 keer een half uur. Ik was daar zelf ook van doordrongen maar het ging niet altijd hoor. Meestal oefende ik 4 of 5 dagen van de 7, en die laatste paar dagen oefende ik dan extra lang. Ik had er meestal wel lol in en vooral toen ik wat verder was zwelgde ik er lekker in. Chopin en zo. (Bach haatte ik). Maar toonladders hoorden er ook bij. En rot-oefeningen ook (omkringelde stukjes in de muziek waar dan bij stond: "100 keer per dag").

Ik was een goede leerling, mijn leraar mocht graag met me pronken, dus ik mocht ook vaak ergens spelen (als quatre-mains-duo met mijn zusje waren we plaatselijk wereldberoemd

Maar dat was het dan. Ik ging inderdaad studeren en pianospelen was veel te onhandig. Ik heb 5 jaar later wel weer een piano gekocht maar ik speel tegenwoordig nog zelden.

Met zingen heb ik het heel anders aangepakt. Pas begonnen op mijn 24e dus bij voorbaat al te oud om nog veelbelovend te kunnen worden. Priveles genomen, soms hele lessen verkletst, maar ook veel geleerd. Soms techniek, som performance. Vrijwel nooit geoefend. (Maar wel altijd in koren gezongen dus niet helemaal waar Toevallig gezegend met een mooie stem en al dankzij pianoles goed muzikaal opgeleid. Nou, dan is het makkelijk. Ik zing nu op sub-top-niveau, zo ongeveer het hoogst haalbare binnen de regio, en ik heb er ontzettend veel plezier van.

Mijn conclusie is: een goede muziekopleiding is iets waar je jaren plezier van kan hebben, maar je moet er ook jaren in investeren, en het is niet zeker of je de vruchten gaat plukken.

"Go with the flow" heeft mij (qua zang) ook ver gebracht, maar dat kwam omdat ik er veel plezier in had en niets meer hoefde. Maar ik begon natuurlijk niet blanco.

Met onze eigen kinderen proberen we er wel wat degelijke regelmaat in te krijgen, dat ze 1 keer per dag oefenen. Maar ik ga er niet met een kookwekker bij zitten meten hoe lang en hoe goed ze oefenen. Oudste is zo verstrooid als wat, maar als hij achter de piano gaat zitten kan hij zo een paar uur blijven zitten. Alleen speelt-ie dan al heel snel het melodietje van de film van Harry Potter of zo, en probeert dat uit zijn herinnering te reproduceren. Ik vind dat prima.

Middelste saboteert regelmatig (verdwijnt naar zolder, speelt drie noten, leest een Donald Duck en komt weer beneden). Ook dat vind ik goed. Ik stuur hem wel eens terug maar ook wel eens niet. Er moet bij hem een keer een vonk overschieten, en als dat gebeurt gaat hij wel spelen. Zo lang die vonk niet gloeit heeft voor mijn gevoel pushen weinig zin. Maar ik push wel qua structuur: je gaat even spelen, punt.

Bij jongste moet je eerder een afremsysteem invoeren, want die begint 's ochtends uit bed met Jingle Bells, waarna zes keer per dag De Stoker en de Machinist klinkt, afgesloten met een Chinees Slaapliedje of zoiets. Stuur je hem naar bed, moet hij eerst nóg even fluiten.

Margje

margje van dijk

margje van dijk

08-01-2009 om 19:58

Tirza

Maar zeg nou zelf Tirza, het is toch juist een prima verzonnen regel van mij als JIJ er niet in past? Jij bent toch per definitie de gedroomde uitzondering?

Margje

Tihama

Kwam er niet eerder aan toe om te reageren maar inmiddels heb je al ongeveer gedaan wat ik je zou aanraden gezien je situatie en hoe ik je (virtueel) ken..

Ik denk dat jullie het beste een dure privé-les kunnen nemen. Simpel, meeste kans op succes en als jullie zelf niet supermuzikaal zijn (zoals mijn man en ik) kom je er ook te laat achter als je zoon op de muziekschool zijn tijd zit te verdoen.

Verder instrument: ik ben ouderwets. Absoluut een normale piano. Kijk voor de lol eens op gratisoptehalen.nl of marktplaats. Die dingen zijn aan de straatstenen niet te slijten. Dus óf een huurconstructie zodat je hem gewoon kunt terugbrengen maar als je in bent voor een gokje kun je ook een x-dehandsje kopen of bijna gratis ophalen (past niet in de Saab . Zomaar kopen vind ik een slechte optie, veel instrumenten houden hun waarde maar piano's zijn daar in mijn ervaring een uitzondering op. Misschien is een marktplaatsexemplaar ook een oplossing voor de verbouwingsrisico's.

Wij hebben zelf net een 2de hands gekocht, daar hebben we een jaar over gedaan! Om je een idee te geven. Er is heel veel aanbod maar ze zijn zo moeilijk door te verkopen dat wij lang gezocht hebben naar een instrument waar we nog een hele tijd mee door willen.
Ik denk dat je voor de prijs van een jaar huur makkelijk kunt slagen. Die krengen staan bij mensen thuis en zijn dus niet makkelijk uit te proberen. Lastig te verkopen, veel mensen zullen blij zijn als ze hem kwijt zijn. Gewoon pianostemmer meenemen om advies te geven of het ding op een redelijk niveau te krijgen is. Als je hem koopt bij een pianozaak betaal je vooral voor het gemak en opknappen, de werkelijke waarde van het ding zelf is zeer beperkt.

En wat het oefenen betreft...gewoon even afwachten. Ik heb de Margjetactiek gevolgd met de viool, vooral aan het eind van de week geoefend. Ook subtop geeindigd, in gemengde prof/amateurorkesten gespeeld en mijn studie ermee betaald. Veel mensen zien afvallen, maar de muziek blijft een prachtig meeneemsel op je levensreis. Voor de eigen kinderen twijfelen we nog, jongste wil heel graag viool (is 3 1/2) en dat wilden we eigenlijk niet zo graag vanwege het afbreukrisico. Aan de andere kant, muziek kan je zoveel geven in het leven, dat oefenen moet je ook niet alleen als corvee zien. Het voedt je ziel en daar kun je ook als kind van genieten. Ook als je wat zit te pingelen.

Uiteindelijk zal ik mijn kinderen ook moeten dwingen, want hoe komen ze anders aan de vrouw? Zowel hun ouders als hun grootouders hebben hun partner in de muziek gevonden...mijn kinderen zijn 'NSO'-kindjes (nederlands studenten orkest). Beetje o.t., deze ontboezemingen....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.