Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zoon (6) wil niet slapen op vakantie

Help, we zitten met onze handen in het haar We zijn heerlijk aan het kamperen met ons gezin met 3 kinderen, maar onze oudste zoon vraagt het uiterste van ons. We trekken het niet meer. Elke avond is het strijd om te gaan slapen, hij wil gewoon NIET.

We hebben alles geprobeerd: een slaapritueel (doen we altijd), beloningssysteem (boeit hem niks meer), boos worden, lief doen, opblijven, bij hem blijven liggen, negeren, niks helpt. Hij zeikt, zeurt en zanikt tot ongeveer 22 uur waarna hij onder dwang verdrietig in slaap valt. En wij dus ook verdrietig, moe zijn en geen avond hebben. Laten huilen resulteert in twee andere wakkere en huilende kinderen, waarmee we vervolgens tot 23 uur druk zijn en de volgende dag de rekening krijgen van chagrijnige peuters. Zoon geeft aan niet te weten waarom hij niet wil slapen, hij wil gewoon niet.

We weten niet wat te doen. Heeft iemand tips? 


Ook gaan slapen. Waarom niet? Nu heb je uit pure frustratie geen avond en de twee andere kinderen ook wakker. Ga ook naar bed. Deze avond. Je hebt niks te verliezen.

Als dit alleen op vakantie is lijkt hij bang denk ik
Laten op blijven en samen op bed gaan
Dan maar wat eerder 😀

Nou Tjilp wij lijken het eens te zijn

Misschien is ie bang?
Misschien naast hem gaan liggen, 15 min en hem helpen in slaap te vallen?
Valdispert Rust voor kinderen geven?
Misschien dan toch maar lekker op schoot nemen in de avond en dan maar later naar bed...

Mummum

Mummum

06-08-2023 om 22:07 Topicstarter

Poeh ja laten we dat maar gaan proberen... We hadden gehoopt op een momentje rust in de avond, maar misschien is dat te veel gevraagd

Mummum

Mummum

06-08-2023 om 22:09 Topicstarter

Lady2023 schreef op 06-08-2023 om 22:05:

Misschien is ie bang?
Misschien naast hem gaan liggen, 15 min en hem helpen in slaap te vallen?
Valdispert Rust voor kinderen geven?
Misschien dan toch maar lekker op schoot nemen in de avond en dan maar later naar bed...

Hij zegt dat hij niet bang is, het niet spannend vindt, zin heeft in morgen. Naast hem liggen resulteert in geschreeuw in mn oor: IK WIL NIET SLAPEN IK WIL NIET SLAPEN IK WIL NIET SLAPEN

Dat dus word er zo verdrietig van

Is ‘ie lekker afgemat voordat ‘ie naar bed gaat? Onze 7-jarige slaapt op vakantie ook vaak wat moeizamer (ander bed, lichtere kamer, veel indrukken), dus wij maken na het avondeten nog een flinke wandeling en/of gaan een stevig potje voetballen. Alles om de laatste energie er even goed uit te rennen. Daarna snel pyjama aan, tanden poetsen, knuffels (van thuis) erbij en dan de deur dicht. Na een of twee moeizame nachten gaat het dan beter en valt hij rond 9 uur in slaap. Dat is nog steeds flink later dan thuis, maar dat maakt ons niet uit. 

en hem iets belonen voor de volgende ochtend? Wat vind hij heel leuk? Geen idee, maar je moet wat verzinnen.

Wat gebeurt er als je hem gewoon laat opblijven tot 21u30 à 22u? Zolang hij zich rustig houdt én de andere 2 laat slapen?

Mag hij zich in stilte bezighouden met speelgoed, een boek, ... en doen jullie ondertussen jullie ding.

Ik lig as we speak al zeker drie kwartier in bed in de caravan terwijl baby (al even) en net kleuter (nu ongeveer 10 minuten) liggen te slapen. Oudste (7) doet met papa de afwas in de voortent terwijl de wind en regen tegen de caravan knallen. Zo gaat het nu al 6 avonden en ik verwacht komende week niks anders.

Onze kinderen zijn thuis al moeilijke (in) slapers dus ik had niks anders verwacht. Wij hebben het naar bed gaan los gelaten. Als iemand zegt 'ik ben moe' dan gaat een van ons mee. Meestal is dat ergens tussen 21.30u en 22.30u. We hebben deze week 1 avond lekker weer gehad. Toen hebben man en ik een uurtje samen voor de caravan gezeten terwijl de jongste sliep en de oudste twee voor de caravan in de speeltuin speelde. Dat was genieten. Gisteren ben ik met de baby om 21.00u naar bed gegaan en heeft man tot 23.00u met de anderen spelletjes gespeeld. Rituelen en bedtijden hebben we losgelaten deze week. Scheelt een hoop frustratie, angst, boosheid en verdriet voor iedereen. 

Sterkte TO! Kan me voorstellen dat het jammer is om je idee van lekker 's avonds samen met een wijntje voor de tent, bij kletsen, even aandacht voor elkaar, los te laten. Maar hier brengt het ook veel gezellige momenten. Dat gun ik jullie ook! Investeer in wat contact met en aandacht voor de oudste. Die leeft al een paar jaar met ouders in de tropenjaren. Hij kan het vast gebruiken 😉

Ik zou hem ook op laten blijven, met drie kinderen heb je nu even geen romantiek nodig toch .
Tot laat spelletjes doen met hem en dan alledrie naar bed. Camping zal wel avondstilte hebben zeker vanaf half elf? En zelf op tijd naar bed is toch ook niet verkeerd als je morgens weer vroeg op moet.
Mijn man zat daar vroeger niet bepaald soepel in toen de kinderen klein waren en het had ons veel gedoe en frustratie en boosheid bespaard als we minder krampachtig het vaste stramien hadden hoeven volgen. Het is tenslotte vakantie hè…

Verder helemaal eens met Gsleutel.

Je zegt dat je op laten blijven ook hebt geprobeerd. Wat gebeurt er als je hem laat opblijven? Of als je doet alsof iedereen naar bed gaat, dus dat jullie ook gaan slapen? Of jullie gaan ook daadwerkelijk naar bed? Wil hij dan nog steeds niet slapen? Het klinkt voor mij een beetje herkenbaar omdat mijn kinderen op die leeftijd erg last hadden van een soort 'FOMO', vooral op vakantie, alles was dan zo leuk en interessant dat ze niks wilden missen. Zou het zoiets kunnen zijn? Hier gingen we op vakantie altijd tegelijk naar bed met de kinderen, dat werkte het beste. 

Ik herken dat en deed dus wat iedereen al heeft gezegd. Laten opblijven en dan zelf wat eerder naar bed. De regel bij mij was dat ik vanaf 20.30 uur geen kinderdingen meer deed. Dan mochten ze hun eigen gang gaan, maar zonder mij.

als het zegt ik wil niet slapen: je hoeft niet te slapen, maar wel rusten/rustig worden. Mag best spelen/lezen, maar wel rustig en zonder anderen wakker te houden.

Je kunt hem niet dwingen te slapen. Wel om op bed te blijven. Maar als hij gewoon niet moe is, zou ik hem gewoon zijn ding laten doen en dan samen met jullie naar bed. Je hoeft toch niet per se iets met hem te doen. Hij hoeft niet te slapen, maar hij mag wel zichzelf vermaken en dat zachtjes doen, want de andere kinderen slapen wel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.