Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zoon (6) wil niet slapen op vakantie


Mummum

Mummum

08-08-2023 om 22:02 Topicstarter

Hij vindt het leuk op vakantie zegt hij, is niet bang, vindt het niet spannend, wil niks meer doen, het enige wat er s avonds uitkomt is "ik wil niet slapen". Dat herhaalt hij de hele avond

Mummum schreef op 08-08-2023 om 22:02:

Hij vindt het leuk op vakantie zegt hij, is niet bang, vindt het niet spannend, wil niks meer doen, het enige wat er s avonds uitkomt is "ik wil niet slapen". Dat herhaalt hij de hele avond

Ik snap dat jullie wel aan het eind van je latijn zijn zo, heb niet veel tips eigenlijk. Behalve natuurlijk kalm blijven want als je zelf gaat ontploffen wordt het vast niet beter. Ergens zit dat slapen hem dwars, vind hij het zonde van zijn tijd, droomt hij naar, is hij overprikkeld en begint dus zijn lichaam aan alle kanten druk te worden zodra hij probeert te slapen?

Aan beloftes overdag heb je niks natuurlijk, hij is 6 en hij kan het zelf niet bedwingen anders deed hij dat wel.
Wat doet hij dan als hij “niet slaapt”? Wil hij niet in bed, wil hij het licht aanhouden, wil hij blijven rondlopen, wil hij… wat wil hij dan in plaats van slapen? Wat doet hij? Of brult hij alleen alles bij elkaar? Het kan zijn dat hij compleet overprikkeld is door alle leuke nieuwe dingen overdag en dan gaat hij savonds door het lint als die prikkels wegvallen.  
Ik word er plaatsvervangend wanhopig van, kan me nog wel toestanden herinneren van toen onze kinderen klein waren… geen gouden tijden.

Wel apart dat hij steeds herhaalt dat hij niet wíl slapen, meestal staan ze naast je omdat ze niet kunnen slapen, of omdat ze ergens erg bang van zijn etc. Klinkt toch vooral als dat hij zich er niet bij neer kan leggen dat de dag om is.

Wat als je het loslaat en hem gewoon laat rondscharrelen? Ik ben met mijn jongste ook wel wanhopig geweest maar op een gegeven moment heb ik besloten dat loslaten rustiger was voor iedereen. Niet meer 25 keer een kind terug naar bed sturen en altijd eindigen met gedoe.

dat hebben ze gisteren al gedaan.

Wij hebben het destijds doorbroken met melatonine. Juist omdat het zoiets groots was geworden, hij had echt in zijn hoofd het slapen lukt niet. Hierna ging het weer beter, na weer wat succeservaringen. 

https://www.me-to-we.nl/kamperen-met-een-peuter-moet-je-dat-willen/
Er is denk niets met mis, dit hebben meer peuters en kleuters. Het slapen in een tent voelt voor hen anders aan. 
Misschien gewoon op schoot houden in de avond. Voorlezen en tegen hem zeggen dat hij niet hoeft te gaan slapen. Als hij thuis is in zijn bed gaat hij weer slapen. Als hij zegt 'ik wil niet slapen', 'ik wil ook niet slapen'. Doe gewoon wat je anders ook zou doen in de avond. Dag doornemen of een spelletje doen.  Laat hem meekijken. Ondertussen hem wat masseren.  
Sterkte!!

Mummum schreef op 08-08-2023 om 22:02:

Hij vindt het leuk op vakantie zegt hij, is niet bang, vindt het niet spannend, wil niks meer doen, het enige wat er s avonds uitkomt is "ik wil niet slapen". Dat herhaalt hij de hele avond

Wat doen jullie dan? Laat je hem nog wat langer opblijven of denk je dat hij juist over zn slaap is? Ga je bij hem liggen of word je boos omdat hij op dat moment niet gaat slapen en probeer je hem te dwingen?

Hij geeft zelf aan niet te weten wat de oorzaak is maar wat vermoed jij? Hoe ging dit eerdere jaren en herken je het ook wel eens van thuis?

Daarnaast zou ik het proberen te relativeren, het is kak maar het is niet anders. De rest van de nacht en dag gaat wel goed en 22.00uur is niet superlaat (toch?). Probeer het probleem niet nog groter te maken dan het is.

Ik zou naar huis gaan. 

Mijn een na jongste wilde ook niet gaan slapen op vakantie. Te interessant om op te blijven, zeker met de oudere broers en zus erbij. Ik heb haar gewoon rond laten lopen totdat ze in slaap viel ergens. Soms was dat om 21:00, soms om 23:00.  Ze viel meestal ergens op de bank of buiten in slaap en dan droegen we haar naar bed. 
Wel was ik duidelijk dat ze zichzelf moest vermaken, het was na kinderbedtijd dus we gingen met de oudste kinderen een spel doen of iedereen zat rustig te lezen/op de telefoon. Zij moest zichzelf ook maar vermaken en anders naar bed.De dreiging van naar bed moeten was al genoeg dus ze speelde inderdaad rustig zelf. Dat doen ze hier sowieso heel goed als ze eigenlijk naar bed moeten.

Waar ben je op vakantie?
In Frankrijk heeft de farmacy een heel uitgebreid assortiment. Daar zitten paardenmiddelen tussen, maar ook op homeopathisch gebied zijn sommige apotheken uitgebreid.
Voor mijn koortslip haalde ik altijd granules, kleine homepatische korreltjes die goed hielpen.
Ze hebben ook vast iets voor onrustige kinderen s avonds. 
Duitsland is dacht ik ook vrij goed voorzien, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Dochter sliep hier een tijd slecht, ik heb bachbloesem korrels bij de DA gekocht, het lijkt wel iets te doen.

Heel vervelend zo'n kleine draak s avonds, ik kan me voorstellen dat je in staat bent om naar huis te gaan.

Oh mummum, ik heb met jullie te doen. Hier een slecht slapende 7-jarige die flinke boze buien kan hebben, maar de combi gelukkig niet zo. Geen tips, ik zou het inmiddels ook niet meer weten. Ik denk laten opblijven, al kan zoon zichzelf dan totaal voorbij lopen en is hij de volgende dag zeker niet gezellig.

Mummum schreef op 08-08-2023 om 00:43:

bedankt allemaal! We hebben het los gelaten en hij viel vanavond bij man op schoot in slaap tegen 21 uur... Heeft iig een hoop stress gescheeld!

maar dan blijf je dit toch gewoon doen gedurende de vakantie... waarom niet?

krulliebollie schreef op 09-08-2023 om 10:57:

[..]

maar dan blijf je dit toch gewoon doen gedurende de vakantie... waarom niet?

Misschien werkt het niet elke keer…

AnnaPollewop schreef op 09-08-2023 om 13:05:

[..]

Misschien werkt het niet elke keer…

Ik zou het gewoon uitproberen..

Bijtje82

Bijtje82

09-08-2023 om 21:00

Ik zou er vooral geen strijd van maken. Het is vakantie. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.