Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zoon en schone onderbroeken - het werkt niet

Monique D*

Monique D*

20-06-2013 om 13:13

Vraagje aan wikke en zilli

Ik ben net zoals P benieuwd of jullie kinderen ook bloot slapen bij logeerpartijen of kampen?

P

P

20-06-2013 om 13:43

Wikke

Dan mag jij mij uitleggen hoe het komt dat je overdag geen kriebel hebt en 's nachts wel want ik neem aan dat je overdag niet de hele tijd bloot rondloopt?

Voor zover ik weet heeft kriebel/jeuk een oorzaak en dat kan erger worden door het gebruik van inlegkruisjes maar een gewone niet te strak in het kruis zittende onderbroek veroorzaakt geen jeuk. Daar heb je een schimmel, of een kloofje, een schrale/droge huid of wormpjes of iets dergelijks bij nodig.

Maartje

Maartje

20-06-2013 om 14:11

Welnee wikke

Ik krijg echt geen kriebel omdat ik met een onderbroek aan slaap. Het is een hele gewone kriebel. Je weet wel, je hebt wel eens kriebel aan je neus, of aan je arm of aan je grote teen, zonder speciale reden of aandoening. Dan wil je even krabbelen, niet meer en niet minder.

Wikke

Wikke

21-06-2013 om 01:06

Monique d.

Monique D., ik schrijf niet dat iedereen altijd bloot zou moeten slapen. Ik schrijf dat slapen met een onderbroek volgens mij ongezond is en dat ik het zelf onprettig vind. Maar je kunt wel wat anders aandoen, een pyjama of nachtpon bijv. Als kind uit logeren gaat, krijgt hij gewoon een pyjama aan, net als thuis.

Wikke

Wikke

21-06-2013 om 01:10

Je lijf voelen: bij baby's wordt het wel aangeraden

Ik begrijp dan punt van Zille wel. Bij baby's wordt in ieder geval aangeraden om ze regelmatig even bloot te laten zijn, ook zonder luier, om ze hun eigen lichaam te laten leren kennen. Zodat ze niet permanent als een mummie zijn ingepakt. En voor oudere kinderen is het toch ook belangrijk om "lichaamsgevoel" te ontwikkelen, juist ook in de buurt van de geslachtsdelen, en om die makkelijk te kunnen aanraken? Ik merk het nu ook met het warme weer, dat kinderen het fijn en interessant vinden om meer bloot te zijn en hun lichaam meer en anders te voelen.

Wikke

Wikke

21-06-2013 om 01:23

Maartje: "gewone kriebel"

Maartje, ik heb nooit kriebel daar. Behalve toen mijn kind wormpjes had. Of het nou inbeelding was of dat ik ze ook had, nadat het hele gezin anti-wormentabletten had geslikt, was het over. Daarna nooit meer last van gehad.

Weet je zeker dat je geen wormpjes hebt?

Wikke

Wikke

21-06-2013 om 01:26

P., het idee is dat het goed is voor "de edele delen" en omstreken om 's nachts wat te "luchten". Dus om niet permanent onderbroeken aan te hebben. Die afwisseling is gezond. Dag en nacht onderbroek aan vergroot bij meisjes/vrouwen de kans op infecties, schimmel e.d.

Je kunt het misschien ook net zo goed omdraaien: 's nachts onderbroek aan en overdag niet - als jij daar de voorkeur aan zou geven...

Wikke

Wikke

21-06-2013 om 01:30

Verbaasd

Kijk, dat sommige mensen in onderbroek + t-shirt slapen i.p.v. een echte pyjama, dat wist ik wel. Maar dat er hordes mensen zijn die slapen in onderbroek+ pyjama, dus twee lagen over elkaar, daarvan had ik echt geen idee. Ik had het niet eens kunnen verzinnen! Weer wat geleerd dus...

Moet het dan elke dag?

Ik snap dat als iemand remsporen of andere vlekken in het ondergoed maakt dat dat ondergoed regelmatig vervangen moet worden, idem bij zweetvoeten.
Maat mijn ervaring is dat schoolkinderen niet zo vies zijn in hun onderbroeken en sokken. Dus waarom er zo'n enorm punt van maken dat die onderbroek verschoond moet worden? Volgens mij maken een of twee dagen geen gigantisch verschil. Mij lijkt: schone kleren aan als je gedouchet hebt veel logischer. En of het dan een of twee dagen aangehouden wordt, maakt me niet uit.
Sokken worden hier trouwens alleen buitenshuis gedragen, zodra ze binnen zijn gaan schoenen en sokken uit.

Ik draag in bed trouwens liefst lange mouwen en benen, dat geeft de muggen minder bijtoppervlak...loop al zat in mijn nakie door het huis om mijn lichaan te kennen, dat hoef ik verder niet in mijn slaap te doen.

P

P

21-06-2013 om 08:41

Wikke

"P., het idee is dat het goed is voor "de edele delen" en omstreken om 's nachts wat te "luchten". Dus om niet permanent onderbroeken aan te hebben. Die afwisseling is gezond. Dag en nacht onderbroek aan vergroot bij meisjes/vrouwen de kans op infecties, schimmel e.d. "

En waar is je bron?

Er is echt niets mis met gewoon katoenen ondergoed hoor. Dat hoef je niet af te wisselen met bloot.

Hanne.

Hanne.

21-06-2013 om 08:43

Pyama + onderbroek

De combinatie van pyama + onderbroek ken ik nog van vroeger. Ik < moest> van mijn moeder altijd zonder onderbroek in m'n pyama, maar dan zaten de naaden van de pyama zo rot in m'n kruis. Dus als kind trok ik altijd stiekem een onderbroek onder m'n pyama aan.

Mijn kinderen laat ik verder zelf de keuze tav waar ze in alapen. En dat wisselt per kind per moment. Soms met onderbroek, pyama en sokken (Gruwel), soms bloot en soms iets er tussen in.

Geloof niet dat dat nu direct effect heeft op het ontdekken van het lichaam. Ook met kleding aan weten ze hun eigen lichaam prima te vinden. En qua 'slechte gevolgen voor de voortplanting' zie ik niet het verschil tussen 's nachts een pyamabroek of een onderbroek aan hebben.

Maartje

Maartje

21-06-2013 om 13:15

Wikke

Wikke, ik vind dat je hierin een beetje doorslaat hoor. Eens een keer ergens kriebel aan hebben heeft niet gelijk met een aandoening te maken. En nee ik heb geen wormpjes. En het is ook niet zo dat ik iedere dag daar kriebel heb, gewoon zo nu en dan, zoals (wat ik al schreef) je wel eens zomaar hebt. Als ik eens een keertje kriebel op mijn hoofd heb (en nu krabbel ik al) heb ik ook niet meteen luizen toch?

Thursday Next

Thursday Next

21-06-2013 om 16:05

Net als maartje

Een onderbroek aan om te kunnen kranben bij kriebel. En ik doe ook mijn bh uit via mijn mouw, we kunnen wel zusjes zijn!
Hier trouwens 2 meiden die hun onderbroek het liefst 3 weken lang aanhouden.

Maartje

Maartje

21-06-2013 om 17:36

Thursday next

Grappig ! )

Jeetje

Ik heb t draadje dagen niet gelezen en er is veel gereageerd, soms ook een beetje te scherp van toon.
Ik heb geen bewijs, en geen idee of er onderzoek naar gedaan is (wat meet je dan?)
Ik vind alleen dat onze lichamen veel bedekt zijn, en dat de momenten in bad of onder de douche kort zijn, te kort om vertrouwd te raken met je blootje. Ook vind ik bloot hygiënischer (het idee van af en toe 'luchten' zeg maar) .
Het gaat helemaal niet alleen over genitaliën, maar over het totaalgevoel van een bloot lijf waarbij je op elke plek de lakens en de lucht kunt voelen. Zodat je af en toe voelt dat alle delen van je lijf erbij horen .
Mijn dochter (of wij) slapen niet bloot als er logees zijn, of ze ergens anders is . En als ze zomers in de tuin bloot rondloopt laat ik haar ook een broekje aantrekken .

Foutje

Ik bedoelde in t laatste stukje; als ze in haar blootje in de tuin rondloopt en er komt iemand langs, laat ik haar een broekje aantrekken.

Bloot

och, weet je, onder mij kleren ben ik altijd bloot

Monique D*

Monique D*

23-06-2013 om 14:57

Dat is jouw mening, zilli

Jij vindt het heerlijk om bloot te slapen om vertrouwd te zijn met het naakte lichaam. Er zijn veel mensen die dat vinden, maar dat is uiteraard niet de norm. Het is niet zo dat jouw mening doorslaggevend is. Jouw mening is dat bloot slapen (en misschien ook bloot lopen in huis, nudistencamping of whatever) moet kunnen. Maar er zijn ook mensen die daar anders over denken. En dat zal jij moeten respecteren. Net zoals ik misschien de kleur blauw mooier vind dan rood en jij houdt meer van rood van blauw. Dan kan jij toch ook niet over mij beslissen dat de kleur rood sowieso mooier is dan blauw omdat jij dat vindt? Er is een bekend spreekwoord: "Over smaak valt niet te twisten".
En de vragen naar onderzoeken hierover is logisch omdat jij (en ik dacht nog een andere schrijfster) van mening zijn dat door bloot te slapen geen schimmelinfecties of jeuk, etc. aan de geslachtsdelen kunnen ontstaan. Ook is volgens die schrijfster het slapen zonder onderbroek goed voor de vruchtbaarheid bij mannen (in dit geval jongetjes). Daarom zijn wij nieuwsgierig of er onderzoek daar naar is gedaan. Ik ga er eigenlijk vanuit dat jullie denken dat het zo is om het slapen zonder kleding te promoten.

Pfff onderzoek... / jeetje 2

Wat een reacties inderdaad op Zilli. En net alsof iets pas waar is als het wetenschappelijk onderzocht is... Als je goed zoekt kun je alles onderbouwen met onderzoek. Waar maken we ons druk om....?!? De een slaapt liever zonder, de ander liever met. Ik zou zeggen: allemaal waar en allemaal beter dan het ander. Immers passend bij overtuigingen van wat je denkt dat goed is. Prima toch..?

Allemachtig!

Ik stap eruit.
Ik vind de toon echt heel fel, zo is het niet leuk je mening te geven.
Ik geef toch alleen mijn eigen visie? Welke blik aan intolerantie wordt hier opengetrokken?

Maar nog even dit

Monique D, jouw belerende betoog over 'je zult moeten respecteren dat een ander een andere mening heeft' , waar haal je dat nou toch vandaan? Ik word er met terugwerkende kracht boos om. Ik zeg toch helemaal nergens dat ik dat niet doe? Dat blijkt toch ook nergens uit wat ik schrijf. Je 'beticht' me ook van een aantal stellingen die ik niet geponeerd heb. Beter lezen.

Zilli

Ik denk dat die felle reactie's (al valt dat toch wel mee?) komen omdat jij niet gewoon zegt: "ik vind dat prettiger", maar omdat je komt met allerlei argumenten daarbij (hygiënischer, zo leer je beter je lijf kennen enz.). Dat klinkt dan toch een beetje als een oordeel (als je niet bloot slaapt ben je minder hygiënisch en ken je je eigen lijf niet goed). Misschien bedoel je dat niet zo, maar zo komt het op mij in ieder geval wel over.

Stenna

Stenna

24-06-2013 om 00:11

Wacht maar af

Ik maak een uitstapje hier in deze rubriek, want zit al lang in de puberteitsrubriek (al bijna daar weer uit zelfs). Dus advies van iemand die het weten kan: het kan zomaar opeens omslaan. Mijn zoon was een superviespeuk. Hekel aan douchen, altijd vet haar, zwarte wijde kleren. Ik kreeg het niet veranderd. Tot hij (was toen 14) smoorverliefd werd op een meisje, en zijn belangstelling voor meisjes in het algemeen ineens opbloeide.
Sindsdien is hij enorm schoon en ijdel! Al werd het niks met dat meisje, ze heeft hem (mij?) een enorme dienst bewezen door zijn hormonen aan te jagen en daarmee zijn aandacht voor zijn uiterlijk en lichaam.
Alleen heb ik nu wel heel veel was (hij wisselt nu soms 2x per dag van t-shirt). En we stinken de badkamer uit van de AXE luchten.

Stenna

Stenna

24-06-2013 om 00:20

Ondertussen

Tot die tijd zou ik er inderdaad toch maar even bij blijven staan tot hij die onderbroek aan heeft, en/of hem dat 's avonds laten doen.

Over die spermakwaliteit en onderbroeken: dat is totaal niet relevant voor pre-puber kinderen. Die te warme balzak heeft alleen effect op de direkte sperma-aanmaak. En die hebben jonge jongens nog niet. Zelfs bij volwassen mannen is een paar maanden geen strakke onderbroek meer dragen al genoeg om de kwaliteit weer terug op niveau te krijgen (mits er geen andere oorzaken zijn). Wij een soort "experts" op dit gebied, door alle voorlichting van onze gynacologen over de jaren, en alles wat we geprobeerd hebben, aangezien er bij ons wel nog een andere oorzaak bleek te zijn (om de reden is zoon enig kind)

Jippox

Ik onderbouw mijn mening met argumenten. Ik zeg nergens dat dat de waarheid is;
Ik leg uit waarom ik t zo zie.

Tink

Tink

24-06-2013 om 09:18

Terug naar het begin

Ik sla de hele discussie over al of niet met onderbroek aan slapen even over hoor.

Maar over de beginposting: ik zou me er gewoon niet druk om maken. Een keer een dag langer (of twee, of drie...) dezelfde onderbroek aan krijgen ze niks van. Gewoon afwachten tot er een keer een opmerking komt van een klasgenoot, en dan is het in 1 klap over. En in de tussentijd scheelt het je nog was ook

Stenna

Stenna

24-06-2013 om 22:12

Nee

Dat zou ik dus zelf niet zo doen, wat Tink zegt. Niet dat ik er veel drama van zou maken, helemaal niet, maar het kind zou van mij wel moeten leren dat dit zo hoort en moet. Dat zijn (mijn) de normen. En moet hij zich aan leren houden. Ik zou het bijv. ook niet dan maar zo laten als hij ineens niet meer met mes en vork zou eten maar met zijn handen, tot vriendjesbezoek daar wat van zegt ofzo.
Dus ik zou er tijdje echt op toezien, bij gaan staan. Tot het er wel ingesleten is. Soms is wat strenger toezicht ineens een poosje nodig, bij het opvoeden, soms ineens niet meer.

Tink

Tink

02-07-2013 om 00:04

Stenna

Oh, maar ik zég het ook wel hoor. Alleen als ze het vervolgens niet doen, tja, daar heb ik verder geen last van. Van slechte tafelmanieren wel dus daar zit ik veel meer bovenop. Pick your battles

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.