Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Sanne

Sanne

31-12-2011 om 11:02

Zoon extreem bang voor vuurwerk

mijn zoon van 5 en half is als de dood voor vuurwerk. Eergisteren hebben een aantal jongeren illegaal vuurwerk afgestoken in een rioolput, vlak bij ons huis. Dit terwijl mijn zoon op de wc zat. Die klap veroorzaakte zo'n dreun in de wc, dat hij sindsdien niet meer op de wc durft en het dus in zijn broek doet. Sinds gisteren heb ik hem dan maar een pamper omgedaan tot dat het nieuwjaar is. Hij zelf vind dat goed zo.
Bij elke knal die hij hoort gaat hij huilen en kruipt daarna in een hoekje om te duimen, hij slaapt bij ons in bed. Nu hebben mijn man en ik de discussie om hem vanacht voor dat vuurwerk losbarst wakker te maken, om te voorkomen dat hij in paniek wakker wordt. Ik zelf ben er wel een voorstander van, hij liever niet en hoopt dat hij er doorheen slaapt. Nu is de vraag wel of niet wakker maken?
Gr. Sanne

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Normaal

Hoe reageert hij normaal op geluid, is hij snel wakker?
Zo ja, dan wellicht verstandig om hem vooraf wakker te maken. Zo niet, dan lekker laten slapen.
Gelukkig duurt het vuurwerk altijd maar een paar dagen.

(hier ook een bang jongetje door de onverwachte geluiden)

Tango

Tango

31-12-2011 om 15:20

Ook

Zou het inderdaad ook laten afhangen van of hij snel wakker wordt of niet. Misschien bij jullie in bed laten inslapen, met 1 van jullie ernaast.
Als je hem laat slapen, regelmatig bij hem gaan kijken of hij niet wakker wordt. Zoveel mogelijk ramen en deuren dichtlaten zodat hij zo min mogelijk hoort van het vuurwerk. Misschien kun je een rustgevend muziekje aanzetten om het geluid iets te overstemmen.
Wel zielig hoor en ook wel begrijpelijk dat hij zo is geschrokken. Moet wel een hele harde klap hebben gegeven op die manier.
Als hij het oke vindt met de luier zou ik het zo laten, anders misschien met hem meegaan naar de wc. Lijkt me prettiger want hij is natuurlijk niet meer gewend in een luier te plassen en gaat het dan misschien te lang ophouden.

Laat maar doorslapen

Op dit leeftijd is de eerste slaap heel diep, ik geef je goede kans dat hij er doorheen slaapt.

En verder heeft je zoon gelijk. Het ís gevaarlijk, zijn instincten kloppen. Maar zo te lezen gaan jullie er ook niet vol tegenin, dat vind ik een verstandige keus.

Ik kan me nog herinneren dat wij bij deze leeftijd een zoon wilden wakker maken om 12 uur en dat lukte niet eens, zo diep was zijn slaap! Ik kan dus niets over de slaap van jouw zoon zeggen, maar ik zou de gok erop wagen. Evt. ernaast gaan liggen rond die tijd.

Succes!

Polly Shearman

Polly Shearman

31-12-2011 om 19:28

Wat ik zou doen

ik zou bij zoon blijven en hem ruim voor 12 wakker maken, zodat hij even kan wennen, en daarna samen vanaf het bed naar buiten kijken. Deuren en ramen dicht, het gaat toch wel enorm knallen, maar zo kan hij ook zien wat die knallen zijn. Dan is dat waarschijnlijk minder eng. Zo leert hij wat vuurwerk precies is en doet, en dat het niet is om toiletten te laten trillen.
Als je hem nou afschermt heb je kans dat hij bang blijft, en vanachter het glas kan je heel veilig naar vuurwerk kijken.

Sanne

Sanne

01-01-2012 om 11:33

Hoe het gegaan is

Allereerst een goede tip @P, die babyfoon, die hebben we inderdaad gebruikt, alleen misbruikte zoonlief die als een intercom om mij te roepen
Ik heb hem rond 20:00 uur op bed gelegd, toen ie lekker moe en hangerig was, en het heeft een uur geduurd tot dat die echt stil was. Ik ben ook niet meer gaan kijken om dat ik bang was dat hij weer wakker zou worden. Rond 23:30 uur kwam meneer plots beneden met de boodschap dat hij niet kon slapen en dat hij een ongelukje gehad heeft (poepbroek, hij had sinds het wc-drama, niet meer gepoept natuurlijk), toen heb ik hem verschoond en heb ook geen poging gedaan om hem terug op bed te leggen. Mijn man heeft hem een paar oorbeschermers van zijn werk gegeven en zo heeft hij achter het raam naar het vuurwerk gekeken. Het voordeel was dat hij aardig verdoofd was van de slaap en raakte alleen de eerste 5 minuten in paniek, daarna werd hij rustig.
Hij heeft daarna bij ons in bed geslapen. Maar naar de wc gaan doet hij nog niet, dus vandaag en komende nacht nog een pamper. De pampers zijn trouwen ook bijna op, nog 8, dus als de laatste gebruikt is ga ik echt geen nieuw pak meer halen. Ik heb met hem afgesproken, dat er morgen echt geen vuurwerk meer is en hij dan weer echt zelf op de wc moet, ik heb hem ook gezegd dat ik dan best mee wil gaan. Dat vind hij wel prettig. Trouwens iedereen nog de beste wensen voor 2012

Potje of emmer?

Wat sneu voor hem. Die knallen zijn ook vreselijk!
Kun je hem ipv luiers niet ergens anders op/in laten gaan? Potje of emmer in de keuken?

app-sent

Sanne

Sanne

04-01-2012 om 06:41

Vertigo

Dat heb ik hem ook voorgesteld, maar na 3 natte broeken heb ik hem de keus gegeven, of op een emmer of in een pamper. En ik had nog een pak staan, dus de keuze was snel gemaakt. Overigens wilde hij na het nieuwsjaarsbezoek bij zijn opa en oma, op eens geen pamper meer om. Zijn lievelingsnichtje had opgemerkt dat hij een wel erg dikke spijkerbroek aan had. En de dag er na is hij eigenlijk vrijwel zonder problemen op de wc gegaan. Nog wel met de deur open, maar dat komt vast ook wel goed.

Wat goed

Soms werkt 'peer pressure' best goed! Dat zij n nichtje dat opmerkte, trok hem wrs over de streep
Gelukkig nu een jaar geen vuurwerk meer..

app-sent

Sanne

Sanne

07-01-2012 om 07:39

Als van ouds

Inmiddels is alles weer terug als vanouds, hij doet het nu ook met de deur dicht en het woord pampers wil hij niet meer horen. Nou en het viel ook best wel op hoor. Hij plaste natuurlijk alles in 1 keer uit, waardoor de pamper in 1 keer een flink stuk dikker werd. En de randjes kwamen soms ook boven zijn broek uit. Zijn nichtje is welliswaar 2 jaar ouder als hem, maar hij is zo hopeloos verliefd op haar, dus toen zij hem er mee confronteerde wilde hij niet meer, maar hij moest toch nog even wachten, ik had alleen maar een pamper bij en geen onderbroek

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.