Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Polly Shearman

Polly Shearman

23-03-2009 om 20:01

Zoon gebruikt woorden die niet kunnen, hoe gaan we hier mee om

Zoon ( 10 over 3 dagen) gebruik scheldwoorden die ik absoluut niet wil horen, natuurlijk nooit waar wij bij zijn, maar ik hoor het via zijn juf, of via vriendjes.
Hij is er zeer duidelijk in, hij weet wel dat het niet kan, maar omdat hij het andere hoort doen kan hij het toch niet laten.
Het echte opvoeden is dit dus, wij gebruiken nooit dergelijke woorden maar het goede voorbeeld geven is dus blijkbaar niet genoeg. Lik op stuk beleid voeren kan ook niet omdat we het altijd pas achteraf horen. Hij moet excuses maken tegen diegene die hij heeft uitgescholden. Hij mag dan niet meer op de computer. Maar verder als dat komen we niet met straf. Ik praat met hem, over hoe zijn dag was. Maar helaas is dit allemaal niet genoeg, we weten dat we hier op moeten leggen en ik probeer me suf maar tot nu toe weinig effect.
Wat doen wij verkeerd, en hoe leren we dit af?
Groet, polly

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Polly Shearman

Polly Shearman

23-03-2009 om 20:46

Wow wat een tikfouten

wij moeten er op Letten.. niet leggen

Tirza G.

Tirza G.

23-03-2009 om 22:55

Je vraagt

Hoe leren we dit af..........Het antwoord is: niet. Mensen uitschelden: dat mag niet, maar daar heb je geen echte vieze (oid) woorden voor nodig. Gaat het jou om het uitschelden of om de woorden die hij daarvoor gebruikt? Het gebruik van die woorden: tja, dat moet je gewoon verbieden - maar dat verbod gaat alleen in je dromen verder dan thuis.
Dat hij een ander uitscheldt, tja, dat is lastig als je er niet bij bent. Heb je een voorbeeld? Op school zal er toch wel worden ingegrepen?

Tirza

In beslag

Bij ons hielp het om bv een favoriete barbie in beslag te nemen (het gaat hier om een dochter dus wel). Tegenwoordig gaat ze op de trap met schelden, even de kamer uit. Maakt niet uit welke woorden ze gebruikt (want na de BarbieRegels zijn de schuttingwoorden wel uit huis verdwenen). Ze mag best zeggen wat haar dwars zit en dat ze boos is, maar niet scheldend, dat doet ze maar in haar hoofd. Inderdaad, Tirza, je weet niet wat buitenshuis gebeurt. Ik hoop dat het aandragen van alternatieven uitingen ook daar doorwerkt, maar je weet het nooit.

Polly Shearman

Polly Shearman

24-03-2009 om 11:39

Binnenshuis, buitenshuis

dat is nogal een groot verschil, hier thuis zegt hij niet eens SHIT,
En natuurlijk mag hij van mij niemand uitschelden. Maar ik kan toch niet steeds bij hem in de buurt zijn? Hij heeft inmiddels wel door dat het altijd uitkomt en dat ik als moeder er altijd achter kom, dat vind hij wel balen geloof ik.
En de woorden, tja.. het is natuurlijk nogal een verschil of je als je boos bent op een vriendje "stomme prullebak" zegt of Vuile L*L. boos zijn kan gebeuren, maar schelden is dan natuurlijk niet de bedoeling. Dus afleren? lukt niet... fraai! pff
groet, polly

Guinevere

Guinevere

24-03-2009 om 11:45

Geld

Als je erachter komt dat hij weer zulke taal heeft gebruikt kun je hem een boete laten betalen. Gewoon 10 cent in een boetepot. Moet je eens kijken hoe snel hij het dan heeft afgeleerd!
Verder proberen wij ons kind (maar die is pas 6) ervan te doordringen hoe dom het over komt als je zo praat. Dat het dus NIET stoer is maar ongelooflijk dom, en dat mensen zich er erg aan kunnen storen.
Neemt niet weg dat ie nu al regelmatig K*T! zat te roepen achter de computer. Maar hij wist niet wat het was...

MaximeM

MaximeM

24-03-2009 om 12:05

Toch zeggen

Hoi,

Hier een zoon van 10 die binnenshuis wel eens scheld (zal misschien buitenshuis ook gebeuren, maar dat weet ik niet, bij anderen is hij nooit zo stoer, durft ie niet) maar thuis hoorde ik hem op zolder schelden bij een computerspelletje. Ben naar hem toegegaan en heb gezegd wat ik gehoord had, en als het nog eens gebeurde hij van de computer af moest. De dag erop was het weer raak en meneer moest naar beneden. Hij baalde ontzettend want hij vind dat spel erg leuk.
Toen hij een dag later weer mocht spelen kwam hij eerst vragen of hij dan misschien wel potverdikkie of stommerd mocht zeggen (hij speelt wel eens online met een vriendje) ik heb gezegd dat dat nog wel mocht, maar ook niet de hele middag gaan zitten roepen.
Tot nu toe gaat het goed, dus het werkt hier wel.

Maxime

Polly Shearman

Polly Shearman

24-03-2009 om 12:11

Maxine

ja, het werkt thuis? maar dat zegt toch niks over het schoolplein of gewoon buiten op straat. Hier thuis hoor ik nooit dat soort taal, maar dat zegt dus niks over het niet gebruiken.
Kinderen kunnen blijkbaar feiloos taal scheiden net zoals wij dat ook kunnen, sommige dingen zeg je niet waar je kinderen bij zitten, maar wel als je met vrienden in de kroeg zit. Kinderen kunnen dat blijkbaar dus net zo feiloos scheiden als wij.
Ik ben erg blij dat wij als moeders onderelkaar een soort pact hebben dat we elkaar op de hoogte houden van de gedragingen van onze kinderen want ik heb inmiddels wel geleerd dat thuis en uit twee heel verschillende dingen zijn.

groet, polly

ps geld betalen in de boetepot is wel een goeie! maar dan moet hij wel geld hebben !! zijn zakgeld gaat nl al op aan kapotgekloven stabilopennen.

MaximeM

MaximeM

24-03-2009 om 13:55

Tja...

Hoi Polly,

Ja ik kan hem nou eenmaal alleen berispen voor hetgeen ik hoor en hem zeggen dat hij dat niet mag zeggen, niet hier en ook niet ergens anders. Desnoods kan je iets zeggen in de trant van; als ik hoor dat je ergens anders ook scheldwoorden gebruikt dan krijg je straf. En ja, je moet dan een straf bedenken die hij vervelend vind, je kan bijvoorbeeld besluiten dat hij zoveel uur of een dag niet op de computer mag, of iets anders wat hij erg graag doet. Of je draait het om en laat hem juist iets doen voor straf, een paar klusjes bijvoorbeeld, of heel ouderwets strafregels maken "ik mag niet schelden" ?

Maxime

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.