Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Stelle

Stelle

25-06-2009 om 10:53

Zoon is (lief) vriendje zat

Een beetje beschroomd zet ik hier het volgende (luxe-) probleem neer.
Zoon (7) is nooit zo heel populair geweest. Daarom was hij (en was ik) begin dit schooljaar blij met elk vriendje dat zich aandiende. Met een jongetje in zijn klas (laten we hem even X noemen) leek het goed te klikken en ze speelden regelmatig samen.
In de loop van dit jaar is Zoon enorm opgeleefd, heeft veel speelafspraken enz. Niet echt superpopi, maar hij heeft wel een aantal leuke vriendjes. Nu begint hij zich steeds meer te ergeren aan X. X zou zeuren, om alles huilen, stomme grapjes maken en (enorme afknapper voor Zoon, die verder helemaal niet kritisch is ): met open mond eten. Nu vraagt X zo'n beetje wekelijks aan mij wanneer Zoon weer komt spelen en Zoon heeft geen zin. Nooit. Nu durf ik dat niet keihard in X z'n gezicht te zeggen en maak me er een beetje met een smoes vanaf, maar besef ook wel dat dat geen blijvende oplossing is. Ik begrijp dat je vriendschap niet kan dwingen, maar ik vind het zo zielig, het is echt een heel lief jongetje.
Dus: Help, wat te doen?? Moet Zoon dit zelf maar oplossen (dat gaat dan niet diplomatiek)? Moet ik het bespreken met de moeder van X (met wie ik goed kan opschieten)? Ik vind het zelf ook een tamelijk suf & puberaal probleem, maar toch: graag tips!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Katja

Katja

25-06-2009 om 11:13

Ik zou het..

.. idd met die moeder bespreken. En het dan bij jezelf (ofwel zoon) houden; zoon is veranderd, zoon wil andere dingen etc, en niks negatiefs over lief kind zeggen. Dan moet het lukken. Die kinderen zijn op die leeftijd vaak nog zo grillig in hun vriendschappen. Dan kan moeder het met lief kind bespreken, waarsch wat minder lomp dan zoon inderdaad. Succes!
Katja

Jolijt

Jolijt

25-06-2009 om 12:12

Kan gebeuren

Hier had dochter vanaf dag 1 een vriendin in de klas. Meiden waren altijd samen. Onze dochter veranderde van school, maar de afspraken bleven komen. Om het eenvoudiger te maken hebben we een vaste dag afgesproken dat scheelde wel bellen en teleurgestelde snuiten omdat het net door een eerdere afspraak niet meer kon. Meer dan 1,5 jaar is die vaste dag er geweest; zonder dat een van de moeders een wanklank of verminderde interesse heeft waargenomen.
Toch besloot vriendinnetje 'ineens' dat onze dochter het niet meer was. Heel sneu voor ons allevier eigenlijk, een grote verschuiving in contacten (zonder verwijten of drama's hoor!).
Inmiddels zijn we dik tien jaar verder en laatst sprak ik de moeder nog; onze conclusie... het kon niet anders dan dat ze vriendinnen af zouden raken. Ze hebben werkelijk niets dat overeenkomt of een band kan scheppen.
Knap van vriendinnetje dat die dat zo vroeg zo goed aanvoelde en durfde te handelen.

Even-ano

Even-ano

25-06-2009 om 15:03

Hier zelfde geval

Maar dan met vriendje van zoon.

Jarenlang de beste vrienden geweest en ineens was het over. Zoonlief heeft daar erg veel verdriet van gehad en nog steeds, maar uiteindelijk zit er voor hem ook niets anders op dan dit te accepteren. Voor mij is het overigens ook wel duidelijk waarom vriendje de vriendschap afgebroken heeft (zie een paar draadjes naar boven); omdat ze zich gewoonweg in twee heel verschillende richtingen ontwikkelen. Voor zoon is dat wat minder duidelijk....

Hier heeft vriendje het zelf (nogal lomp) duidelijk gemaakt en dat kwam wel aan bij zoonlief. Dus wellicht is het inderdaad beter als jij al wat voorwerk verricht bij moeder. Ik zou dat trouwens wel heel voorzichtig en tactvol doen, want ik heb ooit bijna mot gehad met mijn beste vriendin omdat zoonlief tijdelijk niet meer met haar dochter wilde spelen. Niet iedereen is even objectief met betrekking tot zijn kinderen....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.