Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Asa Torell

Asa Torell

23-02-2009 om 20:52

Zoon knoeit zo veel

Het lijkt wel alsof het meer wordt in plaats van minder. Zoon zit echt elke avond onder de saus en vla en moet elke dag iets schoons aan. Niet echt een wereldprobleem maar als iemand nog een tip heeft? Slab weer omdoen is ook zo flauw. Soms is zijn kledingkast echt bijna leeg en dan zou ik om deze reden meer kleren voor hem moeten kopen, wat me toch stiekem wel een beetje ergert.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Emmawee

Emmawee

23-02-2009 om 21:07

Hoe komt 't?

Hoi Asa! (leuk, nu mét beeld!)
Als het puur om het beschermen van kleding gaat, is een verfschort handig, of een oud vest, dat hij voor het eten aantrekt, maar volgens mij wil je er ook wel eens van af.
Is je zoon onhandig, of slordig? Ofwel: kan hij het niet of interesseert het hem niet? In het eerste geval zou ik me richten op oefenen. Eerst kijken wat hij niet kan en wat hij wel al beheerst en dan oefenen. Kleien, verven, met water spelen, eierrace, dat soort dingen, maar ook: tijdens het eten 3 happen supernetjes eten met al je aandacht erbij. Volgende dag: 4 happen supernetjes eten. Volgende dag... etc.
In het tweede geval zou ik hem wat meer zelf last laten hebben van zijn geknoei. Zelf laten schoonmaken, zelf zijn kleren in de was laten doen. Zelf laten merken dat zijn kleren op zijn door het vele geknoei, doelgericht mopperen, zeg maar. Zonder het te zwaar te maken, maar gewoon kijken hoe je hem kunt motiveren om er minder een knoeiboel van te maken.
Laatste tip om de was te beperken: een vlek kun je er vaak ook gewoon even uithalen met een doekje / sponsje. Als je dat meteen doet, scheelt het heel wat was.
Groeten, Maw.

Guinevere

Guinevere

24-02-2009 om 12:12

Dik eten

Ha Asa,

Zou het kunnen helpen als je hem dikker eten geeft? Bijvoorbeeld een dikke stamppot ipv dunnere, dat plakt beter op het bestek. En de boterhammen dubbel geven, dan blijft het beleg er beter op zitten. En kan hij goed genoeg bij de tafel? Misschien helpt een kussen op zijn stoel, zodat hij beter bij zijn bord kan.

Groeten G.

Asa Torell

Asa Torell

24-02-2009 om 19:50

Maw

Ja, dat is inderdaad leuk (beeld erbij)!
Goeie vraag, waar het door komt. Ik geloof dat het er tussenin zit: zoon kan het wel maar alleen als hij zich erg concentreert. En dat concentreren kost dan weer moeite, hij zit meestal gedachteloos achterover geleund in zijn stoel, en omdat ie dit niet van een vreemde heeft zit zijn moeder, ook gedachteloos, even niet op zijn eetmanieren te letten en hup, daar is alweer een klodder vla van de lepel gevallen en op zijn shirt.
In het algemeen valt me op hoe makkelijk hij per ongeluk iets omstoot of een vieze hand ergens aan afveegt etc maar dat is dan wel weer normaal voor de leeftijd dacht ik. Ze zijn toch nog minder bewust van de omgeving op de een of andere manier.
Ik ga in elk geval je oefenmethode proberen toe te passen, wie weet helpt het. En hem tegelijkertijd ook zelf vlekken laten wegboenen, maar meestal zit zo'n shirt er na een hele dag zo onder dat dat onbegonnen werk is (en ik ben niet kritisch aangelegd wat zulke dingen betreft).

Asa Torell

Asa Torell

24-02-2009 om 19:52

Guinevere

Dikker eten helpt wel want het gaat het meest mis met dun spul zoals vla. Misschien maar een tijdje andere toetjes geven? Boterhammen gaan gelukkig prima, die eten wij barbaren hier altijd dubbel (zie ook mesenvork draadje in het nieuwe huishouden).
Hij kan verder uitstekend bij zijn bord maar leunt liever achterover met de knieen boven tafel als hij de kans krijgt... favoriete zinnen hier zijn dan ook 'boven je bord' en 'knieen!'.

Geen handige eettips, maar

babydoekjes bij de hand, die halen echt de meeste vlekken meteen uit kleren.
Verder was hier oudste ook de knoeikoning, is met de jaren beter gegaan....

groetjes van Purk (ook met beeld

Hier ook

Hier ook een knoeipot. Hij krijgt gewoon een hydrofielluier om met een wasknijper erop. Zolang hij niet zeurt dat hij het kinderachtig vindt ben ik blij met weinig was.

Asa Torell

Asa Torell

25-02-2009 om 20:47

Dank purk, damajo

(beide met beeld!) deze tips ga ik ook onthouden. Babydoekjes genoeg in huis, en als het oefenen geen vruchten afwerpt gaan we inderdaad maar gewoon weer aan de slab/doek. (al vermoed ik dat zoon dat wel kinderachtig zal vinden maar wie weet werkt het motiverend).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.