Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
koentje

koentje

20-12-2008 om 11:09

Zoon slaat ruit in

Mijn zoon 10 jaar, ADHD/PDD-NOS heeft net de voordeurruit in geslagen. Hij was boos omdat hij mij om hulp vroeg en ik draaide me om om mijn slippers aan te doen waardoor hij dacht dat ik weigerde te helpen.
Hij schrok flink en ik heb hem naar boven gestuurd. Daar heeft hij het geld uit zijn spaarpotje zitten schrapen en boodt het ons aan. Erna heeft hij zitten slaan op zijn eigen vingers, als een soort zelfkastijding.
Ik heb hem verteld dat we erg boos zijn, maar nog wel van hem houden en dat dat altijd zo blijft.
Hij heeft in de verste verte het geld niet om dit echt te vergoeden: hoe gaan we hem straffen?
Wat zouden jullie doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Straf

Grotendeels heeft hij zichzelf al gestraft denk ik, hij heeft goed door dat het niet goed is wat hij gedaan heeft. Ik zou denk ik zijn geld aanpakken en misschien nog een week of maand geen zakgeld geven als straf (hangt er een beetje vanaf wat hij kan overzien). Heeft hij zichzelf verder niet bezeerd met de kapotte ruit??

Guinevere

Guinevere

20-12-2008 om 11:54

Verzekering

Wow, dat is wel heftig Koentje! Je hebt misschien wel gelezen dat onze zoon laatst de keukendeurruit bijna had ingeslagen, maar die kon de klap gelukkig nét weerstaan.
Ik zou om te beginnen de verzekering eens bellen. Wie weet willen ze het vergoeden, zeker als je uitlegt dat er "iets" is met je zoon.
Verder denk ik dat je goed hebt gehandeld, en dat het goed is van je zoon dat ie zo geschrokken is. En cool dat hij gelijk met zijn spaargeld aan kwam. Nog een paar weken zakgeld inleveren en dan klaar ermee denk ik.

Vera*

Vera*

20-12-2008 om 15:51

Glasverzekering

Als je een glasverzekering hebt, wordt het gewoon vergoed.

Ook meegemaakt

Zoon heeft eens een autoruit ingegooid. Schrok net zo als jou zoon. Bood ook zijn spaarpot aan. Hij was 9, had zoiets nooit eerder gedaan.Hij heeft ons beloofd dat hij zoiets dergelijks nòòit meer zou doen en gelukkig is dat ook niet gebeurd.
Wij hebben na praten over het "incident" en inleveren van zijn spaarpot het erbij gelaten. Wel gezegd dat als hij ooit weer zo iets "flikte", hij er niet zo makkelijk mee weg zou komen.
Zoon deed dit overigens niet uit woede, gewoon stommigheid zullen we maar zeggen.

Pippin

Pippin

20-12-2008 om 19:35

Hier ook eens gebeurd

Dochter (toen 6) deed het, was zelf ook verschrikkelijk geschrokken. Vooral toen ik de scherpe punten liet zien.
Onze glasverzekering vergoedde het. We hebben het laten maken door zo'n 24-uurs glasservice. De verzekeringsman zei wel dat we niet moesten zeggen dat het opzettelijk was gegaan. We hebben het op een windvlaag gehouden...
Bij ons was ook de straf een preek over het gevaar en een lege spaarpot. Het kind deed het wel express, uit woede, maar kon de gevolgen niet overzien.
Sterkte ermee!
Pippin

amk

amk

21-12-2008 om 00:51

Vooral niet zeggen

dat er iets aan de hand is met je zoon. Want dan gaat bij een eventuele volgende keer de verzekering wel dwarsliggen.
Mijn ouders spreken uit ervaring. In 1 weekend zowel de voor als de achterruit van de doorzonwoning eruit plus die van een deur. Tja zus had de gewoonte met speelgoed tegen het raam te slaan. (Ernstig gehandicapt maar wel in het lichaam van een 8 jarige)
Als zij het had gedaan werd het niet vergoed, was het mijn onhandigheid werd het wel vergoed. Ik was regelmatig onhandig zo gezegd.

Groet,
Angela

koentje

koentje

22-12-2008 om 13:57

Even afgezien

dat mijn vraag niet bedoeld was om de financien te regelen , maar hoe ik hier opvoedkundig het best mee om kan gaan:
Ik vind het niet netjes om hierover te liegen tegen een verzekering.Het is wel lastig hoor, want ik betaal ook liever dit soort kosten niet, maar we proberen het wel terug te krijgen via de WA verzekering.
En zoals het bij jou vroeger thuis ging;Ppippin; vind ik twijfelachtig. Naar een kind toe is dat toch een voorbeeld van liegen. Maar ja, als je krap zit en het is gewoon slecht geregeld? Ik snap je ouders wel hoor.

koentje

koentje

22-12-2008 om 13:59

Overigens

Hebben we besloten om hem niet zijn paar spaarcentjes in te laten leveren maar om een een knipkaart te geven en hem 'taakstrafklusjes' te laten doen. Geld zegt hem zo weinig en hij is steeds alles zo snel vergeten: misschien beklijft het op die manier wel...

kaatje43

kaatje43

22-12-2008 om 16:58

Koentje

Volgens mij kun je het beter bij de glas-onderdeel van je opstalverzekering proberen en niet bij de WA (geldt niet wanneer jouw kinderen in eigen huis schade aanbrengen). Verder vind ik dat hij zijn straf al gehad heeft. Hij is er zelf heel erg van geschrokken, jullie zijn boos geworden. Dan denk ik "klaar". Zeker als je vertelt dat er toch wat met het mannetje aan de hand is.

koentje

koentje

22-12-2008 om 22:15

Juist,

omdat er iets met mijn mannetje aan de hand is, moet hij aangepakt worden.

Als je zo denkt'er is iets met hem aan de hand' impliceert: hij kan er niets aan doen, dus laat maar.

Nee, het gaat hier nog niet om een opgegeven geval! Gelukkig.
zo'n gebeurtenis en of de boosheid blijft vaak minder goed hangen dan bij kinderen zonder ADHD. Daarom heb ik ook een straf gekozen die ervoor zorgt dat hij iets moet doen, waarna ik weer een positieve ingang heb: hem te becomplimenteren met de taak die hij heeft uitgevoerd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.