Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Ikke

Ikke

25-08-2016 om 17:08

Zoon speelt alleen met meisjes

Mijn zoon van 9 speelt vrijwel alleen met meisjes. Of nou ja, spelen... Eigenlijk is het meer rondhangen en kletsen.
Op zich niets mis mee. Hij is zelf verbaal sterk en zoekt altijd vriendinnetjes die ook heel talig zijn. Dit is meestal (helaas) ook het meer dominante, bazige soort meisje. Met als gevolg dat hij regelmatig terechtkomt in allerlei meidenvenijn (roddelen over elkaar, ruzie tussen verschillende groepjes, buitensluiten van bepaalde kinderen). Hij wil er graag bij horen, en doet soms mee om maar niet het risisco te lopen om zelf buitengesloten te worden.

Wij stimuleren hem om met jongens te spelen, maar op de èèn of andere manier lukt het niet goed om echt aansluiting te vinden bij bv de jongens in zijn klas. Kan op zich prima met ze opschieten, maar het blijft functioneel. Echt lekker spelen is er niet bij. Deels door uit elkaar liggende interesses en deels ook doordat mijn zoon zo talig is (itt veel andere jongens).

Wat zouden jullie doen?


Vesper Lynd

Vesper Lynd

25-08-2016 om 17:10

Niets

Ik heb een dochter die eigenlijk alleen met jongens speelt. Ze vindt ook dat ze niets mist aan het meisjesgedoe

rode krullenbol

rode krullenbol

25-08-2016 om 19:24

Zo'n talig joch?

Dat zou ik als de drommel op muziekles doen. Goede kans dat hij daarin ook uitblinkt! En dat zal, tenzij zaken uit de hand lopen, zijn liefdesleven geen kwaad doen.

Rode krullenbol

rode krullenbol

rode krullenbol

25-08-2016 om 19:37

Of beter ...

Zijn sociale functioneren in het algemeen en zijn liefdesleven in het bijzonder.

Weet je overigens zeker dat jezelf wel het goede voorbeeld geeft?

Lekker laten gaan

Apart dat je al snel niet meer aan de 'standaard' voldoet. Dat is toch een soort druk uit de omgeving, dat herken ik wel. Maar dus ook in jezelf.
Ik zou het vooral benaderen als een positieve verworvenheid: zoon heeft het naar zijn zin met meisjes. Misschien komen die jongens nog wel en anders maar niet.
Dochter hier kon jaren niet met meisjes overweg. Sowieso niet met kinderen van haar leeftijd. Maar wel met ouderen, met familie en met mijn vriendinnen en hun kinderen. Inmiddels is ze bevriend met meisjes en jongens, bijna uitsluitend leeftijdgenoten.
Niet te zorgelijk.

Ad Hombre

Ad Hombre

25-08-2016 om 20:11

Maar toch

Zou het een eerste (?) aanwijzing kunnen zijn voor latere homoseksualiteit. Niks mis mee natuurlijk, tenzij 'Ikke' een strenge reli is natuurlijk...

rode krullenbol

rode krullenbol

25-08-2016 om 20:27

"latere homoseksualiteit"?

Als jijzelf niet op de ene of de andere manier een "strenge reli" bent, Ad Hombre; waaruit spruit dan jouw fixatie op het seksleven van anderen?

Ikke

Ikke

25-08-2016 om 20:31

Homoseksualiteit...

Ad Hombre, dat vragen wij ons ook wel eens af. Mij zou het niets verbazen eerlijk gezegd. En het zou me ook niets uitmaken. Nou ja, dat toch wel een beetje eigenlijk. Voor hemzelf lijkt het me fijner als hij niet bij een minderheidsgroep hoort later, maar 'gewoon' hetero is. Omdat hij best heel gevoelig is voor het oordeel van anderen en vast en zeker minder positieve reacties gaat krijgen op een andere seksuele geaardheid. Maar goed, hij heeft het niet voor het kiezen en hij is goed zoals ie is.

Op muziek- en dansles zit ie al, is ie inderdaad supergoed in! Heeft een geweldig ritmegevoel en is enorm muzikaal volgens zijn leraar. Wij hadden dat nog niet gelinkt aan het feit dat hij zo talig is, maar dat heeft blijkbaar iets met elkaar te maken? En krullebol, wat bedoel je met zelf het goede voorbeeld geven? In hoe je op een prettige manier met elkaar omgaat?

Ons probleem is niet dat hij met meisjes speelt, maar vooral dat er telkens gedoe is in die meidengroepjes en dat zoon daar min of meer in wordt meegezogen. Ik realiseer me nu opeens dat dat niet perse zit op het spelen met meisjes, maar meer op sociale weerbaarheid en bij jezelf blijven en het omgaan met groepsdruk.

LGBTQIA

http://www.nytimes.com/2013/01/10/fashion/generation-lgbtqia.html?_r=0

Als er al een indicatie is is het Q. Staat, naast Queer, ook voor Questioning, (nog) niet duidelijk.

De onderverdeling hetero-homo is ook wat old school geworden. Vorige generatie.

"If the gay-rights movement today seems to revolve around same-sex marriage, this generation is seeking something more radical: an upending of gender roles beyond the binary of male/female. The core question isn’t whom they love, but who they are — that is, identity as distinct from sexual orientation."

Anna G.

Anna G.

25-08-2016 om 20:37

jeetje

Wat een conclusies worden hier getrokken! Alsof er geen talige jongens zijn en alleen met meisjes spelen een voorteken is voor homoseksualiteit. Ad kom je uit de biblebelt kan van Rotjeknor??

Er zijn overigens zat talige jongens dus omdat nou zo te linken aan zijn voorkeur voor meisjes vind ik ook bijzonder. Hij heeft nu meer een klik met meiden, so what? Misschien zitten er helemaal niet veel jongens in zijn klas of zijn het andere types. Dat kan allemaal.

De vraag is waarom je dat als ouder als een probleem ervaart?

Triva

Triva

25-08-2016 om 21:03

grappig

Ik ken vier talige jongens die al jong veel met meisjes omgingen en op de één of andere manier goed zijn in dansen en ze zijn allemaal homo... Die combinatie doet het hem wel

Ik zou het inderdaad weer niet als probleem ervaren maar roepen dat er zat jongens zijn die zo zijn en hetero zijn? Beetje naïef.

Ad Hombre

Ad Hombre

25-08-2016 om 21:07

"Als jijzelf niet op de ene of de andere manier een "strenge reli" bent, Ad Hombre; waaruit spruit dan jouw fixatie op het seksleven van anderen?"

Fixatie is een groot woord met nogal negatieve connotaties, maar ik vind de menselijke seksualiteit wel fascinerend. Jij niet dan?

Overigens heeft mijn oudste dat omgaan met meisjes in wat mindere mate, en een psychiater die ik ken merkte ooit de (mogelijk) link met HS op. Psychiaters staan natuurlijk bekend om hun fixaties, da's zeker waar. Mijn zoon zou je ook als 'talig' en 'muzikaal' kunnen omschrijven. Toeval of niet? Wie zal het zeggen??

Ik ben zelf ook talig en enigszins muzikaal, maar gewoon vrouwgericht (vast old-school volgens de deskundige AnneJ) en ik had niet veel vriendinnetjes op de basisschool.

Ad Hombre

Ad Hombre

25-08-2016 om 21:12

Ikke

Tja, het maakt het leven er meestal niet makkelijker op en de kans op kleinkinderen niet groter. (zou ik toch jammer vinden)

Mijn vriendin deed ooit kunstacademie mode en alle jongens op die opleiding waren homo of kwamen later alsnog uit de kast. Soms kloppen de vooroordelen aardig. Als je zoon later voor de balletschool kiest is het een bekeken zaak vrees ik

(grappig al die knorrige reacties)

rode krullenbol

rode krullenbol

25-08-2016 om 21:34

Knorrig?

Nee, dan Polk Salad Annie!


https://youtu.be/j5ZDf3V-3OE

Ikke

Ikke

25-08-2016 om 22:01

Anna G

" Ons probleem is niet dat hij met meisjes speelt, maar vooral dat er telkens gedoe is in die meidengroepjes en dat zoon daar min of meer in wordt meegezogen. Ik realiseer me nu opeens dat dat niet perse zit op het spelen met meisjes, maar meer op sociale weerbaarheid en bij jezelf blijven en het omgaan met groepsdruk. "

Antwoord op jouw vraag, lijkt me. En nee, ik ken verder, naast mijn zoon, weinig echt talige jongens en ja, er zitten voldoende jongens in zijn klas. Allemaal verschillende types, hij kan (zoals ik eerder ook al zei) prima met de meesten opschieten maar echt klikken doet het vooral met de meisjes...

Of zoonlief homo- dan wel heteroseksueel blijkt te zijn zien we over een aantal jaren wel, nu vraag ik me vooral af hoe we hem kunnen helpen om uit dat meidenvenijn te blijven. Of kunnen we hem niet helpen en zal ie zelf moeten ondervinden hoe dat moet? Ik vind het zo sneu dat hij regelmatig over zijn eigen grenzen gaat (of daartoe min of meer wordt gedwongen) en toch telkens precies die meiden blijft opzoeken...

Anna G.

Anna G.

26-08-2016 om 09:18

mijn zoon

Is ook talig (ken zat talige jongens trouwens) en kan ook goed opschieten met meisjes, al wordt dat nu (gr 8, 10 jaar) wel ietsje minder. Gelukkig trok hij vooral op met meisjes die wat stoerder waren en van dat meidenvenijn heeft hij nooit last gehad. Misschien heeft jouw zoon gewoon de pech dat hij tussen minder leuke meiden zit.

Ik vind het gewoon opvallend dat je al die dingen aan elkaar koppelt en hem dan als potentiele homo neerzet. Kan natuurlijk, maar niet elk meisje dat op voetbal zit is later lesbisch. Of denk je dat ook?

Beetje kort door de bocht, niet alleen van jou maar ook van anderen hier. De meeste homo's/lesbischen voldoen namelijk juist niet aan het stereotype, maar sommigen willen dat maar niet begrijpen.

Is dat het probleem?

Ik lees nu een discussie over of zoon van TO misschien homo kan zijn of niet omdat hij liever met meisjes speelt dan jongens. Maar is dat nou echt het probleem? Soms kun je zoiets met kinderjaren misschien al zien, maar volgens mij kan het nog alle kanten op en het lijkt mij niet echt belangrijk.

Het vooral spelen in meisjes en de soort waar hij voorkeur voor heeft is denk ik ook maar net hoe groot je het probleem maakt. TO vind je zoon dit ook vervelend of is het meer het als ouders vervelend vinden als hij in ruzies wordt betrokken. Als je zoon het geen probleem vind zou ik daar ook geen probleem van maken.

Verder kun je stimuleren om hem meer met jongens af te laten spreken. Misschien op een sport waar veel jongens zijn zoals voetbal of judo, maar dan moet hij dat natuurlijk ook zelf willen. Je kunt het uiteindelijk niet afdwingen.

Mijntje

Mijntje

26-08-2016 om 10:03

kunstacademie?

Wat voor kunstacademie was dat? Dit herken ik niet, dat vrijwel alle jongens homo waren/zijn.

On topic: het is misschien ook het type jongens uit de klas waar hij geen aansluiting mee heeft. Mijn kind (11) is bv niet goed in voetbal, gelukkig heeft hij wel wat jongens waar hij mee optrekt in de pauze, als de rest gaat voetballen. En sinds kort ook bevriend met wat meisjes.

Lijdt hij hier ook echt onder, of jullie meer? Wil hij ook graag andere/nieuwe vrienden maken? Kan de leerkracht hier nog een rol bij spelen? Op school 'moet hij het doen' met wat daar rond loopt, andere vrienden kan hij ook maken in de buurt of bij een orkestje/band/vereniging.

Fransien

Fransien

26-08-2016 om 10:06

Het feitelijke probleem

Het probleem is niet zozeer dat zoon talig is of goed in muziek, maar dat hij meegezogen wordt in meidenvenijn.
Van mijn dochter weet ik dat je heel sterk in je schoenen moet staan in een meidengroepje om je daar niet in te laten betrekken, dus ik snap waarom de moeder dit type vriendschap een beetje probeert af te houden. Je wil dat je kind gewoon ongecompliceerd lol heeft en lekker buiten kan spelen en z'n energie kwijt kan raken.

Zoon heeft een voorkeur voor meisjes om mee te spelen. Niets mis mee, maar het gedoe en gekonkel wat er bij deze meisjes blijkbaar bijhoort, daar is wel iets mis mee.
Kun je met zoon bespreken hoe hij daar buiten kan blijven? Hoe hij afstand kan nemen van dat geroddel en dat buitensluiten? Daar zal hij uiteindelijk wel sterker uit komen.
En als dat niet werkt bij deze meiden, misschien wat meer met anderen (meisjes of jongens) optrekken, want die achterklap is nou ook niet echt leuk of gezellig.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-08-2016 om 10:08

Dan had ik twee lesbische dochters

De ene dochter gaat graag met vrienden om en de andere heeft op voetbal gezeten.

Ik heb in mijn leven al regelmatig gezien dat sommige meisjes en jongetjes gewoon prettiger contact hebben met de andere sekse. Ik had vroeger ook een vriend, die bij mijn weten geen mannelijke vrienden had. Aan wie ligt zoiets? Is de jongen niet stoer genoeg? Kan hij niet mee met mannenpraat? Net als meisjes. Niet elk meisje zit te wachten op meidenpraat. Mijn dochter hield daar niet van en volgens mij nog steeds niet. Haar beste vriendin is een (hetero) vriend.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-08-2016 om 10:11

Fransien

Zou de moeder het contact ook afhouden als kind een meisje was?

Kaaskopje

Kaaskopje

26-08-2016 om 10:13

Trouwens

Het is maar net wie je als vriendinnen hebt, of kiest. Mijn dochters hadden allebei niet zoveel met konkelende over jongens kwijlende meisjes. Er waren meisjes in de buurt die wel zo waren, maar dat zijn nooit vriendinnen geworden.

Seksisme

Wat mij veel meer stoort dan speculaties over homosexualiteit is die term meidenvenijn als containerbegrip voor zgn genderspecifieke groepsdynamiek. Bah, bah, zo generaliserend en denigrerend. En het zijn natuurlijk altijd andermans kinderen die zich er schuldig aan maken, die van ons staan er boven, worden er in meegezogen of zijn er het slachtoffer van.Tistochwat.

Wat is dat toch met vrouwen dat we seksegenoten altijd zo naar beneden moeten halen? Nou ja, misschien bestaat meidenvenijn wel echt en houdt het gewoon nooit op.

Hier een zoon die op de basisschool altijd met meisjes optrok, vanaf 6 december Skyradio kerstmeuk door het huis liet schallen, songfestival keek en inmiddels alweer bijna drie jaar verkering heeft. Ik hoop maar dat het geen dekmantel is, want van mij mag ze blijven.

Zijspoor + weer on topic

Mijn beste vriendin op de middelbare school was een jongen. Mijn ouders maakten wel eens suggestieve opmerkingen over zijn seksuele orientatie, die deed ik af als onzin. Hij had toch immers verkering. Pas tijdens ons eerste studiejaar in Amsterdam kwam hij uit de kast.

Zijn verkering - een duffe refomiep - was een dekmantel. Helaas voor hem bleek er onder de kuise enkellange rokken een onverzadigbare nymfomane te schuilen.

Dus zo vreemd vind ik de opmerking van Ad Hom niet.

En on topic. Ik heb wel eens gevraagd of dochter toen ze wat alleen stond in een nieuwe klas bij een volgende herindeling bij een bepaald meisje in het tafelgroepje mocht zitten. Als ik de indruk had dat er erg veel sociaal gedonder in een klas was, lichtte ik de leerkracht daar wel over in.

Tango

Tango

26-08-2016 om 11:00

Jongens en meiden

Of je zoon nou wel of niet homo blijkt te zijn daar zou ik me inderdaad nog geen zorgen over maken. Je verandert dat toch niet meer.
Verder zou ik er ook niet te moeilijk over doen met wie hij speelt. Dochter hier speelde altijd ook graag met jongens. Eigenlijk haar hele schooltijd al. Nooit een probleem gevonden. Ze speelde ook wel met meisjes en was er blijkbaar geen een die meidenvenijn aan trok, want hier hadden we nooit echt last van.
Zoon speelt wel voornamelijk met jongens maar het zal schelen dat hij van voetbal houdt en meer jongens dan meiden dit doen. Maar ook hij heeft wel met meisjes gespeeld in de kleuterklassen.
Als je zoon zelf aangeeft veel last te hebben van het gekibbel van de meiden zou ik het eens op school aangeven en samen met hem oefenen hoe hij hier buiten kan blijven. Verder zou ik hem zijn gang laten gaan. Met de jongens in zijn klas vindt hij nu geen aansluiting. Daar doe je weinig aan. Ziet hij bij zijn clubs wel jongens? Spreekt hij met hen wel af? Dat zou je ook nog kunnen stimuleren.

Meidenvenijn

http://www.thuisinonderwijs.nl/meidenvenijn-bij-jouw-dochter-in-de-klas/

Helaas, het bestaat. Het is pesten. Mogelijk dat de verschillen met pesten door jongens overdreven worden, pesten is pesten tenslotte, maar het is gewoon slecht gedrag dat in de groepsdynamiek in een klas kan zitten en waar volgens de berichten de leerkracht iets mee kan doen en zich er zeer bewust van moet zijn want het zijn vaak juist leuke meisjes die bij optreden snel excuus maken en vervolgens nog eens verder door gaan. Maar oppervlakkig er uit zien als gewoon een populair meisje. Maar dat kan afgedwongen zijn door haar gedrag. Anderen doen mee uit angst zelf gepest of buitengesloten te worden.

Fransien

Fransien

26-08-2016 om 11:19

@Kaaskopje

Als het mijn dochter was die betrokken was bij zo'n meidenvenijngroepje dan zou ik daar een behoorlijk probleem mee hebben. Ik kan niets met dat geroddel en vind het schadelijk voor de ontwikkeling van het zelfbeeld, zowel van de meiden en meelopers zelf als van de gepesten.

rode krullenbol

rode krullenbol

26-08-2016 om 11:25

Kip of ei?

Het begrip 'meidenvenijn' lijkt me eerder contraproductief dan functioneel bij het tegengaan van ongewenst, ‘giftig’ sociaal gedrag. Ik zal maar eerlijk toegeven, dat de woordkeus mij ogenblikkelijk deed denken aan één van de credo’s van mijn moeder: "Achter elk probleem schuilt een vrouw". Om dan zelf voortdurend de vermoorde onschuld te spelen, uiteraard.

Maar ach ... Zijn niet alle pseudo-wijsheden welbeschouwd uiteindelijk een vorm van zelfdestructie?

Het verband tussen taligheid en muzikaliteit is overigens gelegd door de medische wetenschap. Hersenonderzoekers hebben geconstateerd dat één deel van de hersenen verantwoordelijk is voor allebei.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-08-2016 om 11:49

Kaaskopje

Wie weet ligt het dan aan mijn opvoeding/sturing hierin dat mijn dochters zich daar ook van afzijdig houden. Maar ik verbied geen omgang met andere kinderen, tenzij het echt schadelijk lijkt te worden. Roddelende meiden, venijnige meiden, zijn een categorie waar je in de rest van je leven mee moet leren leven. Overbescherming tegen deze 'soort' vind ik daarom niet verstandig. Uiteraard vind ik het wel belangrijk om goed op te letten hoe kind ermee omgaat en ik vind het ook normaal om te zeggen dat ze dat soort meisjes misschien maar beter kunnen mijden. Roddelende, venijnige meiden zijn, vind ik, niet automatisch pesters. Het kan wel, maar hoeft niet.

Ad Hombre

Ad Hombre

26-08-2016 om 17:41

repliek

mijntje
"Wat voor kunstacademie was dat?"

Dat zeg ik niet.

"Dit herken ik niet, dat vrijwel alle jongens homo waren/zijn."

De crux zit 'm waarschijnlijk in de richting 'modevormgeving'.

Op het conservatorium is de richting ballet ook wat anders dan, pakweg beeldhouwen (hoewel daar ook wel wat bijzondere types tussen zitten).

Kenfan:
"Wat is dat toch met vrouwen dat we seksegenoten altijd zo naar beneden moeten halen? Nou ja, misschien bestaat meidenvenijn wel echt en houdt het gewoon nooit op."

Wacht maar tot je mij over mannen hoort...

Kaaskopje:
"Wie weet ligt het dan aan mijn opvoeding/sturing hierin dat mijn dochters zich daar ook van afzijdig houden."

Ik denk het ook, je bent een echte weldoener, Kaaskopje. Als alle ouders waren als jij was er geen oorlog en had iedereen te eten.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-08-2016 om 23:00

Wasr slaat dat op Ad??

Heb ik het over een bredere kring dan over mijn eigen kinderen?

Maar ik denk dat er dan inderdaad geen oorlog zou zijn, maar ook geen eten. Ieder zijn kunstje.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.