Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zoon wordt gepest, groep 4


AlisonH schreef op 14-10-2023 om 12:09:

[..]

Wat ontzettend rot voor je dochter!
Je kunt honderd keer zeggen dat een kind “mag” terugslaan maar dat gaat in een dergelijke situatie niets uitmaken. Bij dit soort geweld (want dat is het) gaat je lichaam over tot vechten, vluchten of bevriezen. Welke het is weet je pas als het gebeurt. Juist mensen die “bevroren” zijn voelen zich vaak ellendig, alsof ze medeschuldig zijn want ze hadden iets moeten doen. Dat is niet zo, de geweldpleger is schuldig.

Precies en dat is wat bij gepeste kinderen vaak gebeurd en lukt het ze wel om terug te meppen dan is het daarna weer flink incasseren. 

Kikki39 schreef op 14-10-2023 om 11:44:

nou Pinokkio, als je kind van 10 jaar iedere dag terug komt van school dat hij geslagen is ben ik benieuwd wat je gaat zeggen, van mij mag je dan een keer terug meppen. Heb je "gepest" weleens gezien waar kinderen na school in elkaar worden gemept? Mijn dochter is pas in elkaar geslagen en heeft niks terug gedaan, van mij had ze die griet van alle kanten flink mogen klappen. Ze heeft er enorm veel last van.

Ja, snap ik best. Ik zou ook niet weten wat ik zelf als ouder zou doen in zo’n situatie. 
Maar zelf flink gepest en terugslaan kon ik echt niet. Nu wel maar als kind zeker niet. 

Pinokkio schreef op 14-10-2023 om 12:24:

[..]

Ja, snap ik best. Ik zou ook niet weten wat ik zelf als ouder zou doen in zo’n situatie.
Maar zelf flink gepest en terugslaan kon ik echt niet. Nu wel maar als kind zeker niet.

Ik kon dat ook niet, en als het een keer wel lukte dan stonden er dus gewoon binnen no time 3 kinderen om me heen die me helemaal bont en blauw trapten. En dat garandeerde weer maanden van helemaal niets durven terugdoen.

hebben jullie dat allemaal meegemaakt dan? Ik ken dat helemaal niet van mijn jeugd, ruzies en slaan.

Kikki39 schreef op 14-10-2023 om 15:16:

hebben jullie dat allemaal meegemaakt dan? Ik ken dat helemaal niet van mijn jeugd, ruzies en slaan.

Het waren geen ruzies het was pesten ruzie is totaal iets anders, en kinderen die er niets van meekregen zullen er vast zijn geweest die hadden waarschijnlijk niet veel oog voor wat er met anderen gebeurde.

als er kinderen geslagen waren had ik dat echt wel gezien. Nee nooit bij ons

Kikki39 schreef op 14-10-2023 om 18:49:

als er kinderen geslagen waren had ik dat echt wel gezien. Nee nooit bij ons

Geloof me, ook bij jou in de klas vond pesten plaats en werden er ook kinderen geschopt en geslagen.

Het gebeurt meestal niet zo openlijk want de pesters weten donders goed dat het niet acceptabel is.

Kikki39 schreef op 14-10-2023 om 18:49:

als er kinderen geslagen waren had ik dat echt wel gezien. Nee nooit bij 


in de klas van een van mijn kinderen werd een jongen (zittend) geschopt en geslagen door twee staande klasgenoten (de een werd ook nog aangespoord door de ander) terwijl de leerkracht aan haar bureau zat. Zij zag het niet. Zij zag het ook niet tijdens het speelkwartier buiten. En zo ontgaan er mij ook wel dingen. Je ziet niet alles. 

Pinokkio schreef op 14-10-2023 om 12:24:

[..]

Ja, snap ik best. Ik zou ook niet weten wat ik zelf als ouder zou doen in zo’n situatie.
Maar zelf flink gepest en terugslaan kon ik echt niet. Nu wel maar als kind zeker niet.

Terug kunnen slaan is een vaardigheid die ik vroeger ook niet had. Lastig is dat als je het niet kan.

Maar als je het wel kan, is terugslaan niet altijd een optie. Als je de noodzaak ziet tot terugslaan dan moet je heel goed weten dat daar een reactie op kan volgen. Dus of je kan heel hard rennen of je bevindt je in een positie dat de indruk van deze actie zodanig is dat niemand jou daarop fysiek nog wil afrekenen.

Dat zijn wel gesprekken geweest die wij gevoerd hebben. Niet omdat wij dat een goede manier vinden, liever niet natuurlijk, maar soms is er een onconventionele actie nodig om je te handhaven in de groep. Mijn ouders vonden dat je je maar moest omdraaien en weglopen. In de praktijk houdt dat in dat de pester vrijspel van thuis krijgt. Daarmee bind je je kinderen de armen op de rug. Liever wil je niet dat er geslagen en gepest wordt op school maar omdat ik wil dat mijn kinderen altijd bij mij terecht konden is daarover praten geen taboe. maar elke actie heeft een consequentie.

Decembermamma schreef op 13-10-2023 om 17:11:

[..]

Heb ik ook weleens gedacht ja, en mijn vader heeft dat ook weleens tegen mij gezegd toen ik als kind weer eens gepest was. Weet wat het irritante is als gepeste ben je alleen de pesters zijn vaak met elkaar. En als sta je een op 1 en geef je een mep terug dan staat er binnen no time een groep in je heen die jou wel even in elkaar gaat meppen en anders is dat een dag later.

Werkt het met een mep terug wel, dan is het waarschijnlijk niet echt pesten geweest maar gewoon een incidentje.

Precies dit. Ik heb mijn zoon ook wel het advies gegeven om van zich af te bijten tegen die ene pester. Maar dan zei hij mama hij slaat dan weer terug en dat doet zo’n pijn dus het helpt niet.

Bij hem hielp niks, die juf van dat jaar had een hekel aan mijn zoon (omdat hij nagellak droeg naar school dus logisch dat de kinderen hem raar vonden, zei ze) en er was een jongen klassemediator maar die kwam ook  niet verder dan “blijf een beetje uit zijn buurt”. Dus we zijn van school gewisseld en dat hadden we achteraf gezien beter jaren eerder kunnen doen. Wat een verschil. Pesten is alleen op te lossen als het hele systeem klopt, dus als de docent zorgt dat er een veilige sfeer is en als de school dat belangrijk vindt. 

hoe is het nu? Gaat je zoon inmiddels naar school? 

@TO ik hoop dat je inmiddels een goede, veilige plek hebt voor je zoon 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.