Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zoon wordt gepest, groep 4


Marloes17 schreef op 11-10-2023 om 19:59:

[..]

Dat vermoeden begin ik nu wel te krijgen. Wellicht was het een poging om de boel weer rustig te krijgen. Dat de jongens elkaar beter leren kennen en het slaan zal als sneeuw voor de zon verdwijnen. Maar dat is dan echt een illusie omdat het geweld nu is verschoven naar andere kinderen toe. Treurig maar waar.

Ik was blij met haar bericht, maar ze heeft het wel even weer doen schudden in me hoofd. Hoezo weet jij van niets en waarom zou de directie dat op Parro zetten en me tot twee keer aan toe zeggen dat ze in gesprek is met ouders maar niet de inhoud kan delen. Ik denk niet dat een directrice zo kan liegen. Dat kwam er even niet in.

Ik kan niet wachten dat ik groen licht krijg en me zoon weer rustig ergens anders mag beginnen.

Ik zou er toch een telefoontje aan school aan wagen: of het klopt, dat de betrokken ouders van niks weten en dus niet door school op de hoogte zijn gesteld?

Marloes17

Marloes17

12-10-2023 om 08:11 Topicstarter

BritgetJones007 schreef op 12-10-2023 om 05:48:

[..]

Ik zou er toch een telefoontje aan school aan wagen: of het klopt, dat de betrokken ouders van niks weten en dus niet door school op de hoogte zijn gesteld?

Eerst even de overdracht 😉wil geen gedoe rondom de overplaatsing naar de nieuwe school.

AnnaPollewop schreef op 07-10-2023 om 18:50:

[..]

Terugmeppen is toch geen oplossing? Ten eerste moet hij maar net sterker zijn dan die andere jongen, dat elke pester eigenlijk een zwakke lafbek zou zijn die bij de minste tegenstand jankend afdruipt is een mythe. En ten tweede dwing je hem dan om geweld te gaan gebruiken terwijl hij dat helemaal niet wil, gewoon door hem in die positie te dwingen. School is toch geen vecht ring? ik vind dat altijd een raar advies. Als ik bij mijn baas klaag dat mijn collega mij slaat en hij zegt, nou sla maar terug hoor, dat zou toch ook raar zijn.

Nou, weet ik niet hoor. Terug meppen mochten ze bij mij altijd als gepaste reactie. Maar met ruzie of schoppen, slaan, meppen beginnen, dat mocht niet. Als de bullebak uit de klas iemand slaat en vervolgend een enorme knal voor z‘n kanis krijgt, laat die het volgende keer wel uit zijn hoofd is, toch? Als die bullebak goed bij zijn hoofd is. 

Marloes17 schreef op 11-10-2023 om 09:27:


Maar nou komt mijn verbazing 😳zij weet van niets heeft niet door wat er in de klas afspeelt en is ook nooit aangesproken door wie dan ook. Net iets anders dan wat er op Parro door de directie wordt verkondigd, maar ook wordt gezegd tegen ons, tijdens het gesprek.
Werkelijk waar zegt ze; ik heb geen idee het is maar dat de juf tussen neus en lippen door zegt. Hij zit thuis vanwege het pesten. Dat betekend dat ze dus geen overdracht maken van de ernstige incidenten. Dit komt omdat echt heel hard aan. Ik dacht dat op ze minst er gesprekken waren met ouders en kinderen.

Dat is de essentie van een slecht functionerende school. Ze functioneren niet alleen slecht naar jouw kind en naar jou maar ook naar andere kinderen en hun ouders. Het is dus niet persoonlijk. En precies dat raakt je in je hart. Maak je niets noemenswaardig mee, is het best mogelijk dat je niet door krijgt in hoeverre school niet functioneert. 

Philou schreef op 13-10-2023 om 12:56:

[..]

Nou, weet ik niet hoor. Terug meppen mochten ze bij mij altijd als gepaste reactie. Maar met ruzie of schoppen, slaan, meppen beginnen, dat mocht niet. Als de bullebak uit de klas iemand slaat en vervolgend een enorme knal voor z‘n kanis krijgt, laat die het volgende keer wel uit zijn hoofd is, toch? Als die bullebak goed bij zijn hoofd is.

Ah ja! Dag is de bullebak van onze school altijd gezegd "je mag terugslaan als een ander begint" wat de bullebak heel vrij interpreteert "hij kijkt me aan en begint dus mag ik meloen" of "we lopen in een smalle gang met een hele groep kinderen, ik blijf staan kind achter me botst daardoor op mij dus begint en ik mag slaan". Etc etc 

hoezo, per ongeluk tegen iemand aanbotsen is toch geen slaan?

Kikki39 schreef op 13-10-2023 om 16:46:

hoezo, per ongeluk tegen iemand aanbotsen is toch geen slaan?

Er zijn blijkbaar kinderen, vaak van het type pester, dat alles als aanleiding ziet. Een kind dat aankijken of langslopen al een reden vind om tegen een schedel te schoppen snapt het begrip per ongeluk waarschijnlijk ook niet. Die denken dan dat de ander dat expres deed en dus begon en dan mag je gaan meppen.

Ik snap het dat je je kind vrijbrief geeft om zichzelf te verdedigen, maar om dat nu als algemene regel in te voeren op school lijkt me geen goed plan.

Kikki39 schreef op 13-10-2023 om 16:46:

hoezo, per ongeluk tegen iemand aanbotsen is toch geen slaan?

Klopt maar dat is voor sommige kinderen niet uit te leggen althans ze begrijpen het wel maar ze willen gewoon aanleiding hebben.

het ging erom wat je je kind meegeeft. Als mijn kind dagelijks door een kind wordt gemept zal ik zeker zeggen dat hij een keer een flinke mep terug mag geven.

Kikki39 schreef op 13-10-2023 om 17:00:

het ging erom wat je je kind meegeeft. Als mijn kind dagelijks door een kind wordt gemept zal ik zeker zeggen dat hij een keer een flinke mep terug mag geven.

Ja, als ouder kun je een kind dat meegeven. Maar om als school dat als regel in te voeren, dat niet. Dan krijg je sowieso dat geweld onder voorwaarden mag en die voorwaarden, daar gaan met name de kinderen van wie je dat niet wil mee aan de haal. 

Kikki39 schreef op 13-10-2023 om 17:00:

het ging erom wat je je kind meegeeft. Als mijn kind dagelijks door een kind wordt gemept zal ik zeker zeggen dat hij een keer een flinke mep terug mag geven.

Heb ik ook weleens gedacht ja, en mijn vader heeft dat ook weleens tegen mij gezegd toen ik als kind weer eens gepest was. Weet wat het irritante is als gepeste ben je alleen de pesters zijn vaak met elkaar. En als sta je een op 1 en geef je een mep terug dan staat er binnen no time een groep in je heen die jou wel even in elkaar gaat meppen en anders is dat een dag later. 

Werkt het met een mep terug wel, dan is het waarschijnlijk niet echt pesten geweest maar gewoon een incidentje.

Decembermamma schreef op 13-10-2023 om 16:56:

[..]

Klopt maar dat is voor sommige kinderen niet uit te leggen althans ze begrijpen het wel maar ze willen gewoon aanleiding hebben.

En soms is dat al het uitstralen, zonder dat je stoer of agressief gedraagt, al voldoende om niet (meer) gepest te worden. Daarmee straal je een bepaalde zekerheid uit, die niet aan te leren is en ook niet uit te leggen maar die voel en zie je wel. 

Edit: dat is niet iedereen gegeven. En het is ook handig dat vanuit huis je steun krijgt om, mocht het nodig zijn dat je iemand een rotschop terug geeft, dat te doen. 

Mwoah, ik hoorde het ouders al op peuterspeelzaal zeggen: laat je niet slaan hoor, sla maar terug! 
Ik vind dat zo idioot, alsof peuters al echt slaan. Natuurlijk slaan ze soms wel, maar er moet ze gewoon geleerd worden dat dat niet de bedoeling is. Als we allemaal onze kinderen gaan leren maar terug te slaan, waar is het einde dan? 
Doe je kind dan op een zelfverdedigingssport of kunst. Of zoek iets anders waardoor zelfvertrouwen flink toeneemt. Geweld is nooit een oplossing. 

nou Pinokkio, als je kind van 10 jaar iedere dag terug komt van school dat hij geslagen is ben ik benieuwd wat je gaat zeggen, van mij mag je dan een keer terug meppen. Heb je "gepest" weleens gezien waar kinderen na school in elkaar worden gemept? Mijn dochter is pas in elkaar geslagen en heeft niks terug gedaan, van mij had ze die griet van alle kanten flink mogen klappen. Ze heeft er enorm veel last van.

Kikki39 schreef op 14-10-2023 om 11:44:

nou Pinokkio, als je kind van 10 jaar iedere dag terug komt van school dat hij geslagen is ben ik benieuwd wat je gaat zeggen, van mij mag je dan een keer terug meppen. Heb je "gepest" weleens gezien waar kinderen na school in elkaar worden gemept? Mijn dochter is pas in elkaar geslagen en heeft niks terug gedaan, van mij had ze die griet van alle kanten flink mogen klappen. Ze heeft er enorm veel last van.

Wat ontzettend rot voor je dochter!
Je kunt honderd keer zeggen dat een kind “mag” terugslaan maar dat gaat in een dergelijke situatie niets uitmaken. Bij dit soort geweld (want dat is het) gaat je lichaam over tot vechten, vluchten of bevriezen. Welke het is weet je pas als het gebeurt. Juist mensen die “bevroren” zijn voelen zich vaak ellendig, alsof ze medeschuldig zijn want ze hadden iets moeten doen. Dat is niet zo, de geweldpleger is schuldig. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.