Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
janneke

janneke

04-12-2008 om 13:15

Zoon(10) betrapt op stelen uit winkel

Hallo
IK heb mijn zoon, 10 jaar, betrapt, hij heeft de laatste tijd uit een winkel hierzo, pokemon plaatjes gestolen, en niet 1 keer, maar veel vaker.

Hij kwam deze week later uit school en ging direct naar boven om zijn"buit"op te bergen, maar ik kreeg argwaan en ben hem stiekum nagelopen. Zag dat hij wat opborg, vroeg hem wat het was, en hoe hij hier aan kwam. Hij bekende direct, maar ik zag toen veeel meer van die plaatjes. Hij had ze allemaal meegenomen uit die winkel , vertelde hij, beetje bij beetje.Dus structureel.
Wij zijn samen , met zijn portomonee, naar de winkel gegaan, plaatjes mee. Al met al was het € 127 . Daar schrok zoonlief ook van dat het zoveel was, de pakjes kosten € 4 per stuk. hij wist niet eens wat ze kostten.!!
Hij heeft alles zelf betaald, excuus aangeboden, enz.
Politie is hier nog in huis geweest dag later, daar schrok hij ook enorm van. Maar die wilden even hun gezicht laten zien, ze ondervragen zo'n jong kind nog niet, dat komt pas na 12 jaar, wel gaat mijn zoon , met goedkeuring van ons een traject in van "stop"dat komt voor de instantie "halt"
Heb ondertussen wel uitgelegd aan zoon, dat dit dus niet kan, en mag, hoe hij het zelf zou vinden dat als hij een winkel had en voor € 100 psv spullen zou kopen en weer verkopen ( hij is psv fan) en dat een dag later blijkt dat de helft van zijn investering weg iss. Ja dat snapte hij wel, hij kan ook niet vertellen waarom hij dit heeft meegenomen, vriendje deed het ook en al veeel langer, vorig jaar ook al.
Maar dat de politie hier kwam heeft enorme indruk achtergelaten bij hem, want hij schrok zich op dat moment een hoedje, en zijn lipje trilde. Maar ik vind het goede zaak dat ze dit doen, hoor.
Had het liefst gehad , dat hij bij die winkel nog iets kon doen, al was het alleen, maar vegen opruimen of zoiets, dat werkt volgens mij het beste.
Maar straf geven, ik weet het niet goed, wat ik ermee aan moet. We hebben bedacht, 1 week krantenknipsels verzamelen, met zulk soort zaken , en op groot vel plakken. Ik vind het belangrijkst dat hij aan het denken wordt gezet. En we hebben de tv uren verminderd, dat vind hij heel erg. Vooral in het weekend. Dat vind hij een echte straf. Ja wat moet je met zoiets...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Prada

Prada

04-12-2008 om 13:30

Vervelend, janneke

en naar mijn mening is het genoeg zo. Je hebt zo te lezen heel adequaat gereageerd: ik zou er nu een punt achter zetten.

Groet, Prada

Bikkel

Bikkel

04-12-2008 om 17:28

Precies

Ik sluit me geheel aan bij Prada. De boodschap voor jouw zoon is duidelijk, hij heeft al straf gehad, laat verder maar zo.

Supu

Supu

04-12-2008 om 18:34

Volgens mij goed gedaan

Volgens mij heeft hij heel goed door dat wat hij gedaan heeft niet kan. Goed gedaan, hoor (en wel heel vervelend, kan me voorstellen hoe je je voelt!)

Groetjes,

Supu

janneke

janneke

04-12-2008 om 19:37

Naïef?

Hoi

Ik weet het niet of het vriendje , ook de oorzaak was.

Misschien, misschien niet, mijn zoon is altijd erg gesloten en heeft net 1 op 1 sofa achter de rug. Hij wordt als beetje faalangstig betiteld, en daarom snap ik dit ook niet. Met Grote Mensen heeft hij beetje moeite hoe hij die moet benaderen, is dan verlegen en kijkt weg. Maar als je dan structureel iets steelt, is toch wel link, want dan krijg je toch met Grote Mensen te maken, als ze je snappen, ik denk dat hij naief is geweest, en absoluut niet aan de gevolgen, heeft gedacht. Ik sprak vandaag nog iemand, die vertelde dat een kind van 10 nog niet echt een .... heeft , weet zo even het woord niet meer,

Ulla

Ulla

04-12-2008 om 23:20

Geweten

(dat woord zocht je denk ik)

Marmar

Marmar

05-12-2008 om 04:25

Reactie

Ik denk dat in het traject 'stop' je zoontje wel voldoende benadrukt krijgt dat iets wegpakken zonder te betalen gelijk staat aan stelen.
Kinderen op de leeftijd van je zoontje weten best dat zoiets niet mag. Maar soms raken ze in de verwarring, bijvoorbeeld omdat een vriendje het ook doet. Dan wordt het ook wel erg verleidelijk. En als smoes 'iets meenemen wat ze toch niet missen want 'ze' hebben er heel veel en ik niet' - dat klinkt heel anders dan 'stelen'.
Een beetje geweten heeft je zoontje tenminste al. Hij laat zien dat hij wel door had dat-ie fout bezig was (maar om eoa reden er niet mee kon stoppen). Dat komt dus wel goed met 'm. Maar hoe zit dat nu met dat vriendje? Gaat die nu vrolijk en ongehinderd door?
Overigens kunnen het behalve 'vriendjes' ook ouders (van vriendjes?) zijn die zelf zaken in winkels stelen, die kinderen een slecht voorbeeld geven. Ik heb het vaak zien gebeuren in supermarkten en kledingwinkels. Tja, dan vraag ik me wel eens af wat zulke ouders dan aan hun ook aanwezige kinderen meegeven?

janneke

janneke

07-12-2008 om 16:52

Vriendje ook

Toen ik in de bewuste winkel was, heeft mijn zoon de naam van vriendje doorgegeven , en die moet nu evenals mijn zoon ook nu naar STOP
Dit is een instantie die komt voor HALT.
Nadat we uit de bewuste winkel waren , ben ik naar vriendje's ouders geweest en daar doorgegeven , dat hun zoon daar ook gestolen had, en dat zijn naam daar opgeschreven was en doorgegeven zou worden aan politie.
B. Bedankt voor je verhaal. Ik hoop dat het voor mijn zoon nu de kous af is. Volgende week dinsdag worden we op politiebureau verwacht voor STOP. Zie HALT op google.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.