Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
San

San

09-06-2009 om 20:37

Zoonlief van 6 en lekkende piempel

Mijn zoontje wordt bijna 6 en heeft vaak ongelukjes. Vandaag 2 op school! Een tijd geleden probeerde we hem te laten schamen maar de laatste tijd proberen we het met negeren maar het interesseert hem niet. Hij zegt gewoon dat zijn piemel het niet goed doet en dat hij daar een keer voor naar de dokter moet! Het spreekt bijna voor zich dat hij snachts ook nog nooit droog is geweest. In het weekend laat ik hem wel eens in zijn pyzama lopen om te kijken hoe lang hij dat volhoudt, nou daar loopt hij rustig de hele dag in.
Als het zo doorgaat is hij straks in de brugklas nog niet droog. Wat kan ik doen om hem te helpen? Want als we alleen zijn dan vindt hij het wel erg en wil hij heel graag van zijn luiers en ongelukjes af.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tango

Tango

09-06-2009 om 21:24

Wat zou kunnen helpen

Is hem een tijdje op vaste tijden naar het toilet laten gaan, een soort van plas-schema. Zeker als hij er zelf ook vanaf wil moet hij daarvoor te motiveren zijn. Hij zou dan bijvoorbeeld ieder uur moeten gaan. Ook op school kun je dit schema voortzetten, even overleggen met de juf of meester of die wil helpen.
Verder vind ik het helemaal niet zo'n gek idee om naar de huisarts te gaan. Misschien is er inderdaad wel een medisch probleem en kan hij er echt niets aan doen.
Dat stukje over die pyjama snapte ik trouwens niet helemaal. Bedoel je dat hij dan in een natte pyjama loopt de hele dag?
Ik moest trouwens wel even lachen om de titel van je draadje. Piempel klinkt wel grappig, ik dacht even dat jullie het echt zo noemden....

Niet teveel reageren

Ik heb pas een artikel gelezen in een blad (weet alleen niet meer welk blad, ik vermoed J/M). Dat artikel ging over een jongen van 7 die steeds in zijn broek plaste. Het advies was om toch eerst contact op te nemen met de huisarts om medische oorzaken uit te sluiten. Vervolgens was het zaak om zo min mogelijk drama te maken van het broekplassen. Dus als er weer een ongelukje was (die jongen had er meerdere per dag) dan zei moeder "vervelend, ga maar even schone kleren aantrekken". Verder werden er geen woorden aan vuil gemaakt. Het werkte bij die jongen heel erg goed. Het plassen was toch een manier van aandacht vragen.

Maar eerst dus naar de huisarts.

Juulia

Bekend

De mijne heeft het ook. Ik denk dat hij te laat naar de wc gaat, want als hij thuis is dan heeft hij er een stuk minder last van. Hij gaat vaak pas naar de wc als hij echt niet meer kan ophouden. Dus hem geregeld op de wc zetten zoals eerder geopperd, werkt bij ons goed. Nog lekkerder: hij heeft ook vaak remsporen alvorens de grote druk. Ik heb wel eens gelezen op internet over kinderen die altijd hun plas ophouden, ook als er geen plas is. Die voelen niet zo goed het verschil tussen wel of niet moeten plassen op een gegeven moment, met als gevolg, druppels, ongelukjes en dus ook remsporen.
Ook 's nachts hier geen droge billen. Zucht. Komt ooit wel goed. Ja, inderdaad misschien pas tegen de brugklas, dan zullen ze zich zo langzamerhand misschien wel een beetje beginnen te schamen. Nog een jaartje of 6 dus

O ja

Ik schrijf dit dus, maar ik ben trouwens ook eerst naar de huisarts gegaan om iets als bijvoorbeeld een blaasontsteking uit te sluiten.

Sjillie

Sjillie

11-06-2009 om 09:26

zou inderdaad ook even bij de huisarts langs gaan. Als blijkt dat het geen lichamelijke oorzaak heeft kun je verschillende methodes uit proberen, maar met geregeld naar de wc sturen kun je nu al beginnen.

Is je zoon te snel klaar op de wc (gaat hij zitten en gelijk weer staan "ik hoef niet") dan kun je hem een boekje of iets mee geven of een ander spelletje wat hij op de wc kan doen (moet hij wel zittend plassen.)

Misscchien werkt zo'n richt sticker anders wel: zo'n sticker die je in de wc kan plakken waar mannen hun plasstraal op kunnen richten, misschien maak je het dan wel erg leuk voor je zoon om op de wc te gaan plassen.

Maar kijk ook eens waarom je zoon niet naar de wc gaat. Waarom houd hij het zolang op?
Mijn zoon heeft toen hij ruim 4 was een tijd lang steeds in zijn broek gepoept omdat hij niet op de wc durfde te gaan zitten omdat hij bang was dat er spinnen uit de wc kwamen die hem zouden opeten. Nu is jouw zoon een stuk ouder als mijn zoon in die tijd, maar je weet niet wat vrienden onder elkaar opgejut hebben.

Enne....mijn zoon is nu net 7 en draagt ook nog een nachtluier, nachtzindelijk is toch anders dan overdag. mijn zoon slaapt gewoon zo vast dat zijn hersenen het seintje van volle blaas niet krijgt.

Gr Sjillie

Hij geeft het zelf al aan...

...afspraak maken bij huisarts dus!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.