Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zoontje (4) is zindelijk maar wil alleen in luier poepen

Dendy Pearson

Dendy Pearson

11-01-2014 om 13:41

Er zijn kinderen die erg van drama houden. Ik heb er zelf zo eentje en dan is even flink doorpakken soms wel een manier om iets op te lossen. Maar er zijn vast ook kinderen waarbij het probleem dan groter wordt.

en dat

Is nou precies waarom er nooit maar 1 antwoord is op een probleem. Een oplossing moet passen bij het kind èn bij de ouder(s), en dan nog is het soms een gok. Dat je achteraf denkt: hm, dat had ik anders aan moeten pakken...
Ik heb dan ook altijd moeite met mensen die erg stellig zijn in het 'zo moet je dat doen!'. Altijd fijn als iets bij jouw kind (of kinderen) werkt, maar het zegt weinig over hoe het bij een ander kind zal uitwerken. Volg je gevoel, is mijn tip. En als dat gevoel even 'kwijt' is, doe dan even een stapje terug en neem vooral de tijd. Beter dan allerlei rigoureuze maatregelen toe passen die niet bij jou en niet bij je kind passen. Heel veel problemen gaan namelijk ook nog eens vanzelf over...

40 jaar geleden

Ik zag dat bij de familie van mijn ex in het land van herkomst. Inderdaad zijn sommige kinderen zindelijk met 2 jaar. Gewoon vanzelf, rijp genoeg, goed gefaciliteert door de omgeving. De meesten kunnen dat echter gewoon echt niet.
Wat er dan gebeurt is dat iedereen het kind zindelijk verklaart en de rest anders verklaart. Heeft het kind een ongelukje dan heeft het teveel suiker gegeten. Of het is zo stom geweest om niet op tijd naar de wc te gaan. Of het was teveel in beslag genomen door spelen. Of het doet het expres om aandacht te trekken of om ouders te pesten. Gelukkig heb ik daar geen scenes gezien om een kind te dwingen het zelf op te ruimen. Maar het was natuurlijk gewoon onzin en het ondermijnt het zelfvertrouwen van een kind.
http://www.ouders.nl/artikelen/alles-over-zindelijk-worden

Rafelkap

Rafelkap

12-01-2014 om 13:58

leesvoer voor bird

"Wie heeft er op mijn kop gepoept?" lijkt me leuk leesvoer voor je zoontje.

guera

guera

12-01-2014 om 15:24

klopt jaina

Daar waar dat kan kan dat soms goed zijn. Maar met poepen is dat vrij lastig. Ik hield het 5 dagen vol haar geen luier te geven. Zij nog langer met niet poepen. Toen waren we verder van huis. Hoe ga je doorzetten met poepen? Ze was totaal verstopt jankend vd buikpijn. Voor hetzelfde geld was ze bang geworden om uberhaupt te poepen. Met andere dingen wel doorgepakt waar andere kinderen na 2 x janken van zwemles gehaald werden bijvoorbeeld. Maar goed das echt per kind zo verschillend

Mijn schoonmoeder

was er ook erg trots op dat haar kinderen rond 2 jaar zindelijk waren. Zij had een potje, dat was vastgetimmerd op een houten plaat, met een tuigje er aan. Kinderen werden na elk eet- en drinkmoment in het tuigje vastgezet op het potje, tot ze hun ding hadden gedaan.
Nadat ze dit ook bij mijn kind had gedaan tijdens het oppassen, heb ik haar vriendelijk doch dringend gevraagd dit nóóit weer te doen.

Het gros van de kinderen wordt toch redelijk vanzelf zindelijk, zonder dat je er veel mee bezig hoeft te zijn. Hoe normaler je het houdt, hoe makkelijker het vaak gaat.
Maar zoals altijd zijn er uitzonderingen die de regel bevestigen.
Bij het knulletje uit de openingspost lijkt me het probleem al redelijk vergevorderd, misschien is het een idee om eens de huisarts om advies te vragen? ALs je kind een obstipatie ontwikkeld omdat hij zijn ontlasting ophoudt, ben je al snel een heel eind verder van huis.
Veel succes met deze lastige situatie.

Tigress

Tigress

13-01-2014 om 11:52

Gat in luier

Mijn oudste (autistisch) had hetzelfde. Feitelijk zindelijk zijn maar niet op de wc willen. Het heeft best strijd opgeleverd eer ik hem zover had om met luier aan op het toilet te willen gaan. Toen heb ik stiekem een gat in de luier gemaakt en deze terug in het pak gedaan. De eerst volgende keer gedaan alsof ik een nieuwe pakte.
Toen hij ontdekte dat er iets in de toiletpot was beland en het helemaal niet had gemerkt was het echt een enorme opluchting. Vanaf dat moment geen probleem meer geweest.

ff zo

ff zo

13-01-2014 om 15:26

eerder zindelijk

ik vind dat 'men' veeeel te laat begint met zindelijkheidstraining. als je voor het 2e jaar begint heb je ook geen gezeur met angsten etc. Overigens is dit geen verwijt naar de vraagstelster.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

13-01-2014 om 21:27

tja ff zo

Dat kan wel leuk wezen, maar als je een kind hebt wat echt niet wil, dan houdt het gewoon op. Mijn zoontje werd zindelijk toen hij 3.5 was zowel voor plassen als poepen tegelijk en was er toen aan toe. En soms hebben ze een beetje extra hulp nodig, en dat moet je dan per kind uitvissen, elk kind is anders. Dochter was met 2.5 jaar zindelijk, om vervolgens met 3.5 weer een terugval te krijgen, en dat bleef in golfbewegingen gaan. En nog. Inmiddels lijkt er wat 'aan de hand' te zijn (niks ernstigs overigens) en lopen we in het ziekenhuis. Dus tja, vroeg trainen kan, spelenderwijs, maar wel als je kind dat ook wil. Pushen heeft namelijk geen enkele zin.

En voor de vraagstelster: kan je zoontje zelf aangeven wat hij lastig / naar vindt of is dat moeilijk voor hem om te verwoorden? Mijn zoontje vond de wc een tijdje eng (bang erin te vallen? we hadden geen wcbrilverkleiner), toen hebben we het potje weer neergezet en dat ging goed. En in de zomer rondlopen in zwembroek/onderbroek heeft heel goed geholpen. Of je moet 'pushen' of juist moet wachten, kun je zelf denk ik het beste aanvoelen. ik heb ook een vrij 'bang' jochie en als we in alles hadden gewacht dan hadden we misschien nu nog gewacht. Lastige is alleen dat je het soms niet weet, want soms moet je het echt uit hemzelf laten komen. Nou ja, ik geloof niet dat het heel helpend commentaar is...sorry! Succes in elk geval, als hij 15 is, poept hij vast niet meer in zijn luier!

Sneeuwitje

macchia

macchia

13-01-2014 om 21:57

Jasam

"
40 jaar geleden

was het heel normaal dat een kind van 2 gewoon zindelijk was.
Dan had je het echt wel gehad met luiers uitspoelen, en vaak de tweede in de luiers er al achteraan.
...en dan eentje van 4 die met opzet op de grond poep?
Ik ben duidelijk van een andere generatie."

Sja 40 jaar geleden kwam de melkboer ook nog aan de deur. We leven in 2014 inmiddels en hebben ander inzichten. Een kindje van 4 die uit angst op de grond poept het zelf op laten ruimen vind ik pure mishandeling. Mijn stiefvader liet mijn broertje 40 jaar geleden ook zijn eigen kots opruimen als hij moest kotsen van klontjes of vellen in de pap met dezelfde redenatie als jou. Weten de ouders die hun kind aan je toevertrouwen ook hoe je denkt en handelt? Ik krijg er echt de rillingen van....

Fiorucci

Fiorucci

14-01-2014 om 18:14

40 jaar geleden

....zette men een kind elk uur op een pot, en dan zei men dat een kind zindelijk was. Kwestie van definitie. Tegenwoordig betekend zindelijk dat een kind zelf voelt dat het moet, en dit dan uit zichzelf op tijd doet op de plek die daarvoor bestemd is. Volgens de huidige definitie waren kinderen dus beslist niet vroeg zindelijk 40 jaar geleden...

Onzin over 40 jaar geleden

Ik ben van 50 jaar geleden. En ik ben nooit met dwang op de pot gezet, ben daarbij ook nooit vastgebonden, al helemaal niet elk uur.

Ik had wel katoenen luiers meestal, want wegwerpluiers zaten op een rol waar je stukken van af moest knippen, en die waren peperduur.

Ik was iets na mijn tweede zindelijk. Net als mijn eigen twee kinderen, 35 en 39 jaar later. Geen verschil met vroeger.

Een kind van 4 zou ik zelf geen luier meer geven. Ik zou gewoon zonder mopperen kleding verschonen. Maar luiers? Sorry, die verkopen ze niet voor kinderen die al 4 zijn. Pak is leeg, luiers zijn op, verzin maar iets anders. Ik vind een kind dat in een luier poept niet zindelijk, ook al weet het wanneer het poept. Bij zindelijk zijn hoort wat mij betreft ook dat je je behoefte doet op de daarvoor bestemde plaats.

Bij een kind van 4 dat zo doet lijkt een bezoekje aan de huisarts me wel op z'n plaats. Want of het nou door iets medisch komt, of door angst...er moet wel iets aan gedaan worden.

och

Ik vind een kind zindelijk als het echt zelf naar de wc gaat. Een kind wat op een potje gaat en dan weer geholpen moet worden met afvegen en met de kleren enz. vind ik niet zindelijk. Die kan nog maar 1 deel van het truukje.
Ik heb er weinig voor gedaan om mijn kinderen te 'trainen', en ze waren dan ook allemaal vrij laat (rond de 3 en een half) pas zindelijk. Maar dan ook wel meteen ècht zindelijk, inclusief afvegen, kleren aan en uittrekken, handen wassen, doortrekken enz.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-01-2014 om 20:42

Nou Jippox

Mijn zoon van 5 is echt wel zindelijk. Maar die wil ik nog graag even helpen met billen afvegen, anders wordt het best een bende. En ik moet hem er vaak nog aan herinneren dat hij zijn handen moet wassen.

Voor de rest ben ik het met je eens. Ik vind een kind ook pas zindelijk als het zelf op tijd naar de wc gaat. Dat geldt ook voor nachtzindelijk, als een kind om 11 uur nog uit zijn bed moet worden gehaald voor een plas is het wmb niet nachtzindelijk.

Bird

Bird

14-01-2014 om 20:56 Topicstarter

Dank voor jullie tips!

Dank jullie wel voor jullie reacties!

Mijn zoontje is zeker al zindelijk vanaf zijn derde jaar (mijn definitie is kunnen voelen en aangeven wanneer je moet en controle hebben om het eventueel op te houden of te laten gaan). Maar wanneer hij poept, is dat dus in zijn luier. En omdat hij oprecht heel bang is voor de wc, en (nog) niet kan uitleggen waarom dat zo is, zal ik hem zeker niet dwingen maar langzaam begeleiden tot hij het zelf kan. Want ik begrijp ook dat obstipatie op de loer kan liggen anders, en dan zijn we nog verder van huis.

En het boek over de mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft is een van onze favorieten.

Ik ben van plan om inderdaad met luier aan eerst in het wc-hokje te laten poepen, dan met luier aan op de wc-pot, en dan een gat in zijn luier. Langzaam aan. En wellicht ook de poep samen in de wc kieperen en samen uitzwaaien. Heel fijn deze tips van andere ouders.

Veel dank voor het meedenken!

Hanne.

Hanne.

14-01-2014 om 21:02

verhalen vertekenen

Dat een kind niet op de WC wil poepen is niet ongebruikelijk. Dat een kind echt in paniek raakt lijkt mij wel een issue. Ik zou kijken of je er achter kan komen wat daar speelt. (al dan niet met hulp).

Verder levert mijn n=1 onderzoek op dat

1) verhalen van vroeger vertekenen. Volgens de verhalen was ik een 9 ponds kind en was ik met mijn 1e jaar zindelijk. Volgens het door mijn moeder nauwkeurig ingevulde babyboek was ik 4050 gram en met 23 maanden zindelijk

2) katoenen luiers niets uitmaken. Mijn oudste, met katoenen luiers was met 29 maanden overdag en met 8 jaar 's nachts zindelijk. De jongere kinderen die geen katoen om de billen kregen waren zowel overdag als 's nachts eerder zindelijk.

3) de jongste het vroegste zindelijk is.

4) Volgens de definitie van Jippox mijn kinderen pas zindelijk werden toen ze naar school gingen. Pas toen gingen ze hun eigen billen afvegen. Op 2 jarige leeftijd waren de armen te kort om bij de billen te komen

Fiorucci

Fiorucci

15-01-2014 om 14:16

dirksmama

Heb ik het ergens over vastbinden of dwang? Je fantasie gaat op de loop.

Niet mijn fantasie fio

Maar de schoonmoder van Felix.

ff zo

ff zo

25-01-2014 om 16:54

eh, ik ben 43

dus zoooo ouderwets ook niet...

oude stempel

stel dat een kind van vier jaar met opzet op de vloer poept, dan vind ik het zeker niet vreemd dat hij het zelf mag opruimen. Als een kind dat op zich al een tijd niet meer in de broek poept en dat zonder aanleiding zomaar doet (biijvoorbeeld omdat het 'geen tijd' had om naar de wc te gaan, dat hebben we wel eens meegemaakt), dan mag een kind ook zelf opruimen. Natuurlijk alles wel een beetje in verhouding tot wat een kind kán, een kleuter laat je natuurlijk niet een half uur de vloer boenen tot het weer helemaal fris is. Het gaat om het principe, dat het kind begrijpt dat wat hij doet niet de bedoeling is.

Waar denk ik het verschil in zindelijk worden met vroeger ook wel in zit: vroeger hadden mensen (huismoeders) meer tijd om een kind in de gaten te houden en inderdaad wat vaker op de pot te zetten. Mijn eerste kind was laat zindelijk (3,5 jaar overdag, 4 jaar 's nachts) omdat ik wel wat anders te doen had dan een kind dat uit zichzelf niet bereid was om op het potje te gaan zindelijk te maken. (drukke tijd met studie, verhuizing, tweede kind) Pas toen hij begreep dat hij niet naar school kon als hij niet zindelijk was, heeft hij zelf(!) een datum bepaald en vanaf die dag was hij zo goed als zindelijk. Dus als de omstandigheden anders waren geweest hadden we hem vast sneller zindelijk gehad. De tweede was voor zijn 3e zindelijk, dag en nacht. Puur omdat er meer tijd en aandacht voor was om hem zindelijk te krijgen. En ik geloof ook wel dat sommige verhalen van vroeger wat worden geromantiseerd, maar ik heb ook wel eens een kindje van 20 maanden meegemaakt dat echt zindelijk was. Dus het kan wel. Met jonge zindelijke kinderen heb je misschien nog wel wat vaker ongelukjes.

Bij ons

Hoi, ik heb niet alle reacties gelezen, dus misschien is mijn tip al genoemd. Wat ik deed was dat mijn zoontje in eerste instantie, zittend op de wc in de luier mocht poepen. Opstapje onder de voetjes.
Toen hij daaraan was gewend, knipte ik een gat in de luier, zodat de poep zelf kon beslissen, of hij in de luier wilde blijven of in de wc wilde vallen. Door de grootte en de plek van gat, bepaalde eigenlijk ik dat.
Nu zullen er mensen zijn die dit te overdreven vinden. Maar toen ik mijn kind geen luiers wilde geven als hij moest poepen, hield hij het op. Maar liefst 11 dagen! Ik kan je verzekeren dat dat lang is. En na die 11 dagen gaf ik hem graag weer een luier.
Terwijl dit speelde had mijn zoontje, die overigens 4 was toen, fysiotherapie speciaal voor kinderen en dit kwam toen ook te sprake. Zij heeft de tip "gat in luier" toegejuichd en vaak geadviseerd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.