Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zoontje haalt "verkeerd" adem. Wat te doen?

Ik loop ergens tegenaan en ik merk dat het mij te veel energie gaat
kosten omdat ik me er zorgen over maak en geen oplossing zie.
Sinds een paar weken haalt mijn zoontje van 6 jaar op bepaalde momenten opeens vaak en
heel diep adem. Het lijkt het beetje op hyperventileren als ik erover
lees al is meteen een labeltje plakken niet mijn bedoeling. In het
begin zei ik er niets van. Ten eerste omdat ik dacht dat het vanzelf
wel over zal gaan en ten tweede omdat ik denk dat iets wat te veel
aandacht krijgt, kan groeien. Maar nu het blijft, heb ik het gevoel
dat ik er toch wat mee moet. Ik benoem het nu ook soms bij zoontje
maar merk dat dat soms juist averechts werkt. Hij klaagt de laatste
tijd ook herhaaldelijk over hoofd- en buikpijn en ik heb gelezen dat
dit ook hierdoor kan komen. Dus ik maak me eigenlijk een beetje
zorgen en weet even niet hoe ik dit het beste aan kan pakken. Ik heb
het gisteren met man besproken en die bagatelliseert het tot nu toe.
Vindt dat ik het te groot maak en neemt het nog niet serieus. Ik heb
hem duidelijk gemaakt dat ik iets misschien kleins voor wil zijn dat
het groter wordt. Mijn gedachten gaan nu uit naar geen aandacht meer
aan geven en kijken of het vanzelf weer afneemt, juist wel benoemen
en actief richten op een goede ademhaling of hulp zoeken om eventueel
ook te achterhalen waar dit opeens vandaan komt. Tips en/ervaringen
zijn welkom!


Er bestaat ademtherapie voor kinderen met astma. Vraag aan je huisarts of zoek een ceasar therapeut.
Alternatief: blokfluitles of zangles.

ik zou de huisarts op de hoogte stellen en laten weten dat je je zorgen maakt.

Geen idee wat je kunt doen, maar zelf heeft hij er geen last van blijkbaar? Als je bijvoorbeeld met mij over ademhaling begint te praten, raak ik me er bewust van en word ik inderdaad benauwd. (nu al, terwijl ik er alleen maar over schrijf)
Wat gebeurt er als hij rent en speelt met zijn ademhaling, gaat dat gewoon goed, dan is er misschien helemaal niets aan de hand. Of anders is misschien iets van kinderyoga met hem gaan doen?  Of eventueel toch een keer even langs de huisarts, als je je zorgen maakt.

Ik zou contact opnemen met de huisarts voor advies.

Ik haalde vroeger ook verkeerd adem. Ik moest naar de logopedist. Daar een tijd ademhalingsoefeningen gehad en toen ging het wel goed.
Dus inderdaad even langs de huisarts

Elmie

Elmie

02-11-2021 om 09:57 Topicstarter

_Anoniem_ schreef op 02-11-2021 om 09:07:

Geen idee wat je kunt doen, maar zelf heeft hij er geen last van blijkbaar? Als je bijvoorbeeld met mij over ademhaling begint te praten, raak ik me er bewust van en word ik inderdaad benauwd. (nu al, terwijl ik er alleen maar over schrijf)
Wat gebeurt er als hij rent en speelt met zijn ademhaling, gaat dat gewoon goed, dan is er misschien helemaal niets aan de hand. Of anders is misschien iets van kinderyoga met hem gaan doen? Of eventueel toch een keer even langs de huisarts, als je je zorgen maakt.

Hij heeft er geen last van in de zin van dat hij er zelf mee zit maar heeft er dus volgens mij wel klachten van (hoofdpijn en buikpijn). Hij heeft het vooral als hij even niets doet of juist als hij iets inspannends doet. Als hij bijvoorbeeld knutselt, lijkt hij er niet mee bezig te zijn en wordt het minder.

Maar wat jij omschrijft, ben ik dus ook bang voor. Dat hij zich er juist meer bewust van wordt en het juist erger wordt.

En dat heb ik vooralsnog ook een beetje met de huisarts. Ook dan wordt er nadruk op gelegd.

Maar misschien leg ik het toch voor aan de haptonome waar ik zelf kom en heeft zij misschien adviezen.

Ga naar de huisarts! Man had dit vroeger ook en daar is toen niets mee gedaan. Resultaat: man heeft zichzelf een compleet onnatuurlijke manier van ademen aangeleerd (chronische hyperventilatie) waardoor hij het vrijwel altijd benauwd heeft, slecht slaapt en een verhoogde bloeddruk heeft. 
Daarnaast is het ook altijd raadzaam om te testen op astma, want als het dat is en het wordt niet behandeld kan er longschade ontstaan

dan

dan

02-11-2021 om 10:10

Elmie schreef op 02-11-2021 om 09:57:

[..]

Hij heeft er geen last van in de zin van dat hij er zelf mee zit maar heeft er dus volgens mij wel klachten van (hoofdpijn en buikpijn). Hij heeft het vooral als hij even niets doet of juist als hij iets inspannends doet. Als hij bijvoorbeeld knutselt, lijkt hij er niet mee bezig te zijn en wordt het minder.

Maar wat jij omschrijft, ben ik dus ook bang voor. Dat hij zich er juist meer bewust van wordt en het juist erger wordt.

En dat heb ik vooralsnog ook een beetje met de huisarts. Ook dan wordt er nadruk op gelegd.

Maar misschien leg ik het toch voor aan de haptonome waar ik zelf kom en heeft zij misschien adviezen.

Dat lijkt me wel verstandig, dan kan de haptonome je misschien gerust stellen of je toch het advies geven met je zoontje naar de huisarts te gaan. 

Elmie

Elmie

02-11-2021 om 10:18 Topicstarter

MoederBarberin schreef op 02-11-2021 om 10:08:

Ga naar de huisarts! Man had dit vroeger ook en daar is toen niets mee gedaan. Resultaat: man heeft zichzelf een compleet onnatuurlijke manier van ademen aangeleerd (chronische hyperventilatie) waardoor hij het vrijwel altijd benauwd heeft, slecht slaapt en een verhoogde bloeddruk heeft.
Daarnaast is het ook altijd raadzaam om te testen op astma, want als het dat is en het wordt niet behandeld kan er longschade ontstaan

Oef, ik schrik wel van je berichtje. Dat is de andere kant inderdaad. Iets waarvoor ik me dus zorgen maak. En nu speelt het nog maar kort en is het misschien sneller op te lossen.

Bah, ik vind dit echt lastig. Ook omdat ik mij alleen in mijn zorgen voel staan en dus ook in het zoeken van een oplossing. Man is ook bang dat ik er iets psychisch van wil maken maar ik heb hem gezegd dat het mij daar niet om gaat. Dat ik dit niet te lang op zijn beloop wil laten en wil zoeken naar een oplossing.

Elmie

Elmie

02-11-2021 om 10:19 Topicstarter

dan schreef op 02-11-2021 om 10:10:

[..]

Dat lijkt me wel verstandig, dan kan de haptonome je misschien gerust stellen of je toch het advies geven met je zoontje naar de huisarts te gaan.

Ja ik ga contact met haar opnemen! Ik twijfel alleen nog of ik dat gelijk doe of een paar dagen wacht. Man zou opletten op zoontje omdat hij het tot nu toe niet vaak gezien heeft (ziet zoon alleen 's avonds een uurtje en heeft er gewoon minder oog voor). Het voelt fijner om hem achter me te hebben staan als ik contact opneem. Aan de andere kant zit het mij hoog en wil ik zo snel mogelijk advies....

Elmie schreef op 02-11-2021 om 10:18:

[..]

. Dat ik dit niet te lang op zijn beloop wil laten en wil zoeken naar een oplossing.

Je doet er heel goed aan hoor om actie te ondernemen! 

Bel je huisarts en bespreek het? Ik snap dat je niet gelijk langs wil gaan, maar even bellen kan ook toch?

Elmie

Elmie

02-11-2021 om 10:52 Topicstarter

Yastra schreef op 02-11-2021 om 10:32:

Bel je huisarts en bespreek het? Ik snap dat je niet gelijk langs wil gaan, maar even bellen kan ook toch?

Helemaal waar of ik ga eerst alleen even langs. Bij ons krijg je dan de assistente die het doorgeeft aan de huisarts en ik vertel het liever rechtstreeks.

Maar ga dit eerst met man bespreken. Wil open blijven naar hem toe.

Je zou het nog kunnen proberen te filmen als het weer eens gebeurt (zonder dat je zoontje het opmerkt). Dan kun je dat ook aan de huisarts laten zien. 

Elmie

Elmie

02-11-2021 om 11:08 Topicstarter

Liefkleingeitje schreef op 02-11-2021 om 11:03:

Je zou het nog kunnen proberen te filmen als het weer eens gebeurt (zonder dat je zoontje het opmerkt). Dan kun je dat ook aan de huisarts laten zien.

O dat is wel een goede tip!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.