Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
karin

karin

03-02-2009 om 23:47

Zoontje wordt 5 in april: twijfel over versnelde zwemles!

Ons zoontje wordt 5 in April en mag dan direct beginnen met zwemles!
Ik las nu dat er ook versnelde lessen waren van 2,5 u
lijkt mij ideaal vooral omdat ons zoontje ook al over voetbal praat(ik dacht eerst versnelde zwemles en daarna op voetbal),maar doordat hij nu al regelmatig moe van school komt,lijkt het mij dat het te vermoeiend voor hem is 2,5 uur zwemmen,het voordeel is dat hij dan sneeler zijn diploma heeft(waarschijnlijk)en eerder op voetbal kan!
Maar de reguliere zwemlessen die zijn 1 u per week(heb woensdagmiddag als voorkeursdag aangegeven of evt. zaterdag en dat lijkt me gewoon wat relaxter voor 'm!
Alleen nu blijkt dat hij in Augustus ook op zaterdag kan voetballen(trainen alleen van 10 tot 11u)),natuurlijk nog wat meer spelen met de bal,maar mij lijkt zwemles en voetbal ook weer teveel,dus ik zal eerst eens zwemles afkijken en als het goed gaat ,kan hij nog een proeftraining meedraaien met voetballen!
Wie heeft er ervaringen dat zijn/haar kind ook op zwemles zit en een sport erbij doet(van 5 jaar),of vinden jullie je kindje ook nog te jong en hebben jullie ook zoiets van maak eerst de zwemles maar af!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mijn dochter

wordt in juni 5. Ze begint nu over 2 weken met zwemles (op woensdag), wel die van 1 uur. Ik vind 2,5 uur echt te lang voor zo'n kleintje. En zoals je al zegt komt ie nu al moe uit school, dus daar zou ik sowieso niet voor kiezen.

Mijn dochter zit op zaterdag nog op dansles van 09.30-10.15 uur, dat duurt dus 3 kwartier en ik vind het zo wel goed. Dan heeft ze toch 2 keer per week haar sport en ze houdt nog genoeg tijd over voor andere dingen.

groetjes van Charlotte

ayla

ayla

04-02-2009 om 09:35

Hier

Heeft dochter 2 zwemlessen van een half uur per week. Dat vinden ze bij onze zwemschool fijner werken. Ze zwemt op maandag en donderdagavond om half zeven. Daarnaast heeft ze op maandagmiddag om kwart voor vier jazz dance. Die maandag is soms wel even rennen, niet zo voor haar maar meer voor ons omdat je snel naar huis moet, eten klaar en dan door naar zwemles. Ze heeft er geen last van, maar dat komt eigenlijk ook omdat ze het zwemmen gewoon erg leuk vind en het voor haar echt iets leuks is en niet iets verplichts

judiths mama

judiths mama

04-02-2009 om 16:55

Versneld, hoe snel zakt het weer weg...

Mijn idee is dat kinderen die langer doen over hun diploma, beter hun uithoudingsvermogen opbouwen. Er zijn kinderen die met schoolzwemmen alweer aardig hun zwemtechnieken zijn verloren. Maar dat ligt er ook maar net aan hoeveel je zelf nog privé gaat zwemmen met de kinderen.
Ik ben niet zo'n voorstander van versneld zwemmen.

Ervaring

Mijn kinderen zijn 4 en 5 jaar oud en gaan nu 1 middag in de week na een lange dag school naar zwemles. De les duurt 2 uur en tussendoor pauzeren ze met wat drinken en een 'zwemkoek'. Ook ik was vooraf bang dat het teveel zou zijn, ook omdat ze ook nog 3 dagen in de week naar de BSO gaan. Gelukkig vinden ze het geweldig. Ze zijn helemaal teleurgesteld als de les is afgelopen. Voordeel is wel dat het niet zozeer een versnelde cursus is, maar dat ze het juist wat rustiger aan doen. Ik heb dus niet de illusie dat ze sneller hun diploma halen door de 2 uur les, maar wel dat ze het op een leuke manier met veel speeltijd doen... Kortom, bij ons is zwemles een hobby geworden. Ik ben wel benieuwd hoe lang het gaat duren, want het is geen goedkope hobby...

Inge M

Inge M

04-02-2009 om 21:28

Gewoon zwemles op woensdag zetten

dan kan hij voetballen op zaterdag. Dat gaat toch prima.
Als hij langer op de wachtlijst moet omdat je alleen op woensdag wilt, dan lijkt me dat geen probleem.
Versnelde zwemles zou ik niet doen. Hier kan het alleen als kinderen al in badje 2 zitten (dus kunnen drijven en watervrij zijn), dan is versnelde les mogelijk in de vakanties.

Nivea

Nivea

04-02-2009 om 22:57

Hier...

Hier hadden wij hetzelfde uitgangspunt. Maar hij kon pas met 5,5 jaar op zwemles, je bent minimaal een jaar bezig met A en ik wilde ook dat hij B zou halen. En iedereen gaat met 6 jaar op voetbal (veel kinderen zelfs al met 5). Wij zijn dus gewoon begonnen met zwemmen en een half jaar later ging hij op voetbal. Net zoals bij jou; een uurtje op zaterdag. Een training door de week zag ik niet zitten. Maar een uurtje zwemles en een uurtje voetbal op zaterdag gaat prima. Ik geloof trouwens niet echt in versnelde zwemlessen. Ja, misschien heb je het iets eerder. Maar wat zijn nou een paar maanden op een mensenleven? Ik vond het belangrijkste dat hij het gewoon leuk vond en dat er uiteindelijk een diploma kwam. Twee-en-een-half uur zwemmen lijkt me veel te lang voor die kleintjes. Na een half uurtje tot 45 minuten is de concentratie helemaal weg. Bovendien ebt het sneller weg als je het sneller leert. Moet je nog iedere week zwemmen met je kind om het bij te houden.

karin

karin

04-02-2009 om 23:22

Heb wel 5 km verderop voor zwemles gekozen is 1 u per week en in

Bedankt voor de reacties,ik heb wel gekozen voor een zwembad 5 km verderop(is nog te doen)omdat hij dan 1 uur per week zwemles heeft en in ons eigen dorp is het 2 keer 35 minuten,dat vond ik niet zo fijn!
Maar ik denk dat ik hem aanmeld voor voetbal,want hij mag een maand mee proeftrainen dus dan kunnen we altijd nog zien ofdat hij het echt leuk vindt!
Want de scouting lijkt me ook wel wat voor'm,maar hij mag zelf kiezen,ik ga'm niet dwingen,maar manlief heeft het druk met zijn werk en heeft al aangegeven zaterdags in de toekomst weinig met wedstrijden mee te gaan,maar daar heb ik geen moeite mee,vind ik zelfs leuk om te kijken!

Beginnen 1 keer in de week

Ik zou gewoon beginnen met 1 keer in de week. Als hij er aan toe is om 2,5 uur te zwemmen kun je altijd ovestappen. Al sje kind feeling heeft met het zwemmen kan het dan sneller gaan met meer uren maar als hij die feeling nog niet heeft is het alleen jammer van je geld.

Mijn zoon is met 5 begonnen, eerst met 4 geprobeert maar toen was hij er niet aan toe dus gewoon een jaar gewacht. Mijn dochter is met 4 begonnen en ging heel goed! Al hebben ze het diploma vaak wel sneller als ze al wat ouder zijn als ze starten (6 jaar beginnen gaat sneller dan 4). Maar voor mij ligt de prio anders. Ze zwom al iedere week en ik wil dat het bijgehouden wordt al doet ze er nu en jaar janger over. Maar goed het kan ook dat ze het goed oppakt als op 4 jarige leeftijd en dan kan het ook snel gaan.

Mamvantwee

Mamvantwee

05-02-2009 om 14:22

Wachten

Elk kind is anders, maar ik heb juist de reacties op dit forum (in andere zwemlesdraadjes) ter harte genomen en laat mijn dochter nog een half jaar wachten met zwemles. Ze wordt volgende maand 5, en ze was opeens aan de beurt op de wachtlijst en zou al deze week kunnen starten. Maar ik heb aangegeven om te wachten tot minimaal oktober.

Waarom? Omdat mijn dochter zwemmen wel heel erg leuk vindt, maar ze naar mijn idee nog niet de kracht heeft en de motivatie om echt te leren zwemmen. Ze poedelt graag. Maar is ook erg bangig aangelegd. En een klein kind leer misschien wel zwemmen, maar kan het spontaan niet weten als het in de sloot valt. Dus wat is dan de winst...

Vroeg zwemmen

Ik heb met mijn kinderen al gezwommen vaanf baby af aan. Mijn dochter is nu dan 4 en dan houd ouder/kind zwemme op. wordt verwacht dat ze doo stromen naar regulier zemles of even wachten tot ze zo oud zijn. Bij ouder/kind zemmen wordt kinderen aangeleerd hoe ze boven moeten komen en zich zelf redden, kant vast pakken en dergelijke. Dat is een mooie start voor hem om inderdaad te leren hoe ze moeten reageren in water. En dat leren ze vanaf het moment dat ze zich afsluiten zodat ze geen water binnen krijgen als baby tot 4 jarige leeftijd poedelen.

Dat is voor zich redden in het water heel belangrijk. Als ene kidn dat niet geleerd heeft is dat een stap extra met zwemles. Mijn dochter is officieel te jong om te zwemmen bij de zwemschool waar ze zit maar mocht wel meteen al een groep (terwijl er vooral 5-6 jarigen in zitten) verder omdat ze kan drijven en erg water vrij is. De kracht zal ze moeten ontwikkelen en dat kan wel weer langer duren (ook door ander elichamelijke problematiek) maar ik vind het niet erg om wat langer door te betalen. Ik vind het belangrijker dat ze haar vaardigheden behoud die ze nu heeft.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.