Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zorgen over dochter

Ik lees al een tijdje mee, eerste topic omdat ik merk dat ik hier niet uitkom.

Mijn dochter van 6 zit sinds vorig jaar op haar huidige school. Ze zit nu in groep 3. Ze heeft helaas erg weinig aansluiting in de klas. Op advies van de school hebben we haar een sociale vaardigheidstraining laten doen. Ik vind het lastig om te weten of dit effect heeft gehad omdat ze buiten school best leuk met andere kinderen omgaat en we thuis eigenlijk ook geen problemen met haar hebben. Feit is wel dat ze in de klas een beetje een buitenbeentje is. Er zijn best wel wat groepjes waar ze niet tussenkomt. Ze heeft wel andere meiden uitgenodigd maar wordt dan niet teruggevraagd, behalve bij één ander meisje. Als ouder vind ik het ook best lastig om contact te leggen met andere ouders – het is een zeer multiculturele school en veel ouders spreken geen Nederlands.

Haar schoolresultaten zijn ook niet super. Lezen had ze bijv. onvoldoende op haar laatste rapport. Juf denkt dat ze meer kan dan ze laat zien maar weet ook niet waarom het er in de klas niet uitkomt. Ik ben zelf leesmoeder en zie dat ze in ieder geval op hetzelfde niveau leest als andere kinderen in de klas. Ze is nu thuis een boek aan het lezen dat AVI M6 is dus ik geloof wel dat ze het kan. Maar ze heeft weinig zelfvertrouwen – voor haar laatste rapport moest ze opschrijven waar ze goed in was en ze gaf aan nergens goed in te zijn. Dat vind ik echt heel moeilijk om te zien.

Verder laat de school weten dat ze prikkelgevoelig is (ben ik overigens zelf ook) en ze heeft soms ook emotionele buien. Ook gaat ze soms op de grond zitten. Op advies van de school hebben we breed onderzoek aangevraagd, hiervoor staat ze op de wachtlijst. IB’er heeft aangegeven dat ze kenmerken ziet van autisme.

Vandaag was ze best verdrietig toen ze thuiskwam uit school. Ze hebben in de klas ‘complimentenweek’ waarbij de kinderen uit de klas voor elkaar complimenten op moeten schrijven. Zij was het enige kind in de klas wat geen compliment gekregen had. Op zo’n moment breekt mijn hart en ik wil morgen wel even graag vragen aan de juf hoe dit zit.

Wat zouden we kunnen doen om haar te helpen? Ik denk soms dat ze beter tot haar recht zou komen op een andere school maar omdat we nog wachten op het onderzoek vind ik het nu wel een lastig moment.

Misschien een beetje warrig verhaal – krijg het zelf ook niet helemaal op een rijtje.



Ik lees best wat zorgelijke dingen. Je dochter heeft geen aansluiting in de klas, maar wel met kinderen buiten school. Die boze/emotionele buien kunnen best komen doordat ze zich buitengesloten voelt. Wat je schrijft komt niet heel sociaal over. 
Opdracht; je moet alle kinderen een compliment geven en dat niemand dan wat leuks over haar kan vertellen. Dat doet heel veel pijn, zeker op die leeftijd. Ze voelt zich niet gezien en niet gehoord door haar klasgenoten. En blijkbaar grijpt de juf dan niet in.
En dan zou het aan haar liggen en moet zij naar sova-training?
Als je zo behandeld wordt, ben je op school bezig met overleven, niet met leren. Als er zo'n groot gat zit tussen de resultaten thuis en op school is dat ook een punt van zorg. 

Ik zou serieus overwegen of je haar nog vijf jaar op deze school in deze klas wil laten aanmodderen. En ik ben normaal niet zo snel van het roepen 'wissel maar van school' bij het eerste het beste wat je niet aanstaat, maar ik lees te veel zorgpunten waar niks mee gedaan wordt behalve de oorzaak bij het kind neerleggen. Zelfvertrouwen en eigenwaarde zijn heel belangrijk. Dit soort ervaringen kunnen dat echt beschadigen. 

mijn dochter is perfectionistisch en faalangstig en liep daarop vast, frustratie, negatieve spiraal, emotionele buien.  Ze heeft hulp gehad van de schoolmaatschappelijk werker (via ib-er). Dat heeft haar zelfvertrouwen een boost gegeven en ze zit lekkerder in haar vel. Ze was wel iets ouder (groep 5).

Ik zou ook een andere school in overweging nemen, omdat je dochter weinig aansluiting heeft, maar de juf daar niet op in speelt. Voorbeeld van geen compliment krijgen vind ik echt dat juf een steek heeft laten vallen. Er is altijd iets aardigs over iemand te zeggen, dat is ook een leerdoel van complimentendag. Kan bijv ook zijn : je hebt mooie schoenen of kan goed dansen.

MamaE schreef op 13-04-2023 om 20:56:

Ik lees best wat zorgelijke dingen. Je dochter heeft geen aansluiting in de klas, maar wel met kinderen buiten school. Die boze/emotionele buien kunnen best komen doordat ze zich buitengesloten voelt. Wat je schrijft komt niet heel sociaal over.
Opdracht; je moet alle kinderen een compliment geven en dat niemand dan wat leuks over haar kan vertellen. Dat doet heel veel pijn, zeker op die leeftijd. Ze voelt zich niet gezien en niet gehoord door haar klasgenoten. En blijkbaar grijpt de juf dan niet in.
En dan zou het aan haar liggen en moet zij naar sova-training?
Als je zo behandeld wordt, ben je op school bezig met overleven, niet met leren. Als er zo'n groot gat zit tussen de resultaten thuis en op school is dat ook een punt van zorg.

Ik zou serieus overwegen of je haar nog vijf jaar op deze school in deze klas wil laten aanmodderen. En ik ben normaal niet zo snel van het roepen 'wissel maar van school' bij het eerste het beste wat je niet aanstaat, maar ik lees te veel zorgpunten waar niks mee gedaan wordt behalve de oorzaak bij het kind neerleggen. Zelfvertrouwen en eigenwaarde zijn heel belangrijk. Dit soort ervaringen kunnen dat echt beschadigen.

Ik sluit me hier helemaal bij aan. Dit klinkt niet als de plek waar ze tot haar recht komt. In plaats van tijd steken in allerlei onderzoeken zou ik eerst kijken of een andere school niet beter bij haar aansluit.

MamaE schreef op 13-04-2023 om 20:56:

Ik lees best wat zorgelijke dingen. Je dochter heeft geen aansluiting in de klas, maar wel met kinderen buiten school. Die boze/emotionele buien kunnen best komen doordat ze zich buitengesloten voelt. Wat je schrijft komt niet heel sociaal over.
Opdracht; je moet alle kinderen een compliment geven en dat niemand dan wat leuks over haar kan vertellen. Dat doet heel veel pijn, zeker op die leeftijd. Ze voelt zich niet gezien en niet gehoord door haar klasgenoten. En blijkbaar grijpt de juf dan niet in.
En dan zou het aan haar liggen en moet zij naar sova-training?
Als je zo behandeld wordt, ben je op school bezig met overleven, niet met leren. Als er zo'n groot gat zit tussen de resultaten thuis en op school is dat ook een punt van zorg.

Ik zou serieus overwegen of je haar nog vijf jaar op deze school in deze klas wil laten aanmodderen. En ik ben normaal niet zo snel van het roepen 'wissel maar van school' bij het eerste het beste wat je niet aanstaat, maar ik lees te veel zorgpunten waar niks mee gedaan wordt behalve de oorzaak bij het kind neerleggen. Zelfvertrouwen en eigenwaarde zijn heel belangrijk. Dit soort ervaringen kunnen dat echt beschadigen.

TO gaat morgen vragen aan de juf hoe het zit met die complimenten, dat lijkt me verstandig om te doen. Het is groep 3, de kinderen zijn 6-7 jaar. Is het allemaal gemeen bedoeld of wisten ze simpelweg niks te zeggen of TO's dochter omdat ze misschien erg stil is en ze niet goed weten hoe ze met haar om moeten gaan, zijn nog erg jong. Maakt het niet minder verdrietig voor TO's dochter maar checken hoe iets gegaan is kan geen kwaad. Vreemd dat een juf niet ingrijpt, maar kinderen vertalen het thuis soms ook anders.

De ib-er heeft aangegeven kenmerken van autisme te zien, en er komt een onderzoek, dat afwachten is wenselijk zeker als TO overweegt over te stappen naar een andere school. Dat kun je gerichter zoeken naar een school die aan haar ondersteuningsbehoefte kan voldoen.

Dat het buiten school met andere kinderen wel gaat is heel fijn maar is natuurlijk in een compleet andere setting en tijdsduur. Dat is geen bewijs dat het per definitie aan de school / klas ligt. 

TO, je dochter zit nu in groep 3 en sinds vorig jaar op deze school. Ze is dus als ik het goed begrijp eerder gewisseld van school; hoe ging het op de vorige school?

Bosanemoon

Bosanemoon

13-04-2023 om 22:14 Topicstarter

Gingergirl schreef op 13-04-2023 om 21:45:

[..]


TO, je dochter zit nu in groep 3 en sinds vorig jaar op deze school. Ze is dus als ik het goed begrijp eerder gewisseld van school; hoe ging het op de vorige school?

 Hiervoor zat ze niet op school want we woonden in het buitenland. Ze zat daar wel op kdv en dat ging minder goed - veel emotionele buien. Ze verveelde zich daar heel erg. 

Ik zou haar niet midden in 't schooljaar van school plukken, maar wel op zoek gaan naar een andere school voor volgend schooljaar. Dit nog 5 jaar wordt hem niet.

Het verhaal van deze school kan je meenemen.
Testen kunnen via een andere school ook gebeuren.
Kan je bij / voor de inschrijving gelijk nagaan hoe ze staan tegenover een kind met een mogelijk iets grotere zorg-vraag.

Het kan ook zijn dat er op een andere school net geen of minder testen nodig zijn. Of dat ze eerst willen afwachten wat ze daar laat zien.

Ik vind dat de juf de 'complimenten opdracht' niet goed heeft begeleid.
Ze had het zo kunnen organiseren dat elk kind 3 complimenten krijgt. Door op het opdracht formulier een naam te zetten en dat geven in de klas en elk kind een andere naam te geven. Dat te bereiden en te signaleren als er bij een kind geen compliment staat. En dan mee te helpen 3 leuke complimenten te bedenken.

Ik vind dit zo sneu voor jou dochter en zo onnodig. Ik kan mij voorstellen dat je dochter hier van erg ontdaan is en dat jij hier ook verdrietig van wordt.

Is het een empatisch persoon  die juf? Wat zei de juf er zelf over?

Zo te lezen komt er al voldoende op jullie af met die onderzoeken in het vooruitzicht. Dan zou het fijn zijn dat je kind het wel leuk heeft op school, maar dat lees ik niet. Dit is wel een voorwaarde om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. 
Dus buiten die onderzoeken om, wat biedt school jullie dochter om zich te kunnen ontwikkelen?
Het leest alsof het voor haar geen fijne omgeving is...

Bosanemoon

Bosanemoon

14-04-2023 om 08:44 Topicstarter

Bedankt voor jullie reacties, het helpt me zeker om te lezen dat ik in mijn twijfels over de school niet overdrijf. Man heeft vanochtend de juf gesproken over de complimenten; juf gaf aan dat ze misschien niet goed had opgelet en dat ze vandaag nog een keer de oefening zouden doen en dat ze het dan in de gaten ging houden. Tja. 

heb je overwogen om van school te veranderen?

Bosanemoon

Bosanemoon

14-04-2023 om 08:51 Topicstarter

Paimon schreef op 14-04-2023 om 08:46:

heb je overwogen om van school te veranderen?

Sinds een paar weken denk ik daarover na. Maar omdat ze op de wachtlijst staat voor een onderzoek vind ik het wel een lastig moment om over te stappen. Ik heb het gevoel dat een andere school ook niet per se zit te wachten op een kind wat misschien extra ondersteuning nodig heeft… Maar heb ook het gevoel dat als we het onderzoek afwachten we erg laat zijn om iets te regelen voor het nieuwe schooljaar. Aan de andere kant is het mij ook niet duidelijk wat de huidige school zou doen met de resultaten van het onderzoek dus ook niet gezegd dat het daarna ineens beter wordt. 

wat de huidige school gaat doen met de resultaten kun je al naar vragen. Waarschijnlijk gaan ze niks concreets zeggen maar het nut van het onderzoek zit er natuurrijk wel in dat er daarna iets mee gedaan wordt. Ik zou dus zeker vragen wat voor aanpassingen er evt mogelijk zijn. 
Je kunt wel informeren bij andere scholen. Ik kan me ook wel voorstellen dat een andere school wat afwachtend is ten opzichte van een kind die onderzocht gaat worden. 


Wat vind je er eigenlijk van dat er onderzoek komt. Sta je daarachter? 

duizel schreef op 14-04-2023 om 08:56:

wat de huidige school gaat doen met de resultaten kun je al naar vragen. Waarschijnlijk gaan ze niks concreets zeggen maar het nut van het onderzoek zit er natuurrijk wel in dat er daarna iets mee gedaan wordt. Ik zou dus zeker vragen wat voor aanpassingen er evt mogelijk zijn.
Je kunt wel informeren bij andere scholen. Ik kan me ook wel voorstellen dat een andere school wat afwachtend is ten opzichte van een kind die onderzocht gaat worden. Wat vindt je er eigenlijk van dat er onderzoek komt. Sta je daarachter?

Dat vraag ik mij ook af, heb je zelf ook het idee dat er iets aan de hand is? Of is het vooral de school die dit nu denkt. 

een overstap is niet zomaar geregeld, daar gaan echt weken overheen omdat de school uitgebreidag/kan Bekijken of ze het kind op hun school aan willen nemen. Ik heb ergens gehoord dat er een deadline is van 15 mei maar weet niet of dit klopt  dit zei in iedergeval de directeur van onze school destijds.
Je kunt wel andere scholen benaderen natuurlijk en overleggen over die onderzoeken. Wat ik destijds met mijn kind heb gedaan is de onderzoeken zelf regelen via de gemeente omdat ik geen vertrouwen in de school had en het gevoel had dat ze een instantie zouden inschakelen die sws aan hun kant zou staan, oftewel beïnvloed worden door wat de school vind. Ik wou onafhankelijk onderzoek. Misschien kunnen dit overwegen en dit meenemen/bespreken bij een nieuwe school.

Mijn dochter kreeg op die leeftijd ook sociale vaardigheidstraining op school aangeboden omdat ze 'niet zo goed in de groep lag'. Ik heb dat geweigerd want ik had het gevoel dat frustraties dieper zaten dan alleen omgangsvormen en gedrag. Ik ben zelf met haar naar een speltherapeut gegaan. Dat heeft goed uitgepakt. Zelf ben ik daar ook begeleid en heb ik handvatten gekregen om hiermee om te gaan. Dat heeft mij ook geholpen in het contact met de school. Mijn dochter kwam daar graag en ze kreeg veel positieve aandacht, ze speelden echt samen en ze herinnert zich niet dat ze hulp nodig had ofzo (nu volwassen).
Dat de juf haar 'vergeet' in zo'n complimentenronde is echt onvergeeflijk. Eerst soc vaardigheden laten trainen en dan zoiets flikken, dat kan gewoon echt niet. Alleen al daarom zou ik een andere school overwegen, en wel heel snel.
Zorg dat je dochter veel positieve aandacht krijgt, dat is echt heel erg nodig.

Oh ja, en wacht nog maar even met testen op autisme vanwege overprikkeling. De school is even niet aan de beurt om iets te roepen lijkt me.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.