Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zwemles


Zelf ben ik altijd van mening geweest dat de belangrijkste vraag is: als mijn kind door het ijs zakt, van een boot valt of anderszins te water raakt, blijft het dan lang genoeg boven zodat er hulp kan worden ingeroepen? Is het antwoord ja, dan zou daarmee voor mij voldoende zijn bereikt en dan kan het kind van les af.

Maar ik heb dan ook zelf alleen maar A. Evenals man en zoon. Alleen dochter heeft het hele ABC plus nog een of ander aanvullend certificaatje (A op zwemles, de rest met schoolzwemmen). Iedereen hier kan zich redden in het zwembad en zal zich waarschijnlijk kunnen redden bij onverhoopt te water raken. Of dat dan met een mooie schoolslag is, zal ons verder een zorg zijn. Vergeet ook niet dat een kind door simpelweg te groeien vaak ook steeds beter/efficiënter gaat zwemmen, eenvoudig omdat ze groter en sterker worden.

Temet schreef op 15-09-2022 om 10:48:

 Vergeet ook niet dat een kind door simpelweg te groeien vaak ook steeds beter/efficiënter gaat zwemmen, eenvoudig omdat ze groter en sterker worden.

Kind is al 8. Dat gaat op voor een kleuter van 4.

Niet alle volwassenen zwemmen goed en efficënt alleen maar omdat ze ouder zijn. Er zijn er genoeg die dat niet kunnen en die niet snappen of geleerd hebben wat ze met hun armen en benen moeten doen om vooruit te komen. Ik zou daar dus niet op vertrouwen.

Ysenda schreef op 15-09-2022 om 10:43:

[..]

omdat A opleid tot onder toezicht kunnen zwemmen in een overzichtelijk zwembad

B is dat ze dat kunnen in een zwemhel zwemparadijs, en pas bij C zijn ze zo ver dat ze dat echt veilig zijn in een zwembad en rustig buitenwater.

Wij lieten ze pas los bij zwemvaardigheid 3, en daarna voor het zwemmen in zee pas na de aanvullende zee-zwem cursus.

Nou dit heeft de zwemlessenverkoper jou wijsgemaakt hoor   

En zwemmen in zee is voor niemand verstandig en ze weten het gevaar van de zee prima, ik woon pal aan zee

Ysenda schreef op 15-09-2022 om 10:43:

[..]

omdat A opleid tot onder toezicht kunnen zwemmen in een overzichtelijk zwembad

B is dat ze dat kunnen in een zwemhel zwemparadijs, en pas bij C zijn ze zo ver dat ze dat echt veilig zijn in een zwembad en rustig buitenwater.

Wij lieten ze pas los bij zwemvaardigheid 3, en daarna voor het zwemmen in zee pas na de aanvullende zee-zwem cursus.

Haha waar haal je deze kolder vandaan?

Miepjecody schreef op 15-09-2022 om 11:58:

[..]

Haha waar haal je deze kolder vandaan?

De koker van het nationaal zwemdiploma. 

Maar ik moet zeggen dat dit echt wel afhankelijk is van het kind. Heb dus een keer vrijgezwommen en daar zwom een kind met a diploma (in een gewoon zwembad) ineens met heel veel moeite langs de stroomversnelling toen ik haar beetpakte klemde ze zich helemaal tegen me aan. Meisje was 5 en dus erg jong en dan snap ik wat ze bedoelen met het abc gebeuren. 

Heb vooral afgelopen jaar bij de snorkel lessen van mijn zoon ook een paar kinderen voor a zien lessen die al flink wat ouder waren. De opgelopen wachtlijsten hebben ervoor gezorgd dat kinderen die anders zouden zijn gestart als ze een jaar of 8 waren (er zijn ouders die dit bewust doen of vanwege eisen voor subsidies) die nu pas waren gestart als ze al een jaar of 10 waren. Die zwommen al de kleintjes met gemak de baan uit, even de techniek beheersen en het gaat prima. Met die kleintjes gaat het puur om de kracht.

Decembermamma schreef op 15-09-2022 om 12:03:

[..]

De koker van het nationaal zwemdiploma.

Maar ik moet zeggen dat dit echt wel afhankelijk is van het kind. Heb dus een keer vrijgezwommen en daar zwom een kind met a diploma (in een gewoon zwembad) ineens met heel veel moeite langs de stroomversnelling toen ik haar beetpakte klemde ze zich helemaal tegen me aan. Meisje was 5 en dus erg jong en dan snap ik wat ze bedoelen met het abc gebeuren.

Heb vooral afgelopen jaar bij de snorkel lessen van mijn zoon ook een paar kinderen voor a zien lessen die al flink wat ouder waren. De opgelopen wachtlijsten hebben ervoor gezorgd dat kinderen die anders zouden zijn gestart als ze een jaar of 8 waren (er zijn ouders die dit bewust doen of vanwege eisen voor subsidies) die nu pas waren gestart als ze al een jaar of 10 waren. Die zwommen al de kleintjes met gemak de baan uit, even de techniek beheersen en het gaat prima. Met die kleintjes gaat het puur om de kracht.

Nee hoor, daar staat echt niet dat je met A onder toezicht moet zwemmen 

Bij mijn dochter hield ik inderdaad ook toezicht toen ze A had, en dat had niet te maken met niet goed kunnen zwemmen, maar alles met haar formaat. Of beter, het gebrek daaraan. Ik weet niet meer hoe oud ze was toen ze A haalde, 5 of 6 denk ik, maar ik voorzag dat ze opzij geduwd zou worden in een zwembad vol grotere kinderen. Maar dat zou niet anders zijn geweest als ze toen al haar C had gehad.

Toen zoon afzwom voor zijn A was hij aan de late kant en bij hem zag je echt dat hij puur door zijn leeftijd het makkelijker zou halen. Ik meen dat hij 8 was, en inderdaad was hij (natuurlijk) een stuk sneller aan het eind van het bad dan die ukkies van 5. 

Miepjecody schreef op 15-09-2022 om 12:06:

[..]

Nee hoor, daar staat echt niet dat je met A onder toezicht moet zwemmen

niet onder toezicht MOET zwemmen, wel dat dit het niveau is waar ze voor opleiden. Een zwemdiploma is uberhaubt niet verplicht in NL, je kunt alleen zonder wel uitgesloten worden voor activiteiten.

Op de middelbare school van zoon was het kei hard: geen diploma laten zien, niet alleen zeggen maar ook tonen, dan ga je op het brugklaskamp niet mee naar het zwembad en mag je gewoon niet mee naar wateractiviteiten. 

RaSa

RaSa

15-09-2022 om 13:10 Topicstarter

Evaluna schreef op 15-09-2022 om 10:20:

Maar als ze een jaar schoolzwemmen heeft gehad en daar haar A heeft gehaald, dan is dat voor mijn begrippen erg snel hoor!
Mijn kinderen hebben er met 2x 30 min / 1x 45 min per week echt langer overgedaan. Zonder hobbels als TOS of ADHD.

Toen ze bij schoolzwemmen begon zat ze bij haar eigen zwemles al in het diepe bad waar ze voor het eerst zonder drijfmiddelen zwemmen. Het is dus niet zo dat ze daar zonder ervaring begon.

RaSa

RaSa

15-09-2022 om 13:17 Topicstarter

Omdat Engeltje toch wel een punt had dat het qua kosten misschien op de langere termijn helemaal niet zoveel scheelt heb ik toch maar een aanvraag gedaan. Ben heel benieuwd wat de kosten voor priveles zijn maar ben bang dat ik van m'n stoel ga vallen. Wel bij het zwembad gedaan waar ze schoolzwemmen heeft gehad. Daar hoeft ze dus alleen nog maar B- en C te doen.
Gelukkig vindt ze zwemmen overigens nog wel heel leuk. Zwemles niet echt omdat ze daar verplicht d'r banen moet trekken. Alleen het duiken en onderwater zwemmen vind ze ook op zwemles geweldig en vraagt dan continue aan de leraar of ze nog een keer mag. Maar gewoon voor de lol blijft ze gelukkig fantastisch vinden.

RaSa schreef op 15-09-2022 om 13:17:


Gelukkig vindt ze zwemmen overigens nog wel heel leuk. Zwemles niet echt omdat ze daar verplicht d'r banen moet trekken. 

Die banen zullen blijven want dat zit in de eisen.

Alleen het duiken en onderwater zwemmen vind ze ook op zwemles geweldig en vraagt dan continue aan de leraar of ze nog een keer mag. 

Hier gebruikten de docenten dat juist: als jullie nu dit doen gaan we zo dat doen. Met als ultieme beloning natuurlijk dat de zwemleraar met kleren aan ook door het gat ging.

Ysenda schreef op 15-09-2022 om 13:05:

[..]

niet onder toezicht MOET zwemmen, wel dat dit het niveau is waar ze voor opleiden. Een zwemdiploma is uberhaubt niet verplicht in NL, je kunt alleen zonder wel uitgesloten worden voor activiteiten.

Op de middelbare school van zoon was het kei hard: geen diploma laten zien, niet alleen zeggen maar ook tonen, dan ga je op het brugklaskamp niet mee naar het zwembad en mag je gewoon niet mee naar wateractiviteiten.

Dat staat zo niet op de site, en dat is ook niet hoe het was met mijn kinderen.

Ysenda schreef op 15-09-2022 om 13:05:

[..]

niet onder toezicht MOET zwemmen, wel dat dit het niveau is waar ze voor opleiden. Een zwemdiploma is uberhaubt niet verplicht in NL, je kunt alleen zonder wel uitgesloten worden voor activiteiten.

Op de middelbare school van zoon was het kei hard: geen diploma laten zien, niet alleen zeggen maar ook tonen, dan ga je op het brugklaskamp niet mee naar het zwembad en mag je gewoon niet mee naar wateractiviteiten.

Hier helaas het tegenovergestelde, hele klas mocht met een survival activiteit in groep 6 bepaalde activiteiten niet doen omdat 2 kinderen geen diploma hadden. 

Ysenda schreef op 15-09-2022 om 10:43:

[..]

omdat A opleid tot onder toezicht kunnen zwemmen in een overzichtelijk zwembad

B is dat ze dat kunnen in een zwemhel zwemparadijs, en pas bij C zijn ze zo ver dat ze dat echt veilig zijn in een zwembad en rustig buitenwater.

Wij lieten ze pas los bij zwemvaardigheid 3, en daarna voor het zwemmen in zee pas na de aanvullende zee-zwem cursus.

Precies

Eisen Nationaal Zwemdiploma A

Met het behalen van het Nationaal Zwemdiploma A laat je kind zien een basisconditie te hebben en de basisvaardigheden te beheersen om op een veilige manier te bewegen en te recreëren in een zwembad zonder attracties. Je kind kan zich redden als het onverwacht in het water valt. Zwemdiploma A is de opstap naar Zwemdiploma B en het complete Zwem-ABC.

Eisen Nationaal Zwemdiploma B

Met het behalen van het Nationaal Zwemdiploma B laat je kind zien een goede conditie te hebben en de vaardigheden te beheersen om op een veilige manier te bewegen en te recreëren in een zwembad met attracties, zoals een (wildwater)glijbaan,
een golfslagbassin en een stroomversnelling. Je kind kan zich goed oriënteren boven en onder water. Zwemdiploma B is de tussenstap naar het complete Zwem-ABC.

Eisen Nationaal Zwemdiploma C

Met het behalen van het Nationaal Zwemdiploma C laat je kind zien een zeer goede conditie te hebben en de vaardigheden te beheersen om op een veilige manier te bewegen en te recreëren in een zwembad met attracties en in open water zonder stroming of grote golfslag, zoals recreatieplassen en bredere sloten/vaarten (behalve in de zee). Met het Zwemdiploma C heeft je kind voldaan aan de Nationale Norm Zwemveiligheid.



Evaluna schreef op 15-09-2022 om 10:20:

Maar als ze een jaar schoolzwemmen heeft gehad en daar haar A heeft gehaald, dan is dat voor mijn begrippen erg snel hoor!

Snel? Opgeteld heeft ze dus al vier jaar les!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.