Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zwemles


Miepjecody schreef op 15-09-2022 om 11:58:

[..]

Haha waar haal je deze kolder vandaan?

Zie hierboven, het zwemabc. Hoezo is dat kolder? https://www.allesoverzwemles.nl/nationale-zwemdiplomas/zwem-abc/

Aiden schreef op 15-09-2022 om 13:46:

[..]

Zie hierboven, het zwemabc. Hoezo is dat kolder? https://www.allesoverzwemles.nl/nationale-zwemdiplomas/zwem-abc/

Dat staat er dus niet, dat je nog onder toezicht moet.

Miepjecody schreef op 15-09-2022 om 13:48:

[..]

Dat staat er dus niet, dat je nog onder toezicht moet.

Klopt maar als een kind boven op de jouwe springt is het rustige zwembad zonder attracties in 1 klap een zwembad met een heel heftige attractie. Sommige kinderen kunnen er tegen (ik weet nog dat mijn toen 6 jarige zoon rustig boven kwam en doorzwom toen het hem overkwam en de badmeester daarna de puber toch echt even op de kant zette) anderen raken gelijk in paniek.

Miepjecody schreef op 15-09-2022 om 13:48:

[..]

Dat staat er dus niet, dat je nog onder toezicht moet.

oh het ging je om dat stukje.

Miepjecody schreef op 15-09-2022 om 13:48:

[..]

Dat staat er dus niet, dat je nog onder toezicht moet.

jij bedoeld onder toezicht van een ouder of zo, ik bedoel met toezicht dat van zwembadpersoneel.

Ysenda schreef op 15-09-2022 om 13:59:

[..]

jij bedoeld onder toezicht van een ouder of zo, ik bedoel met toezicht dat van zwembadpersoneel.

Ook dat staat er niet. Er staat dat je kunt zwemmen in een overzichtelijk zwembad. Dat kan ook op een camping zijn zonder toezicht. ( of je dat wil is uiteraard aan de ouder zelf)

Ik vind het vreemd dat ze haar die verkeerde schoolslag laten blijven zwemmen.
TOS en ADHD is weliswaar lastig, maar niet iets motorisch, dus in principe zou ze gewoon een normale schoolslag moeten kunnen leren. En blijkbaar kan ze dat ook, als er iemand de hele tijd naast staat om aanwijzingen te geven.
Ik geloof niet dat ze perfect zwemt. Zo'n halfslachtige schoolslag is niet perfect. Een goede techniek is belangrijk omdat je dan efficiënter kunt zwemmen; je houdt het langer vol en het kost minder energie.
Het lijkt er op dat het dus geen 'niet kunnen' is maar 'niet doen'. Kun je je dochter er ook op wijzen dat ze bezig moet zijn met zichzelf en niet met alle andere kinderen?
Met vrij zwemmen zijn er ook allemaal andere mensen en van alles te doen. Het is belangrijk om zwemslagen bij te houden. De schoolslag is de basis, dat zou ik goed geautomatiseerd willen hebben. Anders valt ze na de lessen waarschijnlijk ook snel weer terug naar de oude gewoonte.

Bij jonge kinderen en kinderen die net kunnen zwemmen is het sowieso nodig om toezicht te houden. In een zwembad dieper dan 1.40 meter is toezicht van een gediplomeerde badmeester ook verplicht. Maar die moet op alle mensen letten, niet specifiek alleen maar op jouw kind. Dus als ouder heb je daar ook een taak in.
Mijn vraag voor stoppen met zwemles zou zijn; stel, ze wordt uitgenodigd voor een zwemfeestje. Zou je haar dan laten gaan? Zwemt ze daarvoor goed genoeg?

Wij hebben onze dochter van zwemles afgehaald na het behalen van haar A diploma. Hier heeft ze 2 jaar over gedaan. Ze heeft adhd. Ze kan super goed zwemmen, maar maakte de oefening niet af. De zwemleraar liet haar al langere tijd meezwemmen met het groepje voor b, omdat dat een kleiner groepje was en dus minder prikkels. De zwemleraar gaf ons groot gelijk en begreep onze keuze heel goed.

Op vakantie hebben wij haar gewoon vrij laten zwemmen, ze is vaardig genoeg. Al heb ik haar wel goed in de gaten gehouden. Ik heb zelf ook alleen A en ik zwem ook meer dan prima.

Ik ben echt heel blij met de keuze welke wij hebben gemaakt.

JannaGreen schreef op 15-09-2022 om 14:34:

Wij hebben onze dochter van zwemles afgehaald na het behalen van haar A diploma. [...] De zwemleraar gaf ons groot gelijk en begreep onze keuze heel goed.

Dat lijkt me wel een iets andere situatie dan een zwemschool die eigenlijk vindt dat het kind  te zwak zwom om het A-diploma te krijgen bij schoolzwemmen. 

Ouders hebben vaak wel de neiging om hun eigen kind te overschatten. Een kind dat een slag verkeerd uitvoert of niet afmaakt, zwemt niet 'super goed'. Als het kind wel super goed zou zwemmen, zou het niet blijven steken op zwemles maar gewoon de diploma's halen.
Natuurlijk zegt het aantal diploma's niet alles omdat je het ook moet bijhouden, maar als een kind niet goed genoeg kan zwemmen om het B-diploma te halen, zou ik dat niet 'super goed' of 'perfect' noemen. 

MamaE schreef op 15-09-2022 om 15:06:

Ouders hebben vaak wel de neiging om hun eigen kind te overschatten. Een kind dat een slag verkeerd uitvoert of niet afmaakt, zwemt niet 'super goed'. Als het kind wel super goed zou zwemmen, zou het niet blijven steken op zwemles maar gewoon de diploma's halen.
Natuurlijk zegt het aantal diploma's niet alles omdat je het ook moet bijhouden, maar als een kind niet goed genoeg kan zwemmen om het B-diploma te halen, zou ik dat niet 'super goed' of 'perfect' noemen.

Waarbij het ook nog eens scheelt vanaf welke hoogte de ouder meekijkt. Als je op dezelfde hoogte kijkt, mis je alle techniek onder water. Van bovenaf kun je veel beter zien of de slag goed is en of de langzaamste en kleinste in de groep misschien wel zelfs de beste is.

RaSa

RaSa

15-09-2022 om 18:52 Topicstarter

Nou het is niet te geloven. Vanmiddag weer zwemles gehad en ze mag afzwemmen. Hebben we de mijlpaal na drie jaar dan eindelijk bereikt. Nu maar duimen dat B en C wat sneller gaan. Kennelijk kan ze het wel dus we gaan maar gewoon verder.

MamaE schreef op 15-09-2022 om 15:06:

Ouders hebben vaak wel de neiging om hun eigen kind te overschatten. Een kind dat een slag verkeerd uitvoert of niet afmaakt, zwemt niet 'super goed'. Als het kind wel super goed zou zwemmen, zou het niet blijven steken op zwemles maar gewoon de diploma's halen.
Natuurlijk zegt het aantal diploma's niet alles omdat je het ook moet bijhouden, maar als een kind niet goed genoeg kan zwemmen om het B-diploma te halen, zou ik dat niet 'super goed' of 'perfect' noemen.

Als een kind de concentratie (door bijv adhd) niet heeft om een oefening “perfect” af te maken kan het soms nog steeds super goed zwemmen. Ze duikt prachtig. Mijn dochter zwemt niet perfect, maar wel heel goed. Niet de perfecte techniek, maar daar geef ik geen bal om. Als een kind in bijv een wak valt, gaat het erom dat ze zelfredzaam zijn. Niet dat het dan de zwemoefening afmaakt met de juiste techniek.

JannaGreen schreef op 15-09-2022 om 19:24:

[..]

Als een kind de concentratie (door bijv adhd) niet heeft om een oefening “perfect” af te maken kan het soms nog steeds super goed zwemmen. Ze duikt prachtig. Mijn dochter zwemt niet perfect, maar wel heel goed. Niet de perfecte techniek, maar daar geef ik geen bal om. Als een kind in bijv een wak valt, gaat het erom dat ze zelfredzaam zijn. Niet dat het dan de zwemoefening afmaakt met de juiste techniek.

Maar door de juiste techniek kunnen ze het langer volhouden omdat die de minste energie kost en dat kan in een noodsituatie net het verschil maken

Ik weet hoe mijn dochter zwemt en dat zit wel goed. Ik ga hier geen welles nietes van maken. We hebben het over bijv een voetje net iets in de verkeerde stand. Dat gaat het verschil echt niet maken in een noodsituatie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.