Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zwemles


Onze dochter heeft lang over haar A diploma gedaan en niet omdat ze niet kon zwemmen, maar omdat één been een rare slag maakte bij de schoolslag, ze mocht daarom steeds niet afzwemmen. Tot er een vervangende zwemleraar kwam, hij heeft met haar geoefend en haar ook even op de kant laten lopen, bleek iets met haar heup te zijn wat ons nooit was opgevallen, ook niets ernstigs,  de slag zal nooit perfect worden, maar ze mocht afzwemmen. Daarna haar B en C twee en vier weken later gehaald. Soms helpt veel oefenen dus niet, is het niet perfect genoeg, maar kunnen ze wel goed genoeg zwemmen. 

Voor A hoeft een slag niet perfect te zijn. Maar dan moet je het ook niet zo noemen.
Het laatste stukje van de schoolslag is krachtig de benen sluiten en uitdrijven. Als je dat niet afmaakt, moet je dus heel veel bewegen terwijl je weinig kracht zet/stuwt en geen rustmomenten hebt. Dat maakt het zwemmen vermoeiend en dat je het minder lang volhoudt, ook in een noodsituatie. Ik zou dat dus wel belangrijk vinden.
Als je bij het schrijven de letters niet afmaakt, gaan we toch ook niet zeggen dat iemand 'perfect' of 'heel mooi' schrijft?

JannaGreen schreef op 15-09-2022 om 20:15:

Ik weet hoe mijn dochter zwemt en dat zit wel goed. Ik ga hier geen welles nietes van maken. We hebben het over bijv een voetje net iets in de verkeerde stand. Dat gaat het verschil echt niet maken in een noodsituatie.

Mwah, zo mis je wel veel stuwing aan die kant. Op korte stukken zal het niet uitmaken, maar op lange stukken is dat wel veel vermoeiender. De stuwing komt namelijk van de binnenkant van je voet. (Probeer eens met twee van zulke voetjes te zwemmen.)

Na corona kregen we bij wedstrijdzwemmen best veel kinderen binnen die zo zwommen. Erg jammer. Als ze het daarna niet meer oppikken lopen ze het risico dat ze iedere wedstrijd gediskwalificeerd worden. 

MamaE, ik heb het niet over perfect. Dat woord heb ik volgens mij ook niet genoemd. 
Valeria, mijn dochter zit niet op wedstrijdzwemmen, is ook niet haar ambitie. Het maakt voor haar dan ook niet uit. Ze turnt 3x per week.
Ik laat het hier verder bij. Jullie hechten er meer waarde aan dan haar zweminstructeur destijds. Succes.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

16-09-2022 om 08:18

RaSa schreef op 15-09-2022 om 18:52:

Nou het is niet te geloven. Vanmiddag weer zwemles gehad en ze mag afzwemmen. Hebben we de mijlpaal na drie jaar dan eindelijk bereikt. Nu maar duimen dat B en C wat sneller gaan. Kennelijk kan ze het wel dus we gaan maar gewoon verder.

Fijn! Mijn oudste heeft op reguliere zwemles ook nooit mogen afzwemmen. Omdat hij zijn benen bij het intrekken niet goed in een symmetrische kikkerstand hield. Simpelweg omdat hij dat nauwelijks kon. Ook niet op het droge. Bij het schoolzwemmen - andere docent - mocht hij na 1 les afzwemmen, hij kon toen qua conditie de eisen van B en C ook al aan.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

16-09-2022 om 08:22

Valeria schreef op 16-09-2022 om 07:29:

[..]

Mwah, zo mis je wel veel stuwing aan die kant. Op korte stukken zal het niet uitmaken, maar op lange stukken is dat wel veel vermoeiender. De stuwing komt namelijk van de binnenkant van je voet. (Probeer eens met twee van zulke voetjes te zwemmen.)

Na corona kregen we bij wedstrijdzwemmen best veel kinderen binnen die zo zwommen. Erg jammer. Als ze het daarna niet meer oppikken lopen ze het risico dat ze iedere wedstrijd gediskwalificeerd worden.

Tja, soms kan iets fysiek gewoon niet. Dan is het raar om dat wel te blijven eisen. En helpt het als je een docent treft die dat controleert - dus of het na meer oefening wel zal lukken of dat het nooit zal lukken. In het laatste geval moet je dan toewerken naar de meest optimale situatie, dat het kind voldoende (alternatieve) techniek beheerst en zwemconditie heeft.

Coreopsis schreef op 16-09-2022 om 08:18:

[..]

Fijn! Mijn oudste heeft op reguliere zwemles ook nooit mogen afzwemmen. Omdat hij zijn benen bij het intrekken niet goed in een symmetrische kikkerstand hield. Simpelweg omdat hij dat nauwelijks kon. Ook niet op het droge. Bij het schoolzwemmen - andere docent - mocht hij na 1 les afzwemmen, hij kon toen qua conditie de eisen van B en C ook al aan.

Precies ik kan fysiek niet eens kikkervoeten maken.

Als je in het water flikkert ga je echt niet op je slag letten hoor.

Miepjecody schreef op 16-09-2022 om 08:33:

[..]

Precies ik kan fysiek niet eens kikkervoeten maken.

Als je in het water flikkert ga je echt niet op je slag letten hoor.

En dat is wat ze bij het a diploma willen zien dat het zo goed gaat dat als je onverwachts in dat water flikkert je de juiste slag pakt. Ed dat gebeurd ook.

Decembermamma schreef op 16-09-2022 om 11:06:

[..]

En dat is wat ze bij het a diploma willen zien dat het zo goed gaat dat als je onverwachts in dat water flikkert je de juiste slag pakt. Ed dat gebeurd ook.

Inderdaad, en daarom moet je die goede slag dus automatiseren. Het doel van zwemles is voldoende leren zwemmen om zelfredzaam te zijn. De diploma eisen zijn daar op gebaseerd. 
Niet iedereen heeft even veel talent voor zwemmen. Dat is niet erg, en je kunt dan net zo trots zijn op je kind en zijn/haar doorzettingsvermogen, maar dat is nog altijd wat anders dan beweren dat een kind 'super goed' kan zwemmen terwijl het verkeerde of onvolledige slagen maakt. 
Je zegt bij een kind dat op turnen de oefeningen niet afmaakt, verkeerd doet of veel hulp nodig heeft ook niet dat het 'super goed' kan turnen.
Zelf ga ik, als ik te snel schrijf, de letters niet netjes afmaken. Het is dan nog wel leesbaar, maar ik wil dat geen 'super mooi/net' handschrift noemen. Dat kan ik wel, als ik er wel genoeg tijd en aandacht aan besteed.
Ik had vroeger op de basisschool dat ik de letter a niet dicht maakte bovenaan. Moest ik een keer een hele pagina vol schrijven met alleen maar a's om te oefenen. Was in groep 7, dus ik dacht dat ik allang kon schrijven en vond het niet leuk om te doen, maar ging er daarna wel beter op letten.

Miepjecody schreef op 16-09-2022 om 08:33:

[..]

Precies ik kan fysiek niet eens kikkervoeten maken.

Als je in het water flikkert ga je echt niet op je slag letten hoor.

Als het geautomatiseerd is hoeft dat ook niet, dan doe je dat automatisch, daar zijn die zwemmeters dan ook voor.

Maar als je het fysiek niet kunt, kan dat niet en ik ben het met jullie eens dat de docent daar ook naar moet kijken. 90% van de kinderen hebben geen problemen en stromen gewoon door, die 10% die opvallend langer blijven hangen op een bepaald niveau daar zul je moeten kijken waardoor het kan komen. Maar ook wat dan wel mogelijk is om het gewenste niveau te halen en als dat uberhaubt niet mogelijk is te bepalen wat dan het eindniveau moet zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.