Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
liora

liora

19-12-2009 om 16:17

Zwemles - de lange weg naar de witte stip

Hoi allen,

Ik ben een beetje geschrokken vandaag. Zoon van 6,5 zit sinds 2 maanden op zwemles, heeft nu denk ik 6 of 7 lessen gehad. Omdat hij altijd erg bang was voor water heb ik speciaal tot nu gewacht met zwemles. Ook werd dit aangeraden op dit forum. Hij zit in een heel klein groepje, heeft les met 4 kindjes.

Vandaag mochtend de ouders meezwemmen, en ik schrok wel een beetje van hoe weinig hij durft. Hij durft nog helemaal niet te drijven met zijn gezicht in het water, durft wel met hoofd onder water dingen te pakken of onder dingen door te gaan. Hij vindt zwemles erg leuk en doet erg zijn best.
Ik sprak met de juf en die zei ook dat hij echt nog niet watervrij is en ook zeker niet binnen een maand zijn witte stip zal krijgen. Ze zei wel dat het soms ineens hard kan gaan, maar dat dat per kind verschilt.

Wat moet ik doen? Hoe lang kan je wachten op de witte stip? Of moet ik misschien hem weer van zwemles afhalen? Ik zit er nogal mee, weet niet goed wat te doen.

Liora


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck2

Puck2

19-12-2009 om 16:28

Joh, wat is nu 6/7 lessen

Ik denk dat je helemaal niet kunt verwachten dat een kind dat bang voor water is na 6/7 lessen al durft te drijven en watervrij is. Dat is wel erg hoog gegrepen. Van een stippensysteem weet ik niets af, maar ik weet wel dat het helemaal niet ongebruikelijk is dat het veel langer duurt dan een paar maanden voor ze durven te drijven. En ook ik heb genoeg gezien dat als ze eenmaal durven dat ze dan als een speer gaan. Ik zou hem er nu niet afhalen maar zeker doorzetten, waarom niet vertrouwen op wat de juf zegt?

Rustig aan

hoi Liora

Mijn dochter is in september begonnen met zwemles. 14 kinderen met 2 juffen, allemaal kinderen van 5 jaar. Een gewone gemiddelde klas zeg maar. En dat gaat echt niet snel. pas nu gaat een deel (!) van de groep over naar het volgende groepje, tot nu toe was het echt alleen maar watervrij maken. Het groepje dat niet doorgaat durft idd nog niet te drijven, met name op de buik. Kan me dat ook wel voorstellen, dat het voor kinderen wel vervelend kan zijn.
Het zwemmen ging tot nu toe wel samen met al wat beenslag oefeningen (na een les of 8), maar toch blijft het belangrijkste doel om ze watervrij te maken.

Kortom, ik zou er niet zo van schrikken vooral omdat je weet dat je kind al niet zo'n held is in het water. Laat hem maar rustig wennen zodat hij zich goed vertrouwd in het water voelt, dan gaat het daarna snel genoeg.

Gruffalo

Noelia

Noelia

19-12-2009 om 17:10

Vakantie

Gaan jullie nog op vakantie? Als je twee weken een hotelletje boekt met zwembad zodat ze elke dag naar het zwembad kunnen zijn ze zo watervrij.

amk

amk

19-12-2009 om 17:23

Witte stip

als je hier je witte stip krijgt dan kun je al redelijk zwemmen. Je hebt de basis beenslag op de rug en buik, het begin van duiken, de rug en borstcrawl al enigsinds onder de knie. Dat betekend dat je kunt drijven, en ook dat je je kunt voortstuwen in het water. Dan pas krijg je je witte stip en ga je naar het diepe bad. Mijn dochter is extreem water vrij en is in het recordtempo van 6 lessen naar het 3e badje opgestroomd wegens vervelend aanwezig zijn bij de andere groepen. Die zwom voor de lessen begonnen al min of meer zonder bandjes. Maar ook die gaat de komende maand nog niet haar witte stip krijgen denk ik.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-12-2009 om 21:58

Watervrij worden

Liora, je kind van zwemles afhalen omdat het nog niet watervrij is, lijkt mij geen goed idee. Zorg juist dat hij vaak in het zwembad is, dat is toch de beste (enige?) manier om hem watervrij te krijgen! Hij zal in ieder geval niet minder angstig worden door hem thuis te houden. Misschien kun je zelfs wat vaker met hem gaan zwemmen?

Chippie

Chippie

19-12-2009 om 22:09

Liora

Je kind zal toch watervrij moeten worden. Hij vindt de zwemles leuk. Wat is het probleem?

Gewoon doorgaan. Wat maakt het nu uit dat je kind er mogelijk twee maanden langer over doet?

Liora

ik lees dat je zoontje niet watervrij is en eigenlijk erg bang. Ik lees ook dat hij na zes/zeven lessen nog niet durft te drijven met zijn gezicht in het water, maarrrr hij durft wel met zijn hoofd onder water, onder iets door te gaan. Ik vind dat hij best veel heeft overwonnen in dit aantal lessen. En inderdaad als hij zijn vrees heeft overwonnen dan kan het best nog snel gaan.
Be proud! Vergeet niet wat angst met je kan doen, hoe je kan blokkeren. Je zoon doet zijn best en vindt het geen probleem om naar zwemles te gaan. Mijn advies is om er lekker op te laten zitten. Prijs hem de hemel in en focus je niet op witte stippen of een ander badje, hij gaat gewoon het doen op zijn manier. Laat je alsjeblieft niet op fokken door verhalen over kinderen die na een half jaar mogen afzwemmen etc. Ik weet b.v. dat de dochter van amk al ongeveer sinds haar geboorte in het zwembad ligt. Dat betekent dus al vier jaar zwemles Zo kan je dat ook zien.

Dus af en toe met hem zwemmen als het lukt, omdat te regelen en verder adem in, adem uit.

Groetjes van Purk (oudste zoon heeft drie jaar over A en B gedaan, jongste een jaar...spreek dus wel een beetje uit ervaring)

liora

liora

20-12-2009 om 08:45

Dank

Dank allen, het voelt heel geruststellend. Ik heb me ook een beetje laten opjutten door mijn zus die zei: die eerste stip hebben ze altijd binnen een paar lessen... En de dochter van een vriendin heeft drie stippen in een maand gehaald..

Witte stip is: vallen en springen in het water, drijven met gezicht onder water en de bodem aantikken.

Er zijn in totaal zeven stippen tot het diploma (diploma is eigenlijk de achtste stip).

Ik ben ook heel trots op hem en was vooral bang dat hij niet eens het water in zou durven en zo, en hij is enthousiast vanaf de eerste les!

Ik baal wel dat het een dure les is, vanwege het kleine klasje. Het kost voor 8 lessen 140 euro, dus dat gaat flink in de kosten lopen als hij er 2 jaar over doet.

Maar ik probeer het nu los te laten inderdaad. Jullie hebben gelijk.

Liora

Idd liora

Wij waren 1000 euro kwijt voor het A-diploma. Te vroeg begonnen omdat hij dan gezellig met buurmeisje op kon gaan.

Hoe ik het met jonger broertje ga doen weet ik nog niet.

Yta Chalne

Yta Chalne

20-12-2009 om 09:33

Liora

Ach het arme kind, ik héb m'n zwemdiploma's en zwem prima maar ik val en spring nog steeds niet graag in het water. En ik tik ook nooit voor m'n plezier de bodem aan. Niet iedereen is nu eenmaal voorbestemd om een groot zwemmer te worden 't Is al geweldig dat hij met plezier gaat en z'n best doet.
En Rodebeuk, ik wacht tot jongste minstens zes is en ga dan met 'm zwemmen in de Hoogstraat op zaterdagochtend. Niet geweldig (want erg vroeg) maar erg goede ervaringen mee (hoewel de oudsten hier erg dol zijn op water en tig diploma's hebben, dus dat was niet al te moeilijk)

Wel erg duur idd

Volgens mij betaalde ik (een paar jaar terug alweer)23 euro voor 8 lessen (een maand). Kan je niet ergens goedkoper? Anders ben je idd een vermogen kwijt.

liora

liora

20-12-2009 om 09:42

Prijs

Tja het kan zeker goedkoper, ook in hetzelfde zwembad, maar dan zitten ze in een heel grote groep en dat schijnt toch langzamer te gaan. Nu krijgen ze heel veel aandacht. Mijn idee was: lang wachten, zeker bij hem want bang, en dan gaat het vast heel vlot en heeft hij in een jaar zijn diploma. Nu kan ik al concluderen dat dat niet zal gebeuren.
Als hij er twee jaar over doet kost me dat dus 1500 euro.

Pelle, ik was er nu 1 keer bij in het water omdat het de laatste les voor de vakantie was, dus nee ik kan niet mijn hand onder zijn buik houden.

Hij zit in een groepje waarin ze volgens mij 0 stippen hebben, en ze oefenen van alles, ik weet dat niet zo precies, maar ze zijn altijd heel druk in de weer.

Tja, ik vraag me ook af of ik niet voor een goedkopere les had moeten kiezen, maar mijn zus had me dit uitdrukkelijk aangeraden, die zei dat kinderen in de grote groep helemaal geen aandacht krijgen, en omdat hij niet zo'n durfal is, leek me dit veel beter.

Liora

Liora

Heeft hij 1 keer per week les? Dan ben je na die week de durf misschien net weer kwijt en begin je in de les steeds weer overnieuw. Hier is het altijd twee maal een half uur in de week.
Kan je een andere keer in de week zelf met hem gaan "zwemmen"? Dan bedoel ik niet dat je hem les moet geven of zo, maar dat je voor de gezelligheid in het water gaat spelen. Misschien wordt hij dan toch wat eerder watervrij.

liora

liora

20-12-2009 om 10:07

Helaas

Hoi,

Bij dit zwembad kun je kiezen voor 2x per week kort les, of 1x langer grote groep, of 1x langer kleine groep. Dat laatste heb ik gekozen. Ik kan niet twee keer per week gaan, heb ik geen tijd voor, ik werk ook en vind het ook belangrijk dat zoon af en toe een middag thuis kan spelen of bij vriendjes.

Een keer met hem zwemmen kan eigenlijk niet of zeer zeer moeilijk, en als ik al met moeite een uurtje zou vinden, heb ik er eerlijk gezegd de energie niet voor met een kleine baby ook erbij.
We gaan wel in de kerstvakantie nog 1 of 2 keer zwemmen.

Liora

Pippin

Pippin

20-12-2009 om 11:22

Zomervakantie

Bij ons in de gemeente, kunnen kinderen in de zomervakantie op een week zwemles. Dan hebben ze elke dag les. Meestal maken ze grote sprongen tijdens zo'n week. De zomervakantie is nog ver weg, maar misschien is er bij jou in de buurt ook zoiets?
En verder kun je watervrij maken ook in bad proberen? Bij ons hielp dat wel, samen in de badkuip, en dan hoofd onder water, water over hoofd gieten en dergelijke. Op een speelse manier, ik geloof dat we dolfijnen waren .

liora

liora

20-12-2009 om 11:31

Pelle

Hoi Pelle,

Hier zeggen ze gemiddeld 60 klokuren, maar een ouder kind gemiddeld minder dan een jonger kind.

Ik zie dat ze vanaf 7 jaar een speciaal groepje hebben op de dinsdagavond voor A, voor het gewone bedrag (drie keer minder). Ik denk dat ik hem nu in dit groepje laat, en dan als hij 7 is kan ik besluiten hem naar de avondgroep te doen. Afhankelijk van hoe het dan gaat.

Liora

amk

amk

20-12-2009 om 16:53

Purk en liora

ik zie mijn dochter (idd met 3.5jaar zwemervaring) ook zeker niet binnen een half jaar afzwemmen.
En wat purk ook zei klopt, ze is vanaf de 1e inenting met 10 weken tot haar 4e verjaardag vrijwel elke week wezen zwemmen in het bad waar we nu les hebben. Wij zijn dus in overleg met de badjuf al gaan oefenen met drijven en zwemmen, omdat ze daar aan toe was. Maar ook zij doet er dus vermoedelijk een jaar over om A en B te gaan halen. Het belangrijkste voor mij is dat zij lol in haar lessen heeft (en dat ik tegelijkertijd mijn banen kan trekken, dus ik heb er op dit moment weinig belang bij dat zij haar witte stip haalt, want dan kan ik niet meer tegelijk zwemmen)

Hier

dochter (5 jaar) ook nog niet geheel watervrij. Dacht dat toen ze op zwemles ging ze dat wel was, viel best tegen. Inmiddels durft ze met haar hoofd onder water maar op haar rug liggen is een crime. Doet ze niet en gilt het zwembad bij elkaar.

Hier kun je op zondag oefenen met je kind, zelf betaal je dan normaal recreatief tarief en je kind mag dan op vertoon van leskaart gratis mee. Er zijn dan zwemonderwijzers aanwezig waar je advie'/ hulp aan kan vragen.

regelmatig zwem ik dan ook met dochter extra op de zondag, de juf merkt dan ook op woensdag precies wanneer ik geweest ben met dochter. Helaas zijn we nu twee weken niet geweest.

Gr Pham.

Maylise

Maylise

20-12-2009 om 19:41

Lang les

Mijn dochter had ook een vrij lange aanloop nodig toen ze met zwemlessen begon. Ondanks dat ik heel regelmatig met haar was gaan zwemmen voor die tijd was ze vrij angstig voor water en durfde weinig. Zij is ook heel lang in die eerste badjes blijven hangen. Daarna ging ze wel als een speer. Ze had namelijk wel een hele goede zwemtechniek. Mijn jongste zoon daarentegen vloog door die eerste badjes heen (helemaal nergens bang voor) maar had zo'n beroerde zwemtechniek dat hij juist later bleef hangen. Het heeft zoveel tijd gekost om hem een beetje fatsoenlijk te leren zwemmen.

Bij mijn dochter heeft vooral oefenen veel geholpen. Ik probeerde om elke week een keer extra met haar te oefenen. Waterspelletjes spelen en zo. Niet echt het zwemmen oefenen maar haar iets meer watervrij maken.

De zwemlessen hier waren wel veel en veel goedkoper. Er zat dus voor mij ook niet zo'n haast achter.

Maylise

Annet

Annet

20-12-2009 om 22:32

Waarom zou hij er 2 jaar over doen?

Deze eerste periode zegt weinig over de volgende perioden. Zodra hij op de juiste manier kan drijven, gaat het wellicht heel snel.
Het helpt misschien wel om je zoon uit te leggen wat de bedoeling is om naar de volgende stap te kunnen. Daar is hij oud genoeg voor, dat scheelt weer. Vertel wat hij al wel kan van de eisen en wat nog niet. Praat over wat hij nog niet kan, waarom lukt dat nog niet, wat is daarvoor nodig?
Het drijven zou hij zelfs in bad kunnen oefenen. Hier ging het dan niet om het perfect drijven zelf maar om de overtuiging dat je echt 10 tellen in het water kunt met je gezicht. Zoon is toen gaan tellen in bad hoe lang hij onder water kon. Dat bleek veel langer te zijn dat 10 tellen, dus toen was hij overtuigd.
Iets soortgelijks speelde toen hij door het gat moest zwemmen. Technisch was dit geen probleem, in zijn hoofd wel want dit duurde volgens hem langer dan hij onder water kon. Toen hij eenmaal ging meetellen tijdens het duiken en zwemmen naar het gat, leerde hij dat hij dit qua tijd onder water makkelijk kon redden.

Liora, lastig

Liora, je moet niet vergeten dat watervrij maken tegenwoordig onderdeel is van de zwemles. Je zoon dus van les afhalen omdat hij niet watervrij is, heeft dus denk ik weinig zin. Vooral omdat je schrijft dat je zelf niet veel tijd hebt om met hem te gaan zwemmen.

Maar als ik je verhaal zo lees, denk ik wel dat Pelle een beetje gelijk heeft dat je eigenlijk wat te veel betaalt voor wat je krijgt. Lessen in een grotere groep hoeft niet per se slecht te zijn. Misschien kun je een beetje rondvragen naar ervaringen van andere kinderen?

Verder, als ik lees wat ze al moeten kunnen voor zo'n witte stip in jouw zwembad, snap ik ook best dat je zoon die niet een, twee, drie heeft als hij angstig is voor water. (Ik betwijfel of ik zelf met de eisen die nu worden gesteld ooit verder zou zijn gekomen dan diploma A

Chris

3kids mam

3kids mam

21-12-2009 om 20:43

Extra oefenen

Bij ons kunnen kinderen die zwemles hebben gratis zwemmen tijdens familie of recreatief zwemmen. Ik ken heel veel mensen die elke zondag gezellig gaan oefenen. Misschien is dat voor jullie ook een idee?

amk

amk

21-12-2009 om 22:27

Idd pelle

je betaald de zwemschool om zwemles te geven en Liora betaald veeeeeel geld voor die zwemlessen.
ik heb 5 uur les (10x 30 minuten) voor 60 euro en dat vind ik al prijzig.

Je moet alleen samen met een kind gaan zwemmen omdat je het zelf leuk vind om samen met je kind te zwemmen.

liora

liora

22-12-2009 om 12:06

Klopt

Hoi allemaal,

Inderdaad red ik het niet om ook nog regelmatig te oefenen. In dit zwembad kosten reguliere lessen 45 euro voor 8 lessen, dus dat is veel minder.

Ik blijf bij mijn plan om in dit klasje te blijven, en eventueel volgend jaar te kijken of hij naar de groep 7-jarigen kan.

Volgend jaar krijgt hij ook schoolzwemmen dus dan zwemt hij al sowieso twee keer per week, dat is dus mooi meegenomen. En dan zou ik best nog af en toe kunnen oefenen want dan is baby alweer wat groter.

Liora

3kids mam

3kids mam

22-12-2009 om 22:07

Oke

Schijnbaar wordt door anderen, wat hier gewoon is, niks gevonden. Bijna iedereen die ik ken gaat hier familiezwemmen op zondag. Juist ook omdat vaders dan kunnen gaan. En er wordt inderdaad vooral gespeeld, maar ook wel geofend. Juist als kinderen niet goed watervrij zijn kan het vele zwemmen, op een speelse manier, helpen. Overigens vind ik het ook raar te stellen dat het aan de zwemjuffen is een kind te leren zwemmen. Natuurlijk is dat zo maar niet voor elk kind is 1 keer in de week zwemmen voldoende. Vooral bij jonge kinderen kan de tussentijd dan lang zijn. Als het niet anders, is dan is het niet anders maar dan kan je niet alle verantwoordelijkheid bij de zwemjuf leggen.

Asa Torell

Asa Torell

23-12-2009 om 10:28

Zelf watervrij maken

dat werkte hier dus echt helemaal niet. Zoon vond samen naar het zwembad gaan hartstikke leuk... maar waadde voordat hij met zwemles begon altijd als een oud mannetje door het ondiepste stuk, tot zijn middel in het water, voortdurend de omgeving scannend of er toevallig enge spetteraars in de buurt waren... tot iets anders was hij echt niet over te halen. En met 1 x per week een half uurtje les was hij na 3 maanden zover dat hij ook thuis in bad meer onder dan boven water te vinden is!
Misschien dat het anders was geweest als ik vanaf dag 1 elke week met hem was gaan zwemmen zoals amk. Maar af en toe samen naar familiezwemmen, nee dat deed het hem hier dus echt niet.
En voor Liora: bij zoon viel dus na 3 maanden ineens het kwartje. Terwijl wij hem tot die tijd steeds zagen sjoemelen tijdens de les zodat zijn hoofd vooral maar boven water bleef. Hopelijk ziet jouw zoon ook gauw het licht!

Klokuren, hier na 28

Liora, je schrijft dat het gemiddeld 60 klokuren is voordat A gehaald wordt. weet je zeker dat het klokuren zijn en niet lessen?
Mijn zoon (ook 6.5) is ook net begonnen met zwemlessen, 5 kinderen, 2 instructeurs, 15 euro per les. Hier wordt A gehaald na gemiddeld 56 lessen, de lessen zijn een half uur, dus dat is 28 klokuren.

Overigens weet ik dat we heel veel betalen voor zwemles, maar voor onze zoon, die nog al onzeker is en het niet goed doet in grote groepen en zeer snel is afgeleid is dit echt perfect!

Vic

Vic

23-12-2009 om 19:15

Lekker oefenen

Ik denk dat mijn oudste weinig had gehad aan een moeder die zelf ook haar neus dichtknijpt bij het onder water zwemmen. Of die het liefst haar haar droog houdt en alle spetteraars in de buurt het liefst uit het zwembad wil verwijderen. Gelukkig had mijn dochter een opa en vader die het soms best leuk vonden om met haar te gaan zwemmen. Dat heeft heel erg geholpen met het watervrij maken. Liora, ik vind jouw zoon best al een eind op weg als hij wel al onder water durft. Mijn dochter durfde na 2 jaar nog niet eens haar neus in het water te houden.

Maylise

Maylise

23-12-2009 om 19:46

Oefenen

Ik denk dat zelf oefenen wel helpt met watervrij maken. Mijn dochter was gewoon vrij angstig in het water. Deels ook mijn schuld. Met mijn andere kinderen was ik van baby af aan veel gaan zwemmen zodat ze al volledig watervrij waren voordat ze met zwemles begonnen. Met mijn jongste dochter heb ik veel minder vaak gezwommen door de omstandigheden. Ze was dus veel minder gewend aan water dan de oudere kinderen dat waren op die leeftijd.

Pas toen ze met zwemles begon viel me dat ook op. Toen ben ik inderdaad elke week een keer extra met haar gaan zwemmen. Niet bewust oefenen maar gewoon samen in het water, spelletjes spelen, van de glijbaan af.... Ik merkte wel dat haar dit hielp. Ze is hierdoor veel meer vertrouwd met water geraakt. Ze kreeg er ook veel meer lol in.
Toen kwam er nog een vakantie tussen met veel zee en zwembad en daarna durfde ze echt alles in het water.

Natuurlijk had ik dat watervrij maken ook best over kunnen laten aan de zwemlessen maar ik denk dat we dan veel meer lessen nodig hadden gehad en gezien het toch geld kost vond ik dit een betere oplossing. Het zal vast niet bij elk kind goed werken maar mijn dochter bijvoorbeeld is een kind wat heel veel herhaling en hele kleine stapjes per keer nodig heeft om ergens vertrouwd mee te raken. Bij haar hielp die herhaling van het regelmatig zwemmen echt.

Als het niet mogelijk is om regelmatig te oefenen dan is het niet mogelijk en dan leert het kind uiteindelijk ook wel zwemmen. Echter in bepaalde omstandigheden denk ik wel dat oefenen kan helpen het proces wat te verkorten en dat er dus minder zwemlessen nodig zijn.

Maylise

Tango

Tango

23-12-2009 om 21:44

Vandaag

Was ik ook in het zwembad met de kinderen en twee vriendjes. Tangozoons vriendje dat de gehele tijd met hem optrok is helemaal niet bang in het water en ik moet zeggen dat dit een goede uitwerking had op Tangozoon die ook nog niet echt watervrij is na toch al 4 maanden zwemles. Ik heb hem dingen zien doen die hij anders echt niet durft. Hij wilde duidelijk niet teveel onderdoen voor zijn vriendje.
Overigens hoeft het van jongs af aan zwemmen niet altijd een garantie te zijn voor makkelijk watervrij worden. Met Tangodochter heb ik wekelijks gezwommen vanaf dat ze 4 maanden was tot haar derde jaar. Toen ze drie was durfde ze toch opeens niet meer met haar hoofd onder water. Dit durfde ze pas weer toen ze al enige tijd op zwemles zat, was toen ruim 5 jaar. We hebben het tijdens het vrij zwemmen nooit gepusht en het gewoon aan de zwemmeester overgelaten.
Oefenen tijdens het vrijzwemmen ben ik ook geen echte voorstander van. Toch merk je dat de kinderen tijdens het vrij zwemmen spelenderwijs toch meer ervaring opdoen door bijv. dingen op te duiken, spelletjes in het water te doen etc. Ik vind regelmatig zwemmen dus zeker wel een goed idee, maar de tijd hebben wij er helaas ook niet altijd voor.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.