Mama-Irene
23-08-2023 om 18:24
Zwemmen in alleen broekje
Dag ouders,
Ik had laatst een discussie met een vriendin en vroeg me nu toch of hoe andere ouders daar over denken.
Ik en mijn dochters zijn en paar dagen geleden samen met mijn vriendin en haar dochters naar het strand gegaan. Daar aangekomen kleden haar dochters zich snel om in hun bikini en mijn oudste dochter had hem al aan. Mijn jongste dochter daar in tegen nam rustig haar tijd en stond ook even blood. Iets wat in mijn ogen op het strand gewoon moet kunnen.
Nadat ze haar broekje aan had getrokken en met de rest weg liep vroeg mij vriendin mij snel of ze geen topje om moest. Ik zei gelijk dat ze altijd zonder zwemt op het strand en dat ik die niet eens bij me heb.
Mijn vriendin vond dit toch wel gek en vroeg zich af of 10 jaar niet te oud was om zonder topje rond te lopen, dat zou ze haar 8 jarige dochter niet laten doen.
Ik vraag me af hoe jullie daar over denken? Mijn dochter heeft nog niks wat lijkt op borsten en heeft in mijn ogen precies het zelfde als een jongen. Tot welke leeftijd kan een meisje zonder topje zwemmen?
Hoor graag jullie mening, 
Groetjes Irene
Izza
30-10-2025 om 07:23
Ginevra schreef op 29-10-2025 om 22:50:
en ik vind het woord “paraderen” dan weer zeer ongepast als je het hebt over kinderen die naakt douchen na het zwemmen. Alsof je het over showgirls hebt.
Helaas is de realiteit dat dit voor sommige mensen zo zal zijn. Die kinderen zijn natuurlijk onschuldig. En ouders zouden ze moeten beschermen in de openbare ruimte. Ik neem aan dat volwassen daar ook niet naakt onder de douche gaan staan? Waarom dit dan normaal vinden voor kinderen? Zij hebben geen keuze en staan voor iedereen te kijk.
Ginevra
30-10-2025 om 09:59
Izza schreef op 30-10-2025 om 07:23:
[..]
Helaas is de realiteit dat dit voor sommige mensen zo zal zijn. Die kinderen zijn natuurlijk onschuldig. En ouders zouden ze moeten beschermen in de openbare ruimte. Ik neem aan dat volwassen daar ook niet naakt onder de douche gaan staan? Waarom dit dan normaal vinden voor kinderen? Zij hebben geen keuze en staan voor iedereen te kijk.
Iedere ouder moet zelf beslissen of hij/zij het kind naakt wil laten douchen bij het zwembad. Daar gaat het niet om.
Het gaat om het woord "paraderen". Dat betekent zoiets als pronken, jezelf tentoonstellen met de bedoeling bekeken en bewonderd te worden. Ik vind het viezig om dat woord te gebruiken voor kinderen die zonder zwembroekje onder de douche gaan.
Als je het hebt over kinderen die "voor anderen naakt rond paraderen" dan doe je net alsof het de opzet is dat die kinderen bekeken of betast of gefotografeerd worden. Dat is bij voorbaat de schuld bij een eventueel slachtoffer leggen.
Taal doet ertoe. Je mag best wat zorgvuldiger zijn in hoe je dingen zegt, vooral als het over gevoelige zaken gaat.
Izza
30-10-2025 om 11:26
Er zit inderdaad een element van opzet in aan de kant van ouders. Nooit van kinderen natuurlijk! Maar je beschermd je kinderen hier niet. Als jij je kinderen bewust naakt in de openbare ruimte laat rondlopen ben je inderdaad aan het paraderen. Ze lopen daar voor alles en iedereen te kijk. Ik neem aan dat moeder daar zelf ook niet naakt onder de douche gaat staan? Waarom doe je dat je kinderen dan aan? Echt niet goed te keuren dit. Naakt ben je op daarvoor bestemde plekken. Niet op reguliere stranden of de algemene douche van het zwembad.
madee
30-10-2025 om 11:54
Dit is een topic van 2 jaar geleden en degene die dit gisteren weer heeft geactiveerd met een reactie heeft sinds gisteren pas een account. Hoe kom je dan al bij zo’n oud topic uit als je net nieuw op het forum bent? En deze nieuwe gebruiker heeft gelijk al een ban, zie ik.
Ginevra
30-10-2025 om 12:06
Het is ook oud. Maar ik kon het toch niet laten om te reageren op Izza. Ik ben het uitgesproken en hartgrondig met haar oneens, en vind het ook een kwalijk standpunt.
Het doet me denken aan het gescheld (hoer! slet!) tegenover kinderen die na gym naakt douchen. Want dat gebeurt op scholen omdat kinderen thuis leren dat naakt douchen vies en zondig is.
Je kunt vinden dat je dat zelf liever niet doet en privé houdt. Maar wat Izza hier doet met dat "paraderen" en "te kijk zetten" en die sterke morele afkeuring van naakt douchen vind ik heel dicht tegen dat pestgedrag aanzitten.
Izza
30-10-2025 om 12:42
Ik ken absoluut geen scholen meer waar kinderen nog douchen! Dat is gelukkig iets uit het verleden. Wij deden dat op de middelbare al niet meer. Douchen kan gewoon thuis. Je hoeft niet over persoonlijke grenzen heen te gaan. En jezelf aan iedereen te laten zien. Ook niet als kind. Ik denk dat er niet bij iedereen een besef is dat tijden zijn veranderd. Telefoons zijn overal en internet ook. Heeft niets met pesten te maken maar met veiligheid en toegenomen aandacht voor eigen keuzes en bescherming van kinderen.
Meesje
30-10-2025 om 12:54
Izza schreef op 30-10-2025 om 12:42:
Ik ken absoluut geen scholen meer waar kinderen nog douchen! Dat is gelukkig iets uit het verleden. Wij deden dat op de middelbare al niet meer. Douchen kan gewoon thuis. Je hoeft niet over persoonlijke grenzen heen te gaan. En jezelf aan iedereen te laten zien. Ook niet als kind. Ik denk dat er niet bij iedereen een besef is dat tijden zijn veranderd. Telefoons zijn overal en internet ook. Heeft niets met pesten te maken maar met veiligheid en toegenomen aandacht voor eigen keuzes en bescherming van kinderen.
Tuurlijk, maar dan kun je ook zeggen dat jij daar niet voor zou kiezen. Dat je je zorgen maakt over de telefoons overal. Dat je mensen zou aanraden er aan te denken dat er mensen met minder zuivere bedoelingen op zo'n strand rondlopen. Dat er viespeuken bestaan en dat via de telefoon heel veel viespeuken bereikt kunnen worden. Dat je het belangrijk vindt dat mensen dat beseffen.
Maar dan zeg je niet dat het kind dat zich doucht 'naakt aan het paraderen is voor mensen'. Dat is het namelijk niet aan het doen. Het is zich aan het douchen. En dan kun je gerust zeggen 'pas op, er zijn vieze mensen die hier misbruik van kunnen maken'. Maar dan kun je niet zeggen 'jij bent aan het paraderen, je gaat over persoonlijke grenzen heen, wat jij doet is niet goed te keuren'.
Pippeltje
30-10-2025 om 17:39
Ik denk dan ook dat het woordgebruik niets zegt over de gene waar het over gaat, maar wel over diegene die die woorden kiest...
Izza
31-10-2025 om 10:14
Ik keur dit gedrag inderdaad af. En daar mag ik (en anderen) ook wat van vinden aangezien het in de openbare ruimte is. Wat je thuis doet moet je zelf weten. Maar in het openbaar gelden er andere regels en naakt lopen is (op enkele plekken uitgezonderd) gewoon niet toegestaan. De leeftijd maakt dan niet meer uit. Hoewel het wel opmerkelijk is dat de ouder er als volwassene niet naakt bij staat. Dus blijkbaar gelden de regels en ethische richtlijnen wel voor haar. Maar het te kijk zetten van je kinderen is geen probleem? Terwijl je als goede ouder juist zou moeten beschermen. Minderjarigen zijn zich nog nergens van bewust. Als volwassene kan je zelf de keuze maken jezelf te etaleren. Hier staan trouwens bordjes waarin is aangeven dat douchen met badkleding is in de algemene ruimtes. Daarnaast zijn er douchehokjes voor individueel gebruik.
Lotus_
31-10-2025 om 16:13
Ik zou een kind niet naakt laten lopen bij een zwembad op strand. Helemaal niet vanwege het feit dat iedereen een tegenwoordig een camera (lees: telefoon) op zak heeft. Deze zomer was ik op vakantie met mijn vriend, en er liep ook een kind naakt. Voor dat wij dat wisten, maakten we een selfie in de ligstoel. Uiteraard fotograferen we andere mensen niet op het strand en dachten ook dat er verder niemand op stond. Later zag ik dat het naakte kind in de verte in het hoekje van de foto stond. Uiteraard toen gelijk de foto verwijderd. Maar genoeg mensen die dit helaas ook bewust kunnen doen en dan staat het zo op internet. Kind stond ook heel vaak voorovergebogen tijdens het spelen. Natuurlijk hartstikke onschuldig vanuit het kind, maar je wil toch voorkomen dat mensen zulke momenten vastleggen en ermee het darkweb op gaat.. Ik zou mijn kind nooit zo laten rondlopen.
Isabel9992
31-10-2025 om 18:04
Het kind geeft waarschijnlijk zelf aan wanneer ze toe is aan andere badkleding. Het is ook een mooi leermoment dat anderen altijd wel commentaar zullen hebben op je badkleding.
Ik had zelf ooit een vriendinnetje dat op agressieve manier liet weten dat ze vond dat ik een badpak moest kopen omdat zijzelf het fijner vindt om zelf een badpak te dragen... Daar hoefde ik niks mee te doen.
Isabel9992
31-10-2025 om 18:05
Izza schreef op 31-10-2025 om 10:14:
Ik keur dit gedrag inderdaad af. En daar mag ik (en anderen) ook wat van vinden aangezien het in de openbare ruimte is. Wat je thuis doet moet je zelf weten. Maar in het openbaar gelden er andere regels en naakt lopen is (op enkele plekken uitgezonderd) gewoon niet toegestaan. De leeftijd maakt dan niet meer uit. Hoewel het wel opmerkelijk is dat de ouder er als volwassene niet naakt bij staat. Dus blijkbaar gelden de regels en ethische richtlijnen wel voor haar. Maar het te kijk zetten van je kinderen is geen probleem? Terwijl je als goede ouder juist zou moeten beschermen. Minderjarigen zijn zich nog nergens van bewust. Als volwassene kan je zelf de keuze maken jezelf te etaleren. Hier staan trouwens bordjes waarin is aangeven dat douchen met badkleding is in de algemene ruimtes. Daarnaast zijn er douchehokjes voor individueel gebruik.
Bij ons zwembad staat dat naakt douchen verboden is. Ik moet er altijd om gniffelen omdat ik me niet kan voorstellen dat mensen daar naakt gaan douchen. Het is wel netjes om je aan zo'n huisregel te houden.
Mila-E
03-11-2025 om 21:21
Izza schreef op 30-10-2025 om 12:42:
Ik vond het ook raar om in dat bericht voor jou te lezen dat kinderen op school naakt douchen. Allereerst kan dat vaak niet eens omdat de douches gebruikt worden als opslagruimte voor zooi. Daarnaast zijn door programma's als lentekriebels de schooldirecties zich inmiddels ook wel bewust van dat kinderen zich dwingen uit te kleden en samen in een ruimte te staan echt niet oke is.
Mila-E
03-11-2025 om 21:22
Lotus_ schreef op 31-10-2025 om 16:13:
Ik zou een kind niet naakt laten lopen bij een zwembad op strand. Helemaal niet vanwege het feit dat iedereen een tegenwoordig een camera (lees: telefoon) op zak heeft. Deze zomer was ik op vakantie met mijn vriend, en er liep ook een kind naakt. Voor dat wij dat wisten, maakten we een selfie in de ligstoel. Uiteraard fotograferen we andere mensen niet op het strand en dachten ook dat er verder niemand op stond. Later zag ik dat het naakte kind in de verte in het hoekje van de foto stond. Uiteraard toen gelijk de foto verwijderd. Maar genoeg mensen die dit helaas ook bewust kunnen doen en dan staat het zo op internet. Kind stond ook heel vaak voorovergebogen tijdens het spelen. Natuurlijk hartstikke onschuldig vanuit het kind, maar je wil toch voorkomen dat mensen zulke momenten vastleggen en ermee het darkweb op gaat.. Ik zou mijn kind nooit zo laten rondlopen.
Netjes dat je dat hebt gedaan!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.