Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

12 km fietsen, drama of hoort erbij?

Weet je zeker dat ze niet toevallig pijn heeft? Soms weet je dat niet zelf maar wel dat je het heel lastig vindt om dat eind te rijden.

Enfin, weet je zeker dat dat niet zo is en dat ze er alleen niet van houdt dat haar haar door de war gaat zitten of dat ze zichzelf niet kan entertainen onderweg, dan zou ik haar laten fietsen (veel beter voor je conditie), maar een enkele keer, als traktatie of als het hard regent, geld geven voor de bus.

Ik kan me wel voorstellen dat ze dat alleen fietsen niet leuk vindt. Binnenkort in het donker heen en in het donker naar huis. Ik moest vroeger 17km enkele reis. Maar wij verzamelden met het hele dorp, fietsten als groep (klas 1 tm 6) naar het volgende dorp waar de groep nog groter werd etc. 

Als ze wel met de bus wil maar een fiets nodig heeft kun je nog overwegen om op marktplaats een goedkoop brikje te kopen en die op of vlakbij school te parkeren zodat ze daarop naar gym kan fietsen 

Ze heeft de keus uit of met de fiets, of met de bus. Het is meer jammer dat er niet meer kinderen samen fietsen. Ik zou het aankijken….Ze is nog maar net op school…en het is ook een grote verandering.

Evaluna schreef op 02-10-2025 om 13:04:

Ik dacht inderdaad aan een speakertje voor op de fiets. Ik vond het ook nooit erg om alleen te fietsen, maar dochter is een gezelligheidsdier.

Wel blij om te lezen dat ik niet zo spartaans ben. Ik begon me bijna schuldig te voelen omdat dochter een normale fiets heeft.

Als prikkelgevoelig mens vind ik een speaker(tje) echt asociaal. Hou je geluid bij jezelf. Ik vind echt niet dat we dit moeten gaan normaliseren.

On topic. Ik fietste jarenlang 17 kilometer naar school op een gewone fiets. Halverwege pikte ik klasgenoten op. Is dat voor dochter nog een optie? 

En nog een gedachte, ik kan mijn partner op zijn elektrische fiets ook best bijhouden, hij niet op volle ondersteuning en zelf heb ik een fiets met 24 versnellingen (75 euro op marktplaats).

Ik zou kind dan gewoon met de bus laten gaan en in de buurt van de school een goedkope fiets zetten voor het geval die soms nodig is. 

Jorni schreef op 02-10-2025 om 21:22:

Ik zou kind dan gewoon met de bus laten gaan en in de buurt van de school een goedkope fiets zetten voor het geval die soms nodig is.

Dit hebben wij voor al onze kinderen gedaan als fietsen te ver was. Mbo, stage etc. 

Ik zelf deed mbo met de bus, en kon dus nooit meer de stad in met mijn klasgenoten. Voordat ik met de bus daar was, was alles al in volle gang of voorbij. Heb dat zelf zo gemist, dat wij als ouders dus altijd een fiets regelden en wegbrachten. 

Het is geen drama, het is wennen. Het is dagelijks beweging, buitenlucht en ruimte om alle nieuwe indrukken te verwerken.
Met een batterijfiets doe je minder aan je conditie, het kost veel geld. Zou je niet zeggen als je op straat rondkijkt. Je bent korter onderweg maar als het regent ben je net zo nat.

Alleen fietsen kan vervelend zijn. Maar het geeft ook vrijheid. Je eigen tempo bepalen, je eigen moment van vertrekken. 
Succes!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.