Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

12 km fietsen, drama of hoort erbij?

Diezijnvanmij schreef op 03-10-2025 om 12:15:

[..]

Vooropgesteld: Dat mag jij natuurlijk best gevaarlijk vinden.

Maar... Ik vind dat niet Je (ik) kunt prima ergens naar luisteren en opletten in het verkeer.

eens. en, bij mij tenminste, heeft het verkeer duidelijk onbewust prioriteit. 

als het verkeer even druk is en ik echt op moet letten merk ik achteraf dat ik een heel stuk podcast gemist heb omdat mijn hoofd dat dan gewoon buitensluit ofzo

Broadway schreef op 03-10-2025 om 12:19:

[..]

als het verkeer even druk is en ik echt op moet letten merk ik achteraf dat ik een heel stuk podcast gemist heb omdat mijn hoofd dat dan gewoon buitensluit ofzo

Dit. En ik reed een lange saaie route over een recht stuk fietspad. Wel naast een weg, maar afgescheiden van de auto's. Als je door een drukke stad moet, is gewoon muziek handiger dan een luisterboek, daar ga je minder in op.

afrodite05 schreef op 03-10-2025 om 12:35:

[..]

Dit. En ik reed een lange saaie route over een recht stuk fietspad. Wel naast een weg, maar afgescheiden van de auto's. Als je door een drukke stad moet, is gewoon muziek handiger dan een luisterboek, daar ga je minder in op.

ik moet idd zeggen dat ik heel "saai" fiets. ofwel recht langs een provinciale 80 weg of door het bos over de fietssnelweg. rond mijn werk misschien 1km stad

Broadway schreef op 03-10-2025 om 12:19:

[..]

Toch zou ik dit never nooit aanraden aan een kind van 11 (en voor volwassenen geloof ik ook niet zo in die geweldige alertheid, maar dat terzijde). Ik moest direct denken aan de vader van een 13-jarige jongen die Tommy-Boy heette. Die overleed omdat hij met zijn telefoon bezig was op fiets. Vader geeft sindsdien voorlichting aan jongeren over appen/muziek op op de fiets, zoek maar op, je wordt er triest van. Tommy-Boy was zijn Spotify-lijst aan het bijwerken, daar hebben jullie het allemaal niet over. Maar van muziek luisteren en even op je scherm kijken om een nummer te skippen of iets dergelijks is een kleine stap. Dus om nou een 11-jarige actief aan te raden een muziekje op te zetten omdat de rit anders zo saai is? Nou, nee.

De fietsafstand is acceptabel en misschien doorsparen voor en elektrische fiets? 

Laat ook je omgeving weten dat je een elektrische fiets zoekt voor je dochter. Misschien komt er ergens eentje beschikbaar, bijvoorbeld omdat iemand (of diens ouder) niet meer kan/durft te fietsen.

dan

dan

03-10-2025 om 14:03

Poezenmeisje schreef op 03-10-2025 om 13:55:

De fietsafstand is acceptabel en misschien doorsparen voor en elektrische fiets?

Laat ook je omgeving weten dat je een elektrische fiets zoekt voor je dochter. Misschien komt er ergens eentje beschikbaar, bijvoorbeld omdat iemand (of diens ouder) niet meer kan/durft te fietsen.

Een niet meer splinternieuwe e-bike is ook een optie idd. Vaak worden die te koop aangeboden in allerlei groepen op internet. 

Tjilp schreef op 02-10-2025 om 22:02:

Het is geen drama, het is wennen. Het is dagelijks beweging, buitenlucht en ruimte om alle nieuwe indrukken te verwerken.
Met een batterijfiets doe je minder aan je conditie, het kost veel geld. Zou je niet zeggen als je op straat rondkijkt. Je bent korter onderweg maar als het regent ben je net zo nat.

Alleen fietsen kan vervelend zijn. Maar het geeft ook vrijheid. Je eigen tempo bepalen, je eigen moment van vertrekken.
Succes!

helemaal mee eens. Als ze verder helemaal in orde is zou het prima moeten kunnen. En je krijgt er een prima conditie van bovendien! Mijn kind (10 km fietsen, heel stuk door weilanden) is blij dat hij naar een school wat verder is gegaan, juist vanwege het stukje fietsen. Vindt hij lekker, kan even de dag verwerken tijdens het fietsen en hij hoeft niet meer naar de sportschool aldus zichzelf. 

Mijn 2e klasser heeft eigenlijk nooit gemopperd, 13 km enkele reis, waarvan heel lang stuk 1 rechte weg door de weilanden. Enige wat hij echt vervelend is als het regent en waait. En die dagen mag hij wel de elektrische fiets mee, maar meestal fietst hij op zijn eigen niet elektrische fiets. En hij fietst echt hard! Ik hou hem amper bij. 

Hij fietst meestal alleen, kan wel met een klasgenoot fietsen die ook in ons dorp woont, maar je kan 2 routes fietsen. Ene route scheelt voor mijn kind 1km korter, en andere route scheelt voor klasgenootje 1km korter. Ze vinden alleen fietsen ook prima, en gaan niet voor de ‘gezelligheid’ extra fietsen. Prima, hun keuze. En verder moeten alle pubers dit eind fietsen, of het is dorp 13km ene kant op of dorp 13km andere kant op. 1 school is 6km zoiets fietsen, maar die gaat niet verder dan mavotl/ havo. 

Mijn eerste gedachte is: 12 km is niet te veel. Ik moest 14km en zo ongeveer 80% van de klas. Hebben we niets aan overgehouden, het was normaal. Maar ja dat was dus wel met elkaar en niet alleen. 

Als ik verder nadenk: 
- vraag je me nu iedere dag 12km te fietsen, denk ik 'hell no'. Is dat voor een kind dan zo veel vanzelfsprekender? 
- als je me toen een ebike aanbood, had ik die met alle liefde aangenomen
- van herfst tot lente was het vaker de bus dan de fiets. We hadden allemaal een busabonnement. 

Ik wist toen niet beter en daarom was het nooit een discussie en was het eigenlijk ook gewoon normaal. Maar als volwassene moet ik er niet aan denken, dus is het wel zo normaal? Zeker als dat alleen moet. 

Maar als de bus ook geen oplossing is die voor haar voldoet (wat ik dus echt wel een gulle oplossing vind), en een ebike is geen optie, dan houdt het wel een beetje op. En dan is 'gewoon fietsen' in mijn ogen ook weer geen barbaarse uitkomst. 

Mvtj schreef op 02-10-2025 om 18:21:

[..]

Als prikkelgevoelig mens vind ik een speaker(tje) echt asociaal. Hou je geluid bij jezelf. Ik vind echt niet dat we dit moeten gaan normaliseren.

Hier ben ik het mee eens, is echt heel irritant al die herrie van anderen steeds. Doen ze hier in de stad ook, zo rondfietsen. Doe gewoon oortjes in, dan heeft niemand last van jouw muziek.

12 km is best ver maar je geeft aan dat ze het conditioneel kan en dat ze een prima fiets heeft.
Met een e-bike ga je niet eens zo heel veel tijd winnen en met vriendschap sluiten met iemand waar je geen klik mee hebt gaat 'ie ook niet helpen

Soms zijn dingen gewoon zoals ze zijn. Ik fiets dagelijks naar mijn werk. Daar heb ik geen problemen mee, maar als het regent baal ik ook. Helaas hoort dat er ook bij.

RavIvaR schreef op 03-10-2025 om 16:20:

12 km is best ver maar je geeft aan dat ze het conditioneel kan en dat ze een prima fiets heeft.
Met een e-bike ga je niet eens zo heel veel tijd winnen en met vriendschap sluiten met iemand waar je geen klik mee hebt gaat 'ie ook niet helpen

Soms zijn dingen gewoon zoals ze zijn. Ik fiets dagelijks naar mijn werk. Daar heb ik geen problemen mee, maar als het regent baal ik ook. Helaas hoort dat er ook bij.

Mijn zoon fietst ook 12 km enkele reis naar school. Maar zijn e-bike is een wereld van verschil volgens hem. Zowel qua tijdswinst en vooral vermoeidheid. Bij slecht weer mag hij ook met OV, maar het moet wel heel hard stormen wil hij daarvan gebruik maken. De e-bike geeft hem veel meer vrijheid. 

Als ze heel graag iets wil luisteren en de fietsroute veilig genoeg is kies dan inderdaad niet voor een speaker maar voor 1 oortje. 

Met 1 oortje fietsen kan wel, al is het inderdaad ook een risico. Als 11 jarige ben je ook nog gewoon het verkeer aan het leren kennen. 

Ja weetje soms zijn dingen nu eenmaal zoals ze zijn.
Ik kan me voorstellen dat 12 km fietsen niet leuk is maar het is ook weer niet een reis om de wereld.
Mijn dochter fietst ruim 8 km enkele reis op een gewone fiets en die hoor ik zelden klagen. Ze fietst meestal wel met iemand maar ik geloof ook niet dat ze het nu zo'n ramp vind om eens alleen te fietsen, lekker je eigen tempo, geen verplichte gesprekken, heerlijk lijkt me dat.
Wat iemand al benoemde is wel waar, je hoeft niet alles voor ze op te lossen, het zijn geen grote ongemakken waarmee we iets moeten.
Hoort ook bij het opgroeien dat niet alles even leuk is, wordt alleen maar meer naarmate ze ouder worden.

Zoon is als 11 jarige achteruit gaan fietsen door de harde wind, hij werd gewoon teruggeblazen. 

Ja, natuurlijk brengen we hem dan acht kilometer met de auto. Kledingmaat 140 op een 24" fietsje, een béétje soepel zijn mag, hij fietste altijd braaf en zonder gezeur. Dit was overmacht.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.