Evaluna
02-10-2025 om 12:25
12 km fietsen, drama of hoort erbij?
Dochter van 11 is naar de middelbare. De school is leuk, ze heeft aansluiting en zit op haar plek.
Alleen dat fietsen, ze vindt het verschrikkelijk.
Met mijn budget is een electrische fiets echt heel veel geld. Ze heeft dus een goede tweedehands fiets met 7 versnellingen.
Het probleem is dubbel, ze vindt fietsen vermoeiend en stom.
Maar, ze vindt alleen fietsen ook heel vervelend en ongezellig. Er zit 1 meisje in de klas uit dezelfde richting, maar die doet niet eens een poging om mee te fietsen, omdat ze geen elektrische fiets heeft. Ze hebben sowieso geen klik.
Ik heb een busabbonnement voor haar gekocht, maar ook dat vind ze niet alles en als ze gym heeft op een andere locatie dan heeft ze toch haar fiets nodig.
Is dit herkenbaar? Ik twijfel inmiddels behoorlijk aan mezelf. Zijn dit heftige puber emoties en zal het wel wennen? Ben ik echt zo spartaans om haar op een niet-electrische fiets op pad te sturen?
Lijkt me fijn om jullie mening te horen.
Diezijnvanmij
06-10-2025 om 09:28
troelahoep schreef op 05-10-2025 om 23:41:
[..]
Maar wat is er zo erg aan dan? Heb je echt een heel slechte conditie, krijg je zadelpijn, ben je gewoon lui, is de weg erheen heel vervelend (bijvoorbeeld een heel stuk langs een autoweg). Ik probeer het te begrijpen want ik vind fietsen geen vervelende activiteit, tenzij het regent of er veel tegenwind is.
Grappig, ik vind dit niet lezen alsof je het echt probeert te begrijpen. Ik vind dit vooral lezen alsof jij vind dat er iets mis is met je, als je fietsen vervelend vindt.
Zeespiegel
06-10-2025 om 09:30
Vrijevlinder schreef op 06-10-2025 om 08:16:
[..]
Ik zit met verbazing dit topic te lezen, en dan met name de ouders die het zielig vinden en vinden dat hun kind niets hoeft te doen wat hij of zij niet wil.
Pubers mopperen. Dat is een feit. En ik denk dat ze er niets van leren als aan alles direct wordt toegegeven. Denk alleen al aan hoe lang ze binnen zitten, hoe lang ze met computers en telefoons bezig zijn. Het is juist goed om frisse lucht te snuiven en om te werken aan je conditie door lichamelijk bezig te zijn.
"Jouw wil staat achter de deur" is gewoon niet meer van deze tijd. We hebben geen huishoudens van 10 kinderen meer waar een strak regime moet heersen. Met 1 a 2 kinderen hebben ouders meer ruimte voor maatwerk.
troelahoep
06-10-2025 om 11:49
Diezijnvanmij schreef op 06-10-2025 om 09:28:
[..]
Grappig, ik vind dit niet lezen alsof je het echt probeert te begrijpen. Ik vind dit vooral lezen alsof jij vind dat er iets mis is met je, als je fietsen vervelend vindt.
Oh nou, zo bedoel ik het niet. Ik zie echt geen probleem in fietsen, heel makkelijk, snel, goedkoop, geen gedoe en lekker even buiten. En dat terwijl ik zelf niet de meest fitte en sportieve persoon ben; daarom oprecht verbaasd dat zoveel mensen het kennelijk heel stom vinden.
troelahoep
06-10-2025 om 11:56
Zeespiegel schreef op 06-10-2025 om 09:25:
[..]
2x per dag 12 km is echt wel een flinke afstand voor een puber. Met trapondersteuning krijg je nog steeds lichaamsbeweging. En puber krijgt ook nog gewoon gym op school.
Maar dat is gewoon niet waar, tenzij het een puber is met gezondheidsproblemen. Je kunt beter voor de extra lichamelijke inspanning gaan om op jonge leeftijd de conditie op peil te houden. Met elektrisch fietsen verbrand je ook nog eens de helft minder calorieën dan met gewoon fietsen, tenzij je veel harder gaat. Maar dat is dan weer gevaarlijk: het aantal ernstige fietsongelukken - ook met jongeren - is behoorlijk toegenomen en waarschijnlijk toe te schrijven aan de elektrische fiets.
Mugs
06-10-2025 om 12:10
troelahoep schreef op 06-10-2025 om 11:56:
[..]
Maar dat is gewoon niet waar, tenzij het een puber is met gezondheidsproblemen. Je kunt beter voor de extra lichamelijke inspanning gaan om op jonge leeftijd de conditie op peil te houden. Met elektrisch fietsen verbrand je ook nog eens de helft minder calorieën dan met gewoon fietsen, tenzij je veel harder gaat. Maar dat is dan weer gevaarlijk: het aantal ernstige fietsongelukken - ook met jongeren - is behoorlijk toegenomen en waarschijnlijk toe te schrijven aan de elektrische fiets.
Helemaal eens, dit is voor een normale puber echt niet iets extreems ofzo. En voor een normale (niet bejaarde/gehandicapte) volwassene ook niet.
Wat voor mij weer eens een extra reden is om zeker niet aan een e-bike te beginnen, is de ervaring van een vriendin van mij. Zij leende toen haar moeder op vakantie was twee weken haar e-bike. Ze fiets 8 km enkele reis en dacht oprecht: ik lever dezelfde inspanning maar ben gewoon wat eerder op mijn werk/thuis. Na twee weken stapte ze weer op haar normale fiets, om te ontdekken dat het opeens wel heel erg veel moeite kostte!
Dus als je een beetje zuinig bent op je gezondheid en conditie, en die van je kinderen. Stap dan niet te lichtvaardig over op een e-bike.
En dit nog los van kosten, milieubelasting (accu's), risico's op brand, ongelukken in het verkeer t.g.v. hogere snelheid enz. enz.
IMI-x2
06-10-2025 om 12:23
Er gaan steeds meer stemmen op om e-bikes juridisch gelijk te stellen aan brommers, dus vanaf 16 jaar, brommerrijbewijs, helm. Ik vind dat heel verstandig. Zelf heb ik al ontzettend vaak met fiets en auto een aanrijding met een krummel op een e-bike op het laatste nippertje kunnen vermijden. Jonge kinderen zijn er gewoon nog niet aan toe, te weinig verkeersinzicht, te weinig kennis, te weinig inschattingsvermogen.
HS26
06-10-2025 om 12:26
IMI-x2 schreef op 06-10-2025 om 12:23:
Er gaan steeds meer stemmen op om e-bikes juridisch gelijk te stellen aan brommers, dus vanaf 16 jaar, brommerrijbewijs, helm. Ik vind dat heel verstandig. Zelf heb ik al ontzettend vaak met fiets en auto een aanrijding met een krummel op een e-bike op het laatste nippertje kunnen vermijden. Jonge kinderen zijn er gewoon nog niet aan toe, te weinig verkeersinzicht, te weinig kennis, te weinig inschattingsvermogen.
Dat is er toch al door dacht ik? Vanaf 1-1-27 helmplicht op ebikes en fatbikes voor iedereen onder de 18.
IMI-x2
06-10-2025 om 12:35
Dat is alleen helmplicht tot 18.
Algemene helmplicht, brommerrijbewijs en minimumleeftijd 16 is er nog niet door.
Diezijnvanmij
06-10-2025 om 12:58
Alsof fietsen de enige beweging is die een kind kan krijgen... Dochter van TO kan ook aan haar conditie werken met beweging die ze leuk vindt.
Gingergirl
06-10-2025 om 13:02
troelahoep schreef op 06-10-2025 om 11:49:
[..]
Oh nou, zo bedoel ik het niet. Ik zie echt geen probleem in fietsen, heel makkelijk, snel, goedkoop, geen gedoe en lekker even buiten. En dat terwijl ik zelf niet de meest fitte en sportieve persoon ben; daarom oprecht verbaasd dat zoveel mensen het kennelijk heel stom vinden.
Ik vind fietsen juist heel veel gedoe en daarom ook geen makkelijke optie, ook niet iedereen vindt buitenactiviteiten fijn. Maar goed daarin is iedereen verschillend. Zoals ik al schreef dat is een stuk persoonlijke voorkeur.
Ik begrijp je standpunt over pubers en fietsen niet zo goed; tuurlijk is fietsen nuttige lichaamsbeweging maar het is ook niet zo gek dat pubers liever vlot naar huis willen na een (lange) schooldag bv op een elektrische fiets of via een andere manier van reizen waardoor ze veel sneller thuis zijn. Bv omdat ze ook andere bezigheden hebben na schooltijd zoals bv sport waar ze heen moeten
voor velen speelt dat ook mee; vlottere reistijd en dat vind ik niet zo gek.
HS26
06-10-2025 om 13:30
IMI-x2 schreef op 06-10-2025 om 12:35:
Dat is alleen helmplicht tot 18.
Algemene helmplicht, brommerrijbewijs en minimumleeftijd 16 is er nog niet door.
Maar helmplicht is een drama voor pubers.... Mijn zoon roept al dat hij dan weer op de gewone fiets gaat....
Temet
06-10-2025 om 13:39
Troelahoep, ik vermoed dat jij niet in een grote stad woont/werkt.
Hier in Amsterdam is het volkomen normaal om afstanden tot 10 kilometer op de fiets te doen. Je kan wel met het OV, maar dat gaat langzamer, en is vaak vervelend, duur, overstappen - kortom: gedoe. Met de auto door de stad is meestal gekkenwerk. En om de stad heen, via de ring, is zelfs zonder wegwerkzaamheden (zoals afgelopen maanden) geen pretje. Plus: met een beetje pech is er aan het einde van de rit geen parkeerplaats voor die auto.
Dus: op de fiets allemaal. Wel steeds vaker elektrisch, valt mij op. Al kan dat ook zijn omdat ik buiten de ring woon, waar meer mensen een fietsenberging bij de woning hebben. Want als je in zo'n 19e eeuwse etagewoning woont en je fiets op straat moet stallen denk ik niet dat het aantrekkelijk is om te investeren in zo'n dure e-bike.
Temet
06-10-2025 om 13:43
HS26 schreef op 06-10-2025 om 13:30:
[..]
Maar helmplicht is een drama voor pubers.... Mijn zoon roept al dat hij dan weer op de gewone fiets gaat....
Hieperdepiep. Ik hoop dat die plicht erdoor komt, en dat er dan ook een blik handhavers wordt opengetrokken. Zal een hoop fatbikes op de weg schelen (waar ik woon zijn die dingen een ware plaag).
Dat brommerrijbewijs zou ik wel een hard gelag vinden voor kinderen die vanwege een medische aandoening geen grotere afstanden op een gewone fiets kunnen afleggen. Die gun ik toch wel erg de mogelijkheid van een e-bike zodat ze niet zijn aangewezen op de grillen van het leerlingenvervoer. Die fietshelm moeten ze dan maar op de koop toe nemen.
Een helmplicht voor alle fietsers op e-bikes zou ik trouwens ook niet per se verkeerd vinden, de schedel van een veertiger is niet harder dan die van een puber.
IMI-x2
06-10-2025 om 13:50
HS26 schreef op 06-10-2025 om 13:30:
[..]
Prima toch!
Bakblik
06-10-2025 om 14:12
Temet schreef op 06-10-2025 om 13:39:
Troelahoep, ik vermoed dat jij niet in een grote stad woont/werkt.
Hier in Amsterdam is het volkomen normaal om afstanden tot 10 kilometer op de fiets te doen. Je kan wel met het OV, maar dat gaat langzamer, en is vaak vervelend, duur, overstappen - kortom: gedoe. Met de auto door de stad is meestal gekkenwerk. En om de stad heen, via de ring, is zelfs zonder wegwerkzaamheden (zoals afgelopen maanden) geen pretje. Plus: met een beetje pech is er aan het einde van de rit geen parkeerplaats voor die auto.
Dus: op de fiets allemaal. Wel steeds vaker elektrisch, valt mij op. Al kan dat ook zijn omdat ik buiten de ring woon, waar meer mensen een fietsenberging bij de woning hebben. Want als je in zo'n 19e eeuwse etagewoning woont en je fiets op straat moet stallen denk ik niet dat het aantrekkelijk is om te investeren in zo'n dure e-bike.
Voor studenten die niet in Amsterdam wonen en reden om in ieder geval een fiets (zware dure ketting eraan) in de stad te hebben. Kind studeert aan de UvA en de Vu om tijdsefficiënt van het een nare het ander te gaan is de fiets gewoon nodig. Staat normaal op Science park of in een betaalde stationsstalling en gaat al 2 jaar mee. Even afkloppen op hout.